Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1510
Odotukset Zanardia kohtaan taisivat olla ylikuumentuneet ennen Williams-pestiä. Kaudet 1991-1994 eivät kuitenkaan tarjonneet kummoisia näyttöjä, jotta menestystä olisi ollut realistista odottaa. Lukuun ottamata kauden 1994 loppua, jolloin kepitti mestaritason tallikaverinsa Mika Salon aika-ajoissa 2-0, vieläpä sekunttitolkulla ;)
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4303
Wllliamsin kauden 1999 autohan ei ollut Ferrarin ja McLarenin tasoinen. Eikä myöskään Jordanin, jolla oli aika selkeästi kolmanneksi paras auto kahden ison tiimin jälkeen.

Mutta näiden kolmen jälkeen Williams, Stewart ja Benetton olivat samalla tasolla. Kaikilla kolmen tiimin autoilla onnistuttiin nappaamaan podiumeja kauden aikana. Stewartilla myös voittamaan Nurburgringillä.


Magny-Coursissa Ralf Schumacher taisteli tasaväkisesti jopa isoveljeään Michaelia vastaan voittaenkin hänet.

Kuriositeettina voisi mainita, että kaudella 1999 oli kaksi Alexia F1:ssä samaan aikaan, Zanardin lisäksi myös Wurz oli etunimeltään Alex.


Olisi siis voinut olettaa Zanardinkin ajavan hyvin. Aika-ajot meni muuten Ralf Schumacherin hyväksi 12-5 kaudella 1999 Zanardia vastaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Mitäs sanotte, mikä mahtoi olla suurin syy Alex Zanardin epäonnistumiseen Williamsilla? Zanardi oli tehnyt suorastaan dominoivaa jälkeä jenkki-Formuloissa, menestynyt paremmin jopa kuin Jacques Villeneuve, ja siitä huolimatta kausi 1999 meni Zanardilla täysin penkin alle.

Kauden 1998 jälkeen myös Ferrarilla oltiin kiinnostuneita palkkaamaan Zanardi kaudeksi 1999, mutta Zanardi valitsi Ferrarin sijaan Williamsin.

Lähtökohtaisesti Zanardia pidettiin Williamsin ykköskuskina, ja Ralf Schumacherin sopimuksessa oli maininta, että hänen pitäisi saavuttaa tietty määrä pisteitä prosentuaalisesti Zanardin pisteistä, jotta saisi jatkaa Williamsilla kaudella 2000.

Zanardista puhuttiin siihen malliin ennenkautta 1999, että olisi Michael Schumacherin veroinen kuljettaja.
Toisin kävi, ja Ralf Schumacher suorastaan dominoi Zanardia.
En kyllä tunnista Zanardia tästä selvästi fantasian puolelle kategorisoituvasta tarinasta. Zanardihan oli jo ennen Williams-vuottaan kokeillut siipiään F1-sarjassa häntäpään talleissa ilman mainittavaa menestystä. Näihin vuosiin mahtui kuitenkin jo Zanardin ensimmäinen iso mälli, josta seurasi vakavahko aivotärähdys ja kuukausien mittainen toipumisaika. Wikipedia tietää, että Williamsin ohella BAR–Honda olisi kosiskellut Zanardia kaudeksi 1999. Jonkin Autosportin arkiston jutun mukaan Zanardi olisi itse kertonut myös Ferrarin tarjonneen sopimusta; mene ja tiedä. Ferrarilla hän olisi kuitenkin ollut ehdoton kakkoskuski ja Williams taas ei ole koskaan harrastanut kuskien roolittamista ykköseksi ja kakkoseksi.

Williamsin ja BAR:n kiinnostuksen Zanardia kohtaan voi ymmärtää. BAR oli amerikkalainen firma ja siksi heille olisi ollut mielekästä palkata rapakon takana mainetta niittänyt kuljettaja. Villeneuvehan sinne lopulta menikin ajamaan. Williams taas flirttaili 90-luvulla Cart-sarjan kuskien kanssa tauotta. Villeneuve, Zanardi ja Montoya olivat kaikki formulamestareita Jenkkilän puolella ja tulivat sieltä Williamsille. Myös Mansell palasi keikkakuskiksi Williamsille käytyään välivuotensa aikana voittamassa CART-sarjan mestaruuden.

Montoyan tulon muistan kyllä vallan hyvin. Hänestä puhuttiin juuri sellaisin sanoin, että jonain päivänä hänestä voi kehkeytyä Schumacherin manttelinperijä. Ne puheet jatkuivat entistä kovempana sen jälkeen, kun uransa kolmannessa kisassa Montoya pisteli Schumacherista radalla ohi ja meni kärkeen ja karkuun.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4303
En kyllä tunnista Zanardia tästä selvästi fantasian puolelle kategorisoituvasta tarinasta. Zanardihan oli jo ennen Williams-vuottaan kokeillut siipiään F1-sarjassa häntäpään talleissa ilman mainittavaa menestystä. Näihin vuosiin mahtui kuitenkin jo Zanardin ensimmäinen iso mälli, josta seurasi vakavahko aivotärähdys ja kuukausien mittainen toipumisaika. Wikipedia tietää, että Williamsin ohella BAR–Honda olisi kosiskellut Zanardia kaudeksi 1999. Jonkin Autosportin arkiston jutun mukaan Zanardi olisi itse kertonut myös Ferrarin tarjonneen sopimusta; mene ja tiedä. Ferrarilla hän olisi kuitenkin ollut ehdoton kakkoskuski ja Williams taas ei ole koskaan harrastanut kuskien roolittamista ykköseksi ja kakkoseksi.

Williamsin ja BAR:n kiinnostuksen Zanardia kohtaan voi ymmärtää. BAR oli amerikkalainen firma ja siksi heille olisi ollut mielekästä palkata rapakon takana mainetta niittänyt kuljettaja. Villeneuvehan sinne lopulta menikin ajamaan. Williams taas flirttaili 90-luvulla Cart-sarjan kuskien kanssa tauotta. Villeneuve, Zanardi ja Montoya olivat kaikki formulamestareita Jenkkilän puolella ja tulivat sieltä Williamsille. Myös Mansell palasi keikkakuskiksi Williamsille käytyään välivuotensa aikana voittamassa CART-sarjan mestaruuden.

Montoyan tulon muistan kyllä vallan hyvin. Hänestä puhuttiin juuri sellaisin sanoin, että jonain päivänä hänestä voi kehkeytyä Schumacherin manttelinperijä. Ne puheet jatkuivat entistä kovempana sen jälkeen, kun uransa kolmannessa kisassa Montoya pisteli Schumacherista radalla ohi ja meni kärkeen ja karkuun.
Kiitoksia kirjoituksesta. Mutta mikä mielestäsi oli minun viestissäni fantasiaa? Se, että Ferrari oli kiinnostunut Zanardista on tosiasia. Siitä puhuttiin aikoinaan muistaakseni ihan F1-racing lehdessäkin. Zanardi sanoi tuolloin, ettei halunnut kakkoskuskin asemaa.

Se, että Zanardia pidettiin myös etukäteen vahvempana kuljettajana kuin Ralfia, on myös totta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13790
...ja Williams taas ei ole koskaan harrastanut kuskien roolittamista ykköseksi ja kakkoseksi.
Aha. Jones ennen Reutemannia, Mansell ennen Patresea, Prost ja sitten Senna ennen Hilliä... varmaan Kekekin tiedostettiin mestaruutensa myötä tallin ykköspyssyksi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4303
En kyllä tunnista Zanardia tästä selvästi fantasian puolelle kategorisoituvasta tarinasta. Zanardihan oli jo ennen Williams-vuottaan kokeillut siipiään F1-sarjassa häntäpään talleissa ilman mainittavaa menestystä. Näihin vuosiin mahtui kuitenkin jo Zanardin ensimmäinen iso mälli, josta seurasi vakavahko aivotärähdys ja kuukausien mittainen toipumisaika. Wikipedia tietää, että Williamsin ohella BAR–Honda olisi kosiskellut Zanardia kaudeksi 1999. Jonkin Autosportin arkiston jutun mukaan Zanardi olisi itse kertonut myös Ferrarin tarjonneen sopimusta; mene ja tiedä. Ferrarilla hän olisi kuitenkin ollut ehdoton kakkoskuski ja Williams taas ei ole koskaan harrastanut kuskien roolittamista ykköseksi ja kakkoseksi.

Williamsin ja BAR:n kiinnostuksen Zanardia kohtaan voi ymmärtää. BAR oli amerikkalainen firma ja siksi heille olisi ollut mielekästä palkata rapakon takana mainetta niittänyt kuljettaja. Villeneuvehan sinne lopulta menikin ajamaan. Williams taas flirttaili 90-luvulla Cart-sarjan kuskien kanssa tauotta. Villeneuve, Zanardi ja Montoya olivat kaikki formulamestareita Jenkkilän puolella ja tulivat sieltä Williamsille. Myös Mansell palasi keikkakuskiksi Williamsille käytyään välivuotensa aikana voittamassa CART-sarjan mestaruuden.

Montoyan tulon muistan kyllä vallan hyvin. Hänestä puhuttiin juuri sellaisin sanoin, että jonain päivänä hänestä voi kehkeytyä Schumacherin manttelinperijä. Ne puheet jatkuivat entistä kovempana sen jälkeen, kun uransa kolmannessa kisassa Montoya pisteli Schumacherista radalla ohi ja meni kärkeen ja karkuun.
Tein jälleen hieman työtä kaivaessani vanhoja asioita internetistä. Ralfin suorituskyky optio siitä, että hänen tuli kerätä tietty pistemäärä Alex Zanardin pisteistä, jotka mahdollistaisivat Ralfin jatkon kaudelle 2000, kielii myös siitä, että Zanardia pidettiin etukäteen vahvempana kuljettajana.

Tässä lainaus eräästä keskustelupalstan kirjoituksesta:

"Hänelle maksettiin hyvin, ja hänen joukkuetoverinsa (Ralf Schumacher) sopimuksessa todettiin (Jäädäkseen Williamsiin), että hänen oli saatava tietty prosenttiosuus pisteistä, jotka Zanardi saa 99-kauden aikana."

https://forums.autosport.com/topic/14956-finished-case-9-alex-zanardi-v-williams/
j
a täällä vanha uutinen, jossa Frank Williams kehuu Zanardia, ja uskoo hänen kamppailevan jopa mestaruudesta tulevaisuudessa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ralf-schumacher-ja-alex-zanardi-williamsille/5456060
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Muistelisin että tuo 1999 kausi oli tosi hyvä Ralfilta. Ainakin näytti siltä että maksimoi auton potentiaalin - toki Zanardilla meni kausi niin penkin alle, että auton todellista potentiaalia on vaikea arvioida. Ralf olisi luultavasti myös voittanut 99 Nurburgringillä ilman rengasrikkoa, jos en aivan väärin muista kisan kulkua
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4303
Muistelisin että tuo 1999 kausi oli tosi hyvä Ralfilta. Ainakin näytti siltä että maksimoi auton potentiaalin - toki Zanardilla meni kausi niin penkin alle, että auton todellista potentiaalia on vaikea arvioida. Ralf olisi luultavasti myös voittanut 99 Nurburgringillä ilman rengasrikkoa, jos en aivan väärin muista kisan kulkua
Juuri näin. Ralf ajoi erittäin vahvan kauden 1999 ja tuntui päässeen eroon Jordan-ajan virheistään. Ralf oli kolmesti podiumilla (toinen Monzassa ja kolmas Melbournessa ja Silverstonessa), ja olisi myös voittanut Nurburgringillä ilman rengasrikkoa. Johti kisaa siinä vaiheessa turvallisen tuntuisesti. Melko tapahtumarikas kisa tämä Nurburgring 1999. Ralfin rengasrikon jälleen johtopaikalla ajoi Benettonin Fisichella, kunnes lipsautti nurmikolle.

Lopulta Herbert voitti Stewartilla.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Karmea oli muuten se Zanardin onnettomuus. Hyvän paluun teki vielä kilpa-autoiluun kun oli käsien kautta kaasu ja jarru. En muista mikä tämä viimeisin onnettomuus oli missä oli sairaalssa aika tovin, mut vauhti on selkeesti veressä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4303
Karmea oli muuten se Zanardin onnettomuus. Hyvän paluun teki vielä kilpa-autoiluun kun oli käsien kautta kaasu ja jarru. En muista mikä tämä viimeisin onnettomuus oli missä oli sairaalssa aika tovin, mut vauhti on selkeesti veressä.
Olihan tuo Zanardin kolari kaudella 2001 todella raju. Oli tuossa kilpailussa ihan voittotaistelussa, mutta varikkokäynnin jälkeen pyörähti poikittain radalle.


CART-sarjassahan Zanardi oli melko lyömätön, ja siksi monet olettivat hänen pärjäävän myös Williamsilla.

.

Tuossa tuosta viimeisestä onnettomuudesta. Alex Zanardi törmäsi rekkaan käsipyöräkilpailussa pari vuotta sitten. . En tiedä, mikä vointi on nykyään miehellä.

Entinen F1-kuski Alex Zanardi on kätellyt kahdesti kuolemaa – osoittanut viimeisimmän onnettomuuden jälkeen vihdoin merkkejä paremmasta https://www.is.fi/formula1/art-2000007697678.html
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Olihan tuo Zanardin kolari kaudella 2001 todella raju. Oli tuossa kilpailussa ihan voittotaistelussa, mutta varikkokäynnin jälkeen pyörähti poikittain radalle.


CART-sarjassahan Zanardi oli melko lyömätön, ja siksi monet olettivat hänen pärjäävän myös Williamsilla.

.

Tuossa tuosta viimeisestä onnettomuudesta. Alex Zanardi törmäsi rekkaan käsipyöräkilpailussa pari vuotta sitten. . En tiedä, mikä vointi on nykyään miehellä.

Entinen F1-kuski Alex Zanardi on kätellyt kahdesti kuolemaa – osoittanut viimeisimmän onnettomuuden jälkeen vihdoin merkkejä paremmasta https://www.is.fi/formula1/art-2000007697678.html
Ihme ettei henki lähtenyt. Karmea tuossa kuvassa kun näkyy lihat ja polvet ja polvilumpiot kun lentää irti jalat.

Niin se oli tuo pyöräjuttu. Hurja elämä. :D
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5735
Lähtikö Gianna Nanninin broidin käsi jossain helikopteri onnettomuudessa?
Voitto -99 Japaniassa.

Guuglasin wikin:
EF98EF9F-C764-402F-9C92-EEFD09C6CF64.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Vaatii kyllä paljon rohkeutta jatkaa kilpailemista moottoriurheilun saralla tollasen hirmumällin jälkeen, itse jos olisin joutunut tollaiseen onnettomuuteen niin olisin luultavasti lopettanut.
Zanardi olisi voinut halutessaan lopettaa uransa tuohon onnettomuuteen, jossa menetti molemmat jalkansa onnettomuuden takia.
Mutta onnettomuudesta huolimatta Zanardi päätti kuitenkin jatkaa kilpailemista invalidina vuoteen 2020 asti. Kunnes joutui taas hirmu-onnettomuuteen törmättyään rekkaan kilpailu tapahtumassa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4303

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1597
Mitäs sanotte, mikä mahtoi olla suurin syy Alex Zanardin epäonnistumiseen Williamsilla? Zanardi oli tehnyt suorastaan dominoivaa jälkeä jenkki-Formuloissa, menestynyt paremmin jopa kuin Jacques Villeneuve, ja siitä huolimatta kausi 1999 meni Zanardilla täysin penkin alle.
Zanardilla oli todella hyvä kalusto allaan jenkki-formuloissa (Reynard/Honda/Firestone kombo) sekä todella läheinen suhde insinööri Mo Nunnin sekä tiimin kanssa, Zanardikin kuitenkin rämpi 8 ensimmäistä kisaa 1996 CART kaudesta ennen kuin onnistui voittamaan ja loppu olikin historiaa. Sanoisin että Zanardi ei onnistunut hioutumaan yhteen Williamsin työntekijöiden kanssa samanlailla kuin mitä oli onnistunut Ganassin tiimin kanssa CART sarjassa jolloin tiimit olivat kuin yksi iso perhe jotka matkustivat yhdessä ja viettivät viikonloput samoilla leirintäalueilla etc.

Zanardi oli 32 vuotias kun palasi F1:n 1999, joten 5 vuoden tauko F1 kalustosta ei myöskään auttanut paluussa.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Taitaa Reynard-Honda-Firestone yhdistelmä ja Ganassin iso tiimi olla suurin tekijä Zanardin menestykseen CART-sarjassa. Jimmy Vasser toki hyvä kuski hänkin ja vuoden 1996 mestari, mutta ei pidemmän päälle ilmeisesti Zanardin veroinen kuski. Ja Montoya periaatteessa jatkoi siitä, mihin Zanardi jäi lähtiessään formuloihin. Pensken autot ja Mersun moottorit olivat Paul Tracya lainatakseni "shitboxeja", Michael Andretti ajoi Newman-Haas Racingilla joka sähläsi jollain Swift-rungolla, Rahalilla alkoi ikä painamaan, Greg Moore ja Forsythe Racing olivat yksinkertaisesti liian pikkutiimi Mersun koneilla jne. Heti 2000-luvun alussa kun Penskekin vaihtoi Reynardin runkoon, Hondan moottoreihin, hankkiutui eroon krapulaisesta Little Al:ista jne. niin Gil De Ferran ajoi pari mestaruutta ja Castroneves suoriutui myös kohtuu hyvin. Ganassi taas oli tuolloin vaihtanut muistaakseni Lola-Toyota yhdistelmään eikä kuskit ajaneet mestaruudesta.

Sitä on vaikea sanoa, miksi Zanardi ei pärjännyt formuloissa kovinkaan hyvin. Ei Michael Andrettikaan pahemmin häikäissyt, eikä Villeneuve mestaruusvuotensa ja Williamsin hyvän auton jälkeen. Voisin kuvitella, että silloisten F1-autojen keveys, reaktiivisuus, hiilikuitujarrut, vapari V10:n teho/vääntökäyrä yms. olivat niin erilaisia CART-autoihin verrattuna, että varmasti vaati sopeutumista ihan huippukuskeiltakin. Kuinka myöhään uskaltaa jarruttaa, ei tarvii huomioida turboviivettä tai -potkua, downforce tuli siivistä eikä maaefektistä jne.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4303
Nyt kun tällä viikolla ajetaan Miamissa, niin mietin, mikä on ollut hienoin USA:n GP ja ehkä juuri suomalaisittain ajatellen.

Maailmanmestarit Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen ottivat uransa viimeiset GP- voitot USA:n maaperällä. Häkkinen Indianapolisissa 2001 ja Räikkönen Austinissa 2018.

Mutta kyllä Keke Rosbergin maailmarstaruuden varmistuminen kauden 1982 päätöskilpailussa USA:ssa on paras hetki.

Tässä joitain kohokohtia USA:n maaperällä ajetuissa kilpailuista.

Seuraavassa joitain tapahtumia USA:n GP:stä vuosien varrella.

Las Vegasin GP kaudella 1982, jossa Keke varmisti maailmanmestaruuden:


Keke Rosberg varmistanut juuri maailmanmestaruuden Las Vegasissa 1982.


Keke Rosbergin hallittu piruetti kauden 1983 GP:ssä.


Keke Rosbergin Dallasin voitto:


Mika Häkkisen ensimmäinen GP Phoenixissa 1991:


Senna vs Alesi kaudella 1990.

Maailmanmestaruuden kannalta jopa ratkaiseva USA:n GP kaudella 2000:

Häkkisen viimeinen GP-voitto kaudella 2001:

Barrichellon niukin mahdollinen voitto kaudella 2002:

Ralf Schumacherin ulosajot kaudella 2004 ja 2005 samassa paikassa:
.
https://youtu.be/vdjM0GeGYcM

Alonso vs Hamilton kaudella 2007:
https://youtu.be/2wAsVO4YiFU

Kimi Räikkösen viimeinen voitto F1:ssä kaudella 2018:
https://youtu.be/PNwPpqaLE60

Valtteri Bottaksen voitto kaudella 2019.
https://youtu.be/QLx2WZWilBc
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6252
Austinin rata on käsittääkseni todella hyvässä suosiossa sekä kuskien että fanien keskuudessa, mutta minusta se on ollut aina vähän tylsähkö rata. Tilke on lähinnä kopioinut muista radoista konsepteja tuohon. Silverstonen Maggotts-Becketts, Turkin mutka 8 jne.

Indy oli mun mielestä makea paikka, kun ovaalillakin päästiin yksi kurvi ajamaan.

Vähän sama homma on myös Ranskassa. Vaikka maalla on todella pitkä historia F1-kisajärjestäjänä, radat on vaihdellut niin paljon että ei tule mitään tiettyä rataa, jonka yhdistäisi Yhdysvaltain GP:hen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4303
Myös kauden 2003 GP Indianapolisissa oli varsin mielenkiintoinen. Kautta oli vielä pari kilpailua jäljellä, ja kolmen eri tiimin kuljettajat taistelivat vielä maailmanmestaruudesta. Michael Schumacher Ferrarilla, Kimi Räikkönen McLarenilla ja Juan Pablo Montoya Williamsilla.

Tilanne oli tämä ennen Kyseistä GP:tä.

PosKuljettajaPisteet
1Germany Michael Schumacher
82​
2Colombia Juan Pablo Montoya
79​
3Finland Kimi Räikkönen
75​
4Germany Ralf Schumacher
58​
5Brazil Rubens Barrichello
55​


Juan Pablo Montoya menetti mahdollisuuden kolaroidessaan Barrichellon kanssa ja saatuaan siitä rangaistuksen. Kimi Räikkönen oli pitkään voitossa kiinni, mutta Bridgestonen paremmat sadekelin renkaat toivat voiton Michael Schumacherille. Frentzen ajoi kolmanneksi Sauberilla, mikä oli myös Frentzenin viimeinen podium F1:ssä .

MV5BMzdjNjNiMTMtNGZmZC00MjRmLTliZGItMjFjZTdiZjliMDMwXkEyXkFqcGdeQXVyNTAyNDUyNDg@._V1_.jpg

Kilpailun kohokohdat voi katsoa täältä.

https://youtu.be/0-E_pzabRNU
Laiitakaas tekin mielenkiintoisia ja hyviä hetkiä USA:n GP:stä kautta aikain. Mitä jäänyt mieleen jne.



Nyt kun tällä viikolla ajetaan Miamissa, niin mietin, mikä on ollut hienoin USA:n GP ja ehkä juuri suomalaisittain ajatellen.

Maailmanmestarit Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen ottivat uransa viimeiset GP- voitot USA:n maaperällä. Häkkinen Indianapolisissa 2001 ja Räikkönen Austinissa 2018.

Mutta kyllä Keke Rosbergin maailmarstaruuden varmistuminen kauden 1982 päätöskilpailussa USA:ssa on paras hetki.

Tässä joitain kohokohtia USA:n maaperällä ajetuissa kilpailuista.

Seuraavassa joitain tapahtumia USA:n GP:stä vuosien varrella.

Las Vegasin GP kaudella 1982, jossa Keke varmisti maailmanmestaruuden:


Keke Rosberg varmistanut juuri maailmanmestaruuden Las Vegasissa 1982.


Keke Rosbergin hallittu piruetti kauden 1983 GP:ssä.


Keke Rosbergin Dallasin voitto:


Mika Häkkisen ensimmäinen GP Phoenixissa 1991:


Senna vs Alesi kaudella 1990.

Maailmanmestaruuden kannalta jopa ratkaiseva USA:n GP kaudella 2000:

Häkkisen viimeinen GP-voitto kaudella 2001:

Barrichellon niukin mahdollinen voitto kaudella 2002:

Ralf Schumacherin ulosajot kaudella 2004 ja 2005 samassa paikassa:
.
https://youtu.be/vdjM0GeGYcM

Alonso vs Hamilton kaudella 2007:
https://youtu.be/2wAsVO4YiFU

Kimi Räikkösen viimeinen voitto F1:ssä kaudella 2018:
https://youtu.be/PNwPpqaLE60

Valtteri Bottaksen voitto kaudella 2019.
https://youtu.be/QLx2WZWilBc

 
Ylös