Zervuska Haidis
Well-known member
No joo, ehkä 350 on lähempänä totuutta.Miten voi olla noin halpa olettaen että jokainen piste on oma drone mistä tulee valo? Eiks ne nyt maksa satasia jo pelkästään kappaleeltaan.
No joo, ehkä 350 on lähempänä totuutta.Miten voi olla noin halpa olettaen että jokainen piste on oma drone mistä tulee valo? Eiks ne nyt maksa satasia jo pelkästään kappaleeltaan.
Toisaalta lienee hassu lähtökohta vertailla hidastuvuuksia siviililiikenteessä vs. F1 kisassa. Telemetrian perusteella ennen törmäystä HAM ja VER hidastaa 210m matkalla nopeuden 300km/h -> 110 km/h (n. 3.7s aikana) vastaten oletettua tasaista (ei toki täysin pidä paikkaansa) hidastuvuutta 1.46g.Mulle tällaiset g-hidastuvuudet eivät sano mitään, joten googletin netistä fysiikkalaskurin, johon voi syöttää numeroita ja sitten laskin näyttää vastaavat g-voimat.
Mainittu 2,5 g:n hidastuvuus tarkoittaa kyseisen laskurin mukaan esimerkiksi sitä, että vauhti putoaa:
a) kahden sekunnin aikana 280 km/h -> 100 km/h. (-180 km/h per 2 s)
b) yhden sekunnin aikana 250 km/h -> 160 km/h. (-90 km/h per 1 s)
Jos haetaan vertailukohtaa tieliikenteestä, niin Liikenneturvan mukaan henkilöauto pysähtyy äkkijarrutuksessa satasen vauhdista kolmessa sekunnissa, ja se tarkoittaa vasta noin 1 g:n hidastuvuutta.
Ehkä näistä numeroista voi paremmin yrittää hahmottaa, millaisista manöövereistä Verstappenin tapauksessa olikaan kyse.
Telemetrian katsottuani en ole muuta väittänytkään, kyllähän siitä näkyy että VER jarruttaa n. puolella teholla kohdassa jossa normaalisti ajetaan urku auki. Mutta Verstappen on itseasiassa jo edellisestä mutkasta lähtiessä himmaillut ja Hamilton itse napauttaa jarrua ensin. Verstappenin ajatus on päästää Hamilton ohi ennen DRS linjaa, ja minusta näyttää että Verstappen saattaa vaan reagoida Hamiltonin himmaukseen.@hfss Tuskin tässä on normaalista jarruttamisesta ollut kyse, jos se on tuomariston päätökseenkin päätynyt raskauttavana tekijänä. Ei olisi mitään järkeä sanoa Verstappenin jarruttaneen voimakkaasti, jos se onkin ollut normaalin ajolinjan mukaista samalla, kun Hamilton olisi itse jättänyt jarruttamatta normaalin odotuksen mukaisesti. Siviililiikenteeseen vertailu on täysin pätevää siksi, että se antaa käsityksen siitä, millaisista reaktioajoista ja hidastuvuuksista on kyse. Autot voivat kulkea kovempaa ja pysähtyä nopeammin, mutta ihmisen reaktiokyvyllä on omat rajansa.
Ja luultavasti tuomittu väkivaltarikollinen + muut ympärillä on hehkuttanut koko elämän että kuinka hyvä olet ja kuinka mikään ei ole sinun vikasi. Luultavasti jo erkaantunut todellisuudesta pahasti, jota tukee kommentit tuomariston suuntaan. Pikku hiljaa FIAn munattomuuden takia mennään jo Schumin ohitse tässä perseilyssä.Ei ihme että se ajaminen ei muutu kun oma pomo kannustaa ja lajin tuomaristolla ei ole munaa antaa rangaistuksia. Miksi lähteäkään muuttamaan ajotapaansa.
Paitsi, että Silverstonessa tuomaristo katsoi kummatkin syyllisiksi. Hamin tosin enemmän ja Maxia ei rangaistu, kun Keskeytti.Tervehdys foorumille. On tullut luettua enemmän tai vähemmän vuodesta 2006, mutta päätin nyt vasta liittyä.
Mestaruustaisto käy kuumana ja tästä keskustelusta sen huomaa myös hyvin.
Minusta on hieman yllättävää, kuinka Verstappen vastaista keskustelu ajoittan on. Rangaistuksia on jaettu sekä Verstappenille ja Hamiltonille, mutta tangoon tarvitaan aina kaksi.
Toki on Verstappenilla on läikkynyt yli ehkä enemmän, mutta täytyy muistaa mitä tapahtui Silverstonessa ja Unkarissa. Se oli valtava käänne koko mestaruustaistelulle, mutta monikaan ei somessa enää tunnu muistavan sitä. Silverstonen tilanteessahan Hamilton tuomittiin syylliseksi, mutta jokainen oikeustajun omaava ymmärtää, että rangaistus oli sama kuin ei rangaistusta ollenkaan. Bottas kolasi Red Bullit Unkarissa ja siitä lähti myös aikalailla pisteitä.
Riippumatta siitä kuka rangaistuksia on saanut ja kuka on syyllinen niin fakta on se, että Mercedes on kolaroinneillaan aiheuttaneet Verstappenille valtavat pistemenetykset.
Niitä kukaan ei tässä vaiheessa tunnu muistavan ollenkaan.
Arvaatteko mitä tapahtuu jos Silverstonen tilanne toistuu Abu Dahbissa mutta päinvastaisena? Verstappenista tehdään maailman suurin rikollinen.
Keskeyttäminen tai rikkeen lopputulos ei vaikuta rangaistukseen kuten FIA totesi Italian Vers/Ham tapauksessa. Sen takia Hamilton saikin vain 10 sek rangaistuksen.Paitsi, että Silverstonessa tuomaristo katsoi kummatkin syyllisiksi. Hamin tosin enemmän ja Maxia ei rangaistu, kun Keskeytti.
Ja Bottas ei edes hipaissut Maxia Unkarissa, vaikka ketjureaktion aiheuttikin, mutta vastaava tilanne nähtiin kaudella myös kuivalla, josta ei sitten jaettukaan rangaistuksia, kuten Valelle.
Niin ei ihan niin mustavalkoista kuitenkaan
Tässä voinee ottaa huomioon sen, montako pistemenetystä Hamilton on välttänyt ihan vaan väistelemällä noita Verstappenin pommeja. Siihen nähden miten radalla on esiinnytty, on mielestäni ihan oikeus ja kohtuus että Maxille menetyksiä on tullut.Kysynkin, että kuinka suuret pistemenetykset Verstappen/Red Bull on aiheuttanut Hamiltonille/Mercedekselle kolaroinneillaan? Tai voidaan myös muotoilla toisin, kuinka paljon Verstappen on kolaroinneillaan saanut piste—etua kun Hamilton on joutunut kolareista keskeyttämään/auto vaurioitunut?
Spekulointia. Aika paha väistellä Bottaksen pommeja startissa.Tässä voinee ottaa huomioon sen, montako pistemenetystä Hamilton on välttänyt ihan vaan väistelemällä noita Verstappenin pommeja. Siihen nähden miten radalla on esiinnytty, on mielestäni ihan oikeus ja kohtuus että Maxille menetyksiä on tullut.
Silverstone voidaan katsoa myös toisin päin, että siinä saattoi mennä Hamilta voitto. Samoin Maxin katolle kiipeämisessä, niin aika turha noita on jossitella, että mitä jos..Keskeyttäminen tai rikkeen lopputulos ei vaikuta rangaistukseen kuten FIA totesi Italian Vers/Ham tapauksessa. Sen takia Hamilton saikin vain 10 sek rangaistuksen.
Joka tapauksessa Hamilton oli enemmän syyllinen ja sai 25 ilmaista pistettä.
Toisekseen kyse ei ole siitä koskiko Bottas mihinkä ja miten. Pointti on se, että Mercedes kolaroinneillan on aiheuttanut valtavat pistementykset Verstappenille. Ja jos edes jokin näistä kolaroinneista tapahuu toisinpäin Abu Dhabissa niin Verstappen/Red Bull on maailman suurin rikollinen.
Kysynkin, että kuinka suuret pistemenetykset Verstappen/Red Bull on aiheuttanut Hamiltonille/Mercedekselle kolaroinneillaan? Tai voidaan myös muotoilla toisin, kuinka paljon Verstappen on kolaroinneillaan saanut piste—etua kun Hamilton on joutunut kolareista keskeyttämään/auto vaurioitunut?
Jos Silverstonen tai Unkarin tapaiset jutut tapahtuvat Abu Dhabissa osapuolet vaihtuneena (mikä voi ihan hyvin käydä toteen), se ei käy Hamiltonin kannattajille.
Mutta se käy silloin, kun Hamilton saa etua.
Niin sinä se jossittelet? Puhutaan nyt ihan niistä asioista jotka on tapahtuneet eli Verstappen on menettänyt aikalailla pisteitä Mersun ja Hämiksen kolaroinneissa. Se on fakta, joka näkyy tilastoissa myös.Silverstone voidaan katsoa myös toisin päin, että siinä saattoi mennä Hamilta voitto. Samoin Maxin katolle kiipeämisessä, niin aika turha noita on jossitella, että mitä jos..
Kun nyt taas tästä Silverstonesta alettiin puhumaan, niin jatketaas hieman. Loppukauden kisoissa on usein tullut esille termi "omistaa mutkan" ja sitä on usein käytetty nimenomaan Verstappenia vastaan. Silverstonessa asiasta ei puhuttu mitään, vaikka selvästi kaikilla mittareilla mitattuna mutka oli Verstappenin. Hän oli edellä ja hän oli oikealla ajolinjalla. Tuomaristo oli munaton Brittiläisen yleisön edessä ja pilasi toiminnallaan koko formuloiden loppu kauden. Siitä on alkanut vihan pito näiden kahden tallin ja kuskin välillä. Fanijoukoista puhumattakaan. Monza oli ensimmäinen todellinen piikki lihassa, jossa Verstappen haki oikeutta kokemalleen vääryydelle.Paitsi, että Silverstonessa tuomaristo katsoi kummatkin syyllisiksi. Hamin tosin enemmän ja Maxia ei rangaistu, kun Keskeytti.