Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran vÀlimaastossa
Punainen lippu tohon vÀliin olisi voinut pelastaa Bianchin myöskin, kun nÀkyvyys oli vaarallisen heikkoa siinÀ vaiheessa kisaa.
Itse muistaakseni olin hyvin huolissani kuskien puolesta rankkasateen ja nÀkyvyyden ennen Bianchin tapaturmaa.
Eikös tÀmÀ kaikki vauhdittanut Haloon tuloa autoihin 2018? Toi Bianchin auton pÀÀtyminen nosturin alla Suzukassa 2014 jossa sai usean tonnin osumaa painavasta nosturin pohjalta kypÀrÀÀnsÀ.
Olisikohan Halo pelastanutđŸ€”
Se oli pyörÀkuormaaja eikÀ nosturi. Silloin kun halo tuli, puhuttiin ettei sekÀÀn olisi estÀnyt onnettomuutta. Voimat olivat vain niin suuret.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6163
Muistan, ettÀ ainakin suomenkielisessÀ lÀhetyksessÀ Vilander jo ennen onnettomuutta mietti, ettÀ eikö nyt jo kannattaisi turva-autoa laittaa radalle. IkÀvÀÀ laittaa kenenkÀÀn kuolemaa yhden henkilön piikkiin, mutta kyllÀhÀn tuo Whitingilta virhe oli.

Martin Brundle myös puhui asiasta vuosia, ettÀ työkoneiden ollessa radalla pitÀisi aina olla vÀhintÀÀn turva-auto. VÀhÀn ns "turhaan" Bianchin tÀytyi kuolla sen takia ettÀ FIA oikeasti asiasta oppi, sillÀ vastaavanlainen tilanne oli aina mahdollinen, etenkin sateella.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Vaikkei Halo olisi suojannutkaan Bianchin henkeÀ, niin onnettomuutensa pisti kyllÀ tÀhÀn projektiin vauhtia. Siis nopeutti Halon tuloa.

On hyvÀ, ettÀ kuljettajien pÀÀtÀkin nykyÀÀn suojellaan. Ennen tuntui, ettei kuljettajilla ollut kypÀrÀn lisÀksi juurikaan muuta pÀÀnsÀ suojana. Alla esimerkkikuva kaudesta 1999. On suoranainen ihme, ettei mitÀÀn vakavampaa tuolloin sattunut.

304b8ggmyt6z.jpg
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3481
^Irvine istui ohjaamossaan poikkeuksellisen ylhÀÀllÀ, ja Ferrarin matalat sivuponttoonit saa tötterön nÀyttÀmÀÀn vielÀ korkeammalta.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja đŸ‡ș🇩
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5441
Punainen lippu tohon vÀliin olisi voinut pelastaa Bianchin myöskin, kun nÀkyvyys oli vaarallisen heikkoa siinÀ vaiheessa kisaa.
Itse muistaakseni olin hyvin huolissani kuskien puolesta rankkasateen ja nÀkyvyyden ennen Bianchin tapaturmaa.
Eikös tÀmÀ kaikki vauhdittanut Haloon tuloa autoihin 2018? Toi Bianchin auton pÀÀtyminen nosturin alla Suzukassa 2014 jossa sai usean tonnin osumaa painavasta nosturin pohjalta kypÀrÀÀnsÀ.
Olisikohan Halo pelastanutđŸ€”
Olis ja tietenkin se ettei aja tuplakeltaisten aikana kuin pÀÀtön kana.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja đŸ‡ș🇩
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5441
Se oli pyörÀkuormaaja eikÀ nosturi. Silloin kun halo tuli, puhuttiin ettei sekÀÀn olisi estÀnyt onnettomuutta. Voimat olivat vain niin suuret.
Veti kyllÀ Grosjean aika paljon kovempaa kaiteen vÀliin. Toki jos sulla on joku lÀhde olemassa, niin pistÀ toki.

Tai toki ei se onnettomuutta olisi estÀnyt.
Kuoleman kyllÀ.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5648
Vaikkei Halo olisi suojannutkaan Bianchin henkeÀ, niin onnettomuutensa pisti kyllÀ tÀhÀn projektiin vauhtia. Siis nopeutti Halon tuloa.

On hyvÀ, ettÀ kuljettajien pÀÀtÀkin nykyÀÀn suojellaan. Ennen tuntui, ettei kuljettajilla ollut kypÀrÀn lisÀksi juurikaan muuta pÀÀnsÀ suojana. Alla esimerkkikuva kaudesta 1999. On suoranainen ihme, ettei mitÀÀn vakavampaa tuolloin sattunut.
Ööh... Joskus 1970-luvulla sattui yksi onnettomuus, missĂ€ halo olisi auttanut edes jonkin verran. Ei siinĂ€ ole mitÀÀn ihmeellistĂ€: kuljettaja vaan on aina ollut aika hyvin suojassa autonsa sisĂ€llĂ€. Felipe Massan tapauksessa olisi voinut auttaa tai olisi voinut huonolla tuurilla jopa tehdĂ€ pahempaa jĂ€lkeĂ€. Suoranainen ihme on se, ettĂ€ heti kun halo saatiin autoihin, niin noin joka toinen kolari olisi mukamas johtanut kuolemaan ilman vessanrengasta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5648
Punainen lippu tosiaan olisi ollut paikallaan. Halo on kyllÀ pelastanut monen kuljettajan hengen, joista Zhou tÀllÀ kaudella ja Grosjean toissa kaudella esimerkkeinÀ. Olisiko pelastanut Bianchin jÀÀ arvoitukseksi
JÀÀ arvoitukseksi niille, jotka eivÀt ota asioista selvÀÀ. Edes FIA ei koskaan jossitellut sillÀ, olisiko halo voinut auttaa edes jollain tavalla Bianchia. Ei olisi voinut. Bianchin kuolema ei edes johtunut suorasta osumasta vaan siitÀ, ettÀ kovan hidastuvuuden vuoksi aivojen eri kerrokset liukuivat paikoiltaan ja niitÀ yhdistÀneet synapsit vaurioituivat liian vaikeasti.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Jopa Bianchin onnettomuuden jÀlkeen kesti noin minuutin ennen kuin turva-auto saatiin radalle.

Liian kovaa ajaminen oli ihan yleinen ongelma niinÀ aikoina, enkÀ millÀÀn pysty nÀkemÀÀn ettÀ Bianchi olisi ollut siinÀ kierroksen aikana ainoa kuljettaja, joka olisi ajanut kovempaa mitÀ piti. Muut pystyivÀt toki pitÀmÀÀn autonsa hallinnassa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
^Irvine istui ohjaamossaan poikkeuksellisen ylhÀÀllÀ, ja Ferrarin matalat sivuponttoonit saa tötterön nÀyttÀmÀÀn vielÀ korkeammalta.
Toki varmaankin nÀin. Mutta kyllÀ muillakin kuljettajilla kypÀrÀ oli todella avoimesti esillÀ. Ihan vaikkapa Mika HÀkkisellÀ.

o1qdaoofgzx21.jpg2d5b9g8.jpg
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5648
Kuljettajien ns. istumakorkeutta on sÀÀdelty vuosian mittaan ja erityisesti 2000-luvulla on vuoroin nostettu laitoja sekÀ mÀÀrÀtty kuljettajia istumaan syvemmÀllÀ. Tosin nykyÀÀn kuljettajat valittavat siitÀ, ettÀ insinöörit suunnittelevat autot niin, ettÀ kuskeilla on vaikea nÀhdÀ enÀÀ yhtÀÀn mitÀÀn. SyynÀ on painopisteen alentaminen ja aiemmin myös se, ettÀ keulat haluttiin aerodynaamisten seikkojen vuoksi mahdollisimman korkealle, jolloin myös kuljettajan jalkojen tuli olla korkealla, mikÀ taas pakotti istuma-asennon lÀhemmÀs vaakatasoa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Ööh... Joskus 1970-luvulla sattui yksi onnettomuus, missĂ€ halo olisi auttanut edes jonkin verran. Ei siinĂ€ ole mitÀÀn ihmeellistĂ€: kuljettaja vaan on aina ollut aika hyvin suojassa autonsa sisĂ€llĂ€. Felipe Massan tapauksessa olisi voinut auttaa tai olisi voinut huonolla tuurilla jopa tehdĂ€ pahempaa jĂ€lkeĂ€. Suoranainen ihme on se, ettĂ€ heti kun halo saatiin autoihin, niin noin joka toinen kolari olisi mukamas johtanut kuolemaan ilman vessanrengasta.
KyllÀ Halo on todistetusti pelastanut kuljettajien henkiÀ viime vuosina. Vai mitÀ tuumaat kuvan onnettomuuksista. Ilman Haloa olisi kÀynyt huonosti.

Screenshot_20220704-200731_Instagram-01.jpeg
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5648
Aina voi ottaa yhden still-kuvan ja selittÀÀ tilanteen niin kuin parhaaksi nÀkee. TÀytyy muistaa se, ettÀ halo on lÀsnÀ onnettomuustilanteissa myös ennen valokuvan ottamisen hetkeÀ. Se on fysikaalinen este ja voi myös muuttaa ylitse tai ohitse kulkevan auton liikerataa (lentorataa).

Alaoikealla olevaa Leclercin ja Alonson vÀlistÀ nujakkaa FIA jopa tutki hyvin tarkoin. Loppulauselman mukaan Alonson etusiiven pÀÀtylevy olisi saattanut raapaista Leclercin kypÀrÀÀ. MitÀÀn muuta vaaraa ei ollut. Hamiltonin ja Verstappenin kolarista olin taas itse tuoreeltaankin sitÀ mieltÀ, ettÀ halolla oli osansa siinÀ, ettÀ takarengas ylipÀÀtÀÀn osui Hamiltoniin. Verstappenin auto otti nimittÀin ensin osumaa haloon pohjalevystÀÀn ja "juuttui" siihen kiinni, jolloin hÀnen autonsa liikerata Hamiltonin yllÀ muuttui.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
NÀin Ranskan GP:n alla kumpaa rataa pidÀtte parempana? Magny-Coursia vai Paul Ricardia?

Magny-Cours
3F8EF37400000578-4425940-image-a-32_1493040204029.jpg
Paul Ricard
Screenshot_20220718-170437_Instagram-01.jpeg
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6163
Siihen nÀhden, miten rikas moottoriurheiluhistoria Ranskalla on niin F1-radat on kyllÀ ollut melko onnettomia vuosien saatossa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Laitetaan vielÀ pari Ranskan GP:n muistoa. KyllÀhÀn se niin on, ettÀ kaikkien aikojen paras Ranskan GP on kauden 1999 GP.

Frentzen voitti Jordanilla, mutta HÀkkinen osoitti myös todellista lahjakkuuttaan suorittamalla useita ohituksia. Jopa kilpailun lopullisen voittajan, eli Frentzenin HÀkkinen ohitti.


SekÀ Jean Alesin.

Samanlainen ohitusnÀytös tÀmÀ GP, kuin ItÀvalta samana vuonna. Ilman DRS:ÀÀ tÀmÀ kaikki. Aika-ajoissa HÀkkinen oli vasta 14, mutta sieltÀ nousi kilpailussa toiseksi. Ja ilman Jordanin erilaista taktiikkaa (yksi pysÀhdys vÀhemmÀn) Mika olisi myös voittanut.

Startti kyseisestÀ GP:stÀ HÀkkisen silmin.

Historiikkia tÀstÀ kisasta.

http://www.atlasf1.com/99/fra/lupini.html
Myös toinen GP tuli mieleen. Kauden 2002 GP, jossa Kimi, Montoya ja Schumacher taistelivat alkukierrokset tiukasti. KimihÀn tÀmÀn kisan olisi voittanut ilman lopun öljylÀikkÀÀ.



https://youtu.be/UP97UhOYXTc
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Innostuin tuon Ranskan GP:n kauden 1999 muisteluissani laajemmaltikin tuosta kaudesta 1999. Yksi parhaista kausista koskaan.

YllÀtyksiÀ nÀhtiin Jordanin ja Stewartin voittaessa kisoja, ja olihan se hienoa nÀhdÀ kummatkin Martinlaakson F1- sankarit kÀrkitiimeissÀ. Kummatkin saivat myös omat palkintonsa, kun HÀkkinen voitti kuljettajien mestaruuden ja Salo auttoi Ferrarin valmistajien mestariksi.

PitÀÀkin katsoa alla oleva kauden 1999 kertaus tÀssÀ kesÀlomalla joku pÀivÀ.


Historiikkia:

https://www.motorsportmagazine.com/archive/article/december-1999/12/modern-times-2.

https://www.reddit.com/r/formula1/comments/7lum05
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran vÀlimaastossa
Veti kyllÀ Grosjean aika paljon kovempaa kaiteen vÀliin. Toki jos sulla on joku lÀhde olemassa, niin pistÀ toki.

Tai toki ei se onnettomuutta olisi estÀnyt.
Kuoleman kyllÀ.
PistÀ toki itse, jos siltÀ tuntuu. Sulla ei taida olla mitÀÀn kÀsitystÀ kilparadan kaiteen ja pyörÀkuormaajan takana olevan vastapainon rakenteesta? Edelleenkin vÀitÀn lujaa, ettei Grosjean olisi kuollut ilman haloa. Kaiteisiin on ajettu lujaa vuosi kymmeniÀ avopyörÀisillÀ ilman kuolemaa.

SJ:n kanssa samaa mieltÀ (harvinaista kyllÀ:oops:) tuosta valtavasta kouhkaamisesta kuinka halo on pelastanut lyhyessÀ ajassa useita kuljettajia. Vahinko ei tule kello kaulassa eikÀ edes halo kaulassa, mutta onhan se nyt omituista, ettei Sennasta Bianghiin vÀlisenÀ aikana kuollut enempÀÀ kuljettajia, kun parissa vuodessa pelastuneita on jo neljÀ.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Ylös