F1-Uutisia 2022

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8395
Sijainti
Vantaa
Ei tule toteutumaan. Pidän todennäköisempänä Red Bullin liittoa Porschen (tai Audin kanssa) ja McLarenin jäävän rannalle ruikuttamaan.

Aiemmin sekä Audin että Porschen oli tarkoitus palata WEC-sarjan huipulle uusilla Le Mans -prototyypeillä. Nyt on kuitenkin kerrottu Audin projektin olevan jäissä. Porsche ilmeisesti työstää edelleen omaansa. Arvelen toisen merkin ehkä menevän WEC:hen ja toisen siirtävän paukut F1-moottoriin. En näe kuitenkaan järkeä siinä, että kumpikin lähtisi pelkäksi moottoritoimittajaksi Ykkösiin, kun samalla budjetilla pyörittäisi kokonaista tallia WEC:n puolella.
Moottorilla on mahdollisuus saada nopeamman menestyksen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5152
Moottorilla on mahdollisuus saada nopeamman menestyksen.
No sitten sopiikin miettiä, että kummasta tallista olisi parempi tehdä kumppani, jos vain yksi merkki tuodaan F1-sarjaan. McLarenin stintti Hondan kanssa oli fiasko ja talli päätyi syyttämään moottoria kaikesta vaikka auto oli täysi susi. Ja nyt tälle kaudelle uusien sääntöjen mukainen auto on jälleen yhtä huono. Red Bullilla taasen vaikuttaa olevan Midaan kosketus.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1934
Sijainti
Vyborg
On mielenkiintoinen toi Porschen mahdollinen paluukuvio formuloissa lähitulevaisuudessa ja olisi myös mielenkiintoista nähdä miten Porsche pärjäisi nykyajan formuloissa, kuten vaikkapa Red Bullin moottorivalmistajana tai tekemällä yhteistyötä jonkun muun tallin kanssa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4661
On mielenkiintoinen toi Porschen mahdollinen paluukuvio formuloissa lähitulevaisuudessa ja olisi myös mielenkiintoista nähdä miten Porsche pärjäisi nykyajan formuloissa, kuten vaikkapa Red Bullin moottorivalmistajana tai tekemällä yhteistyötä jonkun muun tallin kanssa.
Red Bullilla on oma moottoritehdas ja he myyvät siitä nimi-slotin jos haluavat fyrkkaa. Nythän vielä Honda lyö rahaa sinne. Oikeastaan mikään ei muutu, paitsi nimi ja tulonlähde.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5152
Red Bullilla on oma moottoritehdas ja he myyvät siitä nimi-slotin jos haluavat fyrkkaa. Nythän vielä Honda lyö rahaa sinne. Oikeastaan mikään ei muutu, paitsi nimi ja tulonlähde.
On jos on. Hondahan ne koneet edelleen rakentaa Nipponissa. Red Bull ei taida käytännössä tehdä moottoreille paskaakaan. Jos parin viikon sisään tulee uutisia Audi-yhteistyöstä, niin voi olla että koko RB:n paja pistetään säppiin.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4661
On jos on. Hondahan ne koneet edelleen rakentaa Nipponissa. Red Bull ei taida käytännössä tehdä moottoreille paskaakaan. Jos parin viikon sisään tulee uutisia Audi-yhteistyöstä, niin voi olla että koko RB:n paja pistetään säppiin.
On niillä Red Bull Powertrans "tehdas" olemassa (Milton Keynesissä). Alunperin tehtaalla piti jo tänä kautena rakentaa Hondan toimittamista osista moottorit. Honda veti vetäytymispäätöksen pois, ja jatkaa nyt moottoritoimittajana kauden 2025 loppuun. Eli moottorit ja kaikki osat valmistetaan Japanissa siihen asti. Powertranssilla, uusien värväysten myötä, varmaan keskitytään uuteen moottorimalliin. Sekä luonnollisesti rakennetaan infra koko tehtaalle. Nykyinen moottorimalli pidetään siihen asti, eikä mitään kehitystyötä sallita (mikä parantaisi suorituskykyä).
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
No sitten sopiikin miettiä, että kummasta tallista olisi parempi tehdä kumppani, jos vain yksi merkki tuodaan F1-sarjaan. McLarenin stintti Hondan kanssa oli fiasko ja talli päätyi syyttämään moottoria kaikesta vaikka auto oli täysi susi. Ja nyt tälle kaudelle uusien sääntöjen mukainen auto on jälleen yhtä huono. Red Bullilla taasen vaikuttaa olevan Midaan kosketus.
Tämän päivän Honda on aivan eri tuote kuin Mäkissä aikoinaan ollut, varsinkin ekan kauden tuote. Se oli raakile ja ihan oikeutetusti haukkuivat. Eipä se bullikaan uskaltanut heti hypätä Hondan kelkkaan, vaan eka kokeiltiin junioritiimin kanssa.

Mikään ei estä Audin tai possun konttaamista. Molemmilla on asian tuntemusta kilpakoneiden tekemisestä, mutta ei kuitenkaan sentään tämän tason koneista. Ei Hondakaan mikään onneton pikkupaja ole mitä litrateholtaan kovien koneiden tekemiseen tulee ja silti kävi niin kuin kävi. Uskaltaako Red Bull ottaa riskin?
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4661
Tämän päivän Honda on aivan eri tuote kuin Mäkissä aikoinaan ollut, varsinkin ekan kauden tuote.
Niin kauan olivat kusessa kun olivat siinä "Size Zero" leiskassa. Kun kopioivat Mersun leiskan, niin oli vaan ajan kysymys, koska voittavat kisan. Jenejä riittää.
Se että Honda jatkaa nyt vuoteen 2025 loppuun asti, niin siellä on esim. että nykyisellä hybridi-teknologialla saavat rahoitusta emoyhtiöltä, koska F1-teknologiaa voidaan käyttää siviiliauto-puolella. Vetäytymisen syyhän oli juuri keskittyminen vähäpäästöisiin autohin sekä rahoituksen puute.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4661
Mikään ei estä Audin tai possun konttaamista. Molemmilla on asian tuntemusta kilpakoneiden tekemisestä, mutta ei kuitenkaan sentään tämän tason koneista. Ei Hondakaan mikään onneton pikkupaja ole mitä litrateholtaan kovien koneiden tekemiseen tulee ja silti kävi niin kuin kävi. Uskaltaako Red Bull ottaa riskin?
Red Bull on naimisissä 2025 loppuun asti Hondan kanssa ja sen jälkeen RB Powertranssin kanssa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4661
Tämähän ei sinällään estä sopimuksen tekoa Audin tai Porschen kanssa. Helpompaa se aina on saada joku muukin jakamaan kustannuksia, jos hintana on vain moottorivalmistajan nimen mainitseminen aina lehdistötilaisuudessa.
Juuri näin. RB:lle on tärkeää olla tehdastiimi, eikä "ostomoottorin" varassa. Mutta siis 2026 siis vasta mahdollista, koska Honda nyt teki diilin siihen asti.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Juuri näin. RB:lle on tärkeää olla tehdastiimi, eikä "ostomoottorin" varassa. Mutta siis 2026 siis vasta mahdollista, koska Honda nyt teki diilin siihen asti.
Joo toki. Tässähän on hyvin aikaa puljulla kehitellä moottoria, jos diili tehdään ja sen pitää olla valmis 2026. Ehkä Red Bullilla on meitä suurempi varmuus siitä, että Honda todellakin lyö hanskat tiskiin 2025 kauden lopussa, vaikka he olisivat ylivoimaisempia kuin Mersu koskaan.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3034
Tämän päivän Honda on aivan eri tuote kuin Mäkissä aikoinaan ollut, varsinkin ekan kauden tuote. Se oli raakile ja ihan oikeutetusti haukkuivat. Eipä se bullikaan uskaltanut heti hypätä Hondan kelkkaan, vaan eka kokeiltiin junioritiimin kanssa.
Koneessahan oli tuolloin pittumainen värinä, joka vei tehoa huomattavasti. Muistaakseni Honda palkkasi lentokoneinsinöörejä, jotka saivat vihdoin asian ratkaistua ja sen jälkeen kone toimikin moitteetta ja hyvin tuloksin.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6236
Heikki Kovalaisen mietteitä Rosbergista, Hamiltonista ja itsestään.

http://instagr.am/p/CbvK7o8tbW1/
Sinällään hauska lukea, kun kuski toisensa jälkeen sanoo aika lailla samaa, että Lewiksen taso on niin korkea, että päihittäminen on vaikeaa ja joutuu pistää kaiken peliin eikä siltikään pärjää. Myöntävät paremmaksi. Silti täällä jaksetaan aina uskoa salaliittoihin ja suosimiseen jne.... :D
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4661
Koneessahan oli tuolloin pittumainen värinä, joka vei tehoa huomattavasti. Muistaakseni Honda palkkasi lentokoneinsinöörejä, jotka saivat vihdoin asian ratkaistua ja sen jälkeen kone toimikin moitteetta ja hyvin tuloksin.
No ei, vaan sen jälkeen kun luovuttiin Zero Size-ajattelusta ja kopioitiin Mersun lay up turbon, MGU-H yms. suhteen. Kuviteltiin, että pieni koko korvaa tehotappion, mitä tuli ihan Hondan omienkin laskelmien mukaan. Auto oli niin huono, ettei se pystynyt hyödyntämään pientä kokoa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5152
No ei, vaan sen jälkeen kun luovuttiin Zero Size-ajattelusta ja kopioitiin Mersun lay up turbon, MGU-H yms. suhteen. Kuviteltiin, että pieni koko korvaa tehotappion, mitä tuli ihan Hondan omienkin laskelmien mukaan. Auto oli niin huono, ettei se pystynyt hyödyntämään pientä kokoa.
Tämä size zero -ajattelu oli outo siitäkin syystä, että jo kaudella 2014 Ferrari todisti, ettei tehon uhraaminen aerodynamiikan alttarilla toimi ollenkaan. Hondahan tuli mukaan vasta kaudeksi 2015, joten voimayksikön filosofiaa olisi voinut miettiä uudemman kerrankin. Ferrari siis myös yritti suunnitella pienen voimayksikön saadakseen aerodynamiikasta kaiken irti, mutta jo ensimmäisissä testeissä tuolloiset kuljettajat, Räikkönen ja Alonso, teilasivat moottorin tehottomaksi ja sitä myöten koko kausi oli hävitty jo ennen ensimmäistäkään kisaa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tämä size zero -ajattelu oli outo siitäkin syystä, että jo kaudella 2014 Ferrari todisti, ettei tehon uhraaminen aerodynamiikan alttarilla toimi ollenkaan. Hondahan tuli mukaan vasta kaudeksi 2015, joten voimayksikön filosofiaa olisi voinut miettiä uudemman kerrankin. Ferrari siis myös yritti suunnitella pienen voimayksikön saadakseen aerodynamiikasta kaiken irti, mutta jo ensimmäisissä testeissä tuolloiset kuljettajat, Räikkönen ja Alonso, teilasivat moottorin tehottomaksi ja sitä myöten koko kausi oli hävitty jo ennen ensimmäistäkään kisaa.
Aika rakasti sanottu, että koko kausi on hävitty testien perusteella. Toisaalla voit kuitenkin aivan hyvin mainita, ettei testien perusteella pysty päättelemään yhtään mitään. Ristiriitainen persoona? Eiköhän se ollut silloin kuten nytkin eli muutama ensimmäinen kisa katsellaan kuka saa autoihinsa kehitettyä vauhtia ennen sen suuremman tuomion antamista. Hondalla on hyvinkin voinut olla suunnitelmat jo niin pitkällä, ettei peräytyminen ollut vaihtoehto, vaikka Ferrarin epäonnistuminen oli selvinnyt. Tämähän ei tarkoita, että Hondalla oltaisiin typeriä eikä tiedetä moottorista mitään. Varmasti tiesivät näistäkin asioista enemmän kuin kuin me kaikki foorumilaiset yhteensä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4661
Voitko avata termiä?
Kuinka "erilainen" hondan voimayksikön paketointi siis oli?
Siis periaatteena oli tehon kustannuksella pakata voimayksikkö mahdollisimman pieneksi ihan apulaitteiden sijoittelusta lähtien. Myöhemmin kopioivat siis Mercedeksen leiskan, koska tehoylivoima oli niin julma aina Ferrarin huijarimoottoriin asti. Nythän Mercedes takertelee uusien polttoaineiden kanssa, ja ovat vähän jopa takamatkalla muihin verrattuna.

Ja kuriositeettina, Red Bullissa mylvivä Honda on nykyään pienempi, kuin tämä 2015 McLarenissa ollut mylly. Aika huikeaa on ollut moottorikehityskin, vaikka esim. alussa pelattiin sitä poletti-peliä.
 
Ylös