Suomen MM-ralli 2022

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2137
Wau

Jos Tänak olisi runosielu niin kuvailisi viikonloppuaan kuin edesmennyt sielunkumppaninsa Ayrton Senna:

”And suddenly I realised that I was no longer driving the car consciously. I was driving it by a kind of instinct, only I was in a different dimension.”

Uskomaton rattimies, modernin Jyskälän kiistaton kuningas, what a time to be alive
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Alppihiihdossa, jossa rata kuluu kilpailun myötä, kilpailijoiden lähtöjärjestyksiä pyöritetään menestyksen mukaan.
Kyllä. Ne jotka ovat menestyneet parhaiten laskevat ns. "kuumassa ryhmässä" joille taataan parhaat olosuhteet ekalla kiekalla. Ne jotka eivät ole menestyneet, laskevat loppupäässä kuluneella radalla. Toinen kiekka muistaakseni top 10 käännetyssä järjestyksessä, ja loput sitten heidän jälkeen. saattaa olla että ykkös kiekan voittaja kärsii jonkun verran kun laskee kuluneella radalla...en niin tarkasti tiedä. Mutta mielestäni tässä ei ole itsetarkoituksena rangaista menestyjiä. Alpissahan olosuhteet muuttuu kesken kisan, sumu, valo, joten tasapuolista ei siitäkään saa muutenkuin viemällä se laboratorio olosuhteisiin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Alppihiihdossa, jossa rata kuluu kilpailun myötä, kilpailijoiden lähtöjärjestyksiä pyöritetään menestyksen mukaan.
Mielestäni olisi urheilullisesti reiluinta, että heille jotka ovat menestyneet edes yritettäisiin taata tasapuoliset olosuhteet. Jos jonkun pitää lähteä auraamaan, niin annetaan sitten edes lupa leikata renkaita ja edes lupa yrittää sopeutua olosuhteisiin....mutta sehän ei käy, koska se vesittäisi tämän keinotekoisen tasoitusjärjestelmän.

NHL on maailman kommunistisin urheilusarja jossa menestyjää rangaistaan kun edellisen kauden mestari pääsee varaamaan pelaajia viimeisenä ja runkosarjan häviö palkitaan ekan kiekan varausvuorolla.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
229
Mielestäni olisi urheilullisesti reiluinta, että heille jotka ovat menestyneet edes yritettäisiin taata tasapuoliset olosuhteet. Jos jonkun pitää lähteä auraamaan, niin annetaan sitten edes lupa leikata renkaita ja edes lupa yrittää sopeutua olosuhteisiin....mutta sehän ei käy, koska se vesittäisi tämän keinotekoisen tasoitusjärjestelmän.

NHL on maailman kommunistisin urheilusarja jossa menestyjää rangaistaan kun edellisen kauden mestari pääsee varaamaan pelaajia viimeisenä ja runkosarjan häviö palkitaan ekan kiekan varausvuorolla.
Oletko koskaan miettinyt, miksi ihmeessä sitä halutaan, no, kutsutaan sitä nyt vaikka sitten näin, keinotekoisesti tasoittaa? Se ei nyt ole niin mustavalkoista, että halutaan vaan jotakin rangaista yms.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Oletko koskaan miettinyt, miksi ihmeessä sitä halutaan, no, kutsutaan sitä nyt vaikka sitten näin, keinotekoisesti tasoittaa? Se ei nyt ole niin mustavalkoista, että halutaan vaan jotakin rangaista yms.
Tottakai ymmärrän, tasainen sarja, enemmän eri voittajia=parempi viihdearvo. ideaali tilannehan olisi, että olisi 5 tehdastallia, jotka kaikki pystyisi ajaa voitosta. Tässäkin Tänakin tapauksessa vaan jossittelulle jää liikaa varaa...urheilullisuus kärsii. Ott palkittiin paremmalla lähtöpaikalla siitä, että hän on suorittanut huonosti alkukauden. Ei kovin urheilullista. Viihdearvo toki 100%. Olishan se tylsää jos paras voittais aina kailkki kisat. Nythän ei virallisesti myönnetä, että rankaisemme menestyjiä, vaan ollaan vaan hiljaa ja pidetään faneja tyhminä.

Olisin vaan halunnut nähdä kumpi on kovempi kuski oikeasti jyskälässä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Oletko koskaan miettinyt, miksi ihmeessä sitä halutaan, no, kutsutaan sitä nyt vaikka sitten näin, keinotekoisesti tasoittaa? Se ei nyt ole niin mustavalkoista, että halutaan vaan jotakin rangaista yms.
100 metrin juoksukisoistakin olisi saatu huomattavasti jännittävämpi spektaakkeli jos Usain Boltin juoksuradalle olis laitettu irtohiekkaa. Ei koskaan olisi ennakkoon tiennyt kuka voitaa. Olisi ollut huomattavasti parempaa viihdettä.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
229
Kaiken kaikkiaan hieno tapahtuma. Tanak ansaitsi ehdottomasti voittonsa ja Kalle oli ainut, joka kykeni vastaamaan samaan vauhtiin sekä vaihteleva sää toi mielenkiintoa kilpailuun. Kaikki ainekset oli siihen, että "mitä tahansa olisi voinut tapahtua".

Kallen osalta tulevaisuuteen sellainen oppi, että auramiehenä on ehkä otettava pikkuisen enemmän riskiä lisää, jotta ei jää ihan noin paljon kirittävää. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta näin se vaan on.

Iso miinus kuitenkin siitä, että yleisö ei aina osannut toimia niin kuin ollaan aikaisempina vuosina totuttu. Ulkomaalaisia on nyt turha syyttää, koska heitä tuntui tänä vuonna olevan ennätysvähän. Varsinkin Virolaiset tuntui puuttuvan kokonaan. Tämä on siis kaiketi sitä kallemanian seurausta.. menestyshullun maan kansalaiset rientää penkalle, kun kerrankin on mahdollisuus olla itse todistamassa mahdollista voittoa. Paljon oli sellaista väkeä, jotka ihan päivän selvästi olivat elämänsä ensimmäisessä mm-rallissa.

Lapin, Evansin ja Breenin suoritus oli pettymys. Vauhti ei vaan riittänyt haastamaan Kallea ja Tanakkia. Neuvillen suoritus oli enemmän kuin heikko, Oliverin vastaavasti häpeällisen surkea. Ei muuta kuin Suninen kokeilemaan muutaman rallin ajaksi siihen autoon ja Oliver porrasta alemmas. Huttunen lähempänä kokeneempia mitä ennen rallia ajattelin, mutta sellainen sykähdyttävä yksittäinen suoritus jäi kuitenkin tekemättä. Toki, kalusto ei siihen nyt antanut mahdollisuutta, mutta jotenki olisi toivonut, että joku top 3 aika olisi revitty johonkin väliin.

R2:ssa hyvää kisailua. Lindholm haastoi hyvin Sunista ja nyt ei muuta kuin tiukkaa analyysiä siitä, missä vielä häviää ja ne kun saa kuosiin, niin alkaa olemaan R2-tasolle kova tekijä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Pyöräilijät, scuuttaajista puhumattakaan sekä vartti ennen Kallea pätkää pitkin saapuneet olivat etupäässä sieltä nuoremmasta (ja hoikemmasta) päästä katsojia. Saksi-Mohloisessa oli myös näitä jotka yrittivät sovittaa kolmea autoa rinnan. Ilmeisesti uutta porukkaa on saatu penkalle mikä on hyvä, mutta sitä ei ole huomioitu oikein missään oikein mitenkään.
Piti vielä tähän kommentoida että eikö joka liittymässä pitäisi aina olla järkkäri varmistamassa että tie pysyy suljettuna eikä sinne ajeta ajoneuvolla (jollainen fillarikin on)? Vai onko ne fillarit kannettu metsän kautta vai kuinka niillä on pätkälle ajettu?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3582
Sijainti
JKL
Samat naamat jotka nyt itkee lähtöjärjestyksen epäreiluutta, itki aikanaan sitä että Ogierlle/Loebille ei voi kukaan mitään kun ne saa aina parhaan lähtöpaikan...
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4368
Ideaaleja olosuhteita rallissa ei voida järjestää kaikille ei sitten millään . Paras olisi varmaan nopeimman eteen laittaminen aamulenkin jälkeen 1. päivänä mutta tätäkään ei voi tehdä keskitetyn huollon, pitkien siirtymien ja huolto-aikojen takia.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
229
100 metrin juoksukisoistakin olisi saatu huomattavasti jännittävämpi spektaakkeli jos Usain Boltin juoksuradalle olis laitettu irtohiekkaa. Ei koskaan olisi ennakkoon tiennyt kuka voitaa. Olisi ollut huomattavasti parempaa viihdettä.
Onhan niitä lajeja, joissa kilpa-autot lähtee rinnakkain. Jos se on pohja mittarille, jolla selvitetään kovin mies, niin kannattaa vaihtaa vaikka jokamiesluokkaan. Rallin luonteeseen nyt vaan kuuluu se, että autot ei voi samalla kellonlyömällä lähteä. Ja näin ollen olosuhteet ei mene tasan. En tiedä, mutta voisin jopa väittää, että Herra Tänak olisi mielellään lähtenyt perjantaina ensimmäisenä autona matkaan, eikä olisi kokenut sitä mitenkään rangaistuksena.

Ja kun siirrytään päällystetylle tielle, niin tilanne kääntyy päälaelleen. Varsinkin niissä kilpailuissa, joissa leikataan paljon ja näin ollen moskaa nousee heti sen ensimmäisenkin auton jälkeen tielle. Silloinhan etu on heti sillä, joka on parhaiten menestynyt.

Rallikilpailun tarkoitus on tarjota mm. viihdettä katsojille. Ainakin minä seuraan paljon mieluummin tiukkaa kilpailua, jossa välillä voitetaan ja välillä hävitään. Ja jos sitä näinkin yksinkertaisella tavalla kuin lähtöjärjestyksellä voidaan, suhteellisen oikeudenmukaisesti, perusteellusti ja ennen kaikkea tasapuolisesti pitää mielenkiintoisena, niin olen oikein tyytyväinen.

Kallekin on sen jo näyttänyt, että auramiehenäkin voi kilpailuja voittaa. Hyvin olisi siis voinut Tänakinkin nyt piestä, mutta nyt vaan niin ei käynyt ja kaikki kunnia siitä Tänakille, joka niillä hetkillä, kun Kalle iski, pystyi tekemään täydellistä työtä. Oli tällä kertaa Rovanperää kovempi kaveri ja sitä ei Kallen tarvitse hävetä yhtään.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
955
Ei jaksa kitistä tuosta lähtöjärjestyksestä. Vuosien saatossa on kaikenlaista jo kokeiltu ja tämä nykyinen on varmasti paras mahdollinen. Laatikkoa kannattaa joskus katsoa vähän joka suunnasta. Mutta, katsoo sitä sitten mistä tahansa, niin aina se on oikeuden/epäoikeuden mukainen aina jollekin.
No kun ei tämä ole paras. Paras olisi se mitä aikanaan käytettiin että saavat valita lähtöpaikkansa shakedownin aikojen mukaan.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
En tiedä, mutta voisin jopa väittää, että Herra Tänak olisi mielellään lähtenyt perjantaina ensimmäisenä autona matkaan, eikä olisi kokenut sitä mitenkään rangaistuksena.



Rallikilpailun tarkoitus on tarjota mm. viihdettä katsojille. Ainakin minä seuraan paljon mieluummin tiukkaa kilpailua, jossa välillä voitetaan ja välillä hävitään. Ja jos sitä näinkin yksinkertaisella tavalla kuin lähtöjärjestyksellä voidaan, suhteellisen oikeudenmukaisesti, perusteellusti ja ennen kaikkea tasapuolisesti pitää mielenkiintoisena, niin olen oikein tyytyväinen.
Ogier piti kovaa meteliä lähtöpaikkarangaistuksesta, tosin oli sitten hiljaa kun ajettiin assulla, Meeke kysyi haastattelussa, että miksei Ogi nyt itke kun saa ajaa puhtaalla assulla. Olen 100% varma, että Ott ei takuulla olisi halunnut aurata perjantaita.

Itse myös sitämieltä, että koko lajin hengissäpysymisen kannalta ennalta arvaamaton ja tiukka kilpailu on lähes välttämätöntä.

Siinäpä se onkin kun tuo lähtöpaikkarangsistus ei ole millään tavalla perusteltua saati oikeudenmukaista. Huonosti menestyneet palkitaan. Mennään sitten päätyyn asti ja otetaan menestys painot. Kenenmielestä se olisi oikeudenmukaista. Ei ainakaan munmielestä.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
596
Sijainti
Tallissa
Palkintopallille nousee yhteensä 11 kilpailijaparia:
- 8 suomalaista kilpailijaparia
- 2 virolaista kilpailijaparia
- 1 tsekkiläinen kilpailijapari

Jokaisessa luokassa vähintään 2 suomalaista kilpailijaparia palkintopallilla. Ei tämä nyt huonosti mennyt.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
No kun ei tämä ole paras. Paras olisi se mitä aikanaan käytettiin että saavat valita lähtöpaikkansa shakedownin aikojen mukaan.
Tuo systeemi olisi aika lähellä tasapuolinen. Nytkin Kalle parissa haastattelussa muisti mainita aura-auton roolin....myönnettäköön kyllä että Tänak teki kyllä tuolla autolla huikean suorituksen. Vetää vertoja Alenin 037 ajoille. Valitettavasti itselle jäi pieni jossittelun mahdollisuus....entä jos tasapuolisemmat lähtökohdat...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Olen 100% varma, että Ott olisi halunnut aurata perjantaina todella innoissaan jos hänellä olisi ollut Kallen tasoinen johto mestaruudessa.
Entä jos olis johto sarjassa, mutta sen jälkeen 5 pisteen sisällä 5 kuljettajaa ja Kalle lähtöpaikalla 5.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Samat naamat jotka nyt itkee lähtöjärjestyksen epäreiluutta, itki aikanaan sitä että Ogierlle/Loebille ei voi kukaan mitään kun ne saa aina parhaan lähtöpaikan...
No mutta kun niille ei voinu kukaan mitään muutenkaan vaikka oli hyvä lähtöpaikkakin.
 
Ylös