Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit ūüŹĀ

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
1452
Tuntuu kyllä välillä että tällä foorumilla ei osa porukasta seuraa kisoja ollenkaan. Onhan Alonso ollut tällä kaudella Alpineista ihan selkeästi vakuuttavammassa vauhdissa, vaikka pistepotti kertoo ihan päinvastaista. Huonoa tuuria on ollut ihan naurettavan paljon, niin tekniikan, spinnailevien pikkuschumien kuin taktiikoidenkin kanssa, kun taas Ocon on seilannut lähes Russelmaisella tuurilla. Enemmän tuo viime kaudella näytti että paras terä poissa.
 
Viimeksi muokattu:

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
4479
Tuntuu kyllä välillä että tällä foorumilla ei osa porukasta seuraa kisoja ollenkaan. Onhan Alonso ollut tällä kaudella Alpineista ihan selkeästi vakuuttavammassa vauhdissa, vaikka pistepotti kertoo ihan päinvastaista. Huonoa tuuria on ollut ihan naurettavan paljon, niin tekniikan, spinnailevien pikkuschumien kuin taktiikoidenkin kanssa, kun taas Ocon on seilannut lähes Russelmaisella tuurilla. Enemmän tuo viime kaudella näytti että paras terä poissa.
Australian aika-ajoissa Alonso näytti olevan vauhdissa, mutta missä muualla hän on ollut selkeästi vakuuttavampi kuin Ocon? Bahrainissa oli aika-ajoissa edellä, mutta kisassa Ocon oli selkeästi parempi aikarangaistuksesta huolimatta. Saudeissa puolestaan olivat aika tasapäin ja vaihtoivat alituiseen kisassa sijoituksia. Imolasta paha sanoa mitään, kun Oconin vaihdeloota petti aika-ajoissa ja Alonso keskeytti kisan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1949
Tämän viikon viikonloppuna ajetaan sitten Espanjan GP Barcelonassa.

Espanjan GP ja varsinkin Barcelonan-Catalunyan- radalla ajetut osakilpailut ovat vuosien saatossa tuoneet mukavasti suomalaismenestystä. Mika Häkkinen ajoi Barcelonan radalla kolme kertaa voittajaksi ja teki hattutempun (vai pitäisikö sanoa kypärätempun F1:stä puhuttaessa) vuosina 1998-2000 ajaessaan McLarenilla. Itseasiassa Häkkinen voitti neljä Espanjassa ajettua GP:tä peräkkäin, kun muistetaan, että Häkkinen voitti myös Jerezin GP:n kaudella 1997. Mikan eka voitto F1:ssä silloin.

Myös Kimi Räikkönen on useampikertainen Espanjan GP:n voittaja Barcelonan radalla. Kaudella 2005 Kimi voitti McLarenin ratissa, ja kaudella 2008 Ferrarilla.

Toivotaan suomalaismenestystä myös tänä vuonna, joka tarkoittaisi vahvaa pistesijaa Alfa Romeolla ajavalle Valtteri Bottakselle.

Täältä voi katsoa Barcelonan F1-radan historiaa:
.
.
.

CEjvviwW0AIHLzA.jpegkimi 2005.png

Räikkönen on ajanut viidesti Barcelonassa podiumille. Kahden voittonsa lisäksi Kimi on ollut Barcelonassa kerran kolmas ja kahdesti toinen. Lotus- vuosina Kimi oli kahdesti podiumilla 2012 ja 2013. Myös kaudella 2016 Kimi oli Ferrarilla toinen.

C_Tdf0CWsAEhjKK.jpg_large.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1949
Michael Schumacher ajoi urallaan Barcelonassa kuudesti voittoon. Kaikkein muistettavin voitto on varmasti kauden 1996 voitto sadekelissä. Michael Schumacher ajoi ekaa kauttaan Ferrarilla ja suorastaan dominoi kisaa. Tässä kisassa viimeistään Michael Schumacherista tuli maineeltaan Ayrton Sennan kaltainen sadekelin-mestari.

.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1949
Mitäpä muistoja teillä foorumilaiset on Barcelonan F1- historiasta? Kirjoittaminen on vapaata.

Alla vielä Mika Häkkisen suorituksia Barcelonan aika-ajoissa kaudella 1998 ja myös Kimi Räikkösen suorituksia kaudella 2005.

.
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1515
Sijainti
Vyborg
Häkkiselle Barcelonan rata oli kuin Kimille Spa 1998-2001.
Aivan uskomatonta ylivoimaa Mikalta Barcelonassa 98-00 jossa oli muita kuskeja sekuntti tolkku erolla ja aika-ajoissa oli Coulthardia 7-8 kymmenestä edellä.
Kimillä oli kans hienoja suorituksia Barcelonan radalla kuten 2005,2008. Kimi dominoi Mclarenilla ja Ferrarilla molempia kisoja mennen tullen. 2005 Barcelonan kisa oli mielestäni Räikkösen yksi uran ylivoimaisempia suorituksia.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1949
Häkkiselle Barcelonan rata oli kuin Kimille Spa 1998-2001.
Aivan uskomatonta ylivoimaa Mikalta Barcelonassa 98-00 jossa oli muita kuskeja sekuntti tolkku erolla ja aika-ajoissa oli Coulthardia 7-8 kymmenestä edellä.
Kimillä oli kans hienoja suorituksia Barcelonan radalla kuten 2005,2008. Kimi dominoi Mclarenilla ja Ferrarilla molempia kisoja mennen tullen. 2005 Barcelonan kisa oli mielestäni Räikkösen yksi uran ylivoimaisempia suorituksia.
Kyllä. Hyvin sanoit. Barcelonassa Häkkinen oli huipulla ollessaan suorastaan ylivoimainen. Olisi tullut neljä peräkkäistä voittoa siellä ilman viimeisen kierroksen moottoririkkoa kaudella 2001. Teknisille vioille ei voi mitään, mutta kyllä se harmitti tuolloin.


Räikkönen pärjäsi myös hyvin Barcelonassa. Niinkuin totesitkin
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13584
Mitäpä muistoja teillä foorumilaiset on Barcelonan F1- historiasta? Kirjoittaminen on vapaata.

Alla vielä Mika Häkkisen suorituksia Barcelonan aika-ajoissa kaudella 1998 ja myös Kimi Räikkösen suorituksia kaudella 2005.

.
Onhan niitä kuten myös Espanjan kisoista yleensäkin.

Barcelonassa 1991 viimeinkin muuan Alessandro Alex Zanardi pääsi yleensäkin kisakuskiksi kun aiemmin oli ollut Jordanin testikuljettaja ja joutunut väistämään muutaman kisan verran sitä ennen jotain muuta kuskia aina Michael Schumacheria myöten. Nigel Mansellilla ja Ayrton Sennalla oli hieno kaksintaistelu, tietysti vettäkin satoi ja tämä oli Juha Jokisen viimeinen F1-selostus hyvin pitkällä uralla.

Barcelonassa 1992 tuntui olevan säätöä niin YLE:llä kuin itse kisassakin. Etenkin kun oli kaatosade ja ennen starttiakin Johtava Tuomari eli muuan Peter Warr oli raivoissaan siitä, että Footworkilla oli työskennelty laittomasti ennen starttia jolloin huonoimmillaan heidät olisi tullut hylätä kisasta tai sallia lähtö enää vain ruudukon takaa tai varikolta.

Myöhemmin erinäisesti niin tästä syystä kun muutenkin kisan jälkeisissä pienempien tallien muiden kuskien järjestämän 'ohjelman' myötä Warr puhkui jopa tuloksettomaksi julistusta kun virheitä oli sattunut, mutta sittemmin rauhoittui jolloin niiltä osin täydet pisteet voitiin pitää kun tilanne ei ehkä ollut niin paha muutenkaan kuin miltä kieltämättä erikoisesti välillä näytti.

Kisan viimeisen 10 kierroksen lisäkaatosade oli tuoda radalle turva-auton, mutta Roland Bruynseraede eli tuttavallisemmin Rolle Belgiasta sitten kielsi päästämättä sitä radalle ja siitäkin kiistaa tuli kun muu tuomaristo sitä olisi puoltanut. Pienemmät tallit tekivät protesteja, mutta 31.12.1992 mennessä Barcelonan lopputulokset eivät muuttuneet, Footwork sai sen viiden tonnin sakon ja 'Rolle' joutui hieman Max Mosleyn puhutteluun siitä, että oli ollut jossain määrin niin epäselvä lähtötilanne minkä puitteissa myös tuo Footworkin tilanne olisi voinut nollautua mikäli lähtö olisi vain otettu uusiksi.

Se olikin hetkeen viimeinen sadekisa kun sittemmin tietysti vielä 1996 oli sadekisa.

Kuivan kelin kisoissakin oli tylsyytensä, mutta myös erikoisuutensa:

1994 Barcelonassa Damon Hill voitti toistaen isänsä Grahamin Jarama-voiton vuodelta 1968. Molemmat tulivat nimenomaan tallin tähtikuljettajien ja suunniteltujen kausimestareiden eli Ayrton Sennan ja Jim Clarkin menehtymisten jälkeen, tämä oli JJ Lehdon viimeinen todella näyttävä kisa keskellä toipumisaikaa ennen keskeytystä, Gianni Morbidelli ajoi myös huikeasti sijoille 3-5 oikeuttavaa vauhtia ennen kuin keskeytti kun polttoainetankissa ja rungossa oli ollut repeämä ja erikoisesti polttoainetankin sulkukorkkiläppä oli pudonnut itse tankkiin kolisemaan jolloin ajo jäi kesken kun itse järjestelmä reistaili sitä ennenkin vähän, Erik Comas keskeytti hieman vetäytyen kisasta kun ilman sitä jäähdytysvedettömällä autolla kone olisi lauennut seuraavalla kierroksella muutenkin ja tietenkin Mark Blundell sai Tyrrellin viimeisen palkinnon.

1995 Barcelonassa näin lopuksi Damon Hillille oli käydä 'Häkkiset' eli tosiaan palkinnot menivät ja vain tuurilla ei tullut keskeytys, pitkään olleet pienemmät ongelmat murheineen kärjistyivät kun puolivälissä ruutulipun kierrosta ensin auto juuttui Barcelona 1994 Schumi-tyyliin viitosvaihteelle hajoten siitä sitten entisestään ja hydrauliikkavuoto pahensi asiaa päättyen kaasuttimen särkymiseen jolloin kaksi viimeistä mutkaa ja ruutulippu pelastivat Hillin ja briteille vaikean formulapäivän täydeltä häpeältä mitä nyt tietenkin Johnny Herbert ajoi palkinnoille tuoden balsamia brittien kärsimyksille.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1949
Onhan niitä kuten myös Espanjan kisoista yleensäkin.

Barcelonassa 1991 viimeinkin muuan Alessandro Alex Zanardi pääsi yleensäkin kisakuskiksi kun aiemmin oli ollut Jordanin testikuljettaja ja joutunut väistämään muutaman kisan verran sitä ennen jotain muuta kuskia aina Michael Schumacheria myöten. Nigel Mansellilla ja Ayrton Sennalla oli hieno kaksintaistelu, tietysti vettäkin satoi ja tämä oli Juha Jokisen viimeinen F1-selostus hyvin pitkällä uralla.

Barcelonassa 1992 tuntui olevan säätöä niin YLE:llä kuin itse kisassakin. Etenkin kun oli kaatosade ja ennen starttiakin Johtava Tuomari eli muuan Peter Warr oli raivoissaan siitä, että Footworkilla oli työskennelty laittomasti ennen starttia jolloin huonoimmillaan heidät olisi tullut hylätä kisasta tai sallia lähtö enää vain ruudukon takaa tai varikolta.

Myöhemmin erinäisesti niin tästä syystä kun muutenkin kisan jälkeisissä pienempien tallien muiden kuskien järjestämän 'ohjelman' myötä Warr puhkui jopa tuloksettomaksi julistusta kun virheitä oli sattunut, mutta sittemmin rauhoittui jolloin niiltä osin täydet pisteet voitiin pitää kun tilanne ei ehkä ollut niin paha muutenkaan kuin miltä kieltämättä erikoisesti välillä näytti.

Kisan viimeisen 10 kierroksen lisäkaatosade oli tuoda radalle turva-auton, mutta Roland Bruynseraede eli tuttavallisemmin Rolle Belgiasta sitten kielsi päästämättä sitä radalle ja siitäkin kiistaa tuli kun muu tuomaristo sitä olisi puoltanut. Pienemmät tallit tekivät protesteja, mutta 31.12.1992 mennessä Barcelonan lopputulokset eivät muuttuneet, Footwork sai sen viiden tonnin sakon ja 'Rolle' joutui hieman Max Mosleyn puhutteluun siitä, että oli ollut jossain määrin niin epäselvä lähtötilanne minkä puitteissa myös tuo Footworkin tilanne olisi voinut nollautua mikäli lähtö olisi vain otettu uusiksi.

Se olikin hetkeen viimeinen sadekisa kun sittemmin tietysti vielä 1996 oli sadekisa.
Kiitos. Hyviä muisteluita sinulta jälleen kerran.

Mika Häkkinen oli kyllä näissä Espanjan maaperällä ajetuissa kisoissa todella hyvä, Barcelonan kolmen voiton (neljäskin niin lähellä) lisäksi Häkkinen voitti myös Jerezissä 1997. Häkkisen avausvoitto tämä, kuten tiedämme.


Häkä oli siis todella haka Espanjassa.

Myös kauden 2016 GP oli klassikko, olihan kyseessä tulevan maailmanmestarin Max Verstappenin eka GP- voitto. Myös Mercedesten välinen kolari jää historiaan.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1949
No voi vittu pitikö se 2001 kisa nyt tuoda tähän...
No kyllähän tämä on osa F1- historiaa. Suomalaisittain tietysti surullisessa mielessä.

Mutta olihan tässä GP:ssä myös Montoyan eka F1- podium, sekä Villeneuven ensimmäinen podium BAR:in kanssa. Näin kaksi entistä Indycar/CART - mestaria podiumilla samassa GP:ssä.

open-uri20120928-15185-5vcx3q.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1949
Ja toki yksi muistettava hetki on myös Pastor Maldonadon voitto Williamsilla kauden 2012 GP:ssä. Maldonado oli urallaan vain kerran podiumilla, ja se sattui olemaan GP- voitto Barcelonassa 2012. Kyseessä myös Williamsin viimeisin GP- voitto.

170512-003039 (1).jpg

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1949
Alla kaikki F1- maailmanmestarit historian saatossa. Myös tiimi, jolla kyseisen kuljettajan maailmanmestaruus tuli, on mainittu. Ketkä ovat suosikkisi kaikkien aikojen listalta? Itse voisin mainita suomalaisten lisäksi Michael Schumacherin.

Screenshot_20220516-231220_Instagram-01.jpegScreenshot_20220516-231249_Instagram-01.jpegScreenshot_20220516-231302_Instagram-01.jpegScreenshot_20220516-231314_Instagram-01.jpegScreenshot_20220516-231331_Instagram-01.jpegScreenshot_20220516-231340_Instagram-01.jpegScreenshot_20220516-231351_Instagram-01.jpegScreenshot_20220516-231404_Instagram-01.jpegScreenshot_20220516-231417_Instagram-01.jpeg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1949
Espanjan GP:ssä 2001 taisi olla sikäli historiallinen tilanne, että kaksi Indycar/Cart mestaria oli samaan aikaan F1-podiumilla. Montoya ja Villeneuve tietenkin kyseessä. Ei ole tainnut koskaan näin muulloin tapahtua. Eli uniikki tilanne tämä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1949
Viisi dramaattista hetkeä Espanjan GP:stä historian saatossa. Videolla muun muassa Nigel Mansellin ja Ayrton Sennan välinen taistelu, sekä Rubens Barrichellon ja Schumacherin veljesten välinen vääntö kauden 2000 GP:ssä.

 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8846
1995 Barcelonassa näin lopuksi Damon Hillille oli käydä 'Häkkiset' eli tosiaan palkinnot menivät ja vain tuurilla ei tullut keskeytys, pitkään olleet pienemmät ongelmat murheineen kärjistyivät kun puolivälissä ruutulipun kierrosta ensin auto juuttui Barcelona 1994 Schumi-tyyliin viitosvaihteelle hajoten siitä sitten entisestään ja hydrauliikkavuoto pahensi asiaa päättyen kaasuttimen särkymiseen jolloin kaksi viimeistä mutkaa ja ruutulippu pelastivat Hillin ja briteille vaikean formulapäivän täydeltä häpeältä mitä nyt tietenkin Johnny Herbert ajoi palkinnoille tuoden balsamia brittien kärsimyksille.
Viime metrien keskeytys olisi tuonut saman tuloksen, sillä viidentenä ollut Irvine oli kierroksen perässä.
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1515
Sijainti
Vyborg
Espanjan GP:ssä 2001 taisi olla sikäli historiallinen tilanne, että kaksi Indycar/Cart mestaria oli samaan aikaan F1-podiumilla. Montoya ja Villeneuve tietenkin kyseessä. Ei ole tainnut koskaan näin muulloin tapahtua. Eli uniikki tilanne tämä.
Aika uskomaton sattuma toi Montoyan ja Villeneuven oleminen palkintopallilla yhtä aikaa Barcelonassa 2001, kiitos Häkkisen dramaattisen viimeisen kierroksen keskeytyksen kisan lopussa.
Villeneuve saavutti kolmossijallaan BAR-tallin historian ekan palkintosijan samalla ja ajoi vielä Saksassa muistaakseni palkintosijoille samana vuotena.
Kyseiset palkintosijat jäivät lopulta Villeneuven ainoaksi BAR-tallin vuosinaan eli 99-03 aikavälillä. Mikä oli sääli sinänsä koska BAR-tallin projektilta odotettiin menestystä 99-03.
Odotuksista huolimatta Villeneuve ei saavuttanut 99-03 kahta palkintosijaa luukunottamatta parempaa, mutta toisaalta pari palkintosijaa on aina parempi kuin ei yhtään.
 
Ylös