Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tällä hetkellä lystin maksavat Toyota, Hyundai ja M-Sport/Ford. Ja jos heidän tukensa on tämän hankkeen takana (ei yksikään toimija lyö miljoonia kiinni mihinkään jonka näkee olevan tuhoon tuomittu idea), niin se on tässä vaiheessa good enough.
Tämä on kyllä erittäin hyvä pointti. Sen verran isoilla rahoilla pelataan, että kyllä talleilla täytyy olla luottoa siihen, että hybridit ovat tässä kohtaa paras ratkaisu.
Monella tuntuu olevan sekin käsitys, että hybridit on tässä jokin pakollinen välivaihe kolmeksi vuodeksi ja sitten vasta päästään luomaan jokin uusi parempi luokka, kuten sähköautot tai jotain muuta. Itse näen tämän mielumminkin samanlaisena vaiheena kuin esim vuoden 87 A-ryhmäläiset. Pakollinen steppi taaksepäin ja aloitetaan luomaan puhtaalta pöydältä uutta luokkaa, joka muutamassa vuodessa kehittyy ja taas eletään uutta rallin kulta-aikaa ja uusia valmistajia saadaan mukaan. Aivan kuten kävi A-ryhmäläisten kanssa.
Nyky-hybridit ei kiinnosta vielä ketään, mutta muutaman vuoden päästä asiat voi olla ihan toisin. Autot on kevyempiä, tehokkaampia ja näyttävämpiä, sähkövoimaa pystytään hyödyntämään paljon enemmän, poltoaineet ovat siinä rinnalla kehittyneet ympäristöystävällisemmiksi. Ollaan tultu iso askel lähemmäksi sähkö- (tai ehkä vetypolttoaine-) autoja ja suunta on jo paremmin selvillä, mihin ralliautoja ja siviiliautoja kehitetään.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
837
Pakkohan hänen on satuilla jotain tuonkaltaista sontaa, kun oli yksi niistä jotka olivat tämän hybrid paskan kätyreitä.
Hybrid paskan? Jos hybridit eivät olisi tulleet, sarjassa ei olisi ollut enää yhtään autonvalmistajaa mukana.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Freddy Loix ei ajanut Mitsua ihan vaan saavutustensa perusteella.
Menee nyt ihan off-topiciksi, mutta Loix pääsi alkujaan Mitsulle ennemmin ajotaidoillaan kuin maksukuskina (vaikka toki Marlboron paketin mukanaan toikin). Toyota-vuosien jälkeen Loix oli kuitenkin yksi rallin kuumimpia lupauksia.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
398
Miten tämä eroaa nykyajan henkilökohtasista sponsseista kuten RedBull tai Crown Oil? Missä siis menee maksukuskin raja?
No kaikki on tietysti mutua kun kellään ei ole foorumilla tarkkaa tietoa liikuteltujen rahojen määrästä, mutta jos jonkun kuskin auton kyljen isoin sponssi on Red Bull, Crown oil tai Repsol on siinä liikuteltu varmasti sen verran isoja fyrkkiä että se on saattanut vaikuttaa kuskivalintaan.

Sen sijaan kypäräsponssit tuskin ovat olleet talleille merkittäviä, olen ymmärtänyt että ainakin takavuosina kypäräsponssit olivat kuljettajien "omaisuutta"
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
Miten tämä eroaa nykyajan henkilökohtasista sponsseista kuten RedBull tai Crown Oil? Missä siis menee maksukuskin raja?
Tuotko rahaa myös tallin toimintaan vai pelkästään omaan taskuun? Olisitko saanut tallipaikan ilman mukanasi tuomia rahoja/sponssitarroja? Toki asiat ei ole näin mustavalkoisia, vaan jokainen kuljettajasopimus on jonkinlainen ”paketti”. Esimerkiksi Grönholm menetti Toyota-sopimuksen Auriolille, joka sai viime hetkellä rahoitusta, ja vastaava kävi Gardemeisterille Fordin kanssa kun Delecour sai Ranskan Fordilta tukea. Eihän nuo ranskalaiset siis kädettömiä kuskeja ole, mutta tallin pitää valita kahdesta paketista parempi kokonaisuus. Fast-Freddy on taas ehkä klassinen esimerkki siitä, että tehdaspaikka oli vuosikausia vähäisillä tuloksilla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
Kesäpöytä toi varmasti rahoitusta Corolla kisoihin, mutta tuskin oli vaikuttimena Seat ja Peugeot diileihin, tehdasvuosina Kesäpöytä luki muistaakseni roviksen kypärässä ja ajohaalarissa ja näin ollen toi lihaa peruspalkan päälle. Siihen aikaan monella muullakin kuskilla oli henkilökohtaisia sponsseja kuten Mäkisellä Ericsson ja Battery ja Kankkusella Valmet.
Eiköhän suurempi kassa Rovanperän takana ole ollut Jouhki kuin Kesäpöytä, mutta Seatille,
Pösölle ja Skodalle tuskin on tarvinnut rahaa viedä mukanaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
Menee nyt ihan off-topiciksi, mutta Loix pääsi alkujaan Mitsulle ennemmin ajotaidoillaan kuin maksukuskina (vaikka toki Marlboron paketin mukanaan toikin). Toyota-vuosien jälkeen Loix oli kuitenkin yksi rallin kuumimpia lupauksia.
Eiköhän tässäkin ollut jonkinlainen ”paketti” kaudella 1999, mutta sen jälkeen ”paketin” paino oli enemmän sponssirahojen puolella. No, arvailua taas kerran. :)
 
  • Like
Reaktiot: DC

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
837
Tuotko rahaa myös tallin toimintaan vai pelkästään omaan taskuun? Olisitko saanut tallipaikan ilman mukanasi tuomia rahoja/sponssitarroja? Toki asiat ei ole näin mustavalkoisia, vaan jokainen kuljettajasopimus on jonkinlainen ”paketti”.
Nimenomaan näin. Sen takia olen aina ihmetellyt tätä maksukuski määritelmää koko kauden ajavien osalta. Kokonaispaketti ratkaisee. Sehän on myös osa urheilijan hyvyyttä osata myydä itsensä.

Erikseen sitten ne, jotka ostavat yksittäiseen ralliin paketin, mutta hekään eivät yleensä vie ajopaikkaa keneltäkään lupaavalta kuskilta, auto vain seisoisi tallissa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3166
Sijainti
Lahti
Nimenomaan näin. Sen takia olen aina ihmetellyt tätä maksukuski määritelmää koko kauden ajavien osalta. Kokonaispaketti ratkaisee. Sehän on myös osa urheilijan hyvyyttä osata myydä itsensä.

Erikseen sitten ne, jotka ostavat yksittäiseen ralliin paketin, mutta hekään eivät yleensä vie ajopaikkaa keneltäkään lupaavalta kuskilta, auto vain seisoisi tallissa.
Olisi mielenkiintoista saada joku tohtorinväitöskirja aiheesta, tilastoineen ja laskelmineen kaikkineen. Asiat ovat varmasti myös rouheasti vuosikymmenien aikana muuttuneet. Sen tutkielman mä lukisin ahnaasti! Äskettäin kuuntelin Tomi Tuomisen podcastin, jossa tarinaansa oli kertomassa Pasi Hagström, ja hän kertoi aika avoimesti miten ja minkälaisia rahavirtoja siellä hänen uransa aikana liikuteltiin. Tahtoi siinä leuka välillä loksahtaa kuunnellessa:)
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3166
Sijainti
Lahti
Öh, tämmöselle vanhalle 2-tahtisella crossia ajaneelle kovin tuhtia tutkittavaa:)
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
942
Sijainti
Piilosa
Tää kinukki autojen tulo ei ole edes huhun asteella, vaan FIAn olematonta satuilua tai FIA:n itsentä liikkeelle laittama huhu. Ei mitään todellisuusperää. Mattonin satuiluja....Yhtä hutera huhu kun Subarun, Lancian ja Mitsun paluu...
Asiahan ei minulle mitenkään kuulu, mutta Mitsubishin tulevista autourheilukuvioista kuullaan parin viikon sisään:

https://www.motorauthority.com/news/1134509_mitsubishi-ralliart-concept-set-for-2022-tokyo-auto-salon

Ralliart went dormant in 2010 as part of the fallout of the global financial crisis, and was finally revived by the automaker in May of this year. Mitsubishi CEO Takao Kato said at the time to look forward to new performance accessories and a return to motorsport.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Loubet ajaa ihan täysin asiakasautoa eli ei vie paikkaa keneltäkään toiselta kuljettajalta eikä varsinkaan Huttuselta. Huttunen tuota tuskin olisi ajanut. Suninen taas lähti ihan omasta halustaan pois Fordilta ja jos tiimi uskoo enemmän Fourmauxiin ja Greensmithiin niin eihän siinä ole mitään mukisemista.
Jokatapauksessa Huttunen ei saa edes näytönpaikkaa edes koti mm-ralleihin, kun maksukuskit menee edelle. Suninen lähti omasta tahdostaan, kun huomasi, kalustolla ei pärjää tehrävimpään kärkeen/ maksumiehet Gus ja Fmax menee hierarkiassa edelle viis nopeudesta. Malcomin uskoo kaikista koviten niihin kuskeihin, joilla on isot massit....
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Asiahan ei minulle mitenkään kuulu, mutta Mitsubishin tulevista autourheilukuvioista kuullaan parin viikon sisään:

https://www.motorauthority.com/news/1134509_mitsubishi-ralliart-concept-set-for-2022-tokyo-auto-salon

Ralliart went dormant in 2010 as part of the fallout of the global financial crisis, and was finally revived by the automaker in May of this year. Mitsubishi CEO Takao Kato said at the time to look forward to new performance accessories and a return to motorsport.
...ilmeisesti huhujen mukaan palaavat Dakariin...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Hybrid paskan? Jos hybridit eivät olisi tulleet, sarjassa ei olisi ollut enää yhtään autonvalmistajaa mukana.
Autotehtaita ei tarvitta mukaan jos kalusto olisi piristetty R3 ja kisakalenterista karsittaisiin kaikki turhat kaukokisat. Lopputuloksena olis 5-6 eri automerkkiä mukana. Onhan nytkin R5 autoja mukana kisoissa enemmän kun Wrc autoja.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Hybrid paskan? Jos hybridit eivät olisi tulleet, sarjassa ei olisi ollut enää yhtään autonvalmistajaa mukana.
Nykyinen 2.5-3 autotehtaan mm-sarja lähentelee vitsiä. Miettikää vielä tuota Lasse Lammen kommenttia 'saa nähdä millä luokalla ajetaan pääsarjassa'
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
Autotehtaita ei tarvitta mukaan jos kalusto olisi piristetty R3 ja kisakalenterista karsittaisiin kaikki turhat kaukokisat. Lopputuloksena olis 5-6 eri automerkkiä mukana. Onhan nytkin R5 autoja mukana kisoissa enemmän kun Wrc autoja.
Kuvailit juuri EM-sarjan (ei autotehtaita, ei kaukokisoja). Tai Rally2-autoilla niissä sentään ajetaan. Rally3-autoja ei muuten ole vielä kuin Fordilla, joten 5-6 automerkkiin menisi hetki aikaa. Tuoreita Rally2-autoja on sentään tällä hetkellä Skodalla, Fordilla, VW:lla, Hyundailla ja Citroenilla. Pösö on jo ikivanha ja Proton jäi vähän (pun not intended) prototyypin asteelle. Tehtaita näiden takana on vain Skodalla ja Hyundailla (sekä Fordilla M-Sport).

Viime vuonna jopa kolme kuskia ajoi koko kahdeksan kisan EM-sarjan.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
966
Veikkaisin, että jos Rally2 olisi pääluokka, ja vaikka Toyota laittaisi Lammen haluaman määrän päiviä Rally2-testaamiseen, niin kohta siellä olisi kilpailukykyisiä autoja ihan yhtä vähän kuin nytkin.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
Veikkaisin, että jos Rally2 olisi pääluokka, ja vaikka Toyota laittaisi Lammen haluaman määrän päiviä Rally2-testaamiseen, niin kohta siellä olisi kilpailukykyisiä autoja ihan yhtä vähän kuin nytkin.
Tämähän se. Aika turha kuvitella @jjx että mukana olisi koskaan montaa merkkiä. Ihannoimasi B-ryhmän aikaan varteenotettavia merkkejä oli ainoastaan Peugeot, Lancia, Audi. Ja Audi kaikenlisäksi oli puoliksi -86 jolloin toki mukaan tuli Ford, eli mukana oli 3.5-4 merkkiä. Eipä se nykyisestä juurikaan eroa. Turha laskea yksittäisiä MG:tä, Citroeniä, yms. mukaan, se onnistu silloin 80-luvulla, mutta ei enää kun kulut ja markkinointi on se mitä seurataan päätöksentekijöillä.

Se että WRC:hen tuli joskus mukaan Suzuki, Skoda, Hyundai ja Seat, ei noilla ollut mitään jakoa ja kaudet jäi hyvin lyhyiksi. Ei rallin MM-sarjassa pysty olemaan kuin max. 4 kovaa tallia kuten 2017. Se viides ajaa väkisinkin sijoista 8-10. Mitä järkeä silloin olla edes mukana?
 
Ylös