Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Vaikea laittaa Ferrarin surkeutta Vettelin piikkiin. Silloin vain oli huonot vuodet ja tallissa vaihtui johto aika tiuhaan. Alonso oli paljon Räikköstä sitoutuneempi ja teki töitä myös kulisseissa, mutta toisaalta hänen voidaan sanoa myrkyttäneen tallin niin, ettei se kyennyt tekemään töitä parhaalla teholla.


Vettel kylläkin lusi sopimuksensa loppuun asti, mutta Ferrari ei edes neuvotellut jatkosta siitä eteenpäin. Kaiken rehellisyyden nimissä, niin Kiminkin kohdalla kyse oli siitä, että Ferrari halusi miehestä eroon jo pitkään ennen kauden 2009 alkua, mutta Kimillä oli yksipuolinen optio sopimuksen pidentämiseksi kauden 2010 loppuun. Ei sopimusta jatkettu Kimin puolelta siksi, että hän oikeasti uskoi voivansa ajaa Ferrarilla, vaan koska siten Ferrari joutui maksamaan paljon enemmän jotta mies ei ajaisi.
No joo. Jo 2016-2018 alkoi tulla jo viitteitä Vettelin ja Ferrarin johdon kanssa välien jännitteistä, mikä tuli esille tiimiradion välityksellä katsojille hyvin usein kisojen yhteydessä. Arrivabenin aikana talli oli vielä Vettelin takana 2017-2018 jolloin saksalaisen asema oli kohtalaisen vakaa. Kunnes seuraavana vuotena tuli Binotto tilalle ja siitä alkoikin Vettelin lähtölaskenta tallin sisällä 2019-2020.
Alonso puolestaan pilasi omalla politikoinnilla tallin ilmapiirin vaatimalla ehdotonta ykköskuski asemaa tallin sisällä. Vaikka sinänsä vielä radalla pärjäsi ja teki enemmän töitä PR puolella kuin Kimi 2010-2014.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5437
No joo. Jo 2016-2018 alkoi tulla jo viitteitä Vettelin ja Ferrarin johdon kanssa välien jännitteistä, mikä tuli esille tiimiradion välityksellä katsojille hyvin usein kisojen yhteydessä. Arrivabenin aikana talli oli vielä Vettelin takana 2017-2018 jolloin saksalaisen asema oli kohtalaisen vakaa. Kunnes seuraavana vuotena tuli Binotto tilalle ja siitä alkoikin Vettelin lähtölaskenta tallin sisällä 2019-2020.
Alonso puolestaan pilasi omalla politikoinnilla tallin ilmapiirin vaatimalla ehdotonta ykköskuski asemaa tallin sisällä. Vaikka sinänsä vielä radalla pärjäsi ja teki enemmän töitä PR puolella kuin Kimi 2010-2014.
Lisäksi se fakta, ettei Alonsolle tehdyllä autolla voinut ajaa kukaan muu ja siten voitii hyvästellä valmistajien mestaruus.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2786
Hyviä faktoja kyllä. Ihmeen hyvin Oconikin ajelee Alonsolle värkätyllä Alpinella nykyisin. :D
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2786
Onko tullut mieleen, että se voikin olla Alonso joka ajaa Oconille tehdyllä Alpinella.
Joo, nää on siitä hauskoja, että voi aina kääntää ihan miten päin haluaa ja koittaa sillä perustella mitä tahansa näkökantaa. Mutta se että tuommoisia faktoina esittää on sitten kokonaan toinen juttu..
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Onko tullut mieleen, että se voikin olla Alonso joka ajaa Oconille tehdyllä Alpinella.
Alonso on kuljettaja, joka tuntuu sopeutuvan autoon kuin autoon. Myös Ferrariin kaudella 2010, jonka kehitystyössä ei juurikaan ehtinyt mukana olemaan.

Mutta Alonsolle tehdyllä autolla tuntuu monellakin kuljettajalla olevan vaikeuksia , kuten Räikkösellä ja Vandoornella, jonka ura meni pipariksi Alonsolle rakennetulla autolla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Italiaiset ja kansainvälinen mediakin pitivät Fisichellaa aikanaan suurena lahjakkuutena, jota hän tietysti olikin. Mutta maailmanmestaria hänestä ei tullut, vaikkakin kelvollisen uran ajoikin.

Oli myös kahden maailmanmestarin, Alonson ja Räikkösen, tiimikaverina. Ja vieläpä ajoi italiaisena Ferrarilla.

Tällaiseen lehtijuttuun törmäsin, josta Fisi palautui mieleen. Sanoisin Fisichellan olleen Ralf Schumacherin tasoinen kuljettaja. Hyvä kuljettaja, joka pystyy voittamaan kisoja, mutta tasaisuus ei riitä maailmanmestaruuden voittamiseen.

Screenshot_20220715-194225_Facebook-01.jpeg
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Alonso on kuljettaja, joka tuntuu sopeutuvan autoon kuin autoon. Myös Ferrariin kaudella 2010, jonka kehitystyössä ei juurikaan ehtinyt mukana olemaan.

Mutta Alonsolle tehdyllä autolla tuntuu monellakin kuljettajalla olevan vaikeuksia , kuten Räikkösellä ja Vandoornella, jonka ura meni pipariksi Alonsolle rakennetulla autolla.
Alonson ajotyyli on tunnetusti valtavirrasta poikkeava. Varmasti Alonso pystyy ajamaan toisille tehtyä autoa, mutta parhaimmillaan hänkin on juuri omanlaisella setupilla. Ihan niin kuin Kimikin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Alonson ajotyyli on tunnetusti valtavirrasta poikkeava. Varmasti Alonso pystyy ajamaan toisille tehtyä autoa, mutta parhaimmillaan hänkin on juuri omanlaisella setupilla. Ihan niin kuin Kimikin.
Tämä muuten näkyy siinäkin, että kaudella 2015 jäi McLarenilla Buttonin taakse pisteissä, mutta kaudella 2016 Alonso voitti Buttonin. Eli Alonso pääsi vaikuttamaan kauden 2016 auton kehitystyöhön.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5437
Alonson ajotyyli on tunnetusti valtavirrasta poikkeava. Varmasti Alonso pystyy ajamaan toisille tehtyä autoa, mutta parhaimmillaan hänkin on juuri omanlaisella setupilla.
Siirryttyään McLarenille halusi ohjaukseen jonkun ihmeviritelmän, ja ajeli seinille Barcelonan testeissä rajusti. Viritys poistettiin sen myötä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Tuo oli hyvä! Tossa oli paljon uutta materiaalia mitä koskaan ennen nähnyt Mikan nuoruusvuosilta. Hieno teko F1-tililtä! :ahem:


Tässä nostalgiaa joka tapahtui viime viikonloppuna:

Hyvin on Ralf Schumacher ajanut Williamsillaan. Kierrosajat julkaistu. On Ralfilla hyvin lihasmuistissa, miten tuota Williamsia ajetaan.

Ralfin nopein kierros tässä näytösajossa oli 1:08:170. Vertailun vuoksi Michael Schumacherin ajama kisan nopein kierros vuonna 2003 Ferrarilla oli 1:08:337.

Max Verstappenin nopein kierros tämän kauden kisassa oli puolestaan 1:07:275.

Otin pari kuvakaappausta. Alla ne.

Screenshot_20220716-090609_Facebook.jpgScreenshot_20220716-090616_Facebook.jpg
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1416
Hyvin on Ralf Schumacher ajanut Williamsillaan. Kierrosajat julkaistu. On Ralfilla hyvin lihasmuistissa, miten tuota Williamsia ajetaan.

Ralfin nopein kierros tässä näytösajossa oli 1:08:170. Vertailun vuoksi Michael Schumacherin ajama kisan nopein kierros vuonna 2003 Ferrarilla oli 1:08:337.

Max Verstappenin nopein kierros tämän kauden kisassa oli puolestaan 1:07:275.

Otin pari kuvakaappausta. Alla ne.

Näytä liitetiedosto 2474Näytä liitetiedosto 2473
Jos pitää paikkansa niin on ihan käsittämättömän kovaa ajanut!
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Niin kuin tuossa jutussa kerrotaan niin auton ongelma vesitti Häkkisen testin ja samalla sinetöi päätöksen ollaa palaamatta.
Niinpä. Jos noita teknisiä ongelmia ei olisi ollut, olisi tullut vieläkin hienompi suomalaiskausi 2007, kuin mitä se nyt oli.

Räikkönen Ferrarilla, Kovalainen Renaultilla ja Häkkinen McLarenilla. Ajatelkaas tätä
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1416
Niinpä. Jos noita teknisiä ongelmia ei olisi ollut, olisi tullut vieläkin hienompi suomalaiskausi 2007, kuin mitä se nyt oli.

Räikkönen Ferrarilla, Kovalainen Renaultilla ja Häkkinen McLarenilla. Ajatelkaas tätä
Totta, mutta vielä suurempi seuraus olisi ollut Lewis Hamiltonin debyytin siirtyminen joko tulevaisuuteen McLarenilla tai sitten jonkun pikkutallin kautta tapahtuvaksi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Tällaiseen törmäsin somessa. Eli tämä kausi on ensimmäinen sitten kauden 1995, jolloin Mercedeksen moottoreilla ei ole ajettu top 2- sijoja ensimmäisissä 11 GP:ssä.

Kuitenkin väliin mahtuu suorastaan katastrofaalisen huonoja kausia, kuten kausi 2004, jolloin McLarenin auto oli todella huono kauden alussa. Mutta myöhemmin siitäkin onnistuttiin tekemään kohtalaisen hyvä auto, ja Kimi voitti Spassa. Ennen sitä oli ollut toinen Silverstonessa.

Mahtaako Mercedeksellä voittaa kisoja tällä kaudella?

FB_IMG_1657970126257.jpgFB_IMG_1657970119609.jpgFB_IMG_1657970107081.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Näytä liitetiedosto 746Näytä liitetiedosto 747Näytä liitetiedosto 748Näytä liitetiedosto 749Näytä liitetiedosto 750Näytä liitetiedosto 751

1657974738981.gif1657974739037.gif1657974739299.gif1657974739093.gif1657974739356.gif1657974739146.gif1657974739192.gif1657974739243.gif
Ranskan Paul Ricardin radalla ajetaan siis ensi viikolla. Nyt on moottoriurheilun ystäville tarjolla Formula 1- herkkua kahtena perättäisenä viikonloppuna. Paul Ricard siis aloittaa kahden viikonlopun F1- sirkuksen.

Kun puhutaan yleisesti Ranskasta ja F1:stä, niin Ranskan GP:tä on ajettu usealla eri radalla.

Ranskan Grand Prix on kuulunut Formula 1:n MM-sarjaan vuodesta 1950 lähtien, jolloin kilpailu ajettiin Reims-Gueuxin radalla, ja sen voitti Juan Manuel Fangio. Kaikkiaan Ranskan Grand Prix on ajettu seitsemällä eri radalla. Vuoteen 1964 saakka kilpailu ajettiin aina joko Le Mansissa, Reims-Gueuxissa tai Rouen-Les-Essartsissa. Clermont-Ferrandin rata isännöi kilpailua vuosina 1965, 1969, 1970 ja 1972. Vuonna 1967 Ranskan Grand Prix ajettiin Le Mansin radalla, mutta kilpailussa ei käytetty kuuluisan 24 tunnin kilpailun rataversiota, vaan lyhyempää ja hitaampaa Bugatti Circuitia.

Vuonna 1971 Paul Ricard ja vuonna 1974 Dijon-Prenois liittyivät Ranskan osakilpailua isännöineiden ratojen joukkoon. Ranskan Grand Prix järjestettiin 1970-luvulta lähtien vuorotellen Paul Ricardissa ja Dijon-Prenoisissa, kunnes kilpailu vakiintui 1980-luvulla joksikin aikaa Paul Ricardiin. Vuonna 1990 ajettiin vielä Paul Ricardissa, ja vuodesta 1991 lähtien Ranskan Grand Prix ajettiin poliittisista syistä Magny-Coursin moottoriradalla lähellä Neversin kaupunkia. Magny-Coursissa ajettiin 18 kertaa, mikä tekee siitä eniten Formula 1 -kilpailuja isännöineen ranskalaisen radan. Ranskan Grand Prix oli vähällä pudota Formula 1 -kalenterista vuoden 1997 jälkeen, mutta sopimus kilpailun järjestämisestä saatiin aikaan viime hetkellä ja Magny-Cours lisättiin kalenteriin kesken kauden 1998.

Ranskan Grand Prix’n menestynein kuljettaja on Michael Schumacher, joka on voittanut kilpailun peräti 8 kertaa (1994-1995, 1997-1998, 2001-2002, 2004 ja 2006). Kukaan muu kuljettaja ei ole voittanut samaa kilpailua yhtä monta kertaa. Myös Michaelin nuorempi veli, Ralf voitti Ranskan GP:n kaudella 2003.
Suomalaisista kilpailun on voittanut Kimi Räikkönen vuonna 2007.

Kimi Räikkönen on ajanut Ranskassa viisi kertaa podiumille. Kaudella 2007 tuli siis voitto. Toinen sija tuli kausilla 2002, 2005 ja 2008. Kolmanneksi Kimi ajoi kaudella 2018.

Mika Häkkinen ei koskaan voittanut Ranskassa, mutta toiset sijat tulivat kaudella 1999 ja 2000. Kauden 1999 on eittämättä paras ja tapahtumarikkain Ranskan GP koskaan. Kaudella 1998 Häkkinen oli kolmas Ferrari-kaksikon Schumacher- Irvine jälkeen.

Keke Rosberg voitti myös kaudella 1982 Ranskan maaperällä ajetun GP:n Dijonissa, mutta tapahtuma tunnettiin Sveitsin GP:nä.

Valtteri Bottas oli toinen Ranskassa kaudella 2019.


Ralf Schumacher otti viimeisen GP- voittonsa Ranskan GP:ssä kaudella 2003.

xwz0c7f49x311.jpg

Rataviivat ja leveät ulostuloalueet puhututtavat Paul Ricardilla.

E4KCCzeXwAMNKhz.jpeg


E4J8jxtXEAEgFAG.jpeg


E4J68_LWUAAqb2e.jpeg


Ranskalaisia tiimejä alla kuvissa. Alpine ja Prost.


alpine-f1-car-in-motion-side.jpg


f1-brazilian-gp-1999-olivier-p.jpg




Kaikkien aikojen paras Ranskan GP on allekirjoittaneen mielestä Ranskan GP- vuosimallia 1999. Todella tapahtumarikas GP, jonka voittoon ajoi Jordanin Heinz-Harald Frentzen.


Kimi Räikkönen on toistaiseksi ottanut ainoan suomalaisvoiton Ranskassa 2007. Voitto tuli hyvään aikaan, sillä Melbournen avausvoiton jälkeen Kimillä oli ollut vaikeampaa. Aika-ajoissa Kimi oli kolmas Massan ottaessa paalupaikan, mutta kisassa osat vaihtuivat.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Mitä muistoja teillä on Ranskan GP:stä historian saatossa? Entäpä ranskalaisista kuljettajista? Kirjoittaminen ja muistelu täysin vapaata
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Ensimmäinen Ranskan GP ajettiin vuonna 1906. Paljon on muuttunut tuon jälkeen. Mutta yksi asia on pysynyt, se, että moottoriurheilu viihdyttää edelleen ihmisiä.

Screenshot_20220713-083721_Instagram-01.jpeg

 
Ylös