Formula 1 - 2021 - 22 - Abu Dhabin GP 12.12

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2795
Eli sinun mukaan Masi tiesi rikkovansa tietoisesti sääntöä ja tiesi myös etukäteen sen, että Verstappen on maailmanmestari.
Kova ukko kyllä.
On se ainakin vielä vuosi sitten Itävallassa nuo turva-autosäännöt osannut.. Jännästi nyt unohtui. Siihen nyt ei suuren suuri meedio tarvise olla että tietää miten käy kun tuommoisella rengasedulla lähdetään kisaamaan.

"A long safety car period followed, lasting five laps and sparking complaints from race leader Hamilton and second-placed Max Verstappen, who were concerned about their tyre temperature in the cold conditions.

"I just didn't understand why the safety car was out for so long," Verstappen said after the race.

"The car was cleared. I understand they want to bunch up the field, but it's pretty dangerous with these cars when the tyres are so cold."

--


All drivers up to Carlos Sainz in fifth place had been lapped, resulting in a long train of cars being waved past and then having to unlap themselves.

Masi said that was the only reason for the length of the safety car.

"That one was the fact that we had to, there's a requirement in the sporting regulations, to wave all lapped cars past," Masi said.

"So I think from that point, it was position 6 onwards that was still running. So 10, 11 cars, that had to unlap themselves, and therefore the safety car period was a bit longer than what we would have normally expected."
 

Konnis

Well-known member
Liittynyt
6.12.2021
Viestit
194
Ainakaa mulla ja tuskin monella muullakaan ei ole kyse niinkään siitä, että ketä siinä oli vastakkain, vaan siitä, että se meni järisyttävällä tavalla väärin. Asiaa pahensi vielä potenssiin se, että ks virheellä ratkaistiin mestaruus.
Eikä kyse ole mistään ansaitsemisista tai onnettaristakaan, vaan tän virheen ja monen muun takia jäi aika tyhjä olo koko lajia kohtaan. Kun säännöt, jotka on perustana koko lajille katosivat viimeistään tän kisan myötä. Miten voi arvioida suorituksiakaan kunnolla, kun ei tiedä, että mitä voi missäkin tehdä.

Sit kai se on ihan sama, jos vaan tykkää kattoa autojen ajavan ympyrää, ilman mitään sen syvällisempää analyysiä.
Kuten yllä todettiin, mun puolesta voidaan mitätöidä koko viimeisen kilpailun tulokset. Kävisikö tällainen ratkaisu kaikille teille, jotka olette eri mieltä kisan lopputuloksesta?
Jos tällä saadaan kaikki itku loppumaan niin voisin vaikka tehdä sen heti.

Masin päätökset, jotka vaikuttivat kilpailun jatkumiseen. Jonka aikana Verstappen teki hienon ohituksen Hamiltonista. Jonka johdosta voitti kilpailun ja edelleen lisäsi mestaruuteen vaikuttavia pisteitään. Tämä kaikki pyyhittäisiin pois. Villi veikkaus; tämä ei käy, koska Hamiltonista halutaan mestari.

Se, että miten onni ja virhe määritellään onkin vähän hankalampi homma.

Kuljettaja yrittää parhaansa, mutta tekee virheen -> Tämä määritellään täällä, että tilanteesta hyötyjällä on "onnea"
Kilpailujohto yrittää parhaansa, mutta tekee virheen -> Tämä määritellään täällä, että tilanteesta hyötyjällä EI ole "onnea" vaan virheen tehnyt ihminen on tehnyt maailman suurimman vääryyden.

Ihmisiä ne ovat kaikki, jotka ovat siellä töissä. Sen takiahan rangaistuksetkin vähän vaihtelevat kun tuomaristo vaihtuu ja mielipiteet/näkemykset eroavat.
Mika Salonkin mielipide vaihtu Silverstonen kolarista kolmeen kertaan C-More lähetyksen aikana.

Pitäisikö kilpailujohtajia olla vaikkapa kolme henkilöä joka kilpailussa? Ehkä.
Auttaisiko se virheiden havaitsemisessa? En tiedä. Toimisiko ollenkaan? Vaikea sanoa.
 
Viimeksi muokattu:

mokin

Well-known member
Liittynyt
9.9.2021
Viestit
239
Ainakaa mulla ja tuskin monella muullakaan ei ole kyse niinkään siitä, että ketä siinä oli vastakkain, vaan siitä, että se meni järisyttävällä tavalla väärin. Asiaa pahensi vielä potenssiin se, että ks virheellä ratkaistiin mestaruus.
Eikä kyse ole mistään ansaitsemisista tai onnettaristakaan, vaan tän virheen ja monen muun takia jäi aika tyhjä olo koko lajia kohtaan. Kun säännöt, jotka on perustana koko lajille katosivat viimeistään tän kisan myötä. Miten voi arvioida suorituksiakaan kunnolla, kun ei tiedä, että mitä voi missäkin tehdä.
Pitkälti näin. Jos tuossa olisi kaikki ”lapped cars” ohittamaan ja ottamaan letkaa kiinni, niin asiasta ei kauheasti kitistäisi. Varmaan vähän, mutta ei tässä mittakaavassa. Nyt laji otti valtavan iskun. Jopa max-faneilta löytyy purnattavaa tästä. Tosin nämä ovat yleisesti myös formuloiden faneja, eikä pelkkiä Max-fanboyseja. Enkä siis tarkoita että täällä tämän ratkaisun puolustajat olisivat.

ja ei tämä tilanne ole Maxin vika, hän teki mitä piti. Mutta urheilulle ja formuloille tämä on paskin juttu pitkään aikaan.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Pitkälti näin. Jos tuossa olisi kaikki ”lapped cars” ohittamaan ja ottamaan letkaa kiinni, niin asiasta ei kauheasti kitistäisi. Varmaan vähän, mutta ei tässä mittakaavassa. Nyt laji otti valtavan iskun. Jopa max-faneilta löytyy purnattavaa tästä. Tosin nämä ovat yleisesti myös formuloiden faneja, eikä pelkkiä Max-fanboyseja. Enkä siis tarkoita että täällä tämän ratkaisun puolustajat olisivat.

ja ei tämä tilanne ole Maxin vika, hän teki mitä piti. Mutta urheilulle ja formuloille tämä on paskin juttu pitkään aikaan.
Olen samaa mieltä viestistäsi. Itse toivon että Max voittaisi tulevaisuudessa lisää mestaruuksia, jotta monet fanit eivät vain muistaisi häntä mestarina joka voitti mestaruuden lähinnä Masin sekoilun takia kisan lopussa. Vaan kuskina joka voitti ajamalla mestaruuden!
 

Konnis

Well-known member
Liittynyt
6.12.2021
Viestit
194
Itse tässä myös mietiskelin hieman kun on ollut puhetta Masin motiiveista.

Yksi näkökanta on, että saadaan kunnon draamaa, näkyvyyttä ja lisää katsojia sarjalle.
Toisaalta sanotaan kuinka tämä aiheuttaa ihmisissä katkeroitumista ja kiinnostuksen lopahtamista sarjaa kohtaan, koska ”sääntöjä ei voi tietää”.

Sinänsä hassua, että nämä kaksi asiaahan ovat täysin ristiriidassa.

Itse uskon puhtaasti Masin vain tehneen ihmisenä virheen. Halusi antaa poikien ajaa kilpaa, mutta erheessä ei noudattanut täysimääräisesti sääntöä samalla.
Tarkoitusperät siis pelkästään hyvät.
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
286
Ehkä virhe tehtiin, mutta ei sitä minusta voi muuttaa enää sitten kun päätös on tullut tehtyä, vaikkei mennyt ihan pilkulleen. Vaikka tällä kertaa panos oli iso, mutta se ei riitä perusteeksi. Siis kun kuskit ja tallit tässä ratkaisussa täysin syyttömiä (jos painostusta ei lasketa). Lajissa pitäisi pyrkiä siihen, ettei ruutulipun jälkeen enää asioita muuteltaisi, jos ei sitten huijattu.

Eri asia sitten tuo, että tuomarointi on ollut pielessä tällä kaudella ja tallipäälikköjen kanssa kaupankäynti naurettavaa.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
123
Eihän tuo tietenkään täysin oikein mennyt. Toisaaalta auton siivoaminen radan varresta kesti aika kauan, joten aika toimia täysin sääntöjen mukaan loppui kesken. Ei sekään ole oikein, että mestaruus ratkeaa ratatoimitsijoiden hitauteen. Ehkä turva-auto pelasti Hamiltonin rengasrikolta :)
 

Konnis

Well-known member
Liittynyt
6.12.2021
Viestit
194
Ihanaa katsella tätä. Hyvä SUPER-MAX! Kuten on aina sanottu, kaikista kovimmat kuskit muokkaavat lajia jollain tavalla uudestaan. Niin tälläkin kertaa.
Tämä oli hyvin sanottu. Max tuo lajiin luonnetta. Pakotti 7-kertaisen maailmanmestarin nurkkaan. Teki tästä kaudesta aivan mahtavan.
Ajaa aggressiivisesti, mutta myös tulosta tulee. Toki ajaminen oli ajoittain niin aggressiivista, että rankkua tuli. Toisaalta osoitti myös, että oli paljon tilanteita, joista rankkua vaadittiin, mutta lopputulos oli kilpailutilanne.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4227
Itse tässä myös mietiskelin hieman kun on ollut puhetta Masin motiiveista.

Yksi näkökanta on, että saadaan kunnon draamaa, näkyvyyttä ja lisää katsojia sarjalle.
Toisaalta sanotaan kuinka tämä aiheuttaa ihmisissä katkeroitumista ja kiinnostuksen lopahtamista sarjaa kohtaan, koska ”sääntöjä ei voi tietää”.

Sinänsä hassua, että nämä kaksi asiaahan ovat täysin ristiriidassa.

Itse uskon puhtaasti Masin vain tehneen ihmisenä virheen. Halusi antaa poikien ajaa kilpaa, mutta erheessä ei noudattanut täysimääräisesti sääntöä samalla.
Tarkoitusperät siis pelkästään hyvät.
Otetaan nyt tosi kärjistetty esimerkki. Jos seuraat mäkihyppyä ja siellä on monia hyviä hyppääjiä, jotka tekevät hienoja suorituksia. Sitten joku hyppää liitopuvulla tai tulee jollain lentokoneella sieltä alas ja lentää tuplasti sen mitä muut. Tämä jostain syystä sallitaan ja kaveri voittaa. Onhan se näyttävää kun joku lentää horisonttiin, mutta meneekö se oikein?

Kyse on säännöissä ja niiden tuomasta kehyksestä, jonka sisään kuskit ja tallit suunnittelevat ja tuottavat taktiikan niin radalla, kuin varikolla ym. Jos näitä sääntöjä ei ole, niin koko paketti on levällään.

Esim. Toi turva-autosääntö on yksi pitkäaikaisimmista säännöissä, jota on käytetty vuosia vaikka kuinka monessa kilpailussa. Nyt se muuttui ilman, että sääntöä muutettiin tai annettiin suurimmalle osalle mitään mahdollisuutta asian kanssa.
Esim. Myös Sainzin tilanne pilattiin täysin epärelusti tällä tempulla.

Haet koko ajan tähän jotain vastakkain asettelua: Max vastaan muut ja hukkaat koko pointin.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1363
Noin jatkoa ajatellen voitaisiin tehdä esim niin että jos turva-autoa tarvitaan viimeisen 5 kierroksen aikana, tulee aina punainen lippu ja loppukisa ajetaan sitten uusintalähdöllä. Olisi selvä sääntö ja kaikille sama aina.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
Noin jatkoa ajatellen voitaisiin tehdä esim niin että jos turva-autoa tarvitaan viimeisen 5 kierroksen aikana, tulee aina punainen lippu ja loppukisa ajetaan sitten uusintalähdöllä. Olisi selvä sääntö ja kaikille sama aina.
Yksi mitä kovasti ihmetellyt jälleen kerran tällä kaudella on, että rataporukalla kestää järjettömän kauan saada autot pois. Aivan järkyttävää koheltamista jossain kisoissa. Tähän pitäisi parantaa, että koulutetaan väkeä ja joku koordinoimaan tekemistä. Näyttää että avopallohärdelli syöksyy radalle ja kaikki sekoilee jotain ja autoa ei saada 10 kierrokseen pois vaikka aidassa on aukko ihan vieressä jne... Lisäksi kuntovaatimukset. Karmean näköstä kun ylipainoset juoksee radalle kerään siiven palasta ja vetää itsensä nurin ja aiheuttaa vaaratilanteen.

Lisäksi kuskeille tehtävä selväksi, että auto on parkkeerattava mahdollisimman lähelle seuraavaa aukkoa jonkulaisen sanktion uhalla. Eikä vain sammuteta moottoria heti ja jätetä keskelle rataa tms... Toki jos on vika niin haluavat sammuttaa heti, mutta jotain kontrollia pitäisi saada.
 

Konnis

Well-known member
Liittynyt
6.12.2021
Viestit
194
Otetaan nyt tosi kärjistetty esimerkki. Jos seuraat mäkihyppyä ja siellä on monia hyviä hyppääjiä, jotka tekevät hienoja suorituksia. Sitten joku hyppää liitopuvulla tai tulee jollain lentokoneella sieltä alas ja lentää tuplasti sen mitä muut. Tämä jostain syystä sallitaan ja kaveri voittaa. Onhan se näyttävää kun joku lentää horisonttiin, mutta meneekö se oikein?

Kyse on säännöissä ja niiden tuomasta kehyksestä, jonka sisään kuskit ja tallit suunnittelevat ja tuottavat taktiikan niin radalla, kuin varikolla ym. Jos näitä sääntöjä ei ole, niin koko paketti on levällään.

Esim. Toi turva-autosääntö on yksi pitkäaikaisimmista säännöissä, jota on käytetty vuosia vaikka kuinka monessa kilpailussa. Nyt se muuttui ilman, että sääntöä muutettiin tai annettiin suurimmalle osalle mitään mahdollisuutta asian kanssa.
Esim. Myös Sainzin tilanne pilattiin täysin epärelusti tällä tempulla.

Haet koko ajan tähän jotain vastakkain asettelua: Max vastaan muut ja hukkaat koko pointin.
Vastasitko tässä tohon mun viestiin vai? Nimittäin en näe mitään korrelaatiota mun ja sun viestin välillä.

Totesin vain, että Masikin on vain ihminen enkä usko mihinkään kumpaankaan salaliittoteoriaan yllä. Ihmiset tekevät virheitä.
Niin kauan kuin siellä ihmiset päätöksiä tekee niin tulee myös virheitä. Isompia ja pienempiä. Oli se sitten tuomari, kuljettaja tai jokin muu kilpailuun vaikuttava henkilö. Jotain kautta siitä aina joku hyötyy ja joku häviää. Tätä me kutsutaan onneksi tai epäonneksi. Pidemmässä otannassa vuosien varrella tätä epäonnea ja onnea sitten tulee todennäköisesti molempia.

Jonkin verran vastakkainasettelua hain aikaisemmin kun kommentit oli joiltain osin sellaisia, että Max ei anstaitse mestaruutta.
Tuossa viimeisimmässä viestissä ei tosin ole minkäänlaista vastakkainasettelua, vaan toteamus. Ja vastakkainasettelut jää nyt tähän.

Mäkihyppyesimerkki ei kyllä nyt oikein onnistunut. Ei Max tehnyt mitään kiellettyä saatikka millään laittomalla autolla kilpailua voittanut.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Tietyllä tavalla vastaavana esimerkkinä, jossa kilpailunjohdon/tuomariston sekoilu toi väärän tuloksen, oli Silverstonen kisa 1998, jonka Schumi voitti varikolla.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5463
Lajin pitkäaikaisille seuraajille kovin isku ikinä, aivan sama kumpaa kannattaa tai ei kannata. ES/tiktok-sukupolvelle varmaan kunnon viihdettä, mutta siihen se jää.
Ei nyt sentään lähellekään kovin isku ollut. On vetänyt Schumi/Senna toisen kylkeen. On ollut toleranssisiipeä ja vaikka näitä luistonestoskandaaleja ja välillä Ferrari sumplii omia moottorihommia hyshys-touhuna FIAn kanssa. Yksi kisa jäänyt toiselta rengasmerkiltä ajamatta kokonaan.
Kovin isku mitä formuloissa on Keken ajeluiden jälkeen on ollut, on ehdottomasti Sennan kuolema. Siinä vähän perspektiiviä keskusteluun.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5463
Ei ollut helpoin kausi Masilla. Tässäkin kisassa yksi huutaa kisa poikki, toinen radio linja kailottaa yhtä kierrosta ja yleisön paine vaatii kisailua. Tämä kausi oli ylivoimaisesti hankalin tuomaristolle kahden kärkikuskin kanssa. Oliko peräti otteiltaan likaisinta peliä kahden kärkikuskin osalta sitten Sennan aikojen.
Kyllä on Schumi sikaillut paljon enemmän.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
Mitä tekniseen puoleen tulee, niin jokainen talli joka moralisoi toista on tekopyhä. Jokainen tiimi yrittää löytää kaikki mahdolliset harmaat alueet ja porsaanreijät jne jne...

Kuuluu lajiin. Sinällään huvittavaa kun joku Red Bull ja mercedes moralisoi Ferraria jostain moottorista. Ihan varmasti joka tiimiltä löytyy jotain mikä on hyvin tulkinnanvaraista. Huijaaminen kuuluu asiaan niin ettei jää kiinni tai ei voi todistaa. Se on sitten eri asia onko se moraalisesti oikein tai urheilullista, mutta se on pelin henki tuolla.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6174
Voiko missään muussa lajissa tiimien johtajat olla suoraan yhteydessä kisan/ottelun/vastaavan johtoon? Mikään jääkiekkovalmentajan huutelu tuomarille ei ole millään tavalla vastaava juttu.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2795
Miten tuo Masi edes käytännössä ehtii rupatella yhtä aikaa kymmenen tiimipäällikön kanssa.. Liekö tuokin vielä pelkästään isojen tiimien etu ollut.
 
Ylös