Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Ei mitään erikoista. Joskus 90-luvulla tai sen jälkeen herrat Indianapolis-radan omistaja ja indycar sarjan pamput riitautuivat jonka seurauksena syntyi kaksi sarjaa, joista toisen nimeksi tuli cart. Se oli vanha indycar-sarja autoineen, mutta se ei ajanut indyssä. Indymies perusti kavereineen oman sarjan, jossa oli vaparimoottorit cartin turboja vastaan. Näin mentiin muutamia vuosia, kunnes sopu saatiin ukkojen välille.

Tämä näin nopsaan ulkomuistista heitettynä. Sarjan superfanit voivat korjata suurimmat asiavirheet. Pieniä asiavirheitä ei tartte korjata. 😁
Ok. Kiitos selvennyksestä. Itselleni amerikkalainen autourheilu ei ole niin tuttua. Mitä nyt muutanan kisan aikoinaan katsonut suomalaisten siellä ajaessa
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
90-luvun puolivälissä Indianapolis Motor Speedwayn omistajalla Tony Georgella paloi käämit Cart-sarjan kalleuteen ja amerikkalaiskuskien vähyyteen ja perusti Indy Racing League-sarjan. Youtubesta löytyy erinomainen neliosainen dokumenttisarja, mikä käsittelee aihetta.
Täytyypä katsoa tämä. Kiitos
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Täydellinen off-topic, mutta omasta mielestäni hiukan erikoista, että tästä jenkkien Formula-sarjasta on eri aikoina käytetty erilaisia nimiä (IndyCar, CART, Champ Car). Nykyään se taitaa olla jälleen ihan IndyCar.

Sama, jos Formula 1 kokeilisi esim. sellaisia nimiä, kuin GRAND PRIX- sarja, tai GP1.
Itse asiassa F1:n edeltäjän edeltäjä oli nimenomaan Grand Prix kun edeltäjä oli Formula A.

Vanha Indycar/IndyCar oli vuosiin 1995-1996 myös nimeltään World Series/PPG World Series.

Pulkkiset (Jorma ja Timo/Timppa.) käyttivät selostuksissaan joskus tuota Autourheilun World Series-sananpartta joskin poika-Pulkkinen käytti enemmän nimitystä Indycart.

CART-aikana oli tietysti sitten FedEx World Series nimityksenä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
F1- sarja muistelee historian menestyksekkäimmän kanadalaisen F1- kuljettajan, Jacques Villeneuven, uraa.



Mitäpä mieltä olette Jacques Villeneuvesta kuljettajana. Oliko parhaimmillaan Michael Schumacherin ja Mika Häkkisen tasolla?

Jacques Villeneuve ja Mika Häkkinen olivat Michael Schumacherin isoimmat vastustajat radalla 1990- luvun lopulla. Mika Häkkinen ja Jacques Villeneuve ajoivat kummatkin 165 starttia F1- urallaan, mutta heidän uransa ovat kuin peilikuva. Villeneuve aloitti uransa heti parhaassa sen ajan tiimissä, Williams- Renaultilla, kun taas Mika Häkkinen aloitti uransa pienessä Lotus- tiimissä. Villeneuve putosi parin huippukauden jälkeen F1- hierarkiassa alaspäin, kun taas Mika Häkkinen nousi pienestä tiimistä huipputiimiin McLarenille, ja lopetti uransa huipulla. Mutta kumpi on mielestäsi parempi kuljettaja, Häkkinen vaiko Villeneuve?

press-conference-david-coulth-1-01.jpegmotor-racing-formula-one-german-grand-prix-G93ND2-01.jpegj__villeneuve___m__hakkinen__great_britain_1996__by_f1_history_d5ozk5k-fullview.jpg
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Villeneuven debyyttihän oli komea, heti paalupaikalle. Vaikka mestaruuden ratkaisu debyyttikaudella menikin viimeiseen kisaan, hän oli vauhdillisesti Hillin varjossa silloin. Seuraavalla kaudella tuli aika paljon virheitä, mutta mestaruus kuitenkin kaikesta huolimatta.

Kaudet 1998-2000 olivat vielä Villeneuvelta ihan hyvää tekemistä. Autot eivät olleet enää voittajatasoa, mihin aika iso syy oli moottoreissa, sillä Mecachrome/Supertec alkoi jäädä jälkeen, sillä Ferrari ja Mercedes kehittivät koneitaan paljon nopeammin. Williams taisi olla hyvä low drag -auto 1998, sillä kauden parhaat ajot olivat nopeilla radoilla. 1999 vauhti oli ihan kelvollista uudella BAR-tallilla, mutta luotettavuus taas ei. Maaliin ajettuja kisoja taisi olla kolme. Kausi 2000 oli ehkä Villeneuven uran paras puhtaasti ajosuorituksilla mitattuna. Aika monta neljättä sijaa tuli, palkintopalli jäi tosin haaveeksi toisin kuin ylemmästä keskikastista Ralf Schumacherilla ja Fisichellalla. 2001 tuli pari podiumia, mutta muuten meno ei ollut niin vakuuttavaa. Sen jälkeen alkoivat myös ajosuoritukset olemaan heikompia ja tappio Buttonille 2003 ajoi JV:n ulos tallista. Kolmen kisan stintti Renault'lla ja puolitoista vuotta Sauberilla eivät tarjonneet kummempaa joitain yksittäisiä väläytyksiä lukuun ottamatta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Villeneuven debyyttihän oli komea, heti paalupaikalle. Vaikka mestaruuden ratkaisu debyyttikaudella menikin viimeiseen kisaan, hän oli vauhdillisesti Hillin varjossa silloin. Seuraavalla kaudella tuli aika paljon virheitä, mutta mestaruus kuitenkin kaikesta huolimatta.

Kaudet 1998-2000 olivat vielä Villeneuvelta ihan hyvää tekemistä. Autot eivät olleet enää voittajatasoa, mihin aika iso syy oli moottoreissa, sillä Mecachrome/Supertec alkoi jäädä jälkeen, sillä Ferrari ja Mercedes kehittivät koneitaan paljon nopeammin. Williams taisi olla hyvä low drag -auto 1998, sillä kauden parhaat ajot olivat nopeilla radoilla. 1999 vauhti oli ihan kelvollista uudella BAR-tallilla, mutta luotettavuus taas ei. Maaliin ajettuja kisoja taisi olla kolme. Kausi 2000 oli ehkä Villeneuven uran paras puhtaasti ajosuorituksilla mitattuna. Aika monta neljättä sijaa tuli, palkintopalli jäi tosin haaveeksi toisin kuin ylemmästä keskikastista Ralf Schumacherilla ja Fisichellalla. 2001 tuli pari podiumia, mutta muuten meno ei ollut niin vakuuttavaa. Sen jälkeen alkoivat myös ajosuoritukset olemaan heikompia ja tappio Buttonille 2003 ajoi JV:n ulos tallista. Kolmen kisan stintti Renault'lla ja puolitoista vuotta Sauberilla eivät tarjonneet kummempaa joitain yksittäisiä väläytyksiä lukuun ottamatta.
Hyvä kirjoitus. Itsekin muistan Villeneuven suoritukset kaudella 2000 BAR- tiimissä. Paikoitellen erittäin hyviä suorituksia silloisella Honda- moottorisella autolla.

Hillille Villeneuve hävisi rookie- kaudellaan, mutta Frentzenin puolestaan voitti. Tosin kaudella 1998 Frentzen oli Villeneuvea huomattavasti lähempänä kuin kaudella 1997.

Ricardo Zonta oli helppo vastus Villeneuvelle, mutta Olivier Panis oli ihan Villeneuven tasolla kaudella 2001 ja 2002. Button puolestaan voitti tosiaan Villeneuven kaudella 2003, mikä johti paradoksaalisesti Villeneuven potkuihin omasta tiimistään. Graig Pollock oli todennut aiemmin, että ilman Villeneuvea BAR- tiimiä ei olisi koskaan tullut.

Alonso oli Renaultilla myös parempi kaudella 2004, sekä Massa ja Heidfeld Sauberilla 2005 ja 2006.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1921
Sijainti
Vyborg
Villeneuvellä oli siinä mielessä erikoinen uran kulku että aloitti uransa Williamsilla 96-97 sijoittumalla debyytti kautena hienosti kakkoseksi neljä voitollaan mestaruutta juhlineen Hillin jälkeen ja sitten seuraavana vuotena Villeneuve voittikin huikean mestaruustaistelun päätteeksi uransa ensimmäisen ja vikan mestaruutensa Schumacheria vastaan draamattisten tapahtumien jälkeen Jerezin radalla.
Sen jälkeen alkoi Villeneuven alamäki heti 98-99 jonka aikana kanadalaisella romahtivat tuloksetkin 98-06 aikavälillä ja sinä aikana Villeneuve jopa ehti vaihtaa monta tallia 98-05 ajamalla BAR-tallissa,Renaultissa,Sauberilla,Bemarilla. Mutta tallivaihdoista huolimatta Villeneuve ei saanut enempää titteleitä tai saatikka edes voittoja,paaluja.
98 oli kova kolaus Villeneuven haaveille voittaa lisää mestaruuksia kun Williams oli Neweyn lähtimisen ja Renault moottoreiden jättämisen vuoksi jäänyt pahasti Mclarenin ja Ferrarin varjoon.
Eikä Williams tallilla juhlittu sinä vuotena pari palkintosijaa luukunottamatta yhtään voittoa, joten Villeneuve päätti managerinsa rohkaisemana vaihtaa maisemaa eli Tyrrelin-tallin rauniolla perustettuun uuteen BAR-Talliin 99 ja se osoittautui lopulta virhe päätökseksi. Villeneuven oli tyytyminen 99-03 pariin palkintosijaan ja jämäpisteisiin BAR tallin riveissä.
2003 Villeneuve saikin potkut samasta tallista hävittyään reippaasti nuorelle Buttonille kauden päätteeksi ja sen jälkeen Villeneuve ajoi vielä muutamia Renaultin tuuraus kisoja Trullin paikalla 2004 ja pari kautta Sauberilla 05-06 suht vaatimattomia tuloksia loppuvuosinaan. Villeneuven ura päättyikin kesken kauden 2006 Saksan ulosajon jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Villeneuvellä oli siinä mielessä erikoinen uran kulku että aloitti uransa Williamsilla 96-97 sijoittumalla debyytti kautena hienosti kakkoseksi neljä voitollaan mestaruutta juhlineen Hillin jälkeen ja sitten seuraavana vuotena Villeneuve voittikin huikean mestaruustaistelun päätteeksi uransa ensimmäisen ja vikan mestaruutensa Schumacheria vastaan draamattisten tapahtumien jälkeen Jerezin radalla.
Sen jälkeen alkoi Villeneuven alamäki heti 98-99 jonka aikana kanadalaisella romahtivat tuloksetkin 98-06 aikavälillä ja sinä aikana Villeneuve jopa ehti vaihtaa monta tallia 98-05 ajamalla BAR-tallissa,Renaultissa,Sauberilla,Bemarilla. Mutta tallivaihdoista huolimatta Villeneuve ei saanut enempää titteleitä tai saatikka edes voittoja,paaluja.
98 oli kova kolaus Villeneuven haaveille voittaa lisää mestaruuksia kun Williams oli Neweyn lähtimisen ja Renault moottoreiden jättämisen vuoksi jäänyt pahasti Mclarenin ja Ferrarin varjoon.
Eikä Williams tallilla juhlittu sinä vuotena pari palkintosijaa luukunottamatta yhtään voittoa, joten Villeneuve päätti managerinsa rohkaisemana vaihtaa maisemaa eli Tyrrelin-tallin rauniolla perustettuun uuteen BAR-Talliin 99 ja se osoittautui lopulta virhe päätökseksi. Villeneuven oli tyytyminen 99-03 pariin palkintosijaan ja jämäpisteisiin BAR tallin riveissä.
2003 Villeneuve saikin potkut samasta tallista hävittyään reippaasti nuorelle Buttonille kauden päätteeksi ja sen jälkeen Villeneuve ajoi vielä muutamia Renaultin tuuraus kisoja Trullin paikalla 2004 ja pari kautta Sauberilla 05-06 suht vaatimattomia tuloksia loppuvuosinaan. Villeneuven ura päättyikin kesken kauden 2006 Saksan ulosajon jälkeen.
Jacques Villeneuve teki urallaan myös muutaman virhesiirron. Esimerkiksi kävi neuvotteluja McLarenin kanssa siirtymisestä tiimiin kaudeksi 1999. Jacques halusi kuitenkin siirtyä kokonaan itsensä ympärille rakennettuun uuteen tiimiin, BARille mieluummin.

Kuvitelkaas, jos Villeneuve olisikin siirtynyt Häkkisen tiimikaveriksi kaudeksi 1999. Alla todella nopea MCLAREN-MERCEDES kalusto. Olisi ollut mukavaa nähdä Villeneuve ja Häkkinen tiimikaverina taistelemassa mestaruudesta. Kummalle olisi kääntynyt kuvitteellisessa todellisuudessa tämä taistelu?

https://www.google.com/amp/s/www.foxsports.com.au/motorsport/formula-one/jacques-villeneuve-reveals-he-was-offered-a-drive-with-mclaren-for-1999-formula-1-season/news-story/af6e7f12db2a4ca480d96ba9766631c5
Villeneuve hylkäsi myös Benettonin/Renaultin tarjouksen kaudeksi 2002. Ja jatkoi mieluummin BAR:illa. Olisiko Villeneuvesta tullut Renaultin ykköskuski, ja taistellut mestaruuksista Alonson sijaan kaudella 2005 ja 2006?

F1- historiassa on paljon jos ja jos tapahtumia. Nämä ovat yksi niitä.

former-formula-one-champion-jacques-villeneuve-wearing-renault-team-overalls-poses-for-photogr...jpg
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1921
Sijainti
Vyborg
Jacques Villeneuve teki urallaan myös muutaman virhesiirron. Esimerkiksi kävi neuvotteluja McLarenin kanssa siirtymisestä tiimiin kaudeksi 1999. Jacques halusi kuitenkin siirtyä kokonaan itsensä ympärille rakennettuun uuteen tiimiin, BARille mieluummin.

Kuvitelkaas, jos Villeneuve olisikin siirtynyt Häkkisen tiimikaveriksi kaudeksi 1999. Alla todella nopea MCLAREN-MERCEDES kalusto. Olisi ollut mukavaa nähdä Villeneuve ja Häkkinen tiimikaverina taistelemassa mestaruudesta. Kummalle olisi kääntynyt kuvitteellisessa todellisuudessa tämä taistelu?

https://www.google.com/amp/s/www.foxsports.com.au/motorsport/formula-one/jacques-villeneuve-reveals-he-was-offered-a-drive-with-mclaren-for-1999-formula-1-season/news-story/af6e7f12db2a4ca480d96ba9766631c5
Villeneuve hylkäsi myös Benettonin/Renaultin tarjouksen kaudeksi 2002. Ja jatkoi mieluummin BAR:illa. Olisiko Villeneuvesta tullut Renaultin ykköskuski, ja taistellut mestaruuksista Alonson sijaan kaudella 2005 ja 2006?

F1- historiassa on paljon jos ja jos tapahtumia. Nämä ovat yksi niitä.

Näytä liitetiedosto 2338
En halua olla sarkastinen mutta täytyy kyllä sanoa että hyvin hölmö Villeneuve oli ratkaisuissaan kun kieltäytyi menemästä Mclarenille 99. Joka oli vielä siihen aikaan sarjan paras talli ja sitten hylkäsi erikseen Renault tarjouksen kaudeksi 2002, silloin kun oli viettänyt 2 kautta varsin kehnoilla BAR-tallin tuloksilla.
Villeneuve olisi paremmilla neuvoilla voinut ajaa menestyneemmän uran 97 jälkeen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
En halua olla sarkastinen mutta täytyy kyllä sanoa että hyvin hölmö Villeneuve oli ratkaisuissaan kun kieltäytyi menemästä Mclarenille 99. Joka oli vielä siihen aikaan sarjan paras talli ja sitten hylkäsi erikseen Renault tarjouksen kaudeksi 2002, silloin kun oli viettänyt 2 kautta varsin kehnoilla BAR-tallin tuloksilla.
Villeneuve olisi paremmilla neuvoilla voinut ajaa menestyneemmän uran 97 jälkeen.
Kyllä. Huomattavasti menestyneemmän uran, kuin lopulta ajoi. Mutta silti maailmanmestaruuden voittanut F1:ssä ja myös mestsruuden IndyCar- sarjassa, joten ei se aivan huonosti mennyt.
 

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
En halua olla sarkastinen mutta täytyy kyllä sanoa että hyvin hölmö Villeneuve oli ratkaisuissaan kun kieltäytyi menemästä Mclarenille 99. Joka oli vielä siihen aikaan sarjan paras talli ja sitten hylkäsi erikseen Renault tarjouksen kaudeksi 2002, silloin kun oli viettänyt 2 kautta varsin kehnoilla BAR-tallin tuloksilla.
Villeneuve olisi paremmilla neuvoilla voinut ajaa menestyneemmän uran 97 jälkeen.
Villeneuve oli hyvin lojaali Craig Pollockille, joka halusi rakentaa BAR:in Villeneuven ympärille. Tuo siirto oli tästä syystä varsin ymmärrettävä. Pollock lähti 2002 auton julkistustilaisuuden tienoilla tallista ja Villeneuve ei tämän jälkeen pitänyt kehityssuunnasta johon David Richards lähti tallia viemään. Jos muistan oikein riidat menivät sen verran koviksi, että Villeneuve jätti ajamatta sopimuksensa viimeisen kauden (2003) viimeisen kisan. Richards ja Villeneuve taitavat kumpikin olla lievästi sanottuna melkoisia persoonia, joiden henkilökemiat eivät kohdanneet. Varmaan jos olisi Pollockin tilanteen tiennyt ei olisi tehnyt jatkoa BAR:n kanssa, vaan hypännyt 2002 Renaultille.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Villeneuve oli hyvin lojaali Craig Pollockille, joka halusi rakentaa BAR:in Villeneuven ympärille. Tuo siirto oli tästä syystä varsin ymmärrettävä. Pollock lähti 2002 auton julkistustilaisuuden tienoilla tallista ja Villeneuve ei tämän jälkeen pitänyt kehityssuunnasta johon David Richards lähti tallia viemään. Jos muistan oikein riidat menivät sen verran koviksi, että Villeneuve jätti ajamatta sopimuksensa viimeisen kauden (2003) viimeisen kisan. Richards ja Villeneuve taitavat kumpikin olla lievästi sanottuna melkoisia persoonia, joiden henkilökemiat eivät kohdanneet. Varmaan jos olisi Pollockin tilanteen tiennyt ei olisi tehnyt jatkoa BAR:n kanssa, vaan hypännyt 2002 Renaultille.
Kyllä. Muistat oikein. Takuma Sato ajoi viimeisen GP:n Villeneuven sijaan Bar:illa kaudella 2003. Oli Suzukan kisa kyseessä ja hyvinhän Sato siellä ajoi. Sato oli siellä kuudes debyytissaan.

Villeneuve oli tosiaan lojaali Pollockille. Miehillä oli vahva ystävyyssuhde, ja laskettelivat myös yhdessä. Tämä vaikutti Villeneuven uran päätöksiin varmasti hyvinkin paljon.

villeneuve-jacques-craig-pollock-41995-01.jpeg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
F1- historian hienoin menestystarina tämä Michael Schumacherin ja Ferrarin välinen yhteistyö.

Lewis Hamilton ja Mercedes pääsee lähelle tätä, mutta se, mikä nostaa Michael Schumacherin ja Ferrarin tässä korkeammalle on se, että Schumacher nosti omalla kovalla työllään Ferrarista maailmanmestarin. Tiimi oli enemmän tai vähemmän kaaoksessa Schumin liityttyä tiimiin kaudeksi 1996. Edellisistä Ferrarilla saavutetuista titteleistä oli jo paljon aikaa.

Schumacherin , Todtin, Brawnin ja Byrnen yhteistyö tuotti hedelmää, jonka hedelmistä nautittiin 2000-2004 kausina.

Hamilton tuli vähän valmiiseen pöytään, kun Mercedes osoittautui olevan ylivoimainen hybridi-aikakauden alussa.

Muita voittavia kuljettaja- tiimi yhdistelmiä ovat esim. Ayrton Senna ja McLaren- Honda, ja Mika Häkkinen ja McLaren- Mercedes. Tosin pienimuotoisempana, kuin Schumacherin ja Hamiltonin tapauksissa.

Tuleeko muita voittavia yhdistelmiä mieleen foorumilaisilla?

Ja tarkoitan isompaa menestystä kuin yhden mestaruuden voittamista. Lähinnä legendaarisia kuljettaja- tiimi- yhdistelmiä.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
Hamilton tuli vähän valmiiseen pöytään, kun Mercedes osoittautui olevan ylivoimainen hybridi-aikakauden alussa.
Ei Hamilton nyt niin valmiiseen pöytään tullut. Tallilla ei ollut vielä voittoja, ja Schumacher oli juuri epäonnistunut tallissa rankasti. Talli oli McLarenia huonommassa iskussa, mutta silti Hamilton uskoi projektiin ja teki järkevän siirron. Ensimmäinen kausi meni vielä lämmitellessä, mutta loppu on historiaa.
 
Ylös