Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Ylläolevasta tuli mieleen, että onhan näitä samannimisiä tiimejä F1- historiassa tosiaan ollut. Esimerkiksi nykyinen Alfa Romeona tunnettu tiimi on aivan eri tiimi, kuin se Alfa Romeo - tiimi, joka kilpaili vielä 1980- luvulla.

Tilastointitavasta riippuen nykyisen Alfa Romeo tiimin saavutukset lasketaan joko Sauberille, tai Alfa Romeon nimiin.

Mutta kuka mahtoi tietää, että nykyisen Haas- tiimin lisäksi F1- historiassa on ollut myös toinen Haas- tiimi?

https://www.motorsportmagazine.com/articles/single-seaters/f1/first-haas-f1-team
.

Kaudella 2011 oli kaksi Lotus- tiimiä, joilla ei mitään yhteistä ollut keskenään nimen lisäksi.

https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/sport/2011/feb/02/lotus-formula-one-valencia
6I9gW6mp75piPZqqFA22IAJdyxdUjE0FW3lS3juOvlQ.jpg

Tuleeko muita vastaavia esimerkkejä mieleen? Jossa kaksi samannimistä tiimiä, joilla ei kuitenkaan mitään yhteistä ole keskenään nimen lisäksi? Muita kuin Lotus (peräti neljä tiimiä historiassa tällä nimellä), ja Haas?
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Myös tämä Renault- tiimi, nykyisin Alpine, ei ole se alkuperäinen Renault- tiimi. 1980- luvulla Renault, jossa ajoi myös Alain Prost, kilpaili nykyisen Alpine- tiimin kanssa samaan aikaan. Tiimi oli tosiaan tuolloin Toleman.
Samaten tietysti voi sanoa, että nykyinen Mersu ei ole se alkuperäinen Mersu, joka kilpaili vielä 50-luvulla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Samaten tietysti voi sanoa, että nykyinen Mersu ei ole se alkuperäinen Mersu, joka kilpaili vielä 50-luvulla.
Eihän se olekaan, vaan jos nykyisen Mercedeksen juurille mennään, niin Kyseessähän on legendaarinen Tyrrell- tiimi.

Tyrrell--》BAR--》Honda --》 Brawn GP --》 Mercedes.

Sama tiimi voittanut maailmanmestaruudet kolmella eri nimellä, eli Tyrrellinä, Brawn GP:nä ja Mercedeksenä
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Jos mennään nykyisten F1- tiimien juurille, tulee vastaan legendaarisia ja historiallisia nimiä.

Mercedes = Tyrrell, RedBull = Stewart, Aston Martin = Jordan, Alpine = Toleman, Alpha Tauri = Minardi, Alfa Romeo = Sauber.

Puolestaan sellaiset pitkän linjan tiimit, tiimit, joilla on useampi vuosikymmen lajissa, kuten Williams ja McLaren (myös Ferrari tietysti), ovat pitäneet nimensä aina perustamisestaan lähtien.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tuo sun vertauslinja hiukan ontuu, koska kaikki muut paitsi Alfa Romeo omistavat tallin. Alfa on edelleen vain nimisponsori ja talli edelleen Sauber. Jos Alfa pakkaa kamansa ja poistuu takavasemmalle, niin Sauber silti jää. Toisaalta jos Mersu päättää lähteä, niin koko talli poistuu ellei sitä osta taas joku toinen merkki.

Tässä vertailussa ei ole muutenkaan järjen häivää. Vaikka Mersun talli saattaakin ehkä käyttää samoja tiloja kuin Tyrrell aikoinaan, niin ei Tyrrellistä ole todellisuudessa jäljellä enää hajuakaan. Onko edes yhtään samaa työntekijää kuin silloin? Ja vaikka olisikin, niin työntekijät vaihtavat paikkaa muutenkin. Oletetaan että Ferrari palkkaa kaikki mersun työntekijät, niin muuttuuko Ferrari silloin Mersuksi? Ei vaan työntekijät muuttuvat Ferrariksi. Sama tiimi ei siis ole voittanut mestaruutta kolmella eri nimellä, vaan jotkut työntekijät ovat voineet voittaa useamman mestaruuden eri merkkien alaisuudessa.

Mersu olisi voinut polkaista tallin pystyyn tyhjästä, mutta helpompaa oli ostaa jonkun jälkeensä jättämät jämät. Jos Mersu olisi aloittanut tyhjästä eikä Brawn GP:n pohjalta, niin olisiko talli sitten sama kuin 50-luvulla? Jos se on vain ollut nukkumassa kaikki nämä vuodet? Ymmärrettävästi yksikään työntekijä ei kuitenkaan ole ollut sekä vanhassa että uudessa tallissa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Tuo sun vertauslinja hiukan ontuu, koska kaikki muut paitsi Alfa Romeo omistavat tallin. Alfa on edelleen vain nimisponsori ja talli edelleen Sauber. Jos Alfa pakkaa kamansa ja poistuu takavasemmalle, niin Sauber silti jää. Toisaalta jos Mersu päättää lähteä, niin koko talli poistuu ellei sitä osta taas joku toinen merkki.

Tässä vertailussa ei ole muutenkaan järjen häivää. Vaikka Mersun talli saattaakin ehkä käyttää samoja tiloja kuin Tyrrell aikoinaan, niin ei Tyrrellistä ole todellisuudessa jäljellä enää hajuakaan. Onko edes yhtään samaa työntekijää kuin silloin? Ja vaikka olisikin, niin työntekijät vaihtavat paikkaa muutenkin. Oletetaan että Ferrari palkkaa kaikki mersun työntekijät, niin muuttuuko Ferrari silloin Mersuksi? Ei vaan työntekijät muuttuvat Ferrariksi. Sama tiimi ei siis ole voittanut mestaruutta kolmella eri nimellä, vaan jotkut työntekijät ovat voineet voittaa useamman mestaruuden eri merkkien alaisuudessa.

Mersu olisi voinut polkaista tallin pystyyn tyhjästä, mutta helpompaa oli ostaa jonkun jälkeensä jättämät jämät. Jos Mersu olisi aloittanut tyhjästä eikä Brawn GP:n pohjalta, niin olisiko talli sitten sama kuin 50-luvulla? Jos se on vain ollut nukkumassa kaikki nämä vuodet? Ymmärrettävästi yksikään työntekijä ei kuitenkaan ole ollut sekä vanhassa että uudessa tallissa.
Hyvää pohdintaa.

Tuossa GP Racing lehdessä, entinen F1 racing, oli laitettu kausioppaassa mielenkiintoisesti tämän vanhan Alfa Romeo - tiimin saavutukset tämän nykyisen Alfa Romeon tilastoihin.

Eli tarkoitan vain, että ehkä yhtä totuutta tässä ei ole. Koska ilmeisesti virallisia tilastoja ei F1- sarja pidä yllä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Minä olisin kyllä kuvitellut sen voiton menemään BMW:n nimiin. Tallihan ei ollut Sauber-BMW vaan BMW-Sauber eli Bemari oli paljon enemmän kuin moottoritoimittaja. BMW olisi ostanut koko lafkan pois kuleksimasta, jos Petteri olisi sen suostunut myymään. BMW:n poislähtökin oli enemmän kuin pelkän moottorivalmistajan jääminen sivuun. No, oli miten oli, mutta vale, emävale, tilasto.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Minä olisin kyllä kuvitellut sen voiton menemään BMW:n nimiin. Tallihan ei ollut Sauber-BMW vaan BMW-Sauber eli Bemari oli paljon enemmän kuin moottoritoimittaja. BMW olisi ostanut koko lafkan pois kuleksimasta, jos Petteri olisi sen suostunut myymään. BMW:n poislähtökin oli enemmän kuin pelkän moottorivalmistajan jääminen sivuun. No, oli miten oli, mutta vale, emävale, tilasto.
Kaudella 2010 tiimin nimessä oli vielä BMW, vaikkei BMW enää ollutkaan muuten tiimin mukana ja Ferrari oli moottoritoimittajana.

BMW Sauber- Ferrari oli tiimin koko nimi tuolloin. Eli jos toimittaisiin niinkuin sanoit, olisiko Sauberin kauden 2010 saavutukset laskettu myös BMW:n nimiin vaiko Sauberin😄 No tilastot on tilastoja, eikä niitä pidä liikaa tuijottaa
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205

Vettelin huimaa car controllia jos jossain! Tostakin 5 vuotta!? Aika menee mut ei anneta sen rypyttää vielä. ;)

Mutta tästä huimasta paalupaikkakierroksesta on taas 20 vuotta!? Shit! :D

Montoya oli kyllä todella nopea aika-ajoissa kaudella 2002. Seitsemän paalupaikkaa, saman verran kuin Michael Schumacher otti myös.

Mutta jostain syystä Montoya ei kyennyt hyödyntämään paalupaikkojaan GP- voittojen muodossa. 🏁 tiimikaverina ollut Ralf Schumacher sensijaan voitti Malesiassa.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Montoya oli kyllä todella nopea aika-ajoissa kaudella 2002. Seitsemän paalupaikkaa, saman verran kuin Michael Schumacher otti myös.

Mutta jostain syystä Montoya ei kyennyt hyödyntämään paalupaikkojaan GP- voittojen muodossa. 🏁 tiimikaverina ollut Ralf Schumacher sensijaan voitti Malesiassa.
Säädettiinkö Montoyan kohdalla autoa enemmän aika-ajoja varten kuin kisaa varten?
Ferrarin aerodynamiikka oli ihan omaa luokkaansa kisoissa vuonna 2002, verrattuna muihin talleihin. Ihan käsittämätöntä hallintaa Schumacherilta ja Barrichellolta loppukauden kisoissa 2002 ja yrittihän Schumacher jopa järjestää tasapelin Barrichellon kanssa keskenään ylitettyään maaliviivan Indyssa sama vuotena. Mutta super tarkkojen mittausten takia tasapeliä ei ollut mahdollista toteuttaa.
Eipä uskois että tuostakin ajasta on 20 vuotta aikaa!
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kaudella 2010 tiimin nimessä oli vielä BMW, vaikkei BMW enää ollutkaan muuten tiimin mukana ja Ferrari oli moottoritoimittajana.

BMW Sauber- Ferrari oli tiimin koko nimi tuolloin. Eli jos toimittaisiin niinkuin sanoit, olisiko Sauberin kauden 2010 saavutukset laskettu myös BMW:n nimiin vaiko Sauberin😄 No tilastot on tilastoja, eikä niitä pidä liikaa tuijottaa
Kyllähän se olis oikeus ja kohtuus, että kauden 2010 tulokset menisivät BMW:n nimiin, kun kerran BMW:n edellisenä kautena tienaamia rahojakin hyödynsivät käyttämällä BMW nimeä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Julkaistu 5 dramaattista hetkeä Montrealin F1- kilpailuista. Hamiltonin kolarointi varikolla Kimi Räikköseen, Nigel Mansellin dramaattinen viime hetken keskeytys tukevassa johdossa, starttikolarit kaudella 1998 jne.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Kanadan Montrealin radalla, radalla, joka on nimetty myös Gilles Villeneuve'n mukaan, on tiukka oikea-vasen yhdistelmä. Ja koska tuossa mutkassa ei ole juurikaan tilaa virheille, niin väärä lähestyminen rankaisee kuljettajaa todella.

Kaudella 1999 F1:ssä ajoi neljä maailmanmestaria; Michael Schumacher, Mika Häkkinen, Damon Hill ja Jacques Villeneuve. Heistä kolme (Schumacher, Hill ja Villeneuve) ajoi tuohon betonimuuriin. Tästä tuli myös nimi 'Mestareiden muuri'.


Jacques Villeneuve oli tehnyt jo kaudella lähes identtisen kosketuksen siihen muuriin, jota myöhemmin tultaisiin kutsumaan Mestareiden Muuriksi.

 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Vielä pari nostalgia hetkeä tältä radalta.

Ensinnäkin kovatasoinen taistelu paalupaikasta Michael Schumacherin ja Jacques Villeneuven kesken kaudella 1997.


Toiseksi kaikkien aikojen ensimmäinen veljesten välinen kaksoisvoitto F1- historiassa. Kauden 2001 GP:ssä Michael Schumacher ja nuorempi veljensä Ralf Schumacher taistelivat GP:n voitosta. Ralf lopulta voitti ja Michael oli toinen.

Tämän jälkeen Michael ja Ralf ottivat kaksoisvoittoja vielä lisää.



germanys-ralf-schumacher-l-is-congratulated-by-his-brother-michael-schumacher-following-his-vi...jpgwilliams-ralf-schumacher-of-germany-c-celebrates-his-victory-at-the-canadian-grand-prix-with-b...jpg086a935f498f3871f0b26d2fc0b20df2--michael-shumacher-brother.jpg
 
Ylös