Suurin ongelma taitaa olla kiire. Kiire tukijoukoilla, kiire Hyundailla ja kiire Oliverilla itsellään. Ralli on niitä harvoja urheilulajeja, jossa menestykseen edetään vain maltilla. Kovimman kärjen taso on niin kova, että sinne ei vaan ole oikotietä. Pitää olla oikeasti ihan poikkeuskyky, jos aikoo päästä kolkuttelemaan kärjen tuntumaan tuolla kokemuksella, mitä Oliverillakin on. 3-5 vuotta systemaattista työtä vielä, niin voidaan alkaa puhumaan palkintopalleista ja yksittäisistä voitoista. Sitä ennen kaikki pitäisi olla vaan oppimista ja pienin askelin kipuamista kohti kärkeä.Mahtaakohan tuokaan riittää. Ikävä kyllä, jos edes Virossa ei avauspäivänä tule tuon parempia aikoja ja tuota muutakin sekoilua on noin paljon, niin viimeistään nyt voidaan sanoa pääluokan olevan yksinkertaisesti aivan totaalisen väärä kategoria tässä kohtaa uraa. Siellä on paremmillakin välähdyksillä jouduttu hakemaan vauhtia uudelleen alemmalta sarjatasolta. Hyundain ympäristö vaikuttaa myrkylliseltä vähän kokeneemmallekin kaverille ja sitten siellä on ykköstiimissä sähläämässä kaveri, jolla oli isohkoja ongemia ihan RC2-auton käsittelyn kanssa. Tuntuu vain yksinkertaisesti huonolta urasuunnittelulta. Vaikea sanoa motiiveista. Ehkä menestys rallin puolella pitkällä tähtäimellä ei sitten vain ole pääasia, vaan enemmänkin pelkkä hauskanpito mahdollisimman tehokkaassa autossa isäukon kanssa maailmaa kierrellen. Onko sillä sitten pitemmän päälle väliä, että vietetäänkö sitä laatuaikaa rallissa vai rallicrossissa, mutta kyllähän nämä ongelmat oli kaikkien nähtävillä jo viime vuonna.
Joo veit sanat suustani. Joku Patterson-tyylinen kartturi voisi silti tehdä hyvää henkisellä puolella.Mahtaakohan tuokaan riittää. Ikävä kyllä, jos edes Virossa ei avauspäivänä tule tuon parempia aikoja ja tuota muutakin sekoilua on noin paljon, niin viimeistään nyt voidaan sanoa pääluokan olevan yksinkertaisesti aivan totaalisen väärä kategoria tässä kohtaa uraa. Siellä on paremmillakin välähdyksillä jouduttu hakemaan vauhtia uudelleen alemmalta sarjatasolta. Hyundain ympäristö vaikuttaa myrkylliseltä vähän kokeneemmallekin kaverille ja sitten siellä on ykköstiimissä sähläämässä kaveri, jolla oli isohkoja ongemia ihan RC2-auton käsittelyn kanssa. Tuntuu vain yksinkertaisesti huonolta urasuunnittelulta. Vaikea sanoa motiiveista. Ehkä menestys rallin puolella pitkällä tähtäimellä ei sitten vain ole pääasia, vaan enemmänkin pelkkä hauskanpito mahdollisimman tehokkaassa autossa isäukon kanssa maailmaa kierrellen. Onko sillä sitten pitemmän päälle väliä, että vietetäänkö sitä laatuaikaa rallissa vai rallicrossissa, mutta kyllähän nämä ongelmat oli kaikkien nähtävillä jo viime vuonna.
Ja tämä myös. Varmasti vertaa itseään Kalleen ja tekee pahaa nähdä miten nopeasti Rovanperä tuli ”valmiiksi”.Suurin ongelma taitaa olla kiire. Kiire tukijoukoilla, kiire Hyundailla ja kiire Oliverilla itsellään. Ralli on niitä harvoja urheilulajeja, jossa menestykseen edetään vain maltilla. Kovimman kärjen taso on niin kova, että sinne ei vaan ole oikotietä. Pitää olla oikeasti ihan poikkeuskyky, jos aikoo päästä kolkuttelemaan kärjen tuntumaan tuolla kokemuksella, mitä Oliverillakin on. 3-5 vuotta systemaattista työtä vielä, niin voidaan alkaa puhumaan palkintopalleista ja yksittäisistä voitoista. Sitä ennen kaikki pitäisi olla vaan oppimista ja pienin askelin kipuamista kohti kärkeä.
Näinhän se valitettavasti tuppaa menemään. Mua ei edes kiinnostaisi Solbergin itsensä ura niin paljon, mutta nyt kun tämä tapahtuu yhden hyvän tallipaikan kustannuksella, niin se ärsyttää vietävästi, vaikka kuinka on tietoinen taustalla vaikuttavien markkinavoimien ynnä muiden pöhinöiden vaikutuksesta. Jos Hyundailla olisi vaikkapa oma kakkostiimi Oliverille Katsutan tavoin, tai jos Solberg ajaisi jossain M-Sportilla jonkun Greensmithin sijasta/lisäksi, niin en edes vaivautuisi kirjoittamaan tästä aiheesta. Esimerkkinäni mainitsemani Toyotan kakkostiimi kun oli alun alkujaankin tarkoitettu vain japanilaiselle kuskille, eli se ei ole keneltäkään huippukuskilta varsinaisesti pois, vaan se on puhdas ekstrapaikka. M-Sportin toimintatavat on hyvin kaikkien tiedossa.Suurin ongelma taitaa olla kiire. Kiire tukijoukoilla, kiire Hyundailla ja kiire Oliverilla itsellään. Ralli on niitä harvoja urheilulajeja, jossa menestykseen edetään vain maltilla. Kovimman kärjen taso on niin kova, että sinne ei vaan ole oikotietä. Pitää olla oikeasti ihan poikkeuskyky, jos aikoo päästä kolkuttelemaan kärjen tuntumaan tuolla kokemuksella, mitä Oliverillakin on. 3-5 vuotta systemaattista työtä vielä, niin voidaan alkaa puhumaan palkintopalleista ja yksittäisistä voitoista. Sitä ennen kaikki pitäisi olla vaan oppimista ja pienin askelin kipuamista kohti kärkeä.
Kyllä. Jos Kalle olisi aikanaan rallihommien sijaan keskittynyt autonasentajan opintoihin tai vaikkapa driftaamiseen, niin tuskin Solberginkaan kanssa tuolla tavalla kiirehdittäisi. Mitään ei tietenkään ole vielä menetetty ja tämä voi myös toimia vahvistavanakin kokemuksena jollain aikavälillä. Silti sitä vaan kovasti toivoisi, että tältä kokonaisuudelta (kuski, taustajoukot, Hyundai) löytyisi mahdollisimman pian järkeä ja nöyryyttä miettiä sitä, että kuinka kannattavaa tämä nykyinen toimintamalli loppupeleissä on. Todennäköisesti turha toivo, mutta mitäpä muutakaan sitä 14 asteen heinäkuisilla keleillä tekisi kuin turhia toivoisiJa tämä myös. Varmasti vertaa itseään Kalleen ja tekee pahaa nähdä miten nopeasti Rovanperä tuli ”valmiiksi”.
Itse veikkaisin tämän olevan suurin tekijä. Joitain vuosia sitten molemista puhuttiin tulevaisuuden tähtinä ja nyt Kalle takoo kultaa sen minkä kerkiää. Näitä henkisen puolen asioita ei voi korostaa liikaa. Pienetkin epäkohdat vaikuttavat keskittymiseen. Ihminen ei ole robotti, joka pystyy sulkemaan kaiken ikävän itsensä ulkopuolelle.Varmasti vertaa itseään Kalleen ja tekee pahaa nähdä miten nopeasti Rovanperä tuli ”valmiiksi”.
Taitaa olla niin, että poika toteuttaa isäpapan unelmaa....ja isäpapalla on määräysvaltaMahtaakohan tuokaan riittää. Ikävä kyllä, jos edes Virossa ei avauspäivänä tule tuon parempia aikoja ja tuota muutakin sekoilua on noin paljon, niin viimeistään nyt voidaan sanoa pääluokan olevan yksinkertaisesti aivan totaalisen väärä kategoria tässä kohtaa uraa. Siellä on paremmillakin välähdyksillä jouduttu hakemaan vauhtia uudelleen alemmalta sarjatasolta. Hyundain ympäristö vaikuttaa myrkylliseltä vähän kokeneemmallekin kaverille ja sitten siellä on ykköstiimissä sähläämässä kaveri, jolla oli isohkoja ongemia ihan RC2-auton käsittelyn kanssa. Tuntuu vain yksinkertaisesti huonolta urasuunnittelulta. Vaikea sanoa motiiveista. Ehkä menestys rallin puolella pitkällä tähtäimellä ei sitten vain ole pääasia, vaan enemmänkin pelkkä hauskanpito mahdollisimman tehokkaassa autossa isäukon kanssa maailmaa kierrellen. Onko sillä sitten pitemmän päälle väliä, että vietetäänkö sitä laatuaikaa rallissa vai rallicrossissa, mutta kyllähän nämä ongelmat oli kaikkien nähtävillä jo viime vuonna.
Tää oli hyvä viesti. Kuten sanoit, niin ongelmia oli nähtävissä jo viime kaudella eikä kummankaan luokan Huihai tuntunut pysyvän millään hanskassa. Tämän vuoden tehdassopimusta kritisoitiin tällä foorumilla ja ympäri nettiä, ja vielä oudompaan kuvaan sopimus joutuu kun tämän vuoden tuloksia ja sekoilua ratin takana seuraa. Toisivatko Solbergit sitten Monsterin rahoja jopa sitten niin paljon touhuun mukaan tehtaan tuen kaveriksi, ettei ollut vaihtoehtoja jättää sopimusta tekemättä...Yön polkijan Solberg-analyysi
Olisi ihan mielenkiintoista kuulla lähdettäkin näille. Vähän oudolta kuulostaa, että isäpappa menisi neuvomaan inssejä, saatika härkkimään mekatsujen sekaan vehkeitä kuntoon.Kaikkein suurin ongelma Oliverin uran kannalta on oma isä Petter, sählää kokoajan taustalla neuvoo inssejä, säätää autoa.
Sanoo Oliverille että aja maaliin kokemusta keräten mutta jos kyyti ei riitä niin laittaa viestiä pojalle että kyyti on huonoa. Valitettavasti Petter on tuhoomassa lahjakkaan poikansa uran.
Ja kyllä nämä kaikki on totta.
Itse näistä olen lukenut VM:stä. Olikohan Kari Melart vai kuka kun kirjoitteli. Perustui Team Solberg -ohjelmaan, jota näytetään Discovery+:lla. Itse en ole nähnyt, mutta kirjoituksen perusteella kuulosti aika hurjalta touhulta. En osaa sanoa paljonko tuossa sitten on käsikirjoitusta.Olisi ihan mielenkiintoista kuulla lähdettäkin näille. Vähän oudolta kuulostaa, että isäpappa menisi neuvomaan inssejä, saatika härkkimään mekatsujen sekaan vehkeitä kuntoon.
Noh kuultua ihan tuolta varikolta, mutta onha sille joku syy miks Adamo anto porttikiellon Petterille viime vuonna Hyundain tiloihinTää oli hyvä viesti. Kuten sanoit, niin ongelmia oli nähtävissä jo viime kaudella eikä kummankaan luokan Huihai tuntunut pysyvän millään hanskassa. Tämän vuoden tehdassopimusta kritisoitiin tällä foorumilla ja ympäri nettiä, ja vielä oudompaan kuvaan sopimus joutuu kun tämän vuoden tuloksia ja sekoilua ratin takana seuraa. Toisivatko Solbergit sitten Monsterin rahoja jopa sitten niin paljon touhuun mukaan tehtaan tuen kaveriksi, ettei ollut vaihtoehtoja jättää sopimusta tekemättä...
Olisi ihan mielenkiintoista kuulla lähdettäkin näille. Vähän oudolta kuulostaa, että isäpappa menisi neuvomaan inssejä, saatika härkkimään mekatsujen sekaan vehkeitä kuntoon.
Tuo Marko Mäkisen kolumnni oli kieltämättä huimaa luettavaa. Ja jos edes puoletkin on totta niin ei ole ihme miksi tilanne on mitä on.Itse näistä olen lukenut VM:stä. Olikohan Kari Melart vai kuka kun kirjoitteli. Perustui Team Solberg -ohjelmaan, jota näytetään Discovery+:lla. Itse en ole nähnyt, mutta kirjoituksen perusteella kuulosti aika hurjalta touhulta. En osaa sanoa paljonko tuossa sitten on käsikirjoitusta.
Tulee mieleen kun JM:n vanhemmilla oli porttikielto varikolle kans... Ja kai siihenkin syy oli ..Noh kuultua ihan tuolta varikolta, mutta onha sille joku syy miks Adamo anto porttikiellon Petterille viime vuonna Hyundain tiloihin
Taitaa olla niin, että poika toteuttaa isäpapan unelmaa....ja isäpapalla on määräysvalta
Miten tää kuulostaa tutulta ihan suomalaisittain...Noh kuultua ihan tuolta varikolta, mutta onha sille joku syy miks Adamo anto porttikiellon Petterille viime vuonna Hyundain tiloihin
Aikalailla samat syyt taitaa olla mitä Petterin tapauksessa. Vanhemmat liian innokkaana varikolla. Joskus VW-aikana tuli kiinnitettyä huomio siihenkin et muilla yleensä huollossa kuskin juttusille tulee joko tiimipomo tai kisainsinööri/huoltomies, JML:llä taas isäpappa... Tätä asiaa ei myöskään taidetty elämänkerrassa mitenkään kriittisessä valossa käsitellä, vaikka aihetta ehkä olisi ollut.Tulee mieleen kun JM:n vanhemmilla oli porttilielto varikolle kans... Ja kai siihenkin syy oli ..