Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit ūüŹĀ

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2074
Jules Bianchi otti tasan kahdeksan vuotta sitten itselleen ja edustamalleen Marussia- tiimille ainoat pisteet. Ja kyseesshän oli Monacon GP kaudelta 2014, jossa Bianchi ajoi yhdeksänneksi.

Kuten tiedämme, myöhemmin Bianchi ajoi traagisen kolarin Suzukassa.

Mutta mitä arvelette, mihin Bianchin kyvyt olisivat riittäneet? Bianchi oli Ferrarin miehiä, joten ilman onnettomuutta ajaisi nyt Ferrarilla ja ilmeisesti juuri Leclercin parina. Kumpi olisi kovempi luu, Bianchi vaiko Leclerc?

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2074
Joitain dramaattisia hetkiä Monacon historiasta. Muun muassa Maldonadon ulosajo, Sennan ja Mansellin taistelu, sekä Ricciardon voiton menetys.


Yksi hieno Monacon GP oli myös kauden 2003 GP. Ralf Schumacher lähti paalupaikalta ja taisteli Montoyan kanssa kilpailun alussa.


Myöhemmin kauden 2003 GP:ssä nähtiin Montoyan ja Kimi Räikkösen välinen taistelu. Miehet tulivat lähes peräkkäin maaliin. Tässä kohokohtia tästä kilpailusta.

 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
443
Jules Bianchi otti tasan kahdeksan vuotta sitten itselleen ja edustamalleen Marussia- tiimille ainoat pisteet. Ja kyseesshän oli Monacon GP kaudelta 2014, jossa Bianchi ajoi yhdeksänneksi.

Kuten tiedämme, myöhemmin Bianchi ajoi traagisen kolarin Suzukassa.

Mutta mitä arvelette, mihin Bianchin kyvyt olisivat riittäneet? Bianchi oli Ferrarin miehiä, joten ilman onnettomuutta ajaisi nyt Ferrarilla ja ilmeisesti juuri Leclercin parina. Kumpi olisi kovempi luu, Bianchi vaiko Leclerc?

Mielestäni Bianchi ei esittänyt sellaisia näyttöjä, joiden perusteella olisi voinut pitää Ferrari-pestiä realistisena. Toki niitä näyttöjä olisi voinut vielä tulla.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8867
Kyllä mä Leclerciä parempana. Mutta ei Bianchi päässyt koskaan F1-autoon, jossa pisteet olisivat realistisia ilman hyvää tuuria, jota Monacossa 2014 oli.

Sauberillehan Bianchi oli menossa kaudeksi 2015 ja varmaan siellä olisi toisenkin kauden vielä viettänyt. 2016 vuonna sitten Ferrarin käsissä otetaanko Bianchi Kimin paikalle vai ei. Jälkimmäisessä tapauksessa melkein sitten voi unohtaa kuljettajan kokonaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2074

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1586
Sijainti
Vyborg
Rata jossa kuskin taidot korostuu enemmän kuin auton moottorit ja onhan se kova temppu voittaa kyseisellä radalla jossa ohittaminen on lähes mahdotonta, kiitos radan olemattoman tilan puutteen takia.
Senna oli Monte Carlo radan kiistaton kingi kauan aikaa sitten voittaen 6 kertaa Monacossa. Mikä taitaa olla ennätys Monte Carlon radassa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2074
Mika Salo oli myös varsinainen Monacon spesialisti. Koko F1-uransa ajan Salo ajoi käytännössä keskikastin tiimeissä Ferraria lukuunottamatta. Monacossa Salo ajoi kuitenkin usein hyviä sijoituksia. Salo oli Monacossa viides Tyrrellillä kausina 1996 ja 1997, peräti neljäs Arrowsilla kaudella 1998 ja viides jälleen Sauberilla kaudella 2000.

Kausien 1996 ja 2000 Monacon GP:ssä Salo päihitti McLarenilla ajavan maamies etunimikaimansa Mika Häkkisen. Salo oli siis viides ja Häkkinen McLarenilla kuudes kummassakin GP:ssä.

Itse pidän Salon Monacon kisaa kaudella 1998 hänen uransa parhaana. Jopa parempana kuin Ferrarilla tulleita podiumeja kaudella 1999.


Myös kauden 1997 Monacon Grand Prix:ssa Salo osoitti taitonsa kilpailukyvyttömällä Tyrrellin kalustolla ollen viides.

Salo_1997_Monaco_01_PHC.jpgmika-salo-tyrrell-ford-monaco-1997.jpg
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1586
Sijainti
Vyborg
Mika Salo oli myös varsinainen Monacon spesialisti. Koko F1-uransa ajan Salo ajoi käytännössä keskikastin tiimeissä Ferraria lukuunottamatta. Monacossa Salo ajoi kuitenkin usein hyviä sijoituksia. Salo oli Monacossa viides Tyrrellillä kausina 1996 ja 1997, peräti neljäs Arrowsilla kaudella 1998 ja viides jälleen Sauberilla kaudella 2000.

Kausien 1996 ja 2000 Monacon GP:ssä Salo päihitti McLarenilla ajavan maamies etunimikaimansa Mika Häkkisen. Salo oli siis viides ja Häkkinen McLarenilla kuudes kummassakin GP:ssä.

Itse pidän Salon Monacon kisaa kaudella 1998 hänen uransa parhaana. Jopa parempana kuin Ferrarilla tulleita podiumeja kaudella 1999.


Myös kauden 1997 Monacon Grand Prix:ssa Salo osoitti taitonsa kilpailukyvyttömällä Tyrrellin kalustolla ollen viides.

Näytä liitetiedosto 2316Näytä liitetiedosto 2317
Salo oli Monacossa niin hyvä että olisi voittanut kilpailukykyisellä autolla kisoja helposti siellä, harmi että ei saanut hyvällä autolla ajaa Monte Carlossa.
98 Monacon kisa oli mielestäni Salon kovin suoritus urallaan hitaalla Arrowsilla ajaen hienosti neloseksi kyseisessä kisassa.
 
Viimeksi muokattu:

SlowDiezel

Well-known member
Liittynyt
12.1.2018
Viestit
100
Mika Salo oli myös varsinainen Monacon spesialisti. Koko F1-uransa ajan Salo ajoi käytännössä keskikastin tiimeissä Ferraria lukuunottamatta. Monacossa Salo ajoi kuitenkin usein hyviä sijoituksia. Salo oli Monacossa viides Tyrrellillä kausina 1996 ja 1997, peräti neljäs Arrowsilla kaudella 1998 ja viides jälleen Sauberilla kaudella 2000.

Kausien 1996 ja 2000 Monacon GP:ssä Salo päihitti McLarenilla ajavan maamies etunimikaimansa Mika Häkkisen. Salo oli siis viides ja Häkkinen McLarenilla kuudes kummassakin GP:ssä.

Itse pidän Salon Monacon kisaa kaudella 1998 hänen uransa parhaana. Jopa parempana kuin Ferrarilla tulleita podiumeja kaudella 1999.


Myös kauden 1997 Monacon Grand Prix:ssa Salo osoitti taitonsa kilpailukyvyttömällä Tyrrellin kalustolla ollen viides.

Näytä liitetiedosto 2316Näytä liitetiedosto 2317
Ai ett√§ n√§m√§ X-siivet oli kyll√§ aika n√§ky 97-98 kausilla, ennen kuin ne kiellettiin ūüėĄ
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2074
Salo oli Monacossa niin hyvä että olisi voittanut kilpailukykyisellä autolla kisoja helposti siellä, harmi että ei saanut hyvällä autolla ajaa Monte Carlossa.
98 Monacon kisa oli mielestäni Salon kovin suoritus urallaan hitaalla Arrowsilla ajaen hienosti neloseksi kyseisessä kisassa.
Kyllä. Salohan tunnettiin uransa aikana jonkinlaisena Monacon- spesialistina. Varmasti olisi huipputiimin kalustolla voittanut siellä.

Salohan ajoi myöhemmin Indycarin puolella Miamissa myös podiumille vuonna 2003. Vaikkei kalusto sielläkään ollut paras mahdollinen.


Onko kellään muuten tietoa, oliko Indycarin Miamin radalla paljon samaa, kuin mitä F1:ssä käytettiin tänä vuonna Miamin GP:ssä?
 

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
173
Sijainti
Lappeenranta
Jules Bianchi otti tasan kahdeksan vuotta sitten itselleen ja edustamalleen Marussia- tiimille ainoat pisteet. Ja kyseesshän oli Monacon GP kaudelta 2014, jossa Bianchi ajoi yhdeksänneksi.

Kuten tiedämme, myöhemmin Bianchi ajoi traagisen kolarin Suzukassa.

Mutta mitä arvelette, mihin Bianchin kyvyt olisivat riittäneet? Bianchi oli Ferrarin miehiä, joten ilman onnettomuutta ajaisi nyt Ferrarilla ja ilmeisesti juuri Leclercin parina. Kumpi olisi kovempi luu, Bianchi vaiko Leclerc?
Vaikkei pikkuformuloista voi suoranaisesti mitään päätellä, olen pitänyt hyvän ja loistavan kuskin erottavana kohtuullisena indikaattorina sitä, miten menestyy ensimmäisellä kaudella erityisesti F2-sarjassa (ent. GP2) ja jossain määrin F3-sarjassa (ent. GP3). Toki näissä on vuosikohtaisia eroja ja kuljettajaporukan taso heittelee jonkun verran. Leclerc voitti kummatkin ensimmäisellä kaudellaan sarjassa. Bianchi ajoi kaksi kautta GP2:sia ja sijoittui kummallakin kaudella kolmanneksi. Hyvä kuski Bianchi oli, mutta en jaksa uskoa, että taso olisi riittänyt haastamaan näitä kovimpia talentteja kuin satunnaisesti. Ehkä hieman sellainen Vettel - Webber asetelma, kuten aikanaan Red Bullilla.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8867
Onko kellään muuten tietoa, oliko Indycarin Miamin radalla paljon samaa, kuin mitä F1:ssä käytettiin tänä vuonna Miamin GP:ssä?
Ei yhtään, yli parikymmentä kilometriä sijainnilla eroa. F1-rata sijaitsee Miami Gardensissa ja Champ Car -rata oli keskustan tuntumassa Bayfront Parkissa. Parin kilometrin päähän tuosta sijoittuu Bicentennial Parkin rata, missä ajettiin Indycar-kisa vuonna 1995 ennen kuin Homesteadin ovaalirata valmistui.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4211
Kyllä mä Leclerciä parempana. Mutta ei Bianchi päässyt koskaan F1-autoon, jossa pisteet olisivat realistisia ilman hyvää tuuria, jota Monacossa 2014 oli.

Sauberillehan Bianchi oli menossa kaudeksi 2015 ja varmaan siellä olisi toisenkin kauden vielä viettänyt. 2016 vuonna sitten Ferrarin käsissä otetaanko Bianchi Kimin paikalle vai ei. Jälkimmäisessä tapauksessa melkein sitten voi unohtaa kuljettajan kokonaan.
Sauberilla oli niin monta kontrahtia eri kuljettajien kanssa kaudeksi 2015, että on vaikea sanoa, kuka siellä olisi lopulta ajanut. Adrian Sutil ja Giedo Van der Gardehan olivat jo ilmeisesti maksaneetkin jotain ja jäivät silti rannalle uikuttamaan. Silloinen tallipäällikkö saikin lopulta potkut tämän sekoilun vuoksi. Enpä tiedä, olisiko Ferrari maksanut Bianchin ajeluista niin paljon kuin Ericssonin ja Nasrin taustajoukot maksoivat omista pojistaan. Tuossa vaiheessa vaikutti siltä, että ainoa kriteeri ajopaikkaan on maksaa enemmän kuin muut.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2074
Ei yhtään, yli parikymmentä kilometriä sijainnilla eroa. F1-rata sijaitsee Miami Gardensissa ja Champ Car -rata oli keskustan tuntumassa Bayfront Parkissa. Parin kilometrin päähän tuosta sijoittuu Bicentennial Parkin rata, missä ajettiin Indycar-kisa vuonna 1995 ennen kuin Homesteadin ovaalirata valmistui.
Kiitos vastauksesta. ūüĎć
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2074
Ei yhtään, yli parikymmentä kilometriä sijainnilla eroa. F1-rata sijaitsee Miami Gardensissa ja Champ Car -rata oli keskustan tuntumassa Bayfront Parkissa. Parin kilometrin päähän tuosta sijoittuu Bicentennial Parkin rata, missä ajettiin Indycar-kisa vuonna 1995 ennen kuin Homesteadin ovaalirata valmistui.
Täydellinen off-topic, mutta omasta mielestäni hiukan erikoista, että tästä jenkkien Formula-sarjasta on eri aikoina käytetty erilaisia nimiä (IndyCar, CART, Champ Car). Nykyään se taitaa olla jälleen ihan IndyCar.

Sama, jos Formula 1 kokeilisi esim. sellaisia nimiä, kuin GRAND PRIX- sarja, tai GP1.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1452
Sijainti
EP
Täydellinen off-topic, mutta omasta mielestäni hiukan erikoista, että tästä jenkkien Formula-sarjasta on eri aikoina käytetty erilaisia nimiä (IndyCar, CART, Champ Car). Nykyään se taitaa olla jälleen ihan IndyCar.

Sama, jos Formula 1 kokeilisi esim. sellaisia nimiä, kuin GRAND PRIX- sarja, tai GP1.
Ei mitään erikoista. Joskus 90-luvulla tai sen jälkeen herrat Indianapolis-radan omistaja ja indycar sarjan pamput riitautuivat jonka seurauksena syntyi kaksi sarjaa, joista toisen nimeksi tuli cart. Se oli vanha indycar-sarja autoineen, mutta se ei ajanut indyssä. Indymies perusti kavereineen oman sarjan, jossa oli vaparimoottorit cartin turboja vastaan. Näin mentiin muutamia vuosia, kunnes sopu saatiin ukkojen välille.

T√§m√§ n√§in nopsaan ulkomuistista heitettyn√§. Sarjan superfanit voivat korjata suurimmat asiavirheet. Pieni√§ asiavirheit√§ ei tartte korjata. ūüėĀ
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
6387
Sijainti
Helsinki
Ei mitään erikoista. Joskus 90-luvulla tai sen jälkeen herrat Indianapolis-radan omistaja ja indycar sarjan pamput riitautuivat jonka seurauksena syntyi kaksi sarjaa, joista toisen nimeksi tuli cart. Se oli vanha indycar-sarja autoineen, mutta se ei ajanut indyssä. Indymies perusti kavereineen oman sarjan, jossa oli vaparimoottorit cartin turboja vastaan. Näin mentiin muutamia vuosia, kunnes sopu saatiin ukkojen välille.

T√§m√§ n√§in nopsaan ulkomuistista heitettyn√§. Sarjan superfanit voivat korjata suurimmat asiavirheet. Pieni√§ asiavirheit√§ ei tartte korjata. ūüėĀ
90-luvun puolivälissä Indianapolis Motor Speedwayn omistajalla Tony Georgella paloi käämit Cart-sarjan kalleuteen ja amerikkalaiskuskien vähyyteen ja perusti Indy Racing League-sarjan. Youtubesta löytyy erinomainen neliosainen dokumenttisarja, mikä käsittelee aihetta.
 
Ylös