Uskoisin että Mersun ongelmat juontaa epäonnistuneeseen jousituksen toteutukseen. Kuten aiemmin jo mainitsin niin autojen jousitus meni uusiksi tälle kaudelle, kun hydraulinen jousitus kiellettiin. Korjaaminen voi olla myös hankalaa kun kiinnityspisteet on vaihdelaatikkoon integroituja ja laatikkoja on kauden mittaan rajoitettu määrä.
Mersulla oli pitkälle kehitetty hydraulinen järjestelmä josta ei enää ole mitään iloa.
En ihan ymmärrä miksi ei voitaisi sallia esim jonkinlaista aktiivijousitusta tai antaa vapaampia käsiä sen asian kanssa. Tuo pomputtaminen tuntuu olevan joka tiimin ongelma enemmän tai vähemmän ja on myös turvallisuusriski kovissa nopeuksissa ja vesikelilllä jne.
Esim joku variaatio, että jousituksessa saa olla kaksi asentoa, joita voi käyttää miten haluaa. Luonnollisesti korkeampaa asetusta käytettäisiin vain suorilla todennäköisesti. Tuon tyylinen aktiivijousitus tuskin toisi lopulliseen suorituskykyyn juurikaan eroa, mutta joka tiimi pääsisi eroon tuosta pomputtamisesta ja en tiedä onko tuo lajillekaan kovin hyvästä tai autourheilun kuninkuusluokka-ajattelua jos autot hyppii kuin sarjakuvissa.
Toki voi aina heittää kortin, että noh jokainen kuski saa valita korkeuden jne, mutta jokainen tietää että eihän se niin mene. Sen verran luupäitä ovat että kaikki mistä saa suorituskykyä niin kelpaa vaikka se tarkoittaisi välilevyn pullistumia. Tai vaikka pitäisi pikkurilli antaa jos sillä saa kympän lisää nopeutta. Esim käytetäänhän Haloakin joka liittyy turvallisuuteen jne. Hauska nähdä missä kunnossa nuorten kaverin selkäranka on kun lopetttavat uransa jos tuohon asiaan ei löydetä ratkaisua.
Paljon keinotekoisempiakin juttuja on formuloissa kuten DRS.