Ruotsin MM-ralli 2022

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Neuvillen 2017 on ainakin kovaa valuuttaa tässä, 4 kertaa yleiskilpailun top 10 ulkopuolella. Hävisi Ogierille 24 pistettä.

Ogierin 2011 myös vahvoilla. Neljä kertaa top10 ulkopuolella ja hävisi Loebille 26 pistettä. Huomionarvoista myös se että tuolloin powerilta vain kolme parasta sai pisteitä.
Tuo Neuvillen ja Hyundain tahti 2017 (ja 2018) oli kyllä tosi hyvää. Olisi pitänyt ottaa molemmat mestaruudet kyllä.

Olipa loistava kisa Kallelta. Vaikutti että Evans ainoa haastaja ja hänkin veti yli. Thierry ja Ott tulivat tosi lujaa Hyundaillaan myös, onko siellä aidosti keksitty jotain?

Lapilta myös hyvä kisa.

Ford oli kyllä surkea.

Hieno kisa ja mahtava "yllätys" tuo wrc-osio kun itsellä cmore muutenkin enkä ollut ennen Montea perehtynyt siihen että mitä heidän lähetykset sisältää.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1347
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Fordilla ei ole oikein kuskeja, vaikka autolla ehtisikin.
Ford oli kyllä surkea.
Täytyy muistaa, että niitä voimansiirron setuppeja ei nyt enää olekaan joka alustalle erikseen. Jos pitäs kahen kisan perusteella veikata, niin Fordilla on asvaltille paremmin istuva auto ja Toyota on lumelle ja soralle peli.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4959
Sijainti
Parc Fermé
En kyllä ois uskonut ennen kautta mm. siihen että 2. kisan jälkeen Greensmith ja Katsuta on pisteissä Evansia edellä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Täytyy muistaa, että niitä voimansiirron setuppeja ei nyt enää olekaan joka alustalle erikseen. Jos pitäs kahen kisan perusteella veikata, niin Fordilla on asvaltille paremmin istuva auto ja Toyota on lumelle ja soralle peli.
Täytyy myös muistaa, että nyt ajettiin tosi nopeita ja suoria teitä, joissa ei ole hyppyjä. Esim Jyskälässä saattaa toimia ihan eri auto, ja vastaavasti Kreikassa ja Portugalissa ihan eri auto. Ja Montekin on aika erilaista assua kuin Kroatia, joka on erilaista kuin Katalonia, joka on erilaista kuin Ypres.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
398
Täytyy myös muistaa, että nyt ajettiin tosi nopeita ja suoria teitä, joissa ei ole hyppyjä. Esim Jyskälässä saattaa toimia ihan eri auto, ja vastaavasti Kreikassa ja Portugalissa ihan eri auto. Ja Montekin on aika erilaista assua kuin Kroatia, joka on erilaista kuin Katalonia, joka on erilaista kuin Ypres.
Sohlberg sanoi myös että olisivat menneet testeissä väärään suuntaan ja osia ei voi kisojen aikana muuttaa, oisko lukkopuolen juttuja.

Fordin suurin heikkous on silti kuskipuolella, Breenille kasaantuu liikaa menestyspaineita Malcomin puolelta ja Breenin kaikki huippusuoritukset ovat kuitenkin tulleet soralla hyvältä lähtöpaikalta, toki vielä on aikaista sanoa, mutta jotenkin Breenin Perjantain suorituksista tuli semmonen fiilis että paineet tiimin suunnalta ovat kovat.
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
377
Ihan karu faktahan se on, että tällä hetkellä M-sport häviää tuolla kuskikolmikollaan ihan pirusti. Breen on toki hyvä kuski, mutta ei ole kuitenkaan voittanut WRC urallaan vielä kisan kisaa, eikä ajanut edes kokonaista kautta, saatikaan sitten ykköskuskina. Kaikki nämä Monten taktikoinnit, ennen Ruotsia annetut kommentit siitä ettei ole omasta mielestään M-sportin ykköskuski ja heti perjantaina koetut ulosajot kertovat siitä että henkinen kantti ei ole tällä hetkellä maailmanmestari ehdokkaaksi tarvittavalla tasolla.

Sohlberghan oli ennen kisaa isoon ääneen sitä mieltä, että Puma toimi testeissä niin hyvin, että jopa Gusilla olisi mahdollisuus ajaa podiumista. No totuus oli kuitenkin se, että Toyotalla ajaa 4 kovempaa (lumi)kuskia ja Hyundaillakin kolme niin ei ajamalla podiumille ollut mitään asiaa.
Tähän päälle vielä Fourmaux jolla koko viikonlopun oli Malcolmin kokoinen paino jarrupolkimen päällä, tietenkin ihan ansaitusti niin tietäähän sen että takkiin tulee joka suunnasta.

M-sport tarvitsee kipeästi Loebin apua. Näin saataisiin sekä Breenille, että juniori osastolle hieman rentoutta tekemiseen.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Sama tuli mieleen, vielä on monta mutkaa matkassa, mutta Evans ja Tänak alkaa olla jo pikku hiljaa tippumassa mestaruusjunasta, ainakaan yhtään huonoa kisaa ei saa enää herroille tulla
Titanakilla alkaa jänne kiristämään kun ei tule voittoja ja tekniikka poikii suunnilleen joka kisassa ainakin kerran.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
545
Fordin suurin heikkous on silti kuskipuolella, Breenille kasaantuu liikaa menestyspaineita Malcomin puolelta ja Breenin kaikki huippusuoritukset ovat kuitenkin tulleet soralla hyvältä lähtöpaikalta, toki vielä on aikaista sanoa, mutta jotenkin Breenin Perjantain suorituksista tuli semmonen fiilis että paineet tiimin suunnalta ovat kovat.
Ypresin kakkospaikka oli assulla, mutta tuo taitaa olla ainoa poikkeus ja tietysti siellä oli roima etu kokemuksesta.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
398
Ihan karu faktahan se on, että tällä hetkellä M-sport häviää tuolla kuskikolmikollaan ihan pirusti. Breen on toki hyvä kuski, mutta ei ole kuitenkaan voittanut WRC urallaan vielä kisan kisaa, eikä ajanut edes kokonaista kautta, saatikaan sitten ykköskuskina. Kaikki nämä Monten taktikoinnit, ennen Ruotsia annetut kommentit siitä ettei ole omasta mielestään M-sportin ykköskuski ja heti perjantaina koetut ulosajot kertovat siitä että henkinen kantti ei ole tällä hetkellä maailmanmestari ehdokkaaksi tarvittavalla tasolla.

Sohlberghan oli ennen kisaa isoon ääneen sitä mieltä, että Puma toimi testeissä niin hyvin, että jopa Gusilla olisi mahdollisuus ajaa podiumista. No totuus oli kuitenkin se, että Toyotalla ajaa 4 kovempaa (lumi)kuskia ja Hyundaillakin kolme niin ei ajamalla podiumille ollut mitään asiaa.
Tähän päälle vielä Fourmaux jolla koko viikonlopun oli Malcolmin kokoinen paino jarrupolkimen päällä, tietenkin ihan ansaitusti niin tietäähän sen että takkiin tulee joka suunnasta.

M-sport tarvitsee kipeästi Loebin apua. Näin saataisiin sekä Breenille, että juniori osastolle hieman rentoutta tekemiseen.
Joo vähän Montessa kummastutti kun Breen puhui koko ajan että ei aja täysillä ym, varmaan otti koville kun Loeb tuli eläkkeeltä ja ajoi hyvin pienellä testillä jäljet selkään, sitte Ruotsissa ek1:lla hävisi Rovanperälle yli 7 sekuntia niin soppa olikin jo valmis.
Toki hyvä että Lauantaina kyytiä taas löyty, Breen taisi ajaa yhdet pohjat, se osoittaa että auto on kuitenkin kilpailukykyinen näissäkin olosuhteissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Breenin pohjat tuli pätkällä, jota oli jäädytetty joten pinta suosi ekana ajavaa. Kaikille seuraaville se alkoi hidastua.
 

Realy

Well-known member
Liittynyt
16.2.2022
Viestit
131
Hieno tapahtuma oli ja totta kai suomalaisten menestys vielä nosti fiilistä.
Peltoparkissa kun oltiin niin ruuhkista ei tietoakaan ja ainakin ykkösellä pääsi kävelemään pätkää vielä 50min ennen ekaa autoa. Järkkärit oli erittäin tarkkoja ettei yhtään puunoksaa katkaista...
Positiivinen kuva jäi Uumajan yleisöpätkältäkin, oli hyvin vaihtoehtoja mistä katsella. Bussikyydit kaupungilta toimivat erittäin sujuvasti. Sen verran piti itse varautua että jos rallioluen halusi juoda niin se piti itse ottaa mukaan, alueelle ei VIP-aluetta lukuun ottamatta myyty alkoholia.
 

Realy

Well-known member
Liittynyt
16.2.2022
Viestit
131
Hullua ja tyhmää. Extra tyhmää vielä noissa olosuhteissa, kun ajettiin isojen penkkojen välissä ja autojen äänet kuuluivat välillä tosi myöhään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Tossa myös näkyy että yksi tyypeistä liukastelee aika kovasti kun penkka alkaa kutsua, siinä jos olisi vetänyt rähmälleen niin olisi käynyt vähän toisin. Pahimmassa tapauksessa kuski olisi väistöliikkeen seurauksena lanannut noi toisetkin tyypit.
 
Ylös