Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
919
Ralf Schumacheria parjattiin todella rankasti uransa jota automaattisesti verrattiin isoveljeensä jatkuvasti.
Mikä vaikeutti Ralfia uraa todella paljon kun ei voinut keskittyä kunnolla ajamiseensa vertaamisen vuoksi.
Mutta Ralf kuitenkin voitti 6 osakilpailua urallaan Williams vuosinaan. Mikä on Ralf tasoisella kuskille aika hyvä saavutus siinä mielessä ja laittoi myös aika hyvin kampoihin Montoyaan vastaan maineestaan huolimatta, jota pidettiin jopa tulevana mestarikuskina 2002-2004.

Tosin itse pidin Montoyaa lahjakkaampana kuin tallikaveri Ralfia kun taas tasaisuudessa Ralf oli mielestäni hivenen tasaisempi kuin Juan, jolla oli taipumus ailahdella todella rajusti kauden aikana. Mikä näkyi radalla ja mediassa kun Ralf oli puolestaan rauhallisempi verrattuna Montoyaan, jolla tahtoi päreet palaa helposti.
Kovat on paineet Michaelin pojallakin..
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
744
Hitto mitä kuraa. Jotain Brittien hengennostatuspaskaa? Mamselli ensimmäisenä, Prost kuudentena ja Senna puuttuu listalta kokonaan.
Ei kai tässä ollut kyse siitä, kuka Williamsilla ajaneista oli kaikkien aikojen kuski. Vaan kuka kuski nimenomaan Williamsin ratissa oli ikonisin. Mikäli artikkeli oli kirjoitettu, kuten minä sen ymmärsin, niin olisi juurikin sitä kuraa sanoa Sennan olevan top10:ssä, ajoihan hän Williamsin autolla kolme kisaa, joista kaikki päättyivät keskeytyksiin. Senna toki oli nopea ottaen noissa kisoissa paalut, mutta ei sillä vielä top10:n päästä.

Mielestäni Mansell on se ikonisin Williams-kuljettaja. 1986 mestaruus meni viimeisessä kisassa renkaan räjähtämiseen, 1987 mestaruus näytti olevan tulossa, mutta loukkaantumisen vuoksi se meni Piquetille. Viimein 1992 epäonninen Mansell sai sen kruunun ehkä kaikkien aikojen ylivoimaisimmalla autolla. Viisi kautta Williamsilla ja kolme hopeaa ja lopulta kuudennella kaudella se mestaruus. Lopuksi vuonna 1994 vielä neljä kisaa, joista yksi voitto.

Prost tuli valmiiseen pöytään 1993, ajoi yhden kauden, napsi helpon mestaruuden ja poistui paikalta. Kuskina aivan taatusti kokonaisuudessan Mansellia parempi, mutta ei niin ikoninen Williams-kasvo.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
919
Ei kai tässä ollut kyse siitä, kuka Williamsilla ajaneista oli kaikkien aikojen kuski. Vaan kuka kuski nimenomaan Williamsin ratissa oli ikonisin. Mikäli artikkeli oli kirjoitettu, kuten minä sen ymmärsin, niin olisi juurikin sitä kuraa sanoa Sennan olevan top10:ssä, ajoihan hän Williamsin autolla kolme kisaa, joista kaikki päättyivät keskeytyksiin. Senna toki oli nopea ottaen noissa kisoissa paalut, mutta ei sillä vielä top10:n päästä.

Mielestäni Mansell on se ikonisin Williams-kuljettaja. 1986 mestaruus meni viimeisessä kisassa renkaan räjähtämiseen, 1987 mestaruus näytti olevan tulossa, mutta loukkaantumisen vuoksi se meni Piquetille. Viimein 1992 epäonninen Mansell sai sen kruunun ehkä kaikkien aikojen ylivoimaisimmalla autolla. Viisi kautta Williamsilla ja kolme hopeaa ja lopulta kuudennella kaudella se mestaruus. Lopuksi vuonna 1994 vielä neljä kisaa, joista yksi voitto.

Prost tuli valmiiseen pöytään 1993, ajoi yhden kauden, napsi helpon mestaruuden ja poistui paikalta. Kuskina aivan taatusti kokonaisuudessan Mansellia parempi, mutta ei niin ikoninen Williams-kasvo.
Jotku tykkäs Mansellin ajotyylistä ja asenteesta.."Il Leone" vai miten se sanotaan?

Prost ja Senna olikin sit kai taitavempia?
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6163
Jotku tykkäs Mansellin ajotyylistä ja asenteesta.."Il Leone" vai miten se sanotaan?

Prost ja Senna olikin sit kai taitavempia?
Mansell on varmaankin monen kirjoissa F1-historian paras vain yhden mestaruuden voittanut kuski. Mutta silti Prost ja Senna on kuitenkin selkeästi edellä. Noita kahta voi molempia minun mielestä hyvin argumentoida jopa F1-historian parhaaksi kuskiksi, Mansellia ei niinkään.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
919
Mansell on varmaankin monen kirjoissa F1-historian paras vain yhden mestaruuden voittanut kuski. Mutta silti Prost ja Senna on kuitenkin selkeästi edellä. Noita kahta voi molempia minun mielestä hyvin argumentoida jopa F1-historian parhaaksi kuskiksi, Mansellia ei niinkään.
Manselille ei tainnu MM-hopeat ja pronssit paljoa tyydyttää..oli pakko saada se mestaruus.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
744
Manselille ei tainnu MM-hopeat ja pronssit paljoa tyydyttää..oli pakko saada se mestaruus.
Jos kakkos- ja kolmossijat tyydyttävät, niin jää sinne jonnekin alempiin luokkiin ajamaan.

Ei Mansellilta ainakaan voitontahtoa puuttunut. Eikä se kauaksi jäänyt, etteikö hän olisi kolminkertainen mestari.

Ainakin mahtuivat paremmin kabiiniin.
Ja kabinetteihin.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
919
Jos kakkos- ja kolmossijat tyydyttävät, niin jää sinne jonnekin alempiin luokkiin ajamaan.

Ei Mansellilta ainakaan voitontahtoa puuttunut. Eikä se kauaksi jäänyt, etteikö hän olisi kolminkertainen mestari.



Ja kabinetteihin.
Nousu huipulle tapahtui 1985..sitä ennen Mansell oli kai rivikuski.

Oli peräti 39 kun voitti MM:än..
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Ei kai tässä ollut kyse siitä, kuka Williamsilla ajaneista oli kaikkien aikojen kuski. Vaan kuka kuski nimenomaan Williamsin ratissa oli ikonisin. Mikäli artikkeli oli kirjoitettu, kuten minä sen ymmärsin, niin olisi juurikin sitä kuraa sanoa Sennan olevan top10:ssä, ajoihan hän Williamsin autolla kolme kisaa, joista kaikki päättyivät keskeytyksiin. Senna toki oli nopea ottaen noissa kisoissa paalut, mutta ei sillä vielä top10:n päästä.

Mielestäni Mansell on se ikonisin Williams-kuljettaja. 1986 mestaruus meni viimeisessä kisassa renkaan räjähtämiseen, 1987 mestaruus näytti olevan tulossa, mutta loukkaantumisen vuoksi se meni Piquetille. Viimein 1992 epäonninen Mansell sai sen kruunun ehkä kaikkien aikojen ylivoimaisimmalla autolla. Viisi kautta Williamsilla ja kolme hopeaa ja lopulta kuudennella kaudella se mestaruus. Lopuksi vuonna 1994 vielä neljä kisaa, joista yksi voitto.

Prost tuli valmiiseen pöytään 1993, ajoi yhden kauden, napsi helpon mestaruuden ja poistui paikalta. Kuskina aivan taatusti kokonaisuudessan Mansellia parempi, mutta ei niin ikoninen Williams-kasvo.
Juuri näin. Artikkelin tarkoitus oli listata ikonisimmat Williams-kuskit. Ja ne, jotka juuri menestyivät Williamsilla
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
744
Nousu huipulle tapahtui 1985..sitä ennen Mansell oli kai rivikuski.

Oli peräti 39 kun voitti MM:än..
Kaikilla kehitys ei osu samoihin vuosiin. Toiset kypsyvät hitaammin. Olet oikeassa, Mansell oli ennen vuotta 1985 jossain määrin kakkoskategorian kuski.

Lotuksella de Angelis oli se ykköskuski, mutta ei hänkään tainnut saada samassa ajassa kuin yhden voiton Keken nenän edestä Itävallassa 1982.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Olis ollut hauska nähdä Senna ja Mansell ajamassa samassa tallissa. Jossa olisi taatusti nähty kunnon taisteluita keskenään.
Itse veikkaan että Senna olisi kuitenkin Mansellin kepittänyt Prostin tapaan, jolle Mansell ei mitään mahtanut Ferrarilla vuonna 1990. Jonka takia Mansell päätti siirtyä takaisin Williamsille seuraavana kautena.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Mansell oli omasta mielestäni siinä mielessä Kimi Räikkösen tapainen kuljettaja, että kummatkin olisivat ansainneet mahdollisesti enemmänkin mestaruuksia. Kummallakin oli suhteellisen lähellä useampikin titteli.

Kaudella 1994 Mansell oman muistikuvani mukaan olisi jäänyt Damon Hillin jalkoihin vauhdissa ? Pitääkö paikkansa? Joku voi tarkentaa tätä.

Mansell ajoi myös kahden suomalaismestarin, Keke Rosbergin ja Mika Häkkisen, tiimikaverina.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Kaikilla kehitys ei osu samoihin vuosiin. Toiset kypsyvät hitaammin. Olet oikeassa, Mansell oli ennen vuotta 1985 jossain määrin kakkoskategorian kuski.

Lotuksella de Angelis oli se ykköskuski, mutta ei hänkään tainnut saada samassa ajassa kuin yhden voiton Keken nenän edestä Itävallassa 1982.
Keke Rosberg myös voitti Mansellin Williamsilla 1985
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Mansell oli omasta mielestäni siinä mielessä Kimi Räikkösen tapainen kuljettaja, että kummatkin olisivat ansainneet mahdollisesti enemmänkin mestaruuksia. Kummallakin oli suhteellisen lähellä useampikin titteli.

Kaudella 1994 Mansell oman muistikuvani mukaan olisi jäänyt Damon Hillin jalkoihin vauhdissa ? Pitääkö paikkansa? Joku voi tarkentaa tätä.

Mansell ajoi myös kahden suomalaismestarin, Keke Rosbergin ja Mika Häkkisen, tiimikaverina.
Eikös Bernie ollut osittain tuon Mansellin 94 paluun takana? Kun sarja tarvitsi Sennan tapaturman jälkeen maailmanmestari kuskin ajamaan formuloissa. Ja Williams halusi kans Hillin rinnalle kunnon kirittäjää joka oli kauden puolivälissä Schumista monta pistettä jäljessä mestaruustaistelussa. Alkukauden draamojen takia.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
744
Keke Rosberg myös voitti Mansellin Williamsilla 1985
Näin on, mutta Mansellin tähti oli jo tuolloin nosteessa, parin voiton myötä alkoi potentiaali materialisoitumaan.

Tallikavereihinsa verrattuna Mansell on voittanut heidät suunnilleen yhtä usein kuin hävinnyt.

Mansell on voittanut tallikaverinsa kausina:

1983 voitti de Angeliksen Lotuksella. De Angelis ajoi tuolloin enemmän epäluotettavalla turboautolla, kun Mansellilla oli alkukaudella DFV-moottorinen vanhempi auto, pisteet 10-2
1986 voitti Piquet:n Williamsilla peräti yhdellä pisteellä, pisteet 70-69
1988 voitti Patresen onnettoman epäluotettavalla Judd-moottorisella Williamsilla, pisteet 12-8
1989 voitti Bergerin epäluotettavalla Ferrarilla, Mansell pääsi kuudessa kisassa maaliin, Berger vain kolmessa, pisteet 38-21
1991 voitti Patresen Williamsilla selkeästi, pisteet 72-43
1992 voitti Patresen Williamsilla selkeästi, pisteet 108-56

Mansell on hävinnyt tallikavereilleen kausina:

1981 Mansell pääsi kerran kolmanneksi, mutta tasainen De Angelis selkeästi vahvempi, pisteet 8-14
1982 De Angelis kuusi kertaa pisteillä ja yksi voitto, Mansell kerran kolmas ja kerran neljäs, pisteet 7-23
1984 De Angelis otti taas ohjat ja vei Mansellia kuin litran mittaa, pisteet 13-34
1985 Viiksiniekkojen taistelussa Keke oli tasaisempi, voittoja saman verran, pisteet 31-40
1987 Mansell oli nopeampi, mutta loukkaantumisten vuoksi kaksi kisaa jäi välistä ja tasainen Piquet vei mestaruuden 61-73(76)
1990 Prost oli nopeampi ja hoiti tallissa sisäpelin kuntoon, pisteet samoissa numeroissa, mutta numerot toisinpäin 37-71(73)

Vajaat kaudet, jolloin tallikaveri oli nopeampi
1980 Rookie Mansell ei päässyt kahdessa kisassa maaliin ja karsiutui kolmannesta
1994 Hill oli aavistuksen nopeampi
1995 Häkkinen oli nopeampi, mahtui autoon ja ajoi koko kauden
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Näin on, mutta Mansellin tähti oli jo tuolloin nosteessa, parin voiton myötä alkoi potentiaali materialisoitumaan.

Tallikavereihinsa verrattuna Mansell on voittanut heidät suunnilleen yhtä usein kuin hävinnyt.

Mansell on voittanut tallikaverinsa kausina:

1983 voitti de Angeliksen Lotuksella. De Angelis ajoi tuolloin enemmän epäluotettavalla turboautolla, kun Mansellilla oli alkukaudella DFV-moottorinen vanhempi auto, pisteet 10-2
1986 voitti Piquet:n Williamsilla peräti yhdellä pisteellä, pisteet 70-69
1988 voitti Patresen onnettoman epäluotettavalla Judd-moottorisella Williamsilla, pisteet 12-8
1989 voitti Bergerin epäluotettavalla Ferrarilla, Mansell pääsi kuudessa kisassa maaliin, Berger vain kolmessa, pisteet 38-21
1991 voitti Patresen Williamsilla selkeästi, pisteet 72-43
1992 voitti Patresen Williamsilla selkeästi, pisteet 108-56

Mansell on hävinnyt tallikavereilleen kausina:

1981 Mansell pääsi kerran kolmanneksi, mutta tasainen De Angelis selkeästi vahvempi, pisteet 8-14
1982 De Angelis kuusi kertaa pisteillä ja yksi voitto, Mansell kerran kolmas ja kerran neljäs, pisteet 7-23
1984 De Angelis otti taas ohjat ja vei Mansellia kuin litran mittaa, pisteet 13-34
1985 Viiksiniekkojen taistelussa Keke oli tasaisempi, voittoja saman verran, pisteet 31-40
1987 Mansell oli nopeampi, mutta loukkaantumisten vuoksi kaksi kisaa jäi välistä ja tasainen Piquet vei mestaruuden 61-73(76)
1990 Prost oli nopeampi ja hoiti tallissa sisäpelin kuntoon, pisteet samoissa numeroissa, mutta numerot toisinpäin 37-71(73)

Vajaat kaudet, jolloin tallikaveri oli nopeampi
1980 Rookie Mansell ei päässyt kahdessa kisassa maaliin ja karsiutui kolmannesta
1994 Hill oli aavistuksen nopeampi
1995 Häkkinen oli nopeampi, mahtui autoon ja ajoi koko kauden
Tämäkin tuo mieleeni Kimi Räikkösen. Kimilläkin vähän samansuuntainen statistiikka tiimikavereiden suhteen. Välillä on voitettu ja välillä hävitty.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Eihän nuo toisiansa sulje. Eli niinkuin tuossa artikkelissa sanotaan 'That makes selecting the top 10 Williams F1 drivers a challenge. For this list we’ve taken into account the amount of success the drivers scored with Williams, the impact they had on the team and the circumstances of their time there. It doesn’t count their achievements at other teams.'

Eli haetaan kuljettajia, jotka ovat menestyneet juuri Williamsilla, ei muissa tiimeissä. Ikonisimmat Williams-kuskit toisinsanoen😃
 
Ylös