Mitäpä muistoja teillä foorumilaiset on Barcelonan F1- historiasta? Kirjoittaminen on vapaata.
Alla vielä Mika Häkkisen suorituksia Barcelonan aika-ajoissa kaudella 1998 ja myös Kimi Räikkösen suorituksia kaudella 2005.
.
Onhan niitä kuten myös Espanjan kisoista yleensäkin.
Barcelonassa 1991 viimeinkin muuan Alessandro Alex Zanardi pääsi yleensäkin kisakuskiksi kun aiemmin oli ollut Jordanin testikuljettaja ja joutunut väistämään muutaman kisan verran sitä ennen jotain muuta kuskia aina Michael Schumacheria myöten. Nigel Mansellilla ja Ayrton Sennalla oli hieno kaksintaistelu, tietysti vettäkin satoi ja tämä oli Juha Jokisen viimeinen F1-selostus hyvin pitkällä uralla.
Barcelonassa 1992 tuntui olevan säätöä niin YLE:llä kuin itse kisassakin. Etenkin kun oli kaatosade ja ennen starttiakin Johtava Tuomari eli muuan Peter Warr oli raivoissaan siitä, että Footworkilla oli työskennelty laittomasti ennen starttia jolloin huonoimmillaan heidät olisi tullut hylätä kisasta tai sallia lähtö enää vain ruudukon takaa tai varikolta.
Myöhemmin erinäisesti niin tästä syystä kun muutenkin kisan jälkeisissä pienempien tallien muiden kuskien järjestämän 'ohjelman' myötä Warr puhkui jopa tuloksettomaksi julistusta kun virheitä oli sattunut, mutta sittemmin rauhoittui jolloin niiltä osin täydet pisteet voitiin pitää kun tilanne ei ehkä ollut niin paha muutenkaan kuin miltä kieltämättä erikoisesti välillä näytti.
Kisan viimeisen 10 kierroksen lisäkaatosade oli tuoda radalle turva-auton, mutta Roland Bruynseraede eli tuttavallisemmin Rolle Belgiasta sitten kielsi päästämättä sitä radalle ja siitäkin kiistaa tuli kun muu tuomaristo sitä olisi puoltanut. Pienemmät tallit tekivät protesteja, mutta 31.12.1992 mennessä Barcelonan lopputulokset eivät muuttuneet, Footwork sai sen viiden tonnin sakon ja 'Rolle' joutui hieman Max Mosleyn puhutteluun siitä, että oli ollut jossain määrin niin epäselvä lähtötilanne minkä puitteissa myös tuo Footworkin tilanne olisi voinut nollautua mikäli lähtö olisi vain otettu uusiksi.
Se olikin hetkeen viimeinen sadekisa kun sittemmin tietysti vielä 1996 oli sadekisa.
Kuivan kelin kisoissakin oli tylsyytensä, mutta myös erikoisuutensa:
1994 Barcelonassa Damon Hill voitti toistaen isänsä Grahamin Jarama-voiton vuodelta 1968. Molemmat tulivat nimenomaan tallin tähtikuljettajien ja suunniteltujen kausimestareiden eli Ayrton Sennan ja Jim Clarkin menehtymisten jälkeen, tämä oli JJ Lehdon viimeinen todella näyttävä kisa keskellä toipumisaikaa ennen keskeytystä, Gianni Morbidelli ajoi myös huikeasti sijoille 3-5 oikeuttavaa vauhtia ennen kuin keskeytti kun polttoainetankissa ja rungossa oli ollut repeämä ja erikoisesti polttoainetankin sulkukorkkiläppä oli pudonnut itse tankkiin kolisemaan jolloin ajo jäi kesken kun itse järjestelmä reistaili sitä ennenkin vähän, Erik Comas keskeytti hieman vetäytyen kisasta kun ilman sitä jäähdytysvedettömällä autolla kone olisi lauennut seuraavalla kierroksella muutenkin ja tietenkin Mark Blundell sai Tyrrellin viimeisen palkinnon.
1995 Barcelonassa näin lopuksi Damon Hillille oli käydä 'Häkkiset' eli tosiaan palkinnot menivät ja vain tuurilla ei tullut keskeytys, pitkään olleet pienemmät ongelmat murheineen kärjistyivät kun puolivälissä ruutulipun kierrosta ensin auto juuttui Barcelona 1994 Schumi-tyyliin viitosvaihteelle hajoten siitä sitten entisestään ja hydrauliikkavuoto pahensi asiaa päättyen kaasuttimen särkymiseen jolloin kaksi viimeistä mutkaa ja ruutulippu pelastivat Hillin ja briteille vaikean formulapäivän täydeltä häpeältä mitä nyt tietenkin Johnny Herbert ajoi palkinnoille tuoden balsamia brittien kärsimyksille.