Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Mitä luulette, nyt kun Carlos Sainz voitti Silverstonen GP:n, saadaanko tälle kaudelle vielä joku toinen uusi GP- voittaja? Russell tässä varmasti lähimpänä ehdokkaana tähän olisi, ja miksei Norriskin jossain yllätyskisassa.

Kaudella 2008 oli peräti kolme uutta voittajaa, kun Kubica voitti Kanadassa, Kovalainen Unkarissa ja Vettel Monzassa.

Monzassa he olivat vielä samanaikaisesti podiumilla tuolloin.

2855733431_723789eb5e_z.jpg
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Tässä vähän nostalgiaa 27 vuoden takaa, videon linkissä voi ihailla Ferrarin V12 moottorin kovaa mutta karismaattista ääntä jota fanit ihailivat ja kauhistuivat legendaarisesta Ferrarin V12 moottorista 90-luvun formula kisoissa.
Kuulemma mitä olen lukennut aiheesta sen verran että V12 moottorit olivat sinänsä todella väkeviä mutta todella kuluttavia samanaikaan. Jos oikein muistan niin Ferrarin V12 moottorit kuluttuvit todella paljon bensaa kisojen aikana ja olivat muistaakseni epäluottettavia kanssa aikoinaan.
Lopulta Ferrari luopui kyseisistä moottoreiden käytöstä kokonaan 96 menestyksen tavoittelun vuoksi ja päätös osoittautui vuosituhannen vaihteella oikeaksi.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Mitä luulette, nyt kun Carlos Sainz voitti Silverstonen GP:n, saadaanko tälle kaudelle vielä joku toinen uusi GP- voittaja? Russell tässä varmasti lähimpänä ehdokkaana tähän olisi, ja miksei Norriskin jossain yllätyskisassa.

Kaudella 2008 oli peräti kolme uutta voittajaa, kun Kubica voitti Kanadassa, Kovalainen Unkarissa ja Vettel Monzassa.

Monzassa he olivat vielä samanaikaisesti podiumilla tuolloin.

Näytä liitetiedosto 2523
Muistan kuinka olin hyvin pettynyt Kovalaisen kakkostilaan, kun lähti eturivistä kisaan mukaan ja tallikaveri kaukaa. Vettel oli aivan uskomattoman hyvä sinä viikonloppuna sateisessa Monzan radalla Toro Rossolla. Väittäisin että oli Vettelin uran paras suoritus Monza 2008. Antoi mielestäni samalla itsevarmuutta voittaa mestaruuksia myöhemmin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Tässä vähän nostalgiaa 27 vuoden takaa, videon linkissä voi ihailla Ferrarin V12 moottorin kovaa mutta karismaattista ääntä jota fanit ihailivat ja kauhistuivat legendaarisesta Ferrarin V12 moottorista 90-luvun formula kisoissa.
Kuulemma mitä olen lukennut aiheesta sen verran että V12 moottorit olivat sinänsä todella väkeviä mutta todella kuluttavia samanaikaan. Jos oikein muistan niin Ferrarin V12 moottorit kuluttuvit todella paljon bensaa kisojen aikana ja olivat muistaakseni epäluottettavia kanssa aikoinaan.
Lopulta Ferrari luopui kyseisistä moottoreiden käytöstä kokonaan 96 menestyksen tavoittelun vuoksi ja päätös osoittautui vuosituhannen vaihteella oikeaksi.
Oli kyllä moottoreiden äänimaailma tuohon aikaan ihan toista kuin nykyään. Tämä kyllä harmittaa nykyformuloissa, siis äänimaailman puute.

Toinen huomio vielä se, että vielä -90- luvulla oli erityyppisiä moottoreita saman kauden aikana eri valmistajan toimesta.

Ferrari käytti vielä 1995 V12- moottoreita, Fordilla oli V8- moottorit ja juuri katsoessani Wikipediasta, että käyttikö Ford V8 vaiko V10- kaudella 1997, niin itseasiassa käytti kumpaakin.

Stewart käytti Fordin V10- moottoreita, kun Tyrrell käytti Fordin V8- moottoreita.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Muistan kuinka olin hyvin pettynyt Kovalaisen kakkostilaan, kun lähti eturivistä kisaan mukaan ja tallikaveri kaukaa. Vettel oli aivan uskomattoman hyvä sinä viikonloppuna sateisessa Monzan radalla Toro Rossolla. Väittäisin että oli Vettelin uran paras suoritus Monza 2008. Antoi mielestäni samalla itsevarmuutta voittaa mestaruuksia myöhemmin.
Itsekin harmittelin Kovalaisen kakkostilaa. Mutta toisaalta olin iloinen Vettelin yllätysvoitosta. Olin kuvitellut ennen starttia, että Kovalainen voittaa helposti. Toisinkävi.

Jännä juttu, että vaikka suomalaiskuljettajat ovat ajaneet useita podiumeja Italian maaperällä Häkkisen, Salon, Räikkösen , Kovalaisen, ja Bottaksen voimin, ei GP- voittoa Italiasta ole tullut.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Statistiikkaa siitä, miten monta GP:tä kuljettajat ovat ajaneet saman moottorimerkin alla. Lewis Hamilton ajanut koko uransa Mercedeksen moottoreilla, joten hän tämän tilaston kärjessä.

Kimi Räikkösellä myös paljon startteja Ferrarin moottorilla, kahdeksan kautta Ferrarilla ja siihen päälle vielä neljä Sauber/ Alfa Romeo- kautta.

Myös Michael Schumacher hyvin edustettuna. Ja tietysti Valtteri Bottas, joka ajoi Mercedeksen moottoreilla jo Williamsilla.

Screenshot_20220720-163639_Instagram-01.jpeg
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
919
Itsekin harmittelin Kovalaisen kakkostilaa. Mutta toisaalta olin iloinen Vettelin yllätysvoitosta. Olin kuvitellut ennen starttia, että Kovalainen voittaa helposti. Toisinkävi.

Jännä juttu, että vaikka suomalaiskuljettajat ovat ajaneet useita podiumeja Italian maaperällä Häkkisen, Salon, Räikkösen , Kovalaisen, ja Bottaksen voimin, ei GP- voittoa Italiasta ole tullut.
Joo tää on merkillepantava juttu! Ei vieläkään suomalaista voittajaa Italiassa!
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Punainen lippu tohon väliin olisi voinut pelastaa Bianchin myöskin, kun näkyvyys oli vaarallisen heikkoa siinä vaiheessa kisaa.
Itse muistaakseni olin hyvin huolissani kuskien puolesta rankkasateen ja näkyvyyden ennen Bianchin tapaturmaa.
Eikös tämä kaikki vauhdittanut Haloon tuloa autoihin 2018? Toi Bianchin auton päätyminen nosturin alla Suzukassa 2014 jossa sai usean tonnin osumaa painavasta nosturin pohjalta kypäräänsä.
Bianchin kuoleman olisi voinut estää Halon sijasta toinen sääntömuutos, joka tuli voimaan vasta vuosia myöhemmin eli nopeusrajoitus keltaisten lippujen aikana ja minimikierrosaika eri kohdissa rataa. Silloinen sääntöhän käytännössä oli, että keltaisilla lipuilla pitää hidastaa mutta, jos kuljettaja ajoi tavallaan "yksin" eli lähellä edessä tai takana ei ollut ketään, ei ollut välitöntä vaaraa, että yllättäen tarvittavan väistöliikkeen tai hidastamisen vuoksi törmäisi johonkuhun toiseen, joten merkittävälle hidastamiselle ei ollut niin näkyvää tarvetta eikä vajavaisesta hidastamattomuudesta tällaisissa kisatilanteissa sanktioitu - jos sitä edes valvottiin, joten keltaisilla kaahaaminen ei ollut tavatonta. Alonson kolarointi Brasiliassa 2003 (pari vuotta ennen Bianchin kuolemaa) oli yksi esimerkki käyttäytymismallista.
Mutta miten moni on päällään sen rautakaiteen vääntänyt edestä pois? Koska niin olisi Grosjean tehnyt ilman haloa.
Kaiteista läpiajamisen vaarallisuudesta tulee ekana mieleen Francois Cevertin kuolema.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9565
Sijainti
Helsinki

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15022
Bianchin kuoleman olisi voinut estää Halon sijasta toinen sääntömuutos, joka tuli voimaan vasta vuosia myöhemmin eli nopeusrajoitus keltaisten lippujen aikana ja minimikierrosaika eri kohdissa rataa. Silloinen sääntöhän käytännössä oli, että keltaisilla lipuilla pitää hidastaa mutta, jos kuljettaja ajoi tavallaan "yksin" eli lähellä edessä tai takana ei ollut ketään, ei ollut välitöntä vaaraa, että yllättäen tarvittavan väistöliikkeen tai hidastamisen vuoksi törmäisi johonkuhun toiseen, joten merkittävälle hidastamiselle ei ollut niin näkyvää tarvetta eikä vajavaisesta hidastamattomuudesta tällaisissa kisatilanteissa sanktioitu - jos sitä edes valvottiin, joten keltaisilla kaahaaminen ei ollut tavatonta. Alonson kolarointi Brasiliassa 2003 (pari vuotta ennen Bianchin kuolemaa) oli yksi esimerkki käyttäytymismallista.

Kaiteista läpiajamisen vaarallisuudesta tulee ekana mieleen Francois Cevertin kuolema.
Pari vuotta?

Kyllä Bianchi kuolettavasti loukkaantui vuonna 2014 ja menehtyi vuonna 2015 eli reilu aika sen jälkeen sitä vuoden Interlagosin 2003 tilaa koskien.

Lienee kuitenkin vahingossa tullut juttu, mutta pisti kyllä silmään kun luin läpi.

Erikoista olisikin kieltämättä ollut todeta, että miten vuonna 2005 menehtynyt henkilö olisi jossain välin muka palannut elävien kirjoihin poistuakseen sitten jälleen menehtyneiden joukkoon.

Puhumattakaan menehtyneen F1-henkilön sitäkin nuoremmasta iästä tuolloin.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Tässä muistellessani tuli sellainen ajatus mieleen, että olikos Jenson Buttonilla kaudeksi 2006 sopimus sekä Williamsille, että Hondalle? Mites tuo oli mahdollista? Nyt ei enää kunnolla muista, miten tuo meni.

Taisi Button allekirjoittaa sopimuksen ensin Williamsille, mutta halusikin jatkaa BAR:illa, joka muuttui sitten Hondaksi.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3480
20 vuotta jo tylsimmästä seuraamastani kaudesta. Ylivoimainen auto, tallimääräykset Scumilla ja lisäksi Reubensin auto hajoili.
Tällä päivämäärällä, eli 21.7, vuonna 2002, Michael Schumacher saavutti uransa viidennen maailmanmestaruuden ja kolmantensa Ferrarilla. Paikka oli Ranskan Magny-Cours. Kimi Räikkönen oli kisassa toinen ja David Coulthard kolmas Schumin voittaessa.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Montoya muuten otti yhtä monta paalua kuin Michael Schumacher kaudella 2002. Mutta toisinkuin Schumi, Montoya ei pystynyt paaluja hyödyntämään voittoina kisapäivinä.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3480
Oliko tylsempää kuin hybridiaikakauden Mercedeksen hallinta? Itse ehkä pistäisin samalle viivalle nämä
Periaatteessa tallikaveri kun sai voittaa kisoja, niin oli se jännittävämpää. Ferrarikin haastoi 2017-2018. Ja Valtteri alkukaudesta 2019. 2020 oli kyllä voittotaistelun osalta aika tylsä myös, vetää vertoja 2002:lle.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Tässä muistellessani tuli sellainen ajatus mieleen, että olikos Jenson Buttonilla kaudeksi 2006 sopimus sekä Williamsille, että Hondalle? Mites tuo oli mahdollista? Nyt ei enää kunnolla muista, miten tuo meni.

Taisi Button allekirjoittaa sopimuksen ensin Williamsille, mutta halusikin jatkaa BAR:illa, joka muuttui sitten Hondaksi.
Maikkarilta kysymykseesi liittyen.
Button teki kautta 2005 koskien kuljettajansopimukset sekä BAR- että Williams-tallin kanssa. Hän oli saanut taustajoukoiltaan tiedon, että voimassaolevasta BAR-sopimuksesta huolimatta Williams-siirto olisi mahdollinen. Sopimustuomioistuin määräsi kuitenkin Buttonin jatkamaan BAR:lla kaudella 2005. Britin oli sitten määrä siirtyä Williamsille kaudeksi 2006. Kun BAR-tallin tulevaisuudennäkymät alkoivat näyttää Williamsia paremmilta, Button halusikin jatkaa uraansa Hondan omistukseen siirtyneen tallin riveissä. Lopulta Button osti itsensä suurella summalla irti Williams-sopimuksesta ja jatkoi Hondan riveissä.

Buttonilla oli alunperin tarkoitus tulla takaisin Williams talliin silloin kun vaihtoa maisemaa 2001 ja tulla 2004 kauden jälkeen takaisin talliin. Lopulta Button muutti mielensä ja halusi jatkaa BAR-tallin riveissä 2006, koska selvästi huomasi BAR-Honda potentiaalinen verrattuna Williamsin vastaavaan tulevaisuutta ajatellen.
Päätös osoittautui oikeaksi ja 4 vuotta myöhemmin Brawnilla kaveri voitti monen vuoden räpeltämisen jälkeen mestaruuden. Williamsilla ei olisi voittanut mitään.
 
Ylös