No eikös tuossa ole niin, että kumpi starttaa paremmin, saa johtaa. Eli vaikka Kimi oli ulkopuolella, olisi hyvin voinut johtaa varikolta lähtiessä.Kanadassa Kimi oli ainakin Kubicaa heikommassa asemassa, kun Kubicalla sisäkurvi varikolta lähdettäessä. Hamilton sitten kumminkin ajoi päin.
Tämän voiton olisi tosiaan suonut Felipe Massalle. Tästä kisastahan oli mennyt tasan vuosi, kun Massa loukkaantui Unkarissa 2009. Ja niinkuin totesitkin, tuohon aikaan tiimimääräykset oli kielletty. Harmi, kun Ferrari käytti siitä huolimatta tiimimääräystä Alonson hyväksi.Itse muistelin tossa viime päivänä surullisen kuuluisaa Hockenheimin 2010 osakilpailua, eli kilpailu missä nähtiin se ikävä Ferrarin tallimääräys Massan ja Alonson taistelessa kisan voitosta keskenään.
Ennen tallimääräystä Felipe oli saanut hyvän lähdön ja kolmosruudusta noussut Alonson ja Vettelin ohi kärkeen!
Kilpailun lähdön jälkeen Massa hallitsi kisaa johtoasemassa kilpailun puoliväliin asti, kunnes sitten yhtäkkiä Ferrarin johtoporras vaati brassia johtoasemassa päästämään kilpailun kakkosena ollutta Alonsoa ohi.
Syynä tähän oli Alonson asema ykköskuskina ja 2010 kauden tiukka mestaruustaisto Vetteliä,Webberiä vastaan.
Massa joutui monen kierroksen painostuksen vuoksi lopulta päästämään Fernandon ohi kärkeen ja näin lopulta toteutui muutaman tallimääräys viestin jälkeen. Jossa Massan asema tuli harvinaisen selväksi katsojille.
Alonso kuittaisi tilanteen ja ajoi lopulta helppoon voittoon.
Mutta Alonson voitosta jäi monille ikävä jälkimaku monille faneille ja omasta mielestäni koko tallimääräys jupakka vahingoitti lajia todella paljon, rohkaistaen muita talleja tekemään jatkossakin tallimääräyksiä.
Taisi olla niin että tallimääräykset olivat kiellettyjä pitkään siihen aikaan. Mutta seuraavana kautena niistä tuli taas sallittuja.
Massa ei Hockenheimin kilpailun jälkeen 25.7.10 enää harmillisesti voittanut kisaa urallaan joten siinä meni Massan kohdalla viimeinen mahis voittaa kilpailun ja kyllä varmasti jäi traumoja tuosta tallimääräyksestä mieleen.
Sainz voitti Silverstonen koska Ferrarin taktiikkaosasto oli niin pihalla, että luulivat Leclercin radalle jättämisen olevan se paras taktiikka. Kakkoskuskille annettiin sitten se vaihtoehtoinen taktiikka, joka osottautui lopulta paremmaksi, kuten jokainen ei-Ferrarilla työskentelevä osasi sanoa.Massan tallimääräys oli sentään ymmärrettävä. Kaudella 2002 Schumacherille oli niin ylivoimainen auto allaan ja Itävallassa tallimääräys kohdistettiin ainoaan mahdolliseen haastajan, Barrichelloon, mikä oli urheilullisesti todella mauton temppu. Ferrari lienee oppinut jotain noista ajoista kun Vettel sai voittaa Singaporen Leclercin edellä ja Sainz Silverstonen.
No tuolloin tiimimääräykset oli kielletty, joten se, että Ferrari tiimimääräystä, oli väärin.Massan tallimääräys oli sentään ymmärrettävä. Kaudella 2002 Schumacherille oli niin ylivoimainen auto allaan ja Itävallassa tallimääräys kohdistettiin ainoaan mahdolliseen haastajan, Barrichelloon, mikä oli urheilullisesti todella mauton temppu. Ferrari lienee oppinut jotain noista ajoista kun Vettel sai voittaa Singaporen Leclercin edellä ja Sainz Silverstonen.
Näin oli. Espanjan gp kyseisenä vuotenahan oli täysin Kimin näytöstä ja nappasi hattutempun tuosta kisasta ja oli mm-johdossa ja kaikki näytti hyvältä. Tämän jälkeen käsittääkseni autoon tehtiin joitain muutoksia jotka eivät täysin Kimille sopineet. Tiedä näistä sitten. Mutta esim. Montrealissa Kimi oli ainakin taistelemassa voitosta kunnes varikolta poistuttaessa paloi punainen valo johon Kimi, sekä Kubica (joka kisan lopulta voitto) pysähtyivät, kuten kuuluikin. Sitten eräs Lewis Hamilton jysäytti autonsa Kimin perään ja kisa oli siinä. Ranskassa tosiaan roikkuva pakoputki tai vastaava hidasti vauhtia ja vei Kimiltä voiton, kakkosija toki tuli, joten vain kaksi pinnaa meni silloin hukkaan. Virheitäkin toki kauden aikana tuli paljon. Eniten varmaan kirpaisivat Span voiton menetys (vähintään kakkossija) ajovirheeseen ja Singaporen ulosjo. Näihin katosi iso tukku pisteitä ja jo ilman noita kahta hölmöilyä olisi Kimi ollut lähellä Hamiltonia kauden loputtua. Todella rikkonainen kausihan tuo oli kärkikuljettajille muutenkin. Paljon sattui virheitä ja keskeytyksiä. Myös Massalle joka menetti Unkarissa voiton kolme kierrosta ennen maalia, kun moottori räjähti ja jälkikäteen katsottuna tähän meni mestaruus. Tästä sitten kiitti Kovalainen, joka nappasi tuolloin uransa ainoaksi jääneen voittonsa. Voittipa tuolla kaudella uransa ensimmäisen kisan myös muuan Sebastian Vettel.Olihan Kimi hyvässä vauhdissa 2008. Pari epäonnea ja auton muuttaminen Massalle paremmin sopivaksi vei sitten terävimmän vauhdin. Kimihän jeesaili Massaa loppukauden kisoissa.
Ohjaustahan Ferrarissa muutettiin ja se oli Kimille myrkkyä. Pienellä tuurin tyngällä olisikin ollut Kimi, jolle talli olisi pedannut loppukauden kisat.Näin oli. Espanjan gp kyseisenä vuotenahan oli täysin Kimin näytöstä ja nappasi hattutempun tuosta kisasta ja oli mm-johdossa ja kaikki näytti hyvältä. Tämän jälkeen käsittääkseni autoon tehtiin joitain muutoksia jotka eivät täysin Kimille sopineet. Tiedä näistä sitten. Mutta esim. Montrealissa Kimi oli ainakin taistelemassa voitosta kunnes varikolta poistuttaessa paloi punainen valo johon Kimi, sekä Kubica (joka kisan lopulta voitto) pysähtyivät, kuten kuuluikin. Sitten eräs Lewis Hamilton jysäytti autonsa Kimin perään ja kisa oli siinä. Ranskassa tosiaan roikkuva pakoputki tai vastaava hidasti vauhtia ja vei Kimiltä voiton, kakkosija toki tuli, joten vain kaksi pinnaa meni silloin hukkaan. Virheitäkin toki kauden aikana tuli paljon. Eniten varmaan kirpaisivat Span voiton menetys (vähintään kakkossija) ajovirheeseen ja Singaporen ulosjo. Näihin katosi iso tukku pisteitä ja jo ilman noita kahta hölmöilyä olisi Kimi ollut lähellä Hamiltonia kauden loputtua. Todella rikkonainen kausihan tuo oli kärkikuljettajille muutenkin. Paljon sattui virheitä ja keskeytyksiä. Myös Massalle joka menetti Unkarissa voiton kolme kierrosta ennen maalia, kun moottori räjähti ja jälkikäteen katsottuna tähän meni mestaruus. Tästä sitten kiitti Kovalainen, joka nappasi tuolloin uransa ainoaksi jääneen voittonsa. Voittipa tuolla kaudella uransa ensimmäisen kisan myös muuan Sebastian Vettel.
Jännä, ettei tuota ohjausta voitu räätälöidä Kimille ja Massalle erikseen. Luulisi että olisi ollut helppo rakentaa kummallekin omaan tyyliin soveltuva ohjaus.Ohjaustahan Ferrarissa muutettiin ja se oli Kimille myrkkyä. Pienellä tuurin tyngällä olisikin ollut Kimi, jolle talli olisi pedannut loppukauden kisat.
Tässäkin saatta olla taustalla tallipäällikkö vaihdos. Jean Todt, joka Kimin Ferrarille halusi lopetti tallipäällikön tehtävissä kauden 2007 jälkeen. Tilalle tuli Domenicali. Tämä saattoi tilanteeseen vaikuttaa. Varsinkaan kun Räikkösen imago ei tuolloin ollut vielä aivan samalla tasolla kuin nykyään.Jännä, ettei tuota ohjausta voitu räätälöidä Kimille ja Massalle erikseen. Luulisi että olisi ollut helppo rakentaa kummallekin omaan tyyliin soveltuva ohjaus.
Lisäksi ongelmana oli myös että Räikkösen ja Massan ajotyylit olivat hyvin erilaisia verrattuna keskenään, kun Kimi siihen aikaan piti yliohjaavasta autosta ja Massa puolestaan enemmän aliohjaavasta eli puskevasta autosta.Tässäkin saatta olla taustalla tallipäällikkö vaihdos. Jean Todt, joka Kimin Ferrarille halusi lopetti tallipäällikön tehtävissä kauden 2007 jälkeen. Tilalle tuli Domenicali. Tämä saattoi tilanteeseen vaikuttaa. Varsinkaan kun Räikkösen imago ei tuolloin ollut vielä aivan samalla tasolla kuin nykyään.
Jälkikäteenhän tästä on spekuloitu aika paljon. Domenicali oli se joka Alonsoa ajoi Kimin tilalle, ja pahimmat rääväsuut väittävät että tehtiin tarkoituksella Massaa suosiva auto jotta sitten Kimin vaihto Alonsoon ei näytä niin pahalta.Tässäkin saatta olla taustalla tallipäällikkö vaihdos. Jean Todt, joka Kimin Ferrarille halusi lopetti tallipäällikön tehtävissä kauden 2007 jälkeen. Tilalle tuli Domenicali. Tämä saattoi tilanteeseen vaikuttaa. Varsinkaan kun Räikkösen imago ei tuolloin ollut vielä aivan samalla tasolla kuin nykyään.
Ihan selvä juttuhan se oli: Räikkönen ei koskaan oikein sopinut Ferrarille, joka vielä kaipasi Schumacherin haamua ja toivoi Räikkösen istuvan samoihin saappaisiin. Oikeastaan oli ihme, että Räikkönen sai ajaa koko sopimuksensa loppuun. Hänellä oli suuria vaikeuksia jo kaudella 2007, mutta McLarenin säätäminen ja Massaa kohdanneet epäonnen sattumat sallivat miehen viedä mestaruuden. Olisi hyvin voinut käydä niinkin, että Kimistä olisi tullut kakkoskuski jo keskellä kesää 2007 ja sen jälkeen hänestä olisi yritetty irtautua hyvin nopeasti.Monet ajattelee, että Alonso olisi Kimiä parempi rattimies, mutta oikeastaan aina kauteen 2008 Kimiä ja Fernandoa pidettiin yleisesti ottaen yhtä hyvinä.
Kimi valittiin vuoden rata-autoilijaksi Alonson sijaan kauden 2005 päätteeksi. Oikeastaan vasta Kimin tappio Massalle kaudella 2008 muutti median ja fanien suhtautumista Kimiin.
Tästä huolimatta olisi ollut kyllä mielenkiintoista nähdä Kimin ajavan kaudella 2010 sopimuksensa mukaisesti Ferrarilla. Olisiko Kimi pystynyt taistelemaan Alonson tavoin tuolloin mestaruudesta jää ikuisesti arvoitukseksi. Itse uskon siihen että olisi.
Miksiköhän Ferrari halusi korvata nimenomaan Kimin Alonsolla, eikä Massaa Alonsolla? Tätä joskus pohtinut.
Toisaalta myös Kimi Räikkösellä oli epäonnea kaudella 2007 , kun joutui keskeyttämään teknisiin vikoihin podium- paikalta Barcelonassa ja Nurburgringillä.Ihan selvä juttuhan se oli: Räikkönen ei koskaan oikein sopinut Ferrarille, joka vielä kaipasi Schumacherin haamua ja toivoi Räikkösen istuvan samoihin saappaisiin. Oikeastaan oli ihme, että Räikkönen sai ajaa koko sopimuksensa loppuun. Hänellä oli suuria vaikeuksia jo kaudella 2007, mutta McLarenin säätäminen ja Massaa kohdanneet epäonnen sattumat sallivat miehen viedä mestaruuden. Olisi hyvin voinut käydä niinkin, että Kimistä olisi tullut kakkoskuski jo keskellä kesää 2007 ja sen jälkeen hänestä olisi yritetty irtautua hyvin nopeasti.
No toisaalta eivätpä Kimin seuraajatkaan olleet sen sopivampia Ferrarilla.Ihan selvä juttuhan se oli: Räikkönen ei koskaan oikein sopinut Ferrarille, joka vielä kaipasi Schumacherin haamua ja toivoi Räikkösen istuvan samoihin saappaisiin. Oikeastaan oli ihme, että Räikkönen sai ajaa koko sopimuksensa loppuun. Hänellä oli suuria vaikeuksia jo kaudella 2007, mutta McLarenin säätäminen ja Massaa kohdanneet epäonnen sattumat sallivat miehen viedä mestaruuden. Olisi hyvin voinut käydä niinkin, että Kimistä olisi tullut kakkoskuski jo keskellä kesää 2007 ja sen jälkeen hänestä olisi yritetty irtautua hyvin nopeasti.
Tuo oli hyvä! Tossa oli paljon uutta materiaalia mitä koskaan ennen nähnyt Mikan nuoruusvuosilta. Hieno teko F1-tililtä! :ahem:Virallinen F1- tili muistaa tällä kertaa Mika Häkkisen loistavaa uraa F1:ssä. Reilun vartin video.
On kyllä hienoa, että nämä entiset F1- suuruudet käyvät välillä ulkoiluttamassa entisiä menopelejäänTuo oli hyvä! Tossa oli paljon uutta materiaalia mitä koskaan ennen nähnyt Mikan nuoruusvuosilta. Hieno teko F1-tililtä! :ahem:
Tässä nostalgiaa joka tapahtui viime viikonloppuna:
Vaikea laittaa Ferrarin surkeutta Vettelin piikkiin. Silloin vain oli huonot vuodet ja tallissa vaihtui johto aika tiuhaan. Alonso oli paljon Räikköstä sitoutuneempi ja teki töitä myös kulisseissa, mutta toisaalta hänen voidaan sanoa myrkyttäneen tallin niin, ettei se kyennyt tekemään töitä parhaalla teholla.No toisaalta eivätpä Kimin seuraajatkaan olleet sen sopivampia Ferrarilla.
Vettel kylläkin lusi sopimuksensa loppuun asti, mutta Ferrari ei edes neuvotellut jatkosta siitä eteenpäin. Kaiken rehellisyyden nimissä, niin Kiminkin kohdalla kyse oli siitä, että Ferrari halusi miehestä eroon jo pitkään ennen kauden 2009 alkua, mutta Kimillä oli yksipuolinen optio sopimuksen pidentämiseksi kauden 2010 loppuun. Ei sopimusta jatkettu Kimin puolelta siksi, että hän oikeasti uskoi voivansa ajaa Ferrarilla, vaan koska siten Ferrari joutui maksamaan paljon enemmän jotta mies ei ajaisi.Alonson ja Vettelin piti olla ne kuskit jotka piti olla Schumin todellisia korvaajia aikoinaan, näin ei kuitenkaan käynyt.
Lopulta kaikkia yhdistää se että kolmikon sopimukset purettiin ennen aikojaan ja aika katkerissa tunnelmissa sopparit päättyivät etenkin Vettelin ja Alonson kohdalla 2014,2020.