Persuja saatava FIA.aan kuiskuttelee...Lisäksi kuulemma...
Pitää muistaa, etteivät asiat ole koskaan nollasummapeliä. Kovin mielellään sähköautoilun vastustajat vetoavat esimerkiksi akkuihin tarvittavien metallien louhimiseen. Juu, se ei ole aina erityisen kestävällä pohjalla, muttei ole mainitsemasi polttoaineen kuljetuksen lisäksi itse raakaöljyn poraaminenkaan.Tuossa vertailussa ei ole mitään järkeä. Jos lasketaan siirtohävikkejä sähköstä, niin kyllä silloin pitää laskea myös samat siirtohävikit polttoaineelle. Ei polttoaine sinne huoltoaseman säiliöön ilmesty itsestään, vaan se kuljetetaan sinne, ja se kuljettaminen kuluttaa polttoainetta (ja sitä rekkaa joka polttoaineen kuljettaa) paljon. Lisäksi se polttoaine pitää pumpata sieltä säiliöstä autoon, sekin kuluttaa virtaa. Jos sähköauton hyötysuhteeseen lasketaan kaikki alusta loppuun, niin polttomoottoriautossakin silloin pitää.
Sinänsä kannatan kyllä kaiken huomioonottamista kokonaiskulutusta laskettaessa, mutta kyllä silloin pitää ottaa kaikissa energiankäyttömuodoissa ne samat asiat huomioon, muuten homma on puhdasta propagandaa ja populismia jossa valitaan vain itselleen sopivia faktoja ja sivuutetaan kaikki oleellinen mikä ei tue omaa narratiivia.
Laittaisin tuohon jos. Edelleen akut ovat kovin vaatimattomia kapasiteetiltaan, kun huomioidaan kovan tehon tarve. Silti ne kerryttävät paljon painoa.Samankaltainen juttu sähköisten ajopelien kanssa. Aikanaan, kun hommat saadaan rokkaamaan sujuvasti, kekään ei viitsi enää lutrata bensojen ja öljyjen kanssa. Nimimerkillä been there done that.
Tämä. Siinä vaiheessa kun (jos) sähkö saadaan joskus toimivaksi, niin se on jo myöhäistä tekniikkaa. Parempi olisi jo alkaa ajoissa miettimään jotain vety tai polttokenno ratkaisua.Laittaisin tuohon jos. Edelleen akut ovat kovin vaatimattomia kapasiteetiltaan, kun huomioidaan kovan tehon tarve. Silti ne kerryttävät paljon painoa.
Kuinka pitkän matkan formulakisa etenisi, jos siihen laittaisi kiinni Teslan suurimman akkupaketin?
Eihän tässä niin ole tehtykään, vaan vertailtu eri moottoriurheilulajeja toisiinsa.Miksi mikään urheilu olisi ympäristönsuojelullisesti kestävää? Urheilu luo kulutustarpeita ja liikuttelee valtavia ihmismassoja. Aivan älytöntä nostaa autourheilu jotenkin erilliseksi muusta urheilusta.
Juuri näin. Olen joskus tästä ennenkin sanonut, että moottoriurheilun päästöt eivät loppujen lopuksi eroa vaikkapa ammattilaisgolfin päästöistä, vaikka kilpailupaikalla eri bensiinilaadut palavatkin. Lentomatkat ovat golfareille samat, samoin yleisö tulee omilla autoillaan katsomaan.Eihän tässä niin ole tehtykään, vaan vertailtu eri moottoriurheilulajeja toisiinsa.
Aina kun vertaillaan, on tehtävä joku rajaus, muuten vertailu on käytännössä mahdotonta. Nyt se rajaus oli moottoriurheilu, ja kun tuosta puhutaan niin pitää puhua vain moottoriurheilusta, ei muusta urheilusta. Mikäli olisi otettu mukaan kaikki urheilu, niin yhtä hyvin voisi kysyä että miksi on rajattu urheiluun, miksi ei kaikkeen vapaa-ajan viettoon?
Moottoriurheilun seuraajan näkökulmasta rajaukset kannattaisi tehdä niin, ettei heikennä moottoriurheilun asemaa. Onhan se vähän kummallista, että valtavia ihmismassoja lennättävä jalkapallon MM-kilpailut eivät saa osakseen kritiikkiä ympäristösyistä, mutta sen sijaan ralli saa.Aina kun vertaillaan, on tehtävä joku rajaus, muuten vertailu on käytännössä mahdotonta.
Miten ne rajaukset sitten olisi pitänyt tehdä? Tässähän vertailtiin moottoriurheilulajeja keskenään, ei urheilulajeja.Moottoriurheilun seuraajan näkökulmasta rajaukset kannattaisi tehdä niin, ettei heikennä moottoriurheilun asemaa. Onhan se vähän kummallista, että valtavia ihmismassoja lennättävä jalkapallon MM-kilpailut eivät saa osakseen kritiikkiä ympäristösyistä, mutta sen sijaan ralli saa.
Ylipäänsä siinä ei ole mitään järkeä, että jalkapallon MM-kisoja viedään maahan, missä ei ole oikeaa jalkapallokulttuuria vaan stadionit jäävät tyhjilleen kisojen jälkeen. Saati sitten, että niitä ei ko. maassa pystytä kuumuuden takia pelaamaan normaalissa kesäkuun aikaikkunassa.Moottoriurheilun seuraajan näkökulmasta rajaukset kannattaisi tehdä niin, ettei heikennä moottoriurheilun asemaa. Onhan se vähän kummallista, että valtavia ihmismassoja lennättävä jalkapallon MM-kilpailut eivät saa osakseen kritiikkiä ympäristösyistä, mutta sen sijaan ralli saa.