Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit ūüŹĀ

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
6256
Sijainti
Helsinki
Myös kauden 2003 GP Indianapolisissa oli varsin mielenkiintoinen. Kautta oli vielä pari kilpailua jäljellä, ja kolmen eri tiimin kuljettajat taistelivat vielä maailmanmestaruudesta. Michael Schumacher Ferrarilla, Kimi Räikkönen McLarenilla ja Juan Pablo Montoya Williamsilla.

Tilanne oli tämä ennen Kyseistä GP:tä.



Juan Pablo Montoya menetti mahdollisuuden kolaroidessaan Barrichellon kanssa ja saatuaan siitä rangaistuksen. Kimi Räikkönen oli pitkään voitossa kiinni, mutta Bridgestonen paremmat sadekelin renkaat toivat voiton Michael Schumacherille. Frentzen ajoi kolmanneksi Sauberilla, mikä oli myös Frentzenin viimeinen podium F1:ssä .

Näytä liitetiedosto 2237

Kilpailun kohokohdat voi katsoa täältä.


Laiitakaas tekin mielenkiintoisia ja hyviä hetkiä USA:n GP:stä kautta aikain. Mitä jäänyt mieleen jne.



Tämän viestin voi sellaisenaan kopioida syksyllä Austinissa ajettavaa Yhdysvaltain GP:tä varten.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1949
Keke Rosberg oli kyllä melkoinen katurata-spesialisti urallaan. Kun miettii, miten paljon Keke niitti menestystä juuri katuränneillä.

Keke voitti myös USA:ssa kaksi kilpailua, Dallasissa 1984 ja Detroitissa 1985.

Mutta varmasti juuri tämä maailmanmestaruuden varmistuminen Las Vegasissa 1982 on paras hetki Keken uralla.

.
Kyllönen haastattelee tuoretta mestaria


Sittemmin Häkkinen ja Räikkönen ovat seuranneet Keken jalanjälkiä mestareiksi, mutta seuraavaa mestaria saadaan kenties vielä odottaa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13584
Keke Rosberg oli kyllä melkoinen katurata-spesialisti urallaan. Kun miettii, miten paljon Keke niitti menestystä juuri katuränneillä.

Keke voitti myös USA:ssa kaksi kilpailua, Dallasissa 1984 ja Texasissa 1985.

Mutta varmasti juuri tämä maailmanmestaruuden varmistuminen Las Vegasissa 1982 on paras hetki Keken uralla.

.
Kyllönen haastattelee tuoretta mestaria


Sittemmin Häkkinen ja Räikkönen ovat seuranneet Keken jalanjälkiä mestareiksi, mutta seuraavaa mestaria saadaan kenties vielä odottaa.
Sen verran korjataan, että ihan Detroitissa vuonna 1985 ajettiin ei Teksasissa.
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1515
Sijainti
Vyborg
Myös kauden 2003 GP Indianapolisissa oli varsin mielenkiintoinen. Kautta oli vielä pari kilpailua jäljellä, ja kolmen eri tiimin kuljettajat taistelivat vielä maailmanmestaruudesta. Michael Schumacher Ferrarilla, Kimi Räikkönen McLarenilla ja Juan Pablo Montoya Williamsilla.

Tilanne oli tämä ennen Kyseistä GP:tä.



Juan Pablo Montoya menetti mahdollisuuden kolaroidessaan Barrichellon kanssa ja saatuaan siitä rangaistuksen. Kimi Räikkönen oli pitkään voitossa kiinni, mutta Bridgestonen paremmat sadekelin renkaat toivat voiton Michael Schumacherille. Frentzen ajoi kolmanneksi Sauberilla, mikä oli myös Frentzenin viimeinen podium F1:ssä .

Näytä liitetiedosto 2237

Kilpailun kohokohdat voi katsoa täältä.


Laiitakaas tekin mielenkiintoisia ja hyviä hetkiä USA:n GP:stä kautta aikain. Mitä jäänyt mieleen jne.


Kimihän lähti Indy 2003 kilpailuun paalulta kisaan ja Schumi taisi lähteä seiska ruudusta starttiin.
Muistan kuinka suurella jännityksellä odotin Kimille voittoa sinä iltana Indyssa 2003.
Mutta lopulta Schumi sen potin korjasi itselleen kiitos sateen ja Bridgestonen saderenkaiden avulla.
Schumi onnistui voitollaan kasvattamaan piste eron 9 pinnaan Räikköseen nähden ja tavallaan se oli ratkaisevaa Schumin eduksi, koska jos Kimi olisi voittanut Indyssa niin olisi Schumin mm-johto ollut 5 pistettä Suzukaan mentäessä.
Kimihän sijoittui kakkoseksi ja Schumi kahdeksanneksi Japanissa, joten olisi Kimi voittanut mestaruuden 2 pisteen tässä skenaariossa.
Montoyan rankkua monet ihmettelivät aikoinaan todella paljon kun Montoyan kolaroi Barrichellon kanssa kisan alussa menettäen samalla mahikset voittaa mestaruus 2003. Mutta tuomaristo halusi näköjään vaikuttaa mestaruustaistoon Masin viime vuotisen tapaan.
Frentzen ajoi muuten viimeisen kerran palkintosijalle kolmoseksi hienolla suorituksella Sauberilla. Kimi muistaakseni ohitti saksalaisen kisan viimeisillä kierroksilla nousten kakkoseksi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1949
Kumpaa rataa muuten pidätte parempana Formula 1:ille, Indianapolisin rataa, vaiko Austinia? Kummassakin ollaan nähty ihan hyviäkin kilpailuja. Ehkä Indianapolisissa sisärata on liian hidas, jotta siellä voisi kunnolla ohittaa. Mutta klassikko-kilpailu siellä voisi olla kauden 2003 kisa ja myös kauden 2007 kisa, jossa McLarenin kuljettajat Alonso ja Hamilton taistelivat radalla kovaa.

Austinissa puolestaan klassikkokilpailu voisi olla kauden 2012 kisa, jossa Vettel ja Hamilton taistelivat kovaa voitosta. Hamilton sen lopulta voitti. Samassa kisassa Kimi ohitteli tyylikkäästi ja kävi kovaa taistelua Buttonia vastaan.

.

Onko ylipäätään foorumilaista hyvä trendi se, että USA:ssa ajetaan tällä kaudella kaksi kisaa, ja ensi vuonna jo kolme kisaa, kun Austinin ja Miamin lisäksi tulee Las Vegasin GP.

Sen lisäksi vielä Pohjois-Amerikassa ajetaan Kanadan GP ja Meksikon GP. Yleensä kuitenkin F1-sarjaa on pidetty Eurooppalaisena sarjana MM-arvosta huolimatta. Viime vuosina kalenteri on laajentunut Saudi-Arabiaan ja laajemmin vielä USA:n puolelle.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8846
Montoyan tilannetta USA:ssa 2003 pahensi vielä se, että juuri rangaistuksen antamisen hetkellä alkoi sataa kunnolla. Williams otti rangaistuksen ensin ja Montoya ajoi yhden kierroksen liikaa kuivan kelin kumeilla, kun välikelin renkaat olivat jo paremmat.

En ihan mene takuuseen siitä, olisivatko rangaistuksen suorittamiseen sallitut kierrokset riittäneet, jos Montoya olisi ensin ottanut välikelin renkaat ja tullut seuraavalta kierrokselta kärsimään rangaistuksen. Montoya hävisi kuitenkin lopulta kierroksen kaikille viidelle edellä olleelle kuskille.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1949
Legendaarinen F1- kuljettaja, menestystäkin saavuttanut, Tony Brooks on kuollut.

Tässä artikkelissa muistellaan hänen uraansa, sekä millainen ihminen hän oli.

.https://www.formula1.com/en/latest/article.obituary-tony-brooks-formula-1s-racing-dentist-remembered.25Cx3ogmFmnkoNgZXADjm4.html
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1949
Nyt Miamin GP:n alla laitetaan joitain nostalgisia hetkiä Yhdysvaltain GP:n historiasta. Mielenkiintoisia videoita ja hetkiä niissä. Muun muassa Heidfeldin kärrynpyörät Indianapolisissa 2006, Barrichellon niukka voitto Schumacherista kaudella 2002, Mansellin pyörtyminen autoa työntäessään ja paljon muuta.

.
 
Viimeksi muokattu:

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1364
Sijainti
EP
Nyt kun tällä viikolla ajetaan Miamissa, niin mietin, mikä on ollut hienoin USA:n GP...
Tässä kysyttiin "hienointa" muistoa. Minun muistoissani se on tapahtunut USA:n maaperällä, mutta todellisuus voi olla jotain muuta. Kisa on tietysti se missä turva-auton takaa lähdettiin jatkamaan kisaa ja ferrareiden johtaessa letkaa. Valojen vaihduttua kaksi Ferrari ajaa rinta rinnan maalisuoraa ja kakkosena ollut Schumacher oli ykkösenä olleen Irvine/Barrichello/what ever vierellä. Maalikamerakuvasta näkee selvästi, että Schumi on edellä toista Ferkkua maalilinjalla, MUTTA ajanoton mukaan hän on ylittänyt maalilinjan vasta toisena. Autoissa oli kaksi bonderia. Toinen keulassa ja toinen hieman taaempana ohjaamon edessä. Ykkösenä olleelle Ferrarille aika tuli keulassa olevasta bonderista ja Schumille siitä taaemmasta, ohjaamon edessä olevasta bonderista. Vaikka silmin nähden Schumi oli tehnyt sääntörikkomuksen ja ohittanut edellämenevän ennen maaliviivaa selitettiin tilanne päinvastaiseksi.

Todella hieno muisto. Siis todella. Se viimeinkin ripaus rehellisyydestä meni siihen. Ei kannata ykkösformuloissa enää luottaa edes siihen mitä omin silmin näet. Kaikki on kuitenkin pelkkää huijausta ja paskaa, jonkun suosimista toisten kustannuksella. Perseestä koko laji, mutta silti sitä pitää vain katsoa. Sairasta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1949
Tässä kysyttiin "hienointa" muistoa. Minun muistoissani se on tapahtunut USA:n maaperällä, mutta todellisuus voi olla jotain muuta. Kisa on tietysti se missä turva-auton takaa lähdettiin jatkamaan kisaa ja ferrareiden johtaessa letkaa. Valojen vaihduttua kaksi Ferrari ajaa rinta rinnan maalisuoraa ja kakkosena ollut Schumacher oli ykkösenä olleen Irvine/Barrichello/what ever vierellä. Maalikamerakuvasta näkee selvästi, että Schumi on edellä toista Ferkkua maalilinjalla, MUTTA ajanoton mukaan hän on ylittänyt maalilinjan vasta toisena. Autoissa oli kaksi bonderia. Toinen keulassa ja toinen hieman taaempana ohjaamon edessä. Ykkösenä olleelle Ferrarille aika tuli keulassa olevasta bonderista ja Schumille siitä taaemmasta, ohjaamon edessä olevasta bonderista. Vaikka silmin nähden Schumi oli tehnyt sääntörikkomuksen ja ohittanut edellämenevän ennen maaliviivaa selitettiin tilanne päinvastaiseksi.

Todella hieno muisto. Siis todella. Se viimeinkin ripaus rehellisyydestä meni siihen. Ei kannata ykkösformuloissa enää luottaa edes siihen mitä omin silmin näet. Kaikki on kuitenkin pelkkää huijausta ja paskaa, jonkun suosimista toisten kustannuksella. Perseestä koko laji, mutta silti sitä pitää vain katsoa. Sairasta.
Tähän kuvaukseen sopii mielestäni Indianapolisin GP kaudelta 2002. Michael Schumacher hallitsi kisaa, mutta päästi maalisuoralla Barrichellon rinnalleen ja ajanoton mukaan myös ohitseen.


lataus.jpeg
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1364
Sijainti
EP
Tähän kuvaukseen sopii mielestäni Indianapolisin GP kaudelta 2002. Michael Schumacher hallitsi kisaa, mutta päästi maalisuoralla Barrichellon rinnalleen ja ajanoton mukaan myös ohitseen.


Näytä liitetiedosto 2240
Ei ole missään nimessä tämä. Kyseessä oli uusintalähtö ja ohittaa ei saanut ennen maali-/lähtöviivaa. Silti Schumi oli ohittanut edellään menneen Ferrarin ja se näkyi kuvissa. Ajanotto oli toista mieltä.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
719
Kyseessä oli uusintalähtö ja ohittaa ei saanut ennen maali-/lähtöviivaa. Silti Schumi oli ohittanut edellään menneen Ferrarin ja se näkyi kuvissa. Ajanotto oli toista mieltä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4155
Ei ole missään nimessä tämä. Kyseessä oli uusintalähtö ja ohittaa ei saanut ennen maali-/lähtöviivaa. Silti Schumi oli ohittanut edellään menneen Ferrarin ja se näkyi kuvissa. Ajanotto oli toista mieltä.
Mitähän lie muistelet. Homma meni juuri niin kuin Dieselpolttomoottori kertoi. Schumi yritti tapansa mukaan saada Ferrarit rinnakkain ruutulipulle, mutta Barrichello ei ollutkaan aivan niin yhteistyöhaluinen ja taisi vaan pitää kaasun pohjassa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1364
Sijainti
EP
Mitähän lie muistelet. Homma meni juuri niin kuin Dieselpolttomoottori kertoi. Schumi yritti tapansa mukaan saada Ferrarit rinnakkain ruutulipulle, mutta Barrichello ei ollutkaan aivan niin yhteistyöhaluinen ja taisi vaan pitää kaasun pohjassa.
√Ąl√§ sin√§ sekaannu t√§h√§n. Kato tuo ayrton-anan linkitt√§√§ video ja mieti sitten kuka muisteloo ja mit√§.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4155
√Ąl√§ sin√§ sekaannu t√§h√§n. Kato tuo ayrton-anan linkitt√§√§ video ja mieti sitten kuka muisteloo ja mit√§.
Se video on vuodelta 2004 ja kisan ensimmäisiltä kierroksilta. Me muut olemme tässä keskustelleet vuoden 2002 Indianapolisin GP:stä, missä Schumacher vahingossa laski Barrichellon voittoon viimeisellä kierroksella maalisuoralla. Tässä vaiheessa voisin suositella vähentämään aineiden käyttöä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1364
Sijainti
EP
Se video on vuodelta 2004 ja kisan ensimmäisiltä kierroksilta. Me muut olemme tässä keskustelleet vuoden 2002 Indianapolisin GP:stä, missä Schumacher vahingossa laski Barrichellon voittoon viimeisellä kierroksella maalisuoralla. Tässä vaiheessa voisin suositella vähentämään aineiden käyttöä.
Voi hemmetin kuuspää. Opettele lukemaan ja sen jälkeen ymmärtämään lukemaasi. Koko juttu alkoi minun muisteloistani parin viestin takaa joho tiisselin ehdotti vuoden 2002 juttua. Kuten todettu, niin sinä olet taas väärässä täällä huutelemassa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1949
Toisessa keskustelu-palstassa puhuttiin F1- selostuksista, joten ajattelin laittaa muutaman pätkän vanhemmista F1-selostuksista tähän nostalgian merkeissä.

Ensin pätkiä Oskari Saaren selostuksista:

Sitten pätkiä Matti Kyllösen selostuksista.
.


Kumman tyylistä piditte enemmän, Kyllösen vsi Saaren?
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
4479
Saari olisi ollut jopa todella hyvä, vaan niin räikeitä asiavirheitä tuli jatkuvasti etenkin uran loppupuolella että alkoi hermoille käydä. Kollosta toki hyvät muistot lapsuudesta ja nuoruudesta mutta eihän sitä aikuisiällä, kun lajista on jotain ymmärtänyt olisi jaksanut kuunnella.

Ylipäätään ei ole Suomen tv:ssä oikeasti hyvää F1-selostajaa mun mielestä ollut. Paljon hyviä kommentaattoreita ja asiantuntijoita kyllä.
 
Ylös