Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Kuljettajien ns. istumakorkeutta on säädelty vuosian mittaan ja erityisesti 2000-luvulla on vuoroin nostettu laitoja sekä määrätty kuljettajia istumaan syvemmällä. Tosin nykyään kuljettajat valittavat siitä, että insinöörit suunnittelevat autot niin, että kuskeilla on vaikea nähdä enää yhtään mitään. Syynä on painopisteen alentaminen ja aiemmin myös se, että keulat haluttiin aerodynaamisten seikkojen vuoksi mahdollisimman korkealle, jolloin myös kuljettajan jalkojen tuli olla korkealla, mikä taas pakotti istuma-asennon lähemmäs vaakatasoa.
Enpä ihmettele ollenkaan miksi jotkut kuskit eivät pidä siitä että joutuvat istumaan syvällä ohjaamossa koska on haastavampaa nähdä alhaalta käsin kunnolla eteenpäin radalla. Johtuen autojen painopisteiden ja keula muutosten vuoksi.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6163
Kaiteisiin on ajettu lujaa vuosi kymmeniä avopyöräisillä ilman kuolemaa.
Mutta miten moni on päällään sen rautakaiteen vääntänyt edestä pois? Koska niin olisi Grosjean tehnyt ilman haloa.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
901
SJ:n kanssa samaa mieltä (harvinaista kyllä:oops:) tuosta valtavasta kouhkaamisesta kuinka halo on pelastanut lyhyessä ajassa useita kuljettajia. Vahinko ei tule kello kaulassa eikä edes halo kaulassa, mutta onhan se nyt omituista, ettei Sennasta Bianghiin välisenä aikana kuollut enempää kuljettajia, kun parissa vuodessa pelastuneita on jo neljä.
Samoilla linjoilla itsekin. Tosin itse näkisin, että kyllä halo saattoi olla hyvinkin pelastava tekijä Grosjeanin tapauksessa, nimittäin kun auto syöksyi tuon kaiteen "läpi" eli kahden, taipuisan vaakapalkin väliin nokka edellä, niin nähdäkseni ilman haloa olisi ollut hyvinkin mahdollista, että Grosjean olisi voinut lyödä päänsä tuossa rytäkässä kaiteisiin, mennyt tajuttomaksi ja ehtinyt loukkaantua vakavasti tai jopa kuolla liekkeihin. Zhoun tapaus lienee siinä mielessä selvä, että tuo varsinainen turvakaari, minkä pitäisi ottaa auton katolleen menot vastaan, pääsi pettämään ja auto tosiaan liukui pitkiä matkoja suht kovalla nopeudella ylösalaisin asfaltilla, mikä toki on lähtökohtaisesti jo aika harvinainen tilanne.

Mutta tuosta viime vuoden Monzasta tai Alonso-Lercci -tapauksista meuhkaaminen nyt on lähinnä paljon melua suht tyhjästä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Samoilla linjoilla itsekin. Tosin itse näkisin, että kyllä halo saattoi olla hyvinkin pelastava tekijä Grosjeanin tapauksessa, nimittäin kun auto syöksyi tuon kaiteen "läpi" eli kahden, taipuisan vaakapalkin väliin nokka edellä, niin nähdäkseni ilman haloa olisi ollut hyvinkin mahdollista, että Grosjean olisi voinut lyödä päänsä tuossa rytäkässä kaiteisiin, mennyt tajuttomaksi ja ehtinyt loukkaantua vakavasti tai jopa kuolla liekkeihin. Zhoun tapaus lienee siinä mielessä selvä, että tuo varsinainen turvakaari, minkä pitäisi ottaa auton katolleen menot vastaan, pääsi pettämään ja auto tosiaan liukui pitkiä matkoja suht kovalla nopeudella ylösalaisin asfaltilla, mikä toki on lähtökohtaisesti jo aika harvinainen tilanne.

Mutta tuosta viime vuoden Monzasta tai Alonso-Lercci -tapauksista meuhkaaminen nyt on lähinnä paljon melua suht tyhjästä.
Ei tuosta Grosjeanin kolarista olisi mitenkään selvitty ilman Haloa. Ei mitenkään.


https://racingnews365.com/five-times-the-halo-has-saved-a-driver-from-injuryhttps://www.google.com/amp/s/www.insider.com/fomula-one-romain-grosjean-once-halo-saved-life-wasnt-necessary-2020-11?amp
Romain-Grosjean-Fire.jpegthe-wreckage-of-the-car-of-rom.jpg
Myös Zhou olisi varmasti kuollut ilman Haloa. Kypärä olisi viistänyt asfalttia. Ei siitä selviä.

Leclercin ja Hamiltonin onnettomuuksissa kilpailevan kuljettajan auton rengas olisi osunut kypärään. Miten siitä selviää ? Ainakin vammautuminen olisi ollut varma.

Joskus on ollut tuuria, ettei isoa onnettomuutta ole sattunut. Kuten Coulthardin kolaroidessa Wurzin kanssa Melbournessa 2007. Lähellä oli, ettei Wurz olisi ollut päätä lyhyempi. Halo olisi tämänkin estänyt.


Ja Henry Surtees olisi selviytynyt tästäkin.



Kyllä se on hyvä, että Halo on keksitty.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5441
Pistä toki itse, jos siltä tuntuu. Sulla ei taida olla mitään käsitystä kilparadan kaiteen ja pyöräkuormaajan takana olevan vastapainon rakenteesta? Edelleenkin väitän lujaa, ettei Grosjean olisi kuollut ilman haloa. Kaiteisiin on ajettu lujaa vuosi kymmeniä avopyöräisillä ilman kuolemaa.

SJ:n kanssa samaa mieltä (harvinaista kyllä:oops:) tuosta valtavasta kouhkaamisesta kuinka halo on pelastanut lyhyessä ajassa useita kuljettajia. Vahinko ei tule kello kaulassa eikä edes halo kaulassa, mutta onhan se nyt omituista, ettei Sennasta Bianghiin välisenä aikana kuollut enempää kuljettajia, kun parissa vuodessa pelastuneita on jo neljä.
Ei Grosjean pysähtynyt kuin vasta kaiteiden välissä. Sinne olis jäänyt palavaan autoon tajuttomana.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9564
Sijainti
Helsinki
Näin Ranskan GP:n alla kumpaa rataa pidätte parempana? Magny-Coursia vai Paul Ricardia?

Magny-Cours
Näytä liitetiedosto 2506
Paul Ricard
Näytä liitetiedosto 2507
Ylemmässä kuvassa on vanhempi versio Magny-Coursista. Vuosina 2003-08 käytössä olleessa layoutissa Chateau d' Eaun ja Lycee-kaarteen välille tuli suora, mikä lisäsi ohituspaikkojen määrää.

Paul Ricardin nykyinen versio oli aikanaan Bernien omistama testirata, missä ei ollut katsomoita. Viime vuosikymmenen alussa rakennettiin nekin kilpailuja varten. Alkuperäisellä radalla oli kunnon hiekkaesteet ja pitkä Mistral-suora ilman shikaania.

https://www.racingcircuits.info/europe/france/magny-cours.html
https://www.racingcircuits.info/europe/france/paul-ricard.html
IMO Paul Ricardin voisi poistaa kalenterista. Niin HMV-rata on kyseessä.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Kimihän oli todella nopea Magny courin radalla 2002-2008 voittaen 1 kisan 2007 ja neljä palkintosijaa 2002,2005,2007,2008. 1 paalupaikan.
Kimillähän oli mahdollisuudet voittaa 2002,2005,2008 kanssa mutta muutama öljylätäkkö ja pari teknistä vikaa vesittivät voitot kyseisillä kisoissa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Kimihän oli todella nopea Magny courin radalla 2002-2008 voittaen 1 kisan 2007 ja neljä palkintosijaa 2002,2005,2007,2008. 1 paalupaikan.
Kimillähän oli mahdollisuudet voittaa 2002,2005,2008 kanssa mutta muutama öljylätäkkö ja pari teknistä vikaa vesittivät voitot kyseisillä kisoissa.
Pienestä se on kiinni voittaminen. Mutta podiumsaldo on kyllä Kimillä kova tältä radalta. Tosiaan muutama voitto vielä lisää ilman teknisiä ongelmia olisi tullut.

Kimi taisi olla tällä radalla yhtä hyvä, kuin mitä oli Span radalla ja mitä Häkkinen Barcelonassa.

Tuo öljyläikkä aikoinaan harmitti todella. Siinä meni Kimin eka voitto F1:ssä kaudella 2002.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Kirjoitan tässä keskustelusta poiketen muutaman viestin siitä että toinen suomalainen F1-foorumi nimeltä F1-Areena on toistaiseksi lopettanut toimintansa sivun linkistä päätellen.
http://ww1.f1areena.net/
F1-Areena perustettiin 2013 muistaakseni muutamien tämän foorumin jäsenten taholta jotka halusivat perustaa oman palstansa.
Kyseinen palsta ei menestynyt lopulta laajasti kuin tämä foorumi, jossa vuosien myötä viesti määrät romahtivat ja eikä se koskaan pystynyt haastamaan muita urheilu palstoja netissä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5648
Samoilla linjoilla itsekin. Tosin itse näkisin, että kyllä halo saattoi olla hyvinkin pelastava tekijä Grosjeanin tapauksessa, nimittäin kun auto syöksyi tuon kaiteen "läpi" eli kahden, taipuisan vaakapalkin väliin nokka edellä, niin nähdäkseni ilman haloa olisi ollut hyvinkin mahdollista, että Grosjean olisi voinut lyödä päänsä tuossa rytäkässä kaiteisiin, mennyt tajuttomaksi ja ehtinyt loukkaantua vakavasti tai jopa kuolla liekkeihin. Zhoun tapaus lienee siinä mielessä selvä, että tuo varsinainen turvakaari, minkä pitäisi ottaa auton katolleen menot vastaan, pääsi pettämään ja auto tosiaan liukui pitkiä matkoja suht kovalla nopeudella ylösalaisin asfaltilla, mikä toki on lähtökohtaisesti jo aika harvinainen tilanne.
Zhoun tilanteeseen pätee juuri se, mistä kirjoitin aiemmin, eli halo oli melkein ensimmäinen osa autosta, joka otti kiinni maahan. Tämän jälkeen ei voida sanoa, että ilman haloa auton liikerata olisi ollut täsmälleen sama, koska se olisi valetta.

Tavallisesti Zhoun tilannetta vastaavissa keisseissä käy niin, että auto heittää tyylipuhtaasti voltin tai tarkemmin sanottuna tekee barrel rollin. Zhoulle niin ei kuitenkaan käynyt, koska jostain syystä etupyörän ripustus ei murskaantunut vaan päin vastoin se toimi puskurina. Tämän vuoksi auto jäi katolleen. Hidastusta katsoessa selviää, että halo osuu maahan hyvin aikaisessa vaiheessa voltinpuolikasta. Tämä luultavasti söi liike-energiasta pois niin paljon, että eturipustus jäi ehjäksi, mikä vuorostaan blokkasi auton katolleen.

Voisi ihan hyvin spekuloida niinkin, että ilman haloa auto olisi kierähtänyt kerran ympäri eikä jäänyt katolleen, koska ilman haloa kierähdyksessä olisi ollut niin paljon voimaa, että se olisi murskannut eturipustukset ja auto olisi sen jälkeen päässyt tekemään täydellisen voltin. Volttien heittämisessä on sekin etu, että silloin eteenpäin työntävä energia pienenee. Zhou ei siis välttämättä olisi lentänyt "täydellä vauhdilla" aidan yli ja jäänyt kyljelleen loukkuun kapeaan koloon. Voisi jopa spekuloida niinkin, että auton selkäevä hajosi siitä syystä, että halon takia auto jäi katolleen ja lopulta selkäevä repeytyi irti. En erota videolta tarkalleen sitä hetkeä, missä kohtaa törmäysrakenne antaa periksi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Aika samanlaiset tilastot on näillä tämänpäivän ranskalaisilla kuljettajilla, Gaslylla ja Oconilla. Milteinpä pisteetkin menee tasan. Ja kummallakin yksi GP- voitto tällä hetkellä plakkarissa.

Mutta kumpaa ranskalaista pidätte lahjakkaampana kuljettajana? Entä kumman arvelette saavuttavan urallaan enemmän?

20220719_172903-01.jpeg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
David Coulthard ajoi parhaimmillaan erittäin hyvin. Mahtavia voittoja otti urallaan. Mutta tasaisuus puuttui pitkän kauden aikana, ja usein loisteliaan kisan jälkeen oli vuorossa joitain huonoja kisoja. Tämä erottaa David Coulthardin esim. Mika Häkkisestä.

Mutta parhaimmillaan David pystyi voittamaan Häkkisen yksittäisissä kisoissa, vaikkei kokonaisuudessaan ollutkaan Mikan tasolla.

Yksi parhaista Coulthardin voitoista on Ranskan GP kaudelta 2000. Tässä kisassa David Coulthard voitti ajamalla sekä Mika Häkkisen että Michael Schumacherin. Ferrari ja McLaren olivat omasta mielestäni tuolla kaudella yhtä hyviä. Tämä oli tosiaan Davidin päivä, ja näyttipä hän Schumacherille myös kansainvälistä käsimerkkiä.

coulthard-mschumacher-francuska-2000.jpg

Kisan kohokohdat ;

 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
1658244247279.png

Nostalgiapärinää. Kaikkien aikojen Ferrari vai sittenkin F2004? Musta jälkimmäinen loppupeleissä vaikka tilastollisesti F2002 oli hinkun parempi. F2004 kun olis laittanu sliksit alle toissa vkl F1-ringillä olis jääny kisan nopeimmat kierrokset hitaammaksi. ;)
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Mitä muuten pidätte David Coulthardista kuljettajana? Mikä häneltä puuttui, ettei mestaruutta tullut? Onko yksi parhaista niistä kuljettajista, jotka eivät mestaruutta voittaneet? Barrichellon tasolla, vaiko parempi?

Pitkäaikainen tiimikaveri Coulthard sekä Mika Häkkiselle että Kimi Räikköselle.

David-Coulthard-Kimi-Raikkonen-podium-planetF1.jpgcoulthard-hakkinen-soymotor.jpg
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Mitä muuten pidätte David Coulthardista kuljettajana? Mikä häneltä puuttui, ettei mestaruutta tullut? Onko yksi parhaista niistä kuljettajista, jotka eivät mestaruutta voittaneet? Barrichellon tasolla, vaiko parempi?

Pitkäaikainen tiimikaveri Coulthard sekä Mika Häkkiselle että Kimi Räikköselle.

Näytä liitetiedosto 2520Näytä liitetiedosto 2521
Coulthardilla oli vauhtia mestaruuksiin asti mutta ei tarpeeksi vaadittua tasaisuutta mestaruuden voittamiseksi, Rubensilla oli mielestäni tarpeeksi tasaisuutta sinänsä mestaruuteen saakka. Mutta lahjakkuutta tai vauhtia ei ollut ikävä kyllä.
Sanoisin että syy siihen miksi molemmat eivät voittaneet mestaruuksia huipputiimeissä oli ajaminen yksi kaikkien aikojen kovimmista kuskeista vastaan eli Schumi ja Häkkinen joita vastaan olivat käytännössä hampaamattomia 98-04.
Toinen syy saattaa olla että molemmilla ei vaan yksinkertaisesti ollut tarpeeksi henkistä kapasiteettiä pärjätä huipulla eli kestää paineet ja venyä ratkaisu hetkillä kuten Häkkinen esim 98 Suzukassa. Hintsan lainaten 80 prossaa on henkistä ja 20 prossaa puolestaan fyysistä ratkaisevaa huipulla, jossa erot voivat olla niin pieniä että yksikin erhe tai keskeytys voi ratkaista pelin.
Hyvä esimerkki Abu Dhabin päätöskisan Latifin ulosajon aiheuttaman turva-auton tulon radalle kisan viimeisillä kierroksilla. Joka ratkaisi mestaruuden rengasedun ajaneelle Maxille Hamiltonia vastaan.
Mutta kun tilastoja katselee niin molemmat herrat ajoivat varsin menestyksekkään uran josta Barrichello saavutti 11 voittoa,14 paalupaikkaa,68 palkintosijaa. Coulthard 13 voittoa 12 paalua,62 palkintosijaa.
lisäksi Rubens ajoi pari kertaa mm-sarjan hopealle ja pronsille 2004,2002,2000 Coulthard puolestaan 4 pronssia ja yhden hopean 1995,1997,1998,2001 Ferrarilla ja Mclarenilla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Näytä liitetiedosto 2518

Nostalgiapärinää. Kaikkien aikojen Ferrari vai sittenkin F2004? Musta jälkimmäinen loppupeleissä vaikka tilastollisesti F2002 oli hinkun parempi. F2004 kun olis laittanu sliksit alle toissa vkl F1-ringillä olis jääny kisan nopeimmat kierrokset hitaammaksi. ;)
Vaikea sanoa, kumpi on ykkönen näistä Ferrarin F1-autoista. Ferrari kyllä saavutti sekä kaudella 2002 että 2004 ihan Mercedeksen hybridiaika-kauden alun kaltaista menestystä. Suorastaan dominointia.

Kaudella 2002 vain kaksi voittoa meni muille tiimeille, kun Ralf Schumacher voitti Williamsilla Malesiassa ja David Coulthard voitti McLarenilla Monacossa.

Kuitenkin kaudella 2004 kolme voittoa meni muille tiimeille. Trulli voitti Renaultilla Monacossa, Kimi Spassa McLarenilla ja Montoya Williamsilla Interlagosissa.

Joten ehkä kausi 2002 vieläkin täydellisempi Ferrarille.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Coulthardilla oli vauhtia mestaruuksiin asti mutta ei tarpeeksi vaadittua tasaisuutta mestaruuden voittamiseksi, Rubensilla oli mielestäni tarpeeksi tasaisuutta sinänsä mestaruuteen saakka. Mutta lahjakkuutta tai vauhtia ei ollut ikävä kyllä.
Sanoisin että syy siihen miksi molemmat eivät voittaneet mestaruuksia huipputiimeissä oli ajaminen yksi kaikkien aikojen kovimmista kuskeista vastaan eli Schumi ja Häkkinen joita vastaan olivat käytännössä hampaamattomia 98-04.
Toinen syy saattaa olla että molemmilla ei vaan yksinkertaisesti ollut tarpeeksi henkistä kapasiteettiä pärjätä huipulla eli kestää paineet ja venyä ratkaisu hetkillä kuten Häkkinen esim 98 Suzukassa. Hintsan lainaten 80 prossaa on henkistä ja 20 prossaa puolestaan fyysistä ratkaisevaa huipulla, jossa erot voivat olla niin pieniä että yksikin erhe tai keskeytys voi ratkaista pelin.
Hyvä esimerkki Abu Dhabin päätöskisan Latifin ulosajon aiheuttaman turva-auton tulon radalle kisan viimeisillä kierroksilla. Joka ratkaisi mestaruuden rengasedun ajaneelle Maxille Hamiltonia vastaan.
Mutta kun tilastoja katselee niin molemmat herrat ajoivat varsin menestyksekkään uran josta Barrichello saavutti 11 voittoa,14 paalupaikkaa,68 palkintosijaa. Coulthard 13 voittoa 12 paalua,62 palkintosijaa.
lisäksi Rubens ajoi pari kertaa mm-sarjan hopealle ja pronsille 2004,2002,2000 Coulthard puolestaan 4 pronssia ja yhden hopean 1995,1997,1998,2001 Ferrarilla ja Mclarenilla.
Joo, hyvin sanottu. Tuskinpa David Coulthardilla olisi kestänyt pää Suzukan 1998 kaltaisessa paineessa. Tämä erottaa GP- voittajat mestareista.

Mutta hyviä kuljettajia toki Coulthard ja Barrichello olivat. Ja hyvät urat kummallakin.

Barrichello sai ajaa mestaruuskalustolla vielä Brawn GP:llä Ferrari- uran jälkeen, mutta silloinkin mestaruus meni tiimikaveri Buttonille. Ja Coulthard ajoi mestaruuskalustolla McLarenin lisäksi myös Williamsilla 1994 ja 1995. Uskon, että Williams oli autona Benettonia parempi noina vuosina, vaikka Schumacher mestaruudet veikin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
George Russell avautuu hieman siitä, että hänen kolmivuotinen sopimuksensa Williamsille oli tehty niin hyvin tiimin kannalta, ettei hän päässyt siitä mitenkään irti.

Samalla toteaa, ettei viihtynyt lainkaan lähtöruudukon peräpäässä. Silti on hieman huvittavaa, että Russellin tämänhetkinen paras tuloksensa on tullut juuri Williamsilla, kun hän oli toinen viime kauden Span kisassa Belgiassa. Mercedeksellä on tällä kaudella tullut muutama podium, mutta vain kolmossijoista.

https://www.suomif1.com/2022/07/george-russellilta-rajua-tekstia-ajastaan-williamsilla-entinen-tallipaallikko-kuulee-kunniansa/
https://www.formula1.com/en/latest/video.2021-belgian-grand-prix-russell-celebrates-first-ever-formula-1-podium.1709449109722464996.html
Russell podiumilla Spassa 2021.
george-russell-gbr-williams-racing-celebrates-his-second-position-on-the-podium-belgian-grand-...jpg
 
Ylös