Italiassa elettiin 1990- luvulla todellista F1- huumaa. Olihan F1:ssä monia italialaisia kuljettajia, sekä myös monia italialaisia tiimejä. Näistä tiimeistä tietysti suurin oli Ferrari, mutta Ferrarin lisäksi oli myös Benetton (Benetton kilpaili italialaisella lisenssillä kaudesta 1996 eteenpäin), Minardi, Forti, Scuderia Italia muun muassa.
Näytä liitetiedosto 1643Näytä liitetiedosto 1644Näytä liitetiedosto 1645Näytä liitetiedosto 1646
Michael Schumacher ja Eddie Irvine taistelivat Ferrarilla maailmanmestaruuksista aina kalkkiviivoille saakka. Viimein Michael Schumacher onnistui ensimmäisen tittelinsä Ferrarilla voittamaan kaudella 2000, josta tulikin katkeamaton mestaruusputki aina kaudelle 2004 asti.
Näytä liitetiedosto 1647
Myös kaksi italialaista huippulahjakkuutta, todellista talenttia, ilmaantui F1-radoille. Giancarlo Fisichella ja Jarno Trulli. Kumpaakin pidettiin tulevana maailmanmestarina. Olivathan he tehneet selvää jälkeä pienemmissä Formula- sarjoissa ja kartingissa.
Näytä liitetiedosto 1649Näytä liitetiedosto 1650
Fisichellan ura alkoi kaudella 1996 Australian Melbournessa Minardin puikoissa. Vuotta myöhemmin samassa paikassa Melbournessa debytoi myös Jarno Trulli. Tässä vaiheessa Fisichella ajoi jo Jordan-timissä. Olivier Panisin loukkaantuminen Kanadan GP:ssä johti siihen, että Jarno Trulli nostettiin Minardilta Prostille tuuraamaan Panista. Sekä Fisichella että Trulli johtivat kaudella 1997 GP:tä, Fisichella taisteli Hockenheimin radalla jopa voitosta ennen rengasrikkoa, ja Trulli johti Itävallassa.
.
Näytä liitetiedosto 1648
Seuraavat kaudet Fisichella ajoi Benettonilla ja Trulli Prostilla. Fisichella ajoi useita podiumeja Benettonilla ja paalupaikankin Itävallassa 1998. Trulli saavutti ensimmäisen podiuminsa Nurburgringillä 1999.
Kaudella 2000 Trulli siirtyi Jordan-tiimiin Frentzenin tiimikaveriksi. Trulli ajoi Jordanilla myös seuraavan kauden, kunnes Fisichella ja Trulli vaihtoivat tiimejä päikseen kaudella 2002. Trulli siirtyi Renaultille (entinen Benetton), ja Fisichella palasi Jordanille.
Fisichella saavutti ensimmäisen GP-voittonsa Brasiliassa kaudella 2003 sateisissa olosuhteissa tapahtumarikkaassa kilpailussa. Trulli puolestaan voitti ensimmäisen ja ainoan GP:n Monacossa 2004.
Kaudeksi 2005 Fisichella palasi entiseen tiimiinsä Renaultille, joka oli aiemmin siis Benetton. Trulli ajoi Toyotalla. Renaultin kalusto oli kauden 2005 ja 2006 kokonaisvaltaisesti paras. Tiimi voittikin sekä kuljettajien että valmistajien tittelit kumpanakin vuonna. Alonso juhli kuljettajien mestaruutta 2005 ja 2006. Fisichella ajoi kaudella 2005 yhden GP- voiton Melbournessa ja kaudella 2006 Fisichella juhli voittoa Malesiassa.
Trulli ei Monacon GP:n 2004 jälkeen päässyt enää voittojen makuun, mutta ajoi Toyotalla pari paalupaikkaa ja muutaman podiumin.
Fisichellan ura jatkui Force Indialla ja päättyi italialaiseen unelmaan ajaa Ferrarilla kaudella 2009.
Näytä liitetiedosto 1651
Trullin ura jatkui Lotuksella/Caterhamilla Toyotan jälkeen. Sekä Fisichella että Trulli ajoivat Alonson, Buttonin, sekä Heikki Kovalaisenkin tiimikaverina.
Miehet saavuttivat kummatkin 4 paalupaikkaa, Trullille tuli 1 GP-voitto ja 11 podiumia, Fisichella saavutti kolme GP- voittoa ja 19 podiumia.
Mutta kumpi oli foorumilaisten mielestä lahjakkaampi, Fisichella vaiko Trulli? Kertokaa myös omia mietteitä näistä kuljettajista.
Ajatus tähän aiheeseen tuli minulla siitä, kun ensi kaudella ei enää italialaisia kuljettajia nähdä Giovinazzin siirryttyä Formula E-sarjaan