F1-Uutisia 2022

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2853
Nojoo tuo eri suuntaan ajaminen nyt on ideana aika Mario Kart -tasoa. Menisi kaikki uusiksi; turva-alueet, kaikki jarrumerkit ja muut opasteet, varmaan tv-kameroiden paikat jne. Ja lopputuloksena ei todennäköisesti edes olisi kovin kummoinen rata.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Ei tuo samalla radalla peräkkäisinä viikkoina olisi myöskään kestävä ratkaisu, koska jengi ei kuitenkaan pääse kotiin välillä. Saa sentään pari vapaapäivää, eli on se parempi kuin eri radalle meno, mutta ei siltikään hyvä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4323
Onko muuten mitään tietoa, että miten Alfa korjasi pomppimisen? Nostiko ajokorkeutta, vai onnistuiko muuten?
Jos joutui nostamaan, niin saattaa saada vielä hyvin vauhtia lisää, kun keksitään parempi ratkaisu.
 

mokin

Well-known member
Liittynyt
9.9.2021
Viestit
239
Ei tuo samalla radalla peräkkäisinä viikkoina olisi myöskään kestävä ratkaisu, koska jengi ei kuitenkaan pääse kotiin välillä. Saa sentään pari vapaapäivää, eli on se parempi kuin eri radalle meno, mutta ei siltikään hyvä.
Kyllähän siinä on iso ero että kaikki on paikalla valmiina, jää yksi purku ja kasaaminen kokonaan pois. Olisi kiva jos tuplakisoissa olisi renkaat vaikka c1-c3 ja toisessa sitten c3-c5, jos kolme kovuutta pakko olla. Olkoon sitten vaikka kuudella stopilla pehmeämmillä renkailla.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Kyllähän siinä on iso ero että kaikki on paikalla valmiina, jää yksi purku ja kasaaminen kokonaan pois. Olisi kiva jos tuplakisoissa olisi renkaat vaikka c1-c3 ja toisessa sitten c3-c5, jos kolme kovuutta pakko olla. Olkoon sitten vaikka kuudella stopilla pehmeämmillä renkailla.
On siinä iso ero,mutta olen sitä mieltä että ei riitä jaksamisen kanssa. Ihmisten pitää ehtiä päästä käymään kotona, kaksi lisäpäivää hotellissa ei riitä. Nyt siis puhutaan tilanteesta että kisoja lisätään nykyisestä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5732
Onko muuten mitään tietoa, että miten Alfa korjasi pomppimisen? Nostiko ajokorkeutta, vai onnistuiko muuten?
Jos joutui nostamaan, niin saattaa saada vielä hyvin vauhtia lisää, kun keksitään parempi ratkaisu.
Ainakin lattia vaihtui ja painoa tuli lisää.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
On siinä iso ero,mutta olen sitä mieltä että ei riitä jaksamisen kanssa. Ihmisten pitää ehtiä päästä käymään kotona, kaksi lisäpäivää hotellissa ei riitä. Nyt siis puhutaan tilanteesta että kisoja lisätään nykyisestä.
Kyllä se näin on. Ei se pari viikkoa putkeen työpaikalla oikein auta, vaikka fyysisesti helpommalla pääsisikin. Henkinen puoli onkin sitten toinen juttu. Perheelliselle vaikea paikka. Taitaa kyllä muutenkin olla poikamiesten hommaa formuloiden mekanikointi.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Pakko laittaa tämä mestariteos tänne.
Suora lainaus tekstistä:
"Jeddan nopealla katuradalla W13-autossa on vauhtiradoille tarkoitettu pienen ilmanvastuksen siipi. Se tuo ainakin teoriassa suorille paremman mutkanopeuden, mutta myös vähentää downforcea, minkä pitäisi tuoda helpotusta pomppimisongelmaan.

https://www.iltalehti.fi/formulat/a/9bc99a2e-1fec-46be-ad59-8fef8833601f
Siinä taasen toimittaja joka ei tajua höykäsen pöläystä kirjoittamastaan asiasta. Se pomppinen syntyy venturin imusta ja auton pohjaamisesta ei niinkään takasiiven koosta.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5732
Siinä taasen toimittaja joka ei tajua höykäsen pöläystä kirjoittamastaan asiasta. Se pomppinen syntyy venturin imusta ja auton pohjaamisesta ei niinkään takasiiven koosta.
Perän alaspainuminen pienenee, kun takasiipi pienenee. Tai takajousia jäykistetään. Tai imuefektiä pienennetään ajokorkeutta nostamalla. Kaikissa on toki haittapuolensa.
Pompotuksessa on sekin huono puoli, että takasiiven antama downforce muuttuu pompotuksen myötä ja siten auto on epästabiili ajettava, jos downforce muuttuu kesken kurvin siiven kulman muuttuessa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Perän alaspainuminen pienenee, kun takasiipi pienenee. Tai takajousia jäykistetään. Tai imuefektiä pienennetään ajokorkeutta nostamalla. Kaikissa on toki haittapuolensa.
Pompotuksessa on sekin huono puoli, että takasiiven antama downforce muuttuu pompotuksen myötä ja siten auto on epästabiili ajettava, jos downforce muuttuu kesken kurvin siiven kulman muuttuessa.
Kuinka paljon siiven kulma nyt tuossa pienessä pomputuksessa muuttuu... Varmaan enemmän downforceen vaikuttaa se, että alaspäin "pudotessa" siipi tuottaa vähemmän downforcea ja ylöspäin noustessa sitten enemmän, koska se painautuu yläpuolella olevaa ilmamassaa vastaan. Ja tuollainen ylös-alas liike voi luoda ylimääräisiä, häiritseviä pyörteitäkin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Olis aika uskomatonta jos Alonso voittaisi uran kolmannen ja viimeisen mestaruutensa 43-44 ikäisenä.
Olisi sitten hyvä paikka lopettaa ura Nicon tyyliin maailmanmestarina, en pidä tätä todennäköisenä skenaariona mutta ei se olisi mielestäni mahdottomuus ole kuitenkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Olis aika uskomatonta jos Alonso voittaisi uran kolmannen ja viimeisen mestaruutensa 43-44 ikäisenä.
Olisi sitten hyvä paikka lopettaa ura Nicon tyyliin maailmanmestarina, en pidä tätä todennäköisenä skenaariona mutta ei se oli mielestäni mahdottomuus ole kuitenkaan.
Olisi vaikeaa kenen tahansa pystyvän tähän. Alonsollakin alkaa mielestäni ikä jo vähän näkymään. Ocon on hyppinyt silmille, jota ei varmasti koskaan olisi tapahtunut Alonson ollessa nuori kuski. Niin se vaan on, että huipputasolla ei voi urheilla missään lajissa tänä päivänä viidenkympin korville
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Olisi vaikeaa kenen tahansa pystyvän tähän. Alonsollakin alkaa mielestäni ikä jo vähän näkymään. Ocon on hyppinyt silmille, jota ei varmasti koskaan olisi tapahtunut Alonson ollessa nuori kuski. Niin se vaan on, että huipputasolla ei voi urheilla missään lajissa tänä päivänä viidenkympin korville
Totta. Vielä 50-luvulla olisi onnistunut helposti toi Alonson tavoite voittaa yli nelikymppisenä voittaa mestaruuksia ja Fangio voitti ne viisi mestaruutensa, kyseisenä vuosikymmenenä 40-46 ikäisenä.
50-luvun jälkeen ei ole moni formuloissa juhlinut mestaruuksia yli 40 vuotiaana mestaruuksia ja Schumihan yritti kovasti Mercedeksellä tehdessään paluuta F1-sarjaan 2010-2012 41-43 vuotiaana voittaa mestaruuden laihoin tuloksin.
 
Ylös