F1-Uutisia 2022

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5370
Aika rakasti sanottu, että koko kausi on hävitty testien perusteella. Toisaalla voit kuitenkin aivan hyvin mainita, ettei testien perusteella pysty päättelemään yhtään mitään. Ristiriitainen persoona? Eiköhän se ollut silloin kuten nytkin eli muutama ensimmäinen kisa katsellaan kuka saa autoihinsa kehitettyä vauhtia ennen sen suuremman tuomion antamista. Hondalla on hyvinkin voinut olla suunnitelmat jo niin pitkällä, ettei peräytyminen ollut vaihtoehto, vaikka Ferrarin epäonnistuminen oli selvinnyt. Tämähän ei tarkoita, että Hondalla oltaisiin typeriä eikä tiedetä moottorista mitään. Varmasti tiesivät näistäkin asioista enemmän kuin kuin me kaikki foorumilaiset yhteensä.
Siinähän painoi McLarenin sana ja painostus paljon voimayksikön koon ja leiskan suhteen. Ampuivat itseään siis rehellisen suoraan omaan polveen.

Tuolta näkyy vähän noita taustoja kuviakin. https://www.motor1.com/news/61022/analysis-why-mercedes-doesnt-believe-in-hondas-size-zero-concept/
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9520
Sijainti
Helsinki
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4359
Australiassa luvassa erinomainen kisa 4 DRS:n ansioista, radan Layout on muuttunut merkittävästi nopeammaksi ja nykyautot mahdollistavat seuraamisen. Karkkia faneille!
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5370
[QUOTE="spotter90, post: 2337588, member: 9407]
Neljä Drs-aluetta, aivan liikaa. Siinähän aletaan leikkiä kuljettajien turvallisuudella.
[/QUOTE]
Millä tavalla turvallisuus huononee jos suoralla on läppä auki? Samaahan voisi sanoa ERSistä sitten.
Vai tarkoititko että ohittelu on se vaarantekijä? Järjellä ajatellen näinhän se onkin, mutta lie vähän motorsportin päätarkoitus, että ajetaan kovempaa kuin muut ja ohitellaan.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9520
Sijainti
Helsinki
[QUOTE="spotter90, post: 2337588, member: 9407]
Neljä Drs-aluetta, aivan liikaa. Siinähän aletaan leikkiä kuljettajien turvallisuudella.
Millä tavalla turvallisuus huononee jos suoralla on läppä auki? Samaahan voisi sanoa ERSistä sitten.
Vai tarkoititko että ohittelu on se vaarantekijä? Järjellä ajatellen näinhän se onkin, mutta lie vähän motorsportin päätarkoitus, että ajetaan kovempaa kuin muut ja ohitellaan.
[/QUOTE]
Ohitustilanteissa vaaratekijä on hiukan suurempi. Oikeastaan vain kiihdystyskisoissa on tarkoitus ajaa muita kovempaa lyhyemmän matkan vuoksi. Ratakisoissa ja rallissa ajetaan kovaa, mutta pyritään myös säästää autoa. Täysillä ajamisen seurauksena renkaat hajoaa.

Autosportin forumillakin annetaan kovaakin kritiikkiä drs:stä ja sen käytöstä. Ehkä nyt testataan, miten uuudet autot vaikuttavat ohituksiin. Tämän jälkeen voitaisiin esim. palata kahteen drs-alueeseen tai rajoittaa käyttökertoja.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9520
Sijainti
Helsinki
Motorsportissa pitäisi olla autot joilla pystyy ohittamaan ilmankin naurettavia gimmick härpäkkeitä kuin DRS
Tässä on kyse ikuisesta pulmasta, mitä tulee f1:siin. Miten yhdistää korkealaatuinen insinööritaito ja viihdyttävät kisat?
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2772
Onkohan tuossa nyt taustalla joku intressi että pitää saada nämä uudet autot ja ohitusmäärät näyttämään mahdollisimman hyvältä ja siksi työnnetään radat täyteen drs:ää. Vähän siinäkin mielessä hassu suuntaus, kun tavoitteeksi kai kuitenkin oli mainittu drs:stä luopuminen kokonaan tulevaisuudessa. Henk koht melkeen ennemmin katsoisin niitä vanhoja kunnon trullijunia kuin pelkkiä drs-ohituksia, mutta ymmärrän kyllä olevani vähemmistössä tässä. :D
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Australiassa luvassa erinomainen kisa 4 DRS:n ansioista, radan Layout on muuttunut merkittävästi nopeammaksi ja nykyautot mahdollistavat seuraamisen. Karkkia faneille!
Toivottavasti on luvassa tällä kertaa, koska 2017-2019 Australian kisat olivat uuvuttavaa seurata. Jossa ohittaminen oli todella hankalaa kuskeilla vuoden 2017 tehtyjen sääntömuutosten takia ja siitä Melbournen kisat kärsi todella paljon.
Nyt on jo ehtinyt kolme vuotta vierähtää edellisestä Australian kisasta ja on sen takia mielenkiintoista nähdä miten uudet DRS-alueet tulevat vaikuttamaan.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5370
Onkohan tuossa nyt taustalla joku intressi että pitää saada nämä uudet autot ja ohitusmäärät näyttämään mahdollisimman hyvältä ja siksi työnnetään radat täyteen drs:ää. Vähän siinäkin mielessä hassu suuntaus, kun tavoitteeksi kai kuitenkin oli mainittu drs:stä luopuminen kokonaan tulevaisuudessa. Henk koht melkeen ennemmin katsoisin niitä vanhoja kunnon trullijunia kuin pelkkiä drs-ohituksia, mutta ymmärrän kyllä olevani vähemmistössä tässä. :D
Niin, onhan tuossa kuitenkin FIAlla ja talleilla ollut halua tehdä kisoista viihdyttävämpiä. Ei sekään, että sekunnin nopeampi joutuu kökkimään toisen perässä, kauhean kiinnostavaa katsottavaa ole. Ei tarvitse olla kauhean kumma peippailija, ettei toinen pääse ohi, vaikka on nopeampi. Toivotaan nämä uudet autot imuefekteineen mahdollistaa lähempänä ajamisen. Onhan tuolla vielä paljon asioita, joita ei vielä tiedetä miten uudet autot toimii missäkin tilanteessa. DRS:n sijasta voisi vaikka vapauttaa ERS:n käytön täysin. Se kellä on mehuja purkissa, niin menee sitten kun paikka on.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5370
Toivottavasti on luvassa tällä kertaa, koska 2017-2019 Australian kisat olivat uuvuttavaa seurata. Jossa ohittaminen oli todella hankalaa kuskeilla vuoden 2017 tehtyjen sääntömuutosten takia ja siitä Melbournen kisat kärsi todella paljon.
Nyt on jo ehtinyt kolme vuotta vierähtää edellisestä Australian kisasta ja on sen takia mielenkiintoista nähdä miten uudet DRS-alueet tulevat vaikuttamaan.
Lisäksi rataan tuotu hyviä levennyksiä, jolloin vauhti paranee ja tilaa ohittaakin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5634
Millä tavalla turvallisuus huononee jos suoralla on läppä auki? Samaahan voisi sanoa ERSistä sitten.
Vai tarkoititko että ohittelu on se vaarantekijä? Järjellä ajatellen näinhän se onkin, mutta lie vähän motorsportin päätarkoitus, että ajetaan kovempaa kuin muut ja ohitellaan.
Eiväthän nämä DRS-alueet edes ole suorilla vaan supernopeissa mutkissa ja kaarteissa. Vain yksi neljästä dersasta on "suora". Sanoisin että suurempi ongelma voi olla se, että neljälle DRS-alueelle on vain kaksi seurantapistettä. Käytännössä saat ajaa puoli kierrosta läppä auki, jos olet sekunnin sisällä yhdessä kohdassa rataa. Tämä voi johtaa aiemminkin nähtyihin naurettaviin jarruttelukisoihin, missä yritetään kusettaa toinen olemaan edellä ja jäämään DRS:n uhriksi.

 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Kuulostaa aika hurjalla tallien paino-ongelmat ja uutisen mukaan maalikerros painaa kuusi kiloa ja tallit ovat jopa raaputtaneet maalipintaa autoistaan tallien paino-ongelmien takia.
Mielenkiintoista on se että Alfa Romeo on ainut talli joka on pystynyt rakentamaan autonsa rajojen sisällä. Tuon saksalais lehden mukaan muilla talleilla on ollut vaikeuksia painorajan kanssa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5634
Motorsport.comin mukaan Audi ja Porsche eivät vielä tee päätöstä F1-projektien osalta ennen kuin "next-gen" moottorisäännöt on lyöty lukkoon. Autovalmistajat haluavat ehdottomasti, että ERS-H pudotetaan pois ja moottoreista tehdään teknisesti yksinkertaisempia mutta myös halvempia.

Porschen uskotaan olevan jo lähes varmasti lähdössä Red Bullin kelkkaan moottoritoimittajana, mutta Audin osalta homma on vielä auki. Audin puolelta olisi haluja ostaa jokin F1-talli pois kuljeksimasta – ja McLaren voi olla liian iso pala. Vaihtoehtona väläytetään Aston Martinia. Williamskin on luonnollisesti myynnissä mutta liekö heillä jo tallin perustukset niin levällään, ettei siinä ole mitään järkeä.

https://www.motorsport.com/f1/news/audi-porsche-f1-final-decision/9699218/
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Stefano Domenicali väläyttelee tulevaisuudessa jopa 30 GP:n kilpailukalenteria. halukkaita järjestäjiä olisi kuulemma tarjolla iso määrä.

Sen sijaan uusia tiimejä ei välttämättä Domenicalin mukaan tarvita. Ainakin pitää harkita, otetaanko uusia tiimejä vastaan.

https://www.suomif1.com/2022/03/f1-sarjan-paallikko-uskoo-sarjan-pystyvan-jarjestamaan-30-kilpailua-kaudessa-lisatalleja-ei-miehen-mukaan-tarvita/
Tuo 30 kisaa kaudessa vois olla mielenkiintoinen, jos ois silleen että mukaan tulee 3 uutta tallia (Audi, Porsche ja Andretti) ja tallien pitää osallistua 25 kisaan/ 25 parasta tulosta lasketaan loppupisteissä, mutta gridillä pitää olla väh.20 autoa kisaamassa. Radat joilla mukana pitää ilmoittaa ennen kauden alkua suljetusti, jolloin voi tulla pientä hajontaa miten tallit osallistuu.
 
Ylös