Formula 1 - 2022 - 8 - Azerbaidžanin GP

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
592
Verstappen onnistui pelastamaan uransa vielä yhden kisan ajaksi, mutta olihan tuo kaikkiaan aika epävarma suoritus. Koko kisa jumissa Leclercin takana SC-taktikointiin asti, minkä jälkeen Pérezin ohittamiseen vaadittiin tallimääräyksiä. Tämän jälkeen pelkkää köröttelyä maaliin asti eikä oikein mitään näyttöjä. Se on kertovaa, että kisan nopein kierros meni tallikaverin nimiin.

Kisan kusipääksi valitaan Lando Norris. McLaren ryssi kummankin auton taktiikan kisan alussa, kun käski Ricciardoa pysyttelemään reilusti hitaamman Norrisin takana. Kisan lopussa kuitenkin Norris kitisi päästä Ricciardosta ohitse, koska "kisan alku on vain taktikointia" ja "kisan loppu ihan eri asia".
Vai että ihan yhden kisan ajaksi. Noi voi surku. Olisin mielelläni kyllä katsonut kauden loppuun asti miten Perez kyykyttää Maxia.. Eiku sori se olikin toisin päin
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2000
Lando Norris sanoi kisan jälkeen, että he tietoisesti ajattavat autoaan korkeammalla maavaralla, koska muutoin porpoising on niin isoa. Ei muuta kuin Mersuunkin vähän enemmän maavaraa niin alkaa rytkytys rauhoittua.

Tottahan toki Mersulla koitetaan ahdistella FIAa nostamaan maavaraa kaikissa autoissa tai tekemään muita muutoksia, jotta juuri he hyötyisivät tilanteesta, mutta tässä tapauksessa he voivat vain katsoa peiliin ja pohtia missä menee hyvinvoinnin ja kilpailullisuuden raja.
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
592
Ne tiimit joilla tuo pomppiminen tuo kuskille ongelmia niin se on k.o tiimin ongelma.
Ei ole Fia:n vika että ovat niin uppiniskaisia etteivät halua nostaa ajokorkeutta vaikka kuskin selkä hajoaisi. Sitten kauden jälkeen kun jonkun kuskin selkä hajonnut niin että
loppuelämän joutuu siitä kärsimään voipi kysyä että kannattiko ja lohduttaako miljoonat tilillä paljonkin? No joo, ehkä paras ratkaisu olisi että pahimmat pomppijat yksinkertaisesti vaan liputettaisi pois turvallisuuteen vedoten kisoista sillä olikos se musta-oranssi lipulla..
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Zhou oli ihan hyvässä kyydissä, jos Bottas olisi ollut sen "normaalin" verran edellä, niin olisi varmaan ollut ihan hyvää sijaa tarjolla tänäänkin. Toivottavasti löytyy nyt äkkiä syy tuolle vaisuudelle ja saavat korjattua.
Tämä vaisuus alkoi mielestäni jo Monacossa. Katsoin Alfan tiedotteista, että tuolla runko nro 3 on ajettu ainakin Barcelona, Monaco ja tänään. Toivottavasti rungossa ei ole mitään vikaa. Joku tuossa Bottaksen autossa mätti, koska ei noin isoa eroa kuskien välille synny varsinkaan kun Zhou ei mikään raketti ole. Todennäköisesti ongelmat ovat perua jo Monacossa, jos jotain vikaa on. Eihän Monacossa Bottas kolaroinut pahasti edes harkoissa? Bottaksella jäi eka harkka Monacossa ajamatta, mitäs silloin tehtiin? Olisiko jotain asennettu tuolloin väärin? Bottas totesi myös Sauberin sivuilla, että jotain perustavalaatuista vikaa autossa on eli tuskin tuollaista lämpimikseen tallin sivuille kirjoittelevat.
 
Viimeksi muokattu:

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
592
Lando Norris sanoi kisan jälkeen, että he tietoisesti ajattavat autoaan korkeammalla maavaralla, koska muutoin porpoising on niin isoa. Ei muuta kuin Mersuunkin vähän enemmän maavaraa niin alkaa rytkytys rauhoittua.

Tottahan toki Mersulla koitetaan ahdistella FIAa nostamaan maavaraa kaikissa autoissa tai tekemään muita muutoksia, jotta juuri he hyötyisivät tilanteesta, mutta tässä tapauksessa he voivat vain katsoa peiliin ja pohtia missä menee hyvinvoinnin ja kilpailullisuuden raja.
Luuleeko joku että Mersu vapaaehtoisesti nostaa maavaraa milliäkään? Ei varmasti nosta. Ei Totoa kiinnosta pätkääkään jonkun kuskin terveys joka muutenkin
on jo ajouransa loppupuolella. Ja Lewis voisi myös sanoa tiimilleen ettei aja autollansa metriäkään ellei maavaraa nosteta. Mutta näköjään kilpailuhenki menee aivoissa sen osan ohi jossa järki on niin ei kykene tuommoista ultimatumia tiimilleen laittamaan.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2795
Jos noita päätöksiä järjellä ja terveys edellä tehtäisiin, niin ei kai tuolla kukaan edes ajaisi rataa ympäri. Jos on vaihtoehtona kipeä selkä tai pari kymmenystä hitaampi kierrosaika, niin veikkaan että jokainen noista kuskeista valitsee ensimmäisen.
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
592
Ja FIA voisi hyvin helpolla keinolla määrittää mitkä autot liputettaisiin pois: määrittämällä
tietyn rajan, jota pomppimisen aiheuttamat vertikaaliset g-voimat ei saisi ylittyä.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3404
Sijainti
F1-fanikatsomo
Jos noita päätöksiä järjellä ja terveys edellä tehtäisiin, niin ei kai tuolla kukaan edes ajaisi rataa ympäri. Jos on vaihtoehtona kipeä selkä tai pari kymmenystä hitaampi kierrosaika, niin veikkaan että jokainen noista kuskeista valitsee ensimmäisen.
Tätä samaa on muutamassa toisessa yhteydessä myös mainittu. Jos kuskille tarjotaan autoa joka ei pompi tai autoa joka pomppii mutta on 2 kymmenystä nopeampi niin ei ole kahta kysymystä kumman valitsee.
Muistaakseni viimeisin kommentti oli driver61 kanavalla
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
592
Jos noita päätöksiä järjellä ja terveys edellä tehtäisiin, niin ei kai tuolla kukaan edes ajaisi rataa ympäri. Jos on vaihtoehtona kipeä selkä tai pari kymmenystä hitaampi kierrosaika, niin veikkaan että jokainen noista kuskeista valitsee ensimmäisen.
Näinhän se on. Se on kuskin ja tiimin ihan oma valinta ajaa tuollaisella autolla.
Ja kun se kerran on ihan oma vika etteivät maavaraa nosta ja kuski suostuu tuollaisella ajamaan niin ihan turha ulista että on selkä kipeä sinne tiimiradioon.
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3404
Sijainti
F1-fanikatsomo
Onboard tai eteenkin kypäräkameran kuvaa katsoessa näkyy hyvin se pomppiminen. Oisko ollu Lando vai Russel jonka kypäräfeediä näytettiin niin siinä ei kyllä oikein enää nähnyt mitään
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6387
Luuleeko joku että Mersu vapaaehtoisesti nostaa maavaraa milliäkään? Ei varmasti nosta. Ei Totoa kiinnosta pätkääkään jonkun kuskin terveys joka muutenkin
on jo ajouransa loppupuolella. Ja Lewis voisi myös sanoa tiimilleen ettei aja autollansa metriäkään ellei maavaraa nosteta. Mutta näköjään kilpailuhenki menee aivoissa sen osan ohi jossa järki on niin ei kykene tuommoista ultimatumia tiimilleen laittamaan.
Väärin. Mersun väki ainaki Sky lähetyksen mukaan kysyneet, että nostetaanko maavaraa, mutta molemmat Hamilton ja Russell olivat kieltäytyneet koska se tarkoittaa huonompaa suorituskykyä. Tämä vaihtoehto on siis olemassa mutta kuskit eivät halua käyttää.
 
Viimeksi muokattu:

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2000
Väärin. Mersun väki ainaki Sky lähetyksen mukaan kysyneet, että nostetaanko maavaraa, mutta molemmat olivat kieltäytyneet koska se tarkoittaa pienempää suorituskykyä. Tämä vaihtoehto on siis olemassa mutta eivät halua käyttää.
Kyllä on uskomattoman vaikeaa Mersulla käsittää, että muut ovat vain tehneet parempaa työtä.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3404
Sijainti
F1-fanikatsomo
Uskoisin että Mersun ongelmat juontaa epäonnistuneeseen jousituksen toteutukseen. Kuten aiemmin jo mainitsin niin autojen jousitus meni uusiksi tälle kaudelle, kun hydraulinen jousitus kiellettiin. Korjaaminen voi olla myös hankalaa kun kiinnityspisteet on vaihdelaatikkoon integroituja ja laatikkoja on kauden mittaan rajoitettu määrä.
Mersulla oli pitkälle kehitetty hydraulinen järjestelmä josta ei enää ole mitään iloa.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6387
Uskoisin että Mersun ongelmat juontaa epäonnistuneeseen jousituksen toteutukseen. Kuten aiemmin jo mainitsin niin autojen jousitus meni uusiksi tälle kaudelle, kun hydraulinen jousitus kiellettiin. Korjaaminen voi olla myös hankalaa kun kiinnityspisteet on vaihdelaatikkoon integroituja ja laatikkoja on kauden mittaan rajoitettu määrä.
Mersulla oli pitkälle kehitetty hydraulinen järjestelmä josta ei enää ole mitään iloa.
En ihan ymmärrä miksi ei voitaisi sallia esim jonkinlaista aktiivijousitusta tai antaa vapaampia käsiä sen asian kanssa. Tuo pomputtaminen tuntuu olevan joka tiimin ongelma enemmän tai vähemmän ja on myös turvallisuusriski kovissa nopeuksissa ja vesikelilllä jne.

Esim joku variaatio, että jousituksessa saa olla kaksi asentoa, joita voi käyttää miten haluaa. Luonnollisesti korkeampaa asetusta käytettäisiin vain suorilla todennäköisesti. Tuon tyylinen aktiivijousitus tuskin toisi lopulliseen suorituskykyyn juurikaan eroa, mutta joka tiimi pääsisi eroon tuosta pomputtamisesta ja en tiedä onko tuo lajillekaan kovin hyvästä tai autourheilun kuninkuusluokka-ajattelua jos autot hyppii kuin sarjakuvissa.

Toki voi aina heittää kortin, että noh jokainen kuski saa valita korkeuden jne, mutta jokainen tietää että eihän se niin mene. Sen verran luupäitä ovat että kaikki mistä saa suorituskykyä niin kelpaa vaikka se tarkoittaisi välilevyn pullistumia. Tai vaikka pitäisi pikkurilli antaa jos sillä saa kympän lisää nopeutta. Esim käytetäänhän Haloakin joka liittyy turvallisuuteen jne. Hauska nähdä missä kunnossa nuorten kaverin selkäranka on kun lopetttavat uransa jos tuohon asiaan ei löydetä ratkaisua.

Paljon keinotekoisempiakin juttuja on formuloissa kuten DRS.
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3404
Sijainti
F1-fanikatsomo
En ihan ymmärrä miksi ei voitaisi sallia esim jonkinlaista aktiivijousitusta tai antaa vapaampia käsiä sen asian kanssa. Tuo pomputtaminen tuntuu olevan joka tiimin ongelma enemmän tai vähemmän ja on myös turvallisuusriski kovissa nopeuksissa ja vesikelilllä jne.

Esim joku variaatio, että jousituksessa saa olla kaksi asentoa, joita voi käyttää miten haluaa. Luonnollisesti korkeampaa asetusta käytettäisiin vain suorilla todennäköisesti.
Jos aktiivijousitus sallittaisiin yhdessä maaefektiautojen kanssa niin tiedossa olisi ruumiita - valitettavasti
Se olisi niin vaarallinen kombo jossa auto ei antaisi mitään ennakkovaroitusta jotta pito loppuu, vaan auto lähtisi täysin käsistä ja kuskilla ei olisi mitään mahdollisuuksia paikata asiaa.
Jousituksen korjaaminen voi olla sellainen jota mersu ei pysty nykyiseen pa$kalaatikkoon (Totolta lainattu termi) korjaamaan vaan vaatii isomman rakenteellisen muutoksen jousituksen osalta jossa porpousing on otettu paremmin huomioon.
Craig Scarborough hienosti esitti F1 kanavan videolla miten monta erinlaista jousta ja vääntövartta on jo nyt käytössä Ferrarin takajousituksessa - tästä saadaan kiittää MSC jonka törmäyksen ansiosta jousitusratkaisu tuli näkyviin Monacossa
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6387
Jos aktiivijousitus sallittaisiin yhdessä maaefektiautojen kanssa niin tiedossa olisi ruumiita - valitettavasti
Se olisi niin vaarallinen kombo jossa auto ei antaisi mitään ennakkovaroitusta jotta pito loppuu, vaan auto lähtisi täysin käsistä ja kuskilla ei olisi mitään mahdollisuuksia paikata asiaa.
Jousituksen korjaaminen voi olla sellainen jota mersu ei pysty nykyiseen pa$kalaatikkoon (Totolta lainattu termi) korjaamaan vaan vaatii isomman rakenteellisen muutoksen jousituksen osalta jossa porpousing on otettu paremmin huomioon.
Craig Scarborough hienosti esitti F1 kanavan videolla miten monta erinlaista jousta ja vääntövartta on jo nyt käytössä Ferrarin takajousituksessa - tästä saadaan kiittää MSC jonka törmäyksen ansiosta jousitusratkaisu tuli näkyviin Monacossa
Niin jos on täysin aktiivijousitus joka kokoajan säätelee korkeutta optimaalisesti, mutta mitä jos olisi vain kaksi asetusta sallittu? Kaksi ajokorkeutta sallittu? Esim mutkasta kun on päästy ulos niin toinen asetus päälle joka nostaa aavistuksen korkeutta jne...

Ja ylimääräisen kikkailun voisi estää sillä, että esim DRS tunnistuksen jälkeen systeemin voi vasta aktivoida kuten takasiipi jne. Tai omat tunnistusalueet tms..
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Olisi mielenkiintoista kokeilla aktiivijousitusta tämän vuoden autoissa. Ongelmana olisi tosin kuten ylempänä mainittiin että maaefekti autojen kanssa kävisi köpelösti kuskien kohdalla. Jos jousitusta kokeiltaisiin.
Mercedes on vaan yksinkertaisesti epäonnistunut autonsa suunnittelussa kanssa tänä vuonna, eikä ongelmaan tunnu olevan toistaiseksi ratkaisua kun takavuosien hydridi etua ei ole enää.
Kannattaisi alkaa keskittyä ensi vuoden auton suunnitteluun.
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
592
Väärin. Mersun väki ainaki Sky lähetyksen mukaan kysyneet, että nostetaanko maavaraa, mutta molemmat Hamilton ja Russell olivat kieltäytyneet koska se tarkoittaa huonompaa suorituskykyä. Tämä vaihtoehto on siis olemassa mutta kuskit eivät halua käyttää.
Okei, no sitä suuremmalla syyllä pitäisi Lewis sitten leipäläpensä kii eikä itkisi sinne radioon että nyt on selkä pipi.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6387
Olisi mielenkiintoista kokeilla aktiivijousitusta tämän vuoden autoissa. Ongelmana olisi tosin kuten ylempänä mainittiin että maaefekti autojen kanssa kävisi köpelösti kuskien kohdalla. Jos jousitusta kokeiltaisiin.
Mercedes on vaan yksinkertaisesti epäonnistunut autonsa suunnittelussa kanssa tänä vuonna, eikä ongelmaan tunnu olevan toistaiseksi ratkaisua kun takavuosien hydridi etua ei ole enää.
Kannattaisi alkaa keskittyä ensi vuoden auton suunnitteluun.
Niin siis jos olisi perinteinen, mutta itse ajettelen jotain simppelimpää tyyliin ajokorkeuden säätö, mikä on rajattu pitkille suorille ja alueille samaan tapaan kuin DRS.
 
Ylös