Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1921
Sijainti
Vyborg
Joo. 95 mestaruus meni varmaan siihen ennen Uuden-Seelannin kisaa tapahtuneeseen moottoripyöräonnettomuuteen, jonka takia ralli jäi välistä. Sainz otti kuitenkin enemmän voittoja sarjassa kuin mestaruuden vienyt McRae.
Joo harmi Sainzin kannalta että hävisi varman mestaruuden moottoripyöräonnettomuuteen, ennen Uuden-Seelannin mm-rallia ja lopultahan Sainz hävisi mestaruuden vain 5 pisteen erolla kyseisen vuoden mestaruutta juhlineen McRaihin nähden.
Mutta jos Sainz olisi vienyt 95 mestaruuden niin ei olisi Colin koskaan juhlinut mestaruutta urallaan.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
98
Carlos Sainz Jr:sta olisi voinut tulla myös mainio rallikuljettaja. Jopa isänsä veroinen. Mutta päätti valita rata-autoilun ja F1- luokan. Ihan hyvä valinta ja todennäköisesti tällä kaudella Carloksesta tulee myös GP- voittaja.
Niclas Grönholm valitsi myös jostain syystä päälajikseen rallin sijaan rallicrossin, toisin kuin muu sukunsa. Muistaakseni syiksi on mainittu mm. se, että hän viehättyi kontaktilajeissa siitä, että saa ajaa kunnolla muita vastaan eikä pelkästään kelloa ja että hän ei halunnut alkaa harrastamaan ihan täysin samaa lajia kuin isänsä, jottei tulisi liikaa verratuksi tähän. Grönholm Jr. myös aloitti uransa jokamiehenluokassa, jonka jälkeen siirtyminen rallicrossiin oli luonnollisesti helppo ja looginen.
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1461
Lisäksi mies on Formula E- mestari.
Piquet Jr:lta löytyy myös 2 NASCARin Truck sarjan voittoa ja 1 NASCARin Xfinity sarjan (entiseltä nimeltään Busch sarja) voitto vuosilta 2011-2013. näyttänyt monipuolisuutta kuskina kun on onnistunut voittamaan melkein jokaisessa luokassa jota ajanut uransa aikana paitsi F1:ssä
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1461
Sainz: Carlos-isä ajoi kahdesti rallin maailmanmestariksi. Hänestä olisi voinut tulla nelinkertainen mestari. mutta vuonna 1991 tuli ajovirhe ja seitsemän vuotta myöhemmin menetti mestaruusmahdollisuutensa viimeiselllä pätkällä Toyotan hajottua briteissä. Menestyi myös Fordilla ja Citikalla. Nuorempi Carlos tehnyt f1:ssä tasaista nousua ja on nyt Ferrrarin kakkoskuski. Tosin tämä kausi on alkanut takkuillen.

Andretti: Mario voitti kisan oli alla mikä tahansa auto. Nascar-voittoja, Indycar-mestaruus sekä f1-mestaruus 1978 Lotuksen maaefektiautolla. Michael Andretti voitti Indycar-mestaruuden 1991. Floppasi McLarenilla ja tiedämme, kuka tuli tilalle. Pojanpoika Marcon Indy-ura ei ole mennyt onnellisten tähtien alla. Serkut John ja Jeff ovat myös ajaneet kilpaa. Kaudella 1991 Mario, Michael, John ja Jeff ajoivat Indycarissa.

Unser: Al Unser voitti urallaan neljä kertaa Indy 500:n ja kahdesti Indycar-sarjan, Al Unser jr. voitti kahdesti Indyn ja sarjan mestaruuden. Myös Bobby Unser ja Jerry Unser ajoivat Indycar-sarjaa.

Gurney48 voi täydentää.
Brabham: Jack Brabham F1 mestari kolmesti (1959, 1960 ja 1966) Neljä starttia Indy 500:ssa ilman voittoa (vuosina 1961, 1964, 1969 ja 1970) ja ainoastaan yhdellä johdetulla kierroksella, Poika Geoff Brabham teki pitkän uran amerikassa ennen kuin keskittyi Le Mansiin napaten voiton kyseisestä kisasta 1993 ja voittaen vielä Bathurst 1000:n Jack Grabhamin nuorimman pojan David Brabham kanssa 1997, David Brabham ajoi kaksi kautta F1:ssä 1990 ja 1994 ilman tuloksia ennen kuin keskittyi urallaan kestävyyskisoihin voittaen Le Mansin vuonna 2009. Geoff Brabhamin poika Matthew Brabham dominoi Road To Indyn Pro Mazda mestaruutta 2013 ennen kuin floppasi Indy Lightseissa ja lähti ottamaan vauhtia uralleen Robby Gordonin omistamasta Stadium Super Trucks sarjasta voittaen mestaruuden kolmesti (2018, 2019 ja 2021) ennen kuin palasi Indy Lighteisin 2022 kaudelle voittaen kauden ensimmäisen kilpailun.

Vukovich: Bill Vukovich voitti Indy 500:n vuosina 1953 ja 1954 ennen kuin menehtyi 1955 Indy 500:ssa johdosta (voitti urallaan kaksi F1 kisaa kun tuolloin Indy 500 oli vielä F1 kalenterissa mukana). Poika Bill Vukovich II:n voitti urallaan vain kerran ja Billy Vukovich III:s aloitteli vasta uraansa ennen traagista menehtymistään 1990.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6219
Kun puhutaan formuloista ja somesta, niin näkisin että asiassa on kaksi puolta. En osaa sanoa onko some ja "lähempänä" olevat kuskit ja tiimit välttämättä hyvä juttu vaikka niissäkin markkinointimielesssä hyvät asiat on ja epäilemättä jos lajin halutaan kiinnostavan nuorempia niin some on se oikea tie.

Katselin tosiaan tuon 1999 kauden koosteen ja täytyy sanoa, että nostalgisia fiiliksiä tuli mieleen. Tuohon aikaan aloittelin vasta seuraavaan Formuloita ja koko laji oli todella etäinen. Ei ollut somea. Mediassakaan ei ollut niin yksityiskohtaisia uutisia puhumattakaan että näköradiosta olisi tullut hirveästi aiheeseen liittyvää materiaalia muutenkaan. Ainoa miten lajista pysty oppimaan oli katsoa kisaviikonloppuna jokainen sessio. Harjoituksista lähtien. Muistaakseni monikaan ei ymmärtänyt miksi herätään kello 5.00 aamulla katsomaan japanin kisan harjoituksia. :D

Näin jälkeen ajateltuna tässä etäisyydessä oli myös puolensa. Nykysin kuskit, tiimit ja tiimipäälliköt on liian lähellä ja tuttuja kaikille niin menettävät tiettyä myyttisyyttä omasta mielestä. Olen jopa kuullut nuorison puhuvan, että "tunnen hyvin Norrisin" ja tiedän että kyse on siittä, että seurataan vain niiin tarkkaan somet ja videopelaamiset, että kuvitellaan että tunnetaan oikeastikki. Huolestuttavaa. (Tai sit vanha käppyrä horisee katkerana tässä omiaan puolityhjän kusipussin kanssa).

Mut takas pointtiin, niin tuo etäisyys loi myyttisyyttä ja suuren luokan juttujen tuntua asioihin. Kuljettajia ja tiimipäälliköitä näki vain viikonloppuisin suttuisista TV -kuvista ja tuntuivat olevan ihmistä suurempia hahmoja tietyssä mielessä jotka kokoontuu ottamaan mittaa toisistaan. Tuntui että tyyppejä ei ole olemassa muualla kuin radalla ja kisaviikonlopuissa. Ikään kuin katoaisivat olemasta siinä välissä. Se loi sitä ainutkertaisuuden tunnetta. Eli onko some ja kuskien elämän seuraaminen läheltä aina hyvä asia tai luoko se aina parempaa brändiä? Sukupolvien ero varmaan.

Lisäksi kisoja oli vain 16 kpl, niin jokainen kisaviikonloppu oli spektaakkeli ja oikeasti arvokas tapahtuma, missä kuskit ja tiimit oli paljon enemmän hermona koska joka kilpailun pisteet on elintärkeitä. Tuohon aikaan myös jaettiin vain 6 parhaalle pisteitä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Kun puhutaan formuloista ja somesta, niin näkisin että asiassa on kaksi puolta. En osaa sanoa onko some ja "lähempänä" olevat kuskit ja tiimit välttämättä hyvä juttu vaikka niissäkin markkinointimielesssä hyvät asiat on ja epäilemättä jos lajin halutaan kiinnostavan nuorempia niin some on se oikea tie.

Katselin tosiaan tuon 1999 kauden koosteen ja täytyy sanoa, että nostalgisia fiiliksiä tuli mieleen. Tuohon aikaan aloittelin vasta seuraavaan Formuloita ja koko laji oli todella etäinen. Ei ollut somea. Mediassakaan ei ollut niin yksityiskohtaisia uutisia puhumattakaan että näköradiosta olisi tullut hirveästi aiheeseen liittyvää materiaalia muutenkaan. Ainoa miten lajista pysty oppimaan oli katsoa kisaviikonloppuna jokainen sessio. Harjoituksista lähtien. Muistaakseni monikaan ei ymmärtänyt miksi herätään kello 5.00 aamulla katsomaan japanin kisan harjoituksia. :D

Näin jälkeen ajateltuna tässä etäisyydessä oli myös puolensa. Nykysin kuskit, tiimit ja tiimipäälliköt on liian lähellä ja tuttuja kaikille niin menettävät tiettyä myyttisyyttä omasta mielestä. Olen jopa kuullut nuorison puhuvan, että "tunnen hyvin Norrisin" ja tiedän että kyse on siittä, että seurataan vain niiin tarkkaan somet ja videopelaamiset, että kuvitellaan että tunnetaan oikeastikki. Huolestuttavaa. (Tai sit vanha käppyrä horisee katkerana tässä omiaan puolityhjän kusipussin kanssa).

Mut takas pointtiin, niin tuo etäisyys loi myyttisyyttä ja suuren luokan juttujen tuntua asioihin. Kuljettajia ja tiimipäälliköitä näki vain viikonloppuisin suttuisista TV -kuvista ja tuntuivat olevan ihmistä suurempia hahmoja tietyssä mielessä jotka kokoontuu ottamaan mittaa toisistaan. Tuntui että tyyppejä ei ole olemassa muualla kuin radalla ja kisaviikonlopuissa. Ikään kuin katoaisivat olemasta siinä välissä. Se loi sitä ainutkertaisuuden tunnetta. Eli onko some ja kuskien elämän seuraaminen läheltä aina hyvä asia tai luoko se aina parempaa brändiä? Sukupolvien ero varmaan.

Lisäksi kisoja oli vain 16 kpl, niin jokainen kisaviikonloppu oli spektaakkeli ja oikeasti arvokas tapahtuma, missä kuskit ja tiimit oli paljon enemmän hermona koska joka kilpailun pisteet on elintärkeitä. Tuohon aikaan myös jaettiin vain 6 parhaalle pisteitä.
Hyvin sanottu. Itsekin pidin kuljettajia nuorena jonkinlaisina erikois-ihmisinä.😃 täysin samoilla linjoilla kirjoituksesi kanssa 👍
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Kun puhutaan formuloista ja somesta, niin näkisin että asiassa on kaksi puolta. En osaa sanoa onko some ja "lähempänä" olevat kuskit ja tiimit välttämättä hyvä juttu vaikka niissäkin markkinointimielesssä hyvät asiat on ja epäilemättä jos lajin halutaan kiinnostavan nuorempia niin some on se oikea tie.

Katselin tosiaan tuon 1999 kauden koosteen ja täytyy sanoa, että nostalgisia fiiliksiä tuli mieleen. Tuohon aikaan aloittelin vasta seuraavaan Formuloita ja koko laji oli todella etäinen. Ei ollut somea. Mediassakaan ei ollut niin yksityiskohtaisia uutisia puhumattakaan että näköradiosta olisi tullut hirveästi aiheeseen liittyvää materiaalia muutenkaan. Ainoa miten lajista pysty oppimaan oli katsoa kisaviikonloppuna jokainen sessio. Harjoituksista lähtien. Muistaakseni monikaan ei ymmärtänyt miksi herätään kello 5.00 aamulla katsomaan japanin kisan harjoituksia. :D

Näin jälkeen ajateltuna tässä etäisyydessä oli myös puolensa. Nykysin kuskit, tiimit ja tiimipäälliköt on liian lähellä ja tuttuja kaikille niin menettävät tiettyä myyttisyyttä omasta mielestä. Olen jopa kuullut nuorison puhuvan, että "tunnen hyvin Norrisin" ja tiedän että kyse on siittä, että seurataan vain niiin tarkkaan somet ja videopelaamiset, että kuvitellaan että tunnetaan oikeastikki. Huolestuttavaa. (Tai sit vanha käppyrä horisee katkerana tässä omiaan puolityhjän kusipussin kanssa).

Mut takas pointtiin, niin tuo etäisyys loi myyttisyyttä ja suuren luokan juttujen tuntua asioihin. Kuljettajia ja tiimipäälliköitä näki vain viikonloppuisin suttuisista TV -kuvista ja tuntuivat olevan ihmistä suurempia hahmoja tietyssä mielessä jotka kokoontuu ottamaan mittaa toisistaan. Tuntui että tyyppejä ei ole olemassa muualla kuin radalla ja kisaviikonlopuissa. Ikään kuin katoaisivat olemasta siinä välissä. Se loi sitä ainutkertaisuuden tunnetta. Eli onko some ja kuskien elämän seuraaminen läheltä aina hyvä asia tai luoko se aina parempaa brändiä? Sukupolvien ero varmaan.

Lisäksi kisoja oli vain 16 kpl, niin jokainen kisaviikonloppu oli spektaakkeli ja oikeasti arvokas tapahtuma, missä kuskit ja tiimit oli paljon enemmän hermona koska joka kilpailun pisteet on elintärkeitä. Tuohon aikaan myös jaettiin vain 6 parhaalle pisteitä.
Mä taas olen jokseenkin eri mieltä, ja onhan siinä myös kuskeilla oma henkilökohtainen tyylikin osaltaan vaikuttamassa, sekä ikä heilläkin. Esim. Vettel on pysynyt someista visusti pois, Räikkönenkin aika pitkään, eikä Kimi ihan joka päivä ole jotain tarinaa jakamassa. Toisaalta monella somenkäyttö liittyy todennäköisesti työsopimukseen tai henkilökohtaisiin sponsoreihin (esim. Red Bullin kuskit, HAM omine sponsoreineen jne). Norriksen ikäluokan kuskeilla se somenkäyttö lienee aika samanlaista kuin ikäisillään taviksillakin, vaikka harva sitä formuloista pääsee henkilökohtaisesti mitään postaamaan.

Tuskin kukaan heistä mua muistaa, mutta itse olen vähän "ylpeäkin" että eräässä livehaastattelussa eräs nettituttu britannialainen harrastelijatoimittaja välitti terveiseni suorana Arie Luyendykille, joskus kirjoittelin yökolmelta Suomen aikaa aivan kaatokännissä mutta yllättävänkin virheettömällä englannilla Pippa Mann:in kanssa kartingista, ja myös entiset Indycar-kuskit Ed Jones ja Alex Tagliani ovat tykänneet joistain postauksistani oma-aloitteisesti ilmeisesti vain somen algoritmeihin perustuen, että onko kuinka paljon yhteisiä seurattavia, ristikkäisiä tykkäyksiä jne. 😃 Toki lajikaan ei ole F1, eikä kukaan edellämainituista tämänhetkinen tähtikuski, mutta ajatuksen tasolla kiehtovaa miten pieni maailma on. Eniten toki tuosta ns. ystävällisyydestä faneja kohtaan kiittää ja maksaa näiden kilpa-autoilijoiden yhteistyökumppanit ja sponsorit.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6219
Mä taas olen jokseenkin eri mieltä, ja onhan siinä myös kuskeilla oma henkilökohtainen tyylikin osaltaan vaikuttamassa, sekä ikä heilläkin. Esim. Vettel on pysynyt someista visusti pois, Räikkönenkin aika pitkään, eikä Kimi ihan joka päivä ole jotain tarinaa jakamassa. Toisaalta monella somenkäyttö liittyy todennäköisesti työsopimukseen tai henkilökohtaisiin sponsoreihin (esim. Red Bullin kuskit, HAM omine sponsoreineen jne). Norriksen ikäluokan kuskeilla se somenkäyttö lienee aika samanlaista kuin ikäisillään taviksillakin, vaikka harva sitä formuloista pääsee henkilökohtaisesti mitään postaamaan.

Tuskin kukaan heistä mua muistaa, mutta itse olen vähän "ylpeäkin" että eräässä livehaastattelussa eräs nettituttu britannialainen harrastelijatoimittaja välitti terveiseni suorana Arie Luyendykille, joskus kirjoittelin yökolmelta Suomen aikaa aivan kaatokännissä mutta yllättävänkin virheettömällä englannilla Pippa Mann:in kanssa kartingista, ja myös entiset Indycar-kuskit Ed Jones ja Alex Tagliani ovat tykänneet joistain postauksistani oma-aloitteisesti ilmeisesti vain somen algoritmeihin perustuen, että onko kuinka paljon yhteisiä seurattavia, ristikkäisiä tykkäyksiä jne. 😃 Toki lajikaan ei ole F1, eikä kukaan edellämainituista tämänhetkinen tähtikuski, mutta ajatuksen tasolla kiehtovaa miten pieni maailma on. Eniten toki tuosta ns. ystävällisyydestä faneja kohtaan kiittää ja maksaa näiden kilpa-autoilijoiden yhteistyökumppanit ja sponsorit.
Näinpä ja on selvää, että nuoremmalle polvlle kuskeissa ja faneissa some on se juttu ja sieltä kautta saadaan uusia faneja jne jne. Aika menee eteenpäin.

Itse vain pidin enemmän siitä, kun asiat ei ollu näin suoraan saatavilla ja lähellä, niin ne viikonloput anto jotenkin enemmän ja sai enemmän kiksejä kun ole vähemmän saatavilla. Nykysin on vähän inflaatiota. Liikaa kisoja, liikaa somea, liikaa kaikkea. Tai sitten olen vanha ja katkera. Toki tässäkin sukupolvien välinen ero. Nykyajan nuorille se ei taas tunnu liialta kun on totutta nopeampaan maailman sykkeeseen. ;)

Saaatana perkele. Takas kellotorniin ->
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Näinpä ja on selvää, että nuoremmalle polvlle kuskeissa ja faneissa some on se juttu ja sieltä kautta saadaan uusia faneja jne jne. Aika menee eteenpäin.

Itse vain pidin enemmän siitä, kun asiat ei ollu näin suoraan saatavilla ja lähellä, niin ne viikonloput anto jotenkin enemmän ja sai enemmän kiksejä kun ole vähemmän saatavilla. Nykysin on vähän inflaatiota. Liikaa kisoja, liikaa somea, liikaa kaikkea. Tai sitten olen vanha ja katkera. ;)
No kuten nimimerkistäkin voi päätellä, niin mä olen 30v, joten muistan kyllä Häkkisen ajan, sen ajan lehdet joita löytyy ullakolta edelleen ja juurikin aika rajallisen infomäärän ja täsmälliset katseluajat tv-tarjonnan suhteen 😃 Olihan siinäkin omanlaisensa hohtonsa, tosiaan niitä lehtiä odotti eri tavalla kuin foorumin tai Facen avaamista aamuisin, ja harvempi kisojen määrä toi ehkä niille kisaviikonlopuille nykyistä enemmän merkitystä. Mutta nykymeininkiin tottuneena en kyllä haluaisi takaisin siihen aikaan, paitsi ehkä tuon kisakalenterin suhteen. Ja olihan ne autot silloin kauniimpia, pienempiä, vapari V10:t lauloi jne. mutta läpi lajin historian autot ovat muuttuneet ja parhaat kuskit sopeutuu niihin, mitä talleilla on heille tarjota.

Oikeastaan kuskien ja tiimien päivityksiä on ihan mielenkiintoista seurata, ja pyöriä suht asiallisissa keskusteluryhmissä, mutta aiemmin vähänkään hupaisammat meemiryhmät ovat nykyään pelkkää HAM ja VER fanien nokittelua, tai jommankumman kuskin mustamaalaamista jonkun FP1:n tuloslistan pysäytyskuvan perusteella. 🙄 Mahtuu mukaan toki hauskoja ja nokkeliakin kuvia.

Se hyvä puoli somessa sentään on, että voi itse aika pitkälti määritellä/rajata mitä haluaa seurata. Helpompaa säätää itselleen sopivan tarjonnan, kuin analogisen tv:n tapauksessa 😃
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1461
Hyvin sanottu. Itsekin pidin kuljettajia nuorena jonkinlaisina erikois-ihmisinä.😃 täysin samoilla linjoilla kirjoituksesi kanssa 👍
Muistaakseni ysärillä vielä kuskeja mainostettiin silloisina modernin päivän Gladiaattoreina (vai oliko modernin päivän Gladiaattorit hehkutus pelkästään Kyllöismi?)
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Vielä 1990- luvulla nuorena tuollaisena kymmenen vanhana pidin F1- kuljettajia tosiaan jonkinlaisina super-sankareina. Muistan myös nähneeni unta, kuinka Michael Schumacher vierailisi luonani kesämökillä, ja karauttaisi Ferrarin F1- autolla kotipihalleni silloiseen lapsuudenkotiin.

Kun sitten vanhemmat tilasivat suomenkielisen F1- Racing lehden, olin aivan innoissani. Mutta samalla F1- kuljettajat inhimillistyivät kovasti. Syvähaastattelut Alex Wurzista kiipeilyharrastuksineen ja muut vastaavat tekivät heistä ihmisiä, jotka vain sattuivat olemaan äärimmäisen taitavia lajissaan.

Nykyään Some on tuonut kuljettajat vielä paljon lähemmäksi tavallisia ihmisiä. Näin tietysti myös muissa urheilulajeissa, kuten jalkapallossa.

Jollain tapaa kyllä kaipaan entisiä aikoja.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6219
Vielä 1990- luvulla nuorena tuollaisena kymmenen vanhana pidin F1- kuljettajia tosiaan jonkinlaisina super-sankareina. Muistan myös nähneeni unta, kuinka Michael Schumacher vierailisi luonani kesämökillä, ja karauttaisi Ferrarin F1- autolla kotipihalleni silloiseen lapsuudenkotiin.

Kun sitten vanhemmat tilasivat suomenkielisen F1- Racing lehden, olin aivan innoissani. Mutta samalla F1- kuljettajat inhimillistyivät kovasti. Syvähaastattelut Alex Wurzista kiipeilyharrastuksineen ja muut vastaavat tekivät heistä ihmisiä, jotka vain sattuivat olemaan äärimmäisen taitavia lajissaan.

Nykyään Some on tuonut kuljettajat vielä paljon lähemmäksi tavallisia ihmisiä. Näin tietysti myös muissa urheilulajeissa, kuten jalkapallossa.

Jollain tapaa kyllä kaipaan entisiä aikoja.
Tai sit ollaan vanhoja pieruja.

Myöskin yksi asia pisti silmään. Glamourin puute. Toki sitä oli jonkin verran 1990 luvulla jo ja eteenkin alkoi yleistymään 2000 luvun alkupuolella, mutta ei lähellekään sitä tasoa mitä nykyään. Ylipäätään sarjasta paistoi vielä "kotikutoisuus" ja et huomio oli siinä kisaamisessa ja porukka muistutti karavaanariväkeä enemmän joilla oli hyväpalkkaiset duunit tehtävänä viikonloppusin. Mikä oli toki jees.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Tai sit ollaan vanhoja pieruja.

Myöskin yksi asia pisti silmään. Glamourin puute. Toki sitä oli jonkin verran 1990 luvulla jo ja eteenkin alkoi yleistymään 2000 luvun alkupuolella, mutta ei lähellekään sitä tasoa mitä nykyään. Ylipäätään sarjasta paistoi vielä "kotikutoisuus" ja et huomio oli siinä kisaamisessa ja porukka muistutti karavaanariväkeä enemmän joilla oli hyväpalkkaiset duunit tehtävänä viikonloppusin. Mikä oli toki jees.
Puhuttiin F1- sirkuksesta tuolloin, mikä oli hyvä termi. Sirkushan kiertää, samoin F1- karavaanarit
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
881
Geoff Crammondin GP-formulapelisarja oli 90-luvulla kova juttu..

Peleistä puuttui valitettavasti kunnon uramuoto..
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1921
Sijainti
Vyborg
Itsekin kaipaan niitä aikoja jolloin F1 kuskit olivat vähemmän somessa eli aikana jolloin F1 kuskit keskittyivät somen sijaan itse ajamiseen, eikä pelleilemässä Instassa jakamassa kuvia itsestään päivät pitkät muiden nuorten tapaan.
90-luvulla ja 2000-luvun alussa kuskit olivat toki mediassa jatkuvasti esillä kuten nykyäänkin ovat. Mutta sillä erolla että eivät viettäneet liikaa aikaa netissä kuten nykyään tahtovat ja en halua kuulostaa some vastaiselta mutta mielestäni urheilijoiden ei pitäisi viettää liikaa aikaa somessa jakamassa kuviaan tekemisestään, kun pitäisi keskittyä enemmän siihen kilpailemiseen.
Koska on nykyään kaudet ovat pidempiä kuin ennen vanhaan ja jos itse olisin F1-kuski niin en käyttäisi vapaa-ajalla somea paljoa ja sen vuoksi että henkisesti jaksaisin paremmin kiertää f1 kisoja läpi kauden.
En tarkoita että pitäisi suinkaan vanhaan aikaan palata ja mielestäni ihan on hyvä asia että F1 kuskit ovat sarjan näkyvyyden puolesta Netflixissä ja somessa esillä.
Olisi ollut hauska nähdä Sennan tai Mansellin 90-luvun alussa Instassa näiden persoonien vuoksi veikkaan että olisi tullut lukematon määrä seuraajia ympäri maailmaa.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Mitäs sanotte, mikä mahtoi olla suurin syy Alex Zanardin epäonnistumiseen Williamsilla? Zanardi oli tehnyt suorastaan dominoivaa jälkeä jenkki-Formuloissa, menestynyt paremmin jopa kuin Jacques Villeneuve, ja siitä huolimatta kausi 1999 meni Zanardilla täysin penkin alle.

Kauden 1998 jälkeen myös Ferrarilla oltiin kiinnostuneita palkkaamaan Zanardi kaudeksi 1999, mutta Zanardi valitsi Ferrarin sijaan Williamsin.

Lähtökohtaisesti Zanardia pidettiin Williamsin ykköskuskina, ja Ralf Schumacherin sopimuksessa oli maininta, että hänen pitäisi saavuttaa tietty määrä pisteitä prosentuaalisesti Zanardin pisteistä, jotta saisi jatkaa Williamsilla kaudella 2000.

Zanardista puhuttiin siihen malliin ennenkautta 1999, että olisi Michael Schumacherin veroinen kuljettaja.
Toisin kävi, ja Ralf Schumacher suorastaan dominoi Zanardia.

Mikä mahtoi olla syynä tähän? En usko millään Zanardin olleen niin huono, miltä kausi 1999 antoi vaikuttaa.

Mitä mieltä olette, mikä oli syynä Zanardin epäonnistumiseen? Varmasti Williams odotti Alex Zanardista vähintään Jacques Villeneuven veroista kuljettajaa tiimiin.


d9wsc91-2dd6064f-e648-4351-a930-b28e0d57274f.jpg
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1921
Sijainti
Vyborg
Mitäs sanotte, mikä mahtoi olla suurin syy Alex Zanardin epäonnistumiseen Williamsilla? Zanardi oli tehnyt suorastaan dominoivaa jälkeä jenkki-Formuloissa, menestynyt paremmin jopa kuin Jacques Villeneuve, ja siitä huolimatta kausi 1999 meni Zanardilla täysin penkin alle.

Kauden 1998 jälkeen myös Ferrarilla oltiin kiinnostuneita palkkaamaan Zanardi kaudeksi 1999, mutta Zanardi valitsi Ferrarin sijaan Williamsin.

Lähtökohtaisesti Zanardia pidettiin Williamsin ykköskuskina, ja Ralf Schumacherin sopimuksessa oli maininta, että hänen pitäisi saavuttaa tietty määrä pisteitä prosentuaalisesti Zanardin pisteistä, jotta saisi jatkaa Williamsilla kaudella 2000.

Zanardista puhuttiin siihen malliin ennenkautta 1999, että olisi Michael Schumacherin veroinen kuljettaja.
Toisin kävi, ja Ralf Schumacher suorastaan dominoi Zanardia.

Mikä mahtoi olla syynä tähän? En usko millään Zanardin olleen niin huono, miltä kausi 1999 antoi vaikuttaa.

Mitä mieltä olette, mikä oli syynä Zanardin epäonnistumiseen? Varmasti Williams odotti Alex Zanardista vähintään Jacques Villeneuven veroista kuljettajaa tiimiin.


Näytä liitetiedosto 2227
Itselläni on ollut pari teoriaa Zanardin 99 floppi kauteen.
Voi olla että yksi syy Zanardin heikkoon vauhtiin saattoi olla että kaveri ei ollut ajanut formuloita viiteen vuoteen jolloin oli menettänyt tuntumaan formuloihin siinä ajassa.
Toinen teoriani on että Williamsin 99 auto ei vaan yksinkertaisesti sopinut Zanardin ajotyyliin ja ei se Williamsin 99 auto ollut muutenkaan kovin kilpailukykyinen sinä vuonna. Jos oikein muistan.
Ralf ajoi sinä vuonna kolme palkintosijoilla Melbournessa,Silverstonessa,Monzassa Häkkisen ja muiden kuskien keskeytysten ansiosta.
Zanardin comeback oli todella epäonnistunut paluu italialaiselta kuskilta Zanardihan ei kerännyt pisteen pistettä kauden aikana.
Zanardihan oli sentään voittanut muutama vuotta aikaisemmin mestaruuden CART-sarjassa näytöstyyliin jenkeissä. 99 fiaskon jälkeen Zanardi F1 ura tulikin kauden päätteeksi päätökseen ja palasi sitten 2000 takaisin CART-sarjaan testikuljettana MO Nunnin tallille.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Itselläni on ollut pari teoriaa Zanardin 99 floppi kauteen.
Voi olla että yksi syy Zanardin heikkoon vauhtiin saattoi olla että kaveri ei ollut ajanut formuloita viiteen vuoteen jolloin oli menettänyt tuntumaan formuloihin siinä ajassa.
Toinen teoriani on että Williamsin 99 auto ei vaan yksinkertaisesti sopinut Zanardin ajotyyliin ja ei se Williamsin 99 auto ollut muutenkaan kovin kilpailukykyinen sinä vuonna. Jos oikein muistan.
Ralf ajoi sinä vuonna kolme palkintosijoilla Melbournessa,Silverstonessa,Monzassa Häkkisen ja muiden kuskien keskeytysten ansiosta.
Zanardin comeback oli todella epäonnistunut paluu italialaiselta kuskilta Zanardihan ei kerännyt pisteen pistettä kauden aikana.
Zanardihan oli sentään voittanut muutama vuotta aikaisemmin mestaruuden CART-sarjassa näytöstyyliin jenkeissä. 99 fiaskon jälkeen Zanardi F1 ura tulikin kauden päätteeksi päätökseen ja palasi sitten 2000 takaisin CART-sarjaan testikuljettana MO Nunnin tallille.
Niin, ehkä tauko hieman vaikutti, Zanardihan ei mitenkään huono ollut ajaessaan aiemmin Jordanilla ja Lotuksella F1:ssä. Jenkki-Formuloista tuli kaksi mestaruutta näytöstyyliin 1997 ja 1998.

Itse muistan vaan sitä, miten ennen kauden alkua Zanardia pidettiin huipputaitavana kuljettajana. Itsekin ajattelin, että tulee myös F1:ssä pärjäämään. Mutta ei.

Varmaankaan Williams ei autona käynyt Zanardin ajotyyliin.

Ja varmaankin IndyCar/CART on erilainen ajettava kuin F1- auto. Kuitenkin on myös näitä kuljettajia, jotka ovat pärjänneet kummassakin sarjassa, kuten Juan Pablo Montoya, Jacques Villeneuve, Nigel Mansell, Mario Andretti, ja Emerson Fittipaldi muun muassa.

Tässä mielenkiintoista vertailua näiden kahden eri Formula-sarjan välillä:

https://www.carthrottle.com/post/here-s-the-difference-between-f1-and-indycar/.
https://amp.marca.com/en/f1/2022/03/13/622e2d29e2704ec9748b458c.html
Täältä puolestaan löytyy Zanardin itsensä mietteitä kauden 1999 jälkeen:

https://forums.autosport.com/topic/26596-alex-zanardi-1999-what-happened-the-explaination/
 
Ylös