Nascar esimerkki lajista joka on pelkkää showta. Urheilullisuudella ei mitää tekemistä koko lajin kanssa. Kieltämättä on myös todella viihdyttävää. Ensin ajetaan 490 mailia kisaa ja viimeiselle 2 kierrokselle pakko keltaiset liput ja jengi kasaan ja aina saadaan jännittävä maaliintulo. Ainut huonopuoli, että tv- katsojat kattoo vain lähdön ja maaliintulon, koska kaikki muu on turhaaSiirretään rallikisat sisähalliin. Se ratkaisee kaikki ongelmat: sateen (esim. Viron rallin ekan päivän viimeinen ek), vastatuulen ja jos jonkun ajovuorolla aurinko paistaa pilvenraosta suoraan silmiin.
Mitä tekemistä kilpaurheilun kanssa on sillä, että yksi ainoa kohdalle sattunut sadekuuro voi viedä mahdollisuuden taistella voitosta?Mitä tekemistä tällä on kilpaurheilun kanssa?
Saiskohan tähän Nascarien ja muun flamettamisen keskellä jotain vastattua ihan aiheeseen.Jotenkin oudosti kiepsahti Lapin auto ympäri.
Sisä kameran kuvasta ei tarkkaa pysy sanomaan mutta tuliko hieman liian kovaa ?
No kun nähdään videokuvaa ulkopuolelta niin tietää ehkä paremmin.
Jos nyt viittaat tähän Lankamaan episodiin niin tuossakin hienosti vika on vieritetty yleisön syyksi (ihan Tarkiaisenkin suusta), vaikka totuushan on muuta. En nyt avaa sen enempää kuin että se peruminen tapahtui kyllä ihan muista syistä, vaikka toki yleisön sijoittuminen edelsi tuota tilannetta.Iso miinus kuitenkin siitä, että yleisö ei aina osannut toimia niin kuin ollaan aikaisempina vuosina totuttu.
Sen verran kova väite että kiinnostaisi kuulla mistä oli kyseJos nyt viittaat tähän Lankamaan episodiin niin tuossakin hienosti vika on vieritetty yleisön syyksi (ihan Tarkiaisenkin suusta), vaikka totuushan on muuta. En nyt avaa sen enempää kuin että se peruminen tapahtui kyllä ihan muista syistä, vaikka toki yleisön sijoittuminen edelsi tuota tilannetta.
Mites Belgian ralli ja ensimmäisenä ajo - siellä taitaa olla etua kun tie on puhtaampi ainakin mutkien osalta?Joo Kallen auraaminen olisi muuttunut eduksi jos sade olisi kastellut tiet to-pe välisenä yönä. Pienestä on kaikki kiinni...
Ei minua kiinnosta kuka hyötyy ja kuka ei, enkä tosiaan ole ainakaan Kallen puolella. Päinvastoin. Ja olen tästä valittanut siitä asti kun sitä Loebin ja Ogierin dominoinnin seurauksena alettiin ruuvaamaan.Ihmisten muisti on kovin lyhyt. Kalle on myös hyötynyt paikastaan. Niin se vain rallissa menee, että olosuhteet eivät ole kaikille samanlaiset.
Järkkäreiltä kuultuna syitä oli useita. Yleisö kyllä yksi niistä.Sen verran kova väite että kiinnostaisi kuulla mistä oli kyse
Olisiko sinusta sitten parempi, että jo valmiiksi vähäistä kilpailua olisi vielä vähemmän siksi, että valmiiksi hitaat kärsivät enemmän lähtöpaikasta? Ei se ainakaan lajin etu olisi.Lähtöjärjestyssääntö on keinotekoisesti kilpailua tasoittava keino.
Mitä ne muut oli? Vilpitön kymysysJärkkäreiltä kuultuna syitä oli useita. Yleisö kyllä yksi niistä.
En tiedä kuinka julkista tietoa on niin en ala avaamaan, mut laitoin YV:tä.Sen verran kova väite että kiinnostaisi kuulla mistä oli kyse
Nuutinen tätäkin kommentoi ralliradiossa ja totesi yleisön olleen syynä, mutta myös sen että näitä oli useammassakin paikassa, ei vain yksittäinen paikka. Ja että aikataulu tuli vastaan, niin karulta kun se kuulostaakin.Mitä ne muut oli? Vilpitön kymysys
Tosiaan, TV:n kautta seuratessa ilmoitettiin ensin, että pätkä myöhästyy, mutta pian Kalle ajoi pätkää ja sitten heti sai punaisen lipun perään. Tässä kohtaahan ei kukaan voi tehdä mitään ennen kuin Kalle on ajanut pätkän maaliin ja 20 km pätkällä olisi voinut mennä 20 minuuttiakin siihen. Sitten olisi varmaan vielä nolla-auto pitänyt laittaa tsekkaamaan pätkä läpi? Toiset 20 min? Ei olisi loppupäivän aikataulu kestänyt sellaista myöhästymistä.Nuutinen tätäkin kommentoi ralliradiossa ja totesi yleisön olleen syynä, mutta myös sen että näitä oli useammassakin paikassa, ei vain yksittäinen paikka. Ja että aikataulu tuli vastaan, niin karulta kun se kuulostaakin.
Ei punainen lippu vaadi nolla-autoa, eikä sitä varmasti olisi laitettu uudestaan menemään. Luulen enempi että tehtiin vaan pikainen päätös jotta pysyttiin aikataulussa. Seuraava pätkä kun oli Harju joka oli tarkasti aikataulutettu oheisohjelmineen, kuitenkin Vetomiehet olivat tulossa ajamaan sinne MM-letkan jälkeen.Tosiaan, TV:n kautta seuratessa ilmoitettiin ensin, että pätkä myöhästyy, mutta pian Kalle ajoi pätkää ja sitten heti sai punaisen lipun perään. Tässä kohtaahan ei kukaan voi tehdä mitään ennen kuin Kalle on ajanut pätkän maaliin ja 20 km pätkällä olisi voinut mennä 20 minuuttiakin siihen. Sitten olisi varmaan vielä nolla-auto pitänyt laittaa tsekkaamaan pätkä läpi? Toiset 20 min? Ei olisi loppupäivän aikataulu kestänyt sellaista myöhästymistä.
Eli kävikö tässä näin:Tosiaan, TV:n kautta seuratessa ilmoitettiin ensin, että pätkä myöhästyy, mutta pian Kalle ajoi pätkää ja sitten heti sai punaisen lipun perään. Tässä kohtaahan ei kukaan voi tehdä mitään ennen kuin Kalle on ajanut pätkän maaliin ja 20 km pätkällä olisi voinut mennä 20 minuuttiakin siihen. Sitten olisi varmaan vielä nolla-auto pitänyt laittaa tsekkaamaan pätkä läpi? Toiset 20 min? Ei olisi loppupäivän aikataulu kestänyt sellaista myöhästymistä.
Erittäin hyvin kiteytetty.Eli kävikö tässä näin:
-Katsojia oli väärissä paikoissa. Mouton ja muut järjestäjät tästä infosivat kilpailun johtoa.
-Kilpailunjohto päätti siirtää EK:n starttia 15 minuutilla, tarkoituksena saada tämän aikana katsojat oikeille paikoille.
-Tieto siirrosta ei mennyt EK:n lähtöön jostain syystä ja Rovanperä lähetettiin alkuperäisellä ajalla liikkeelle. TV-lähetyksessä luki "stage delayed" vain hetki ennen Kallen starttaamista.
-EK:n turvallisuutta ei pystytty takaamaan, joten laitettiin punaiset liput Kallelle.
-Tässä vaiheessa olisi mennyt liikaa aikaa Kallen körötellä pätkä läpi siirtymävauhtia ja sen jälkeen vielä mahdollisesti 0-auton olisi pitänyt pätkä ajaa läpi ja tarkistaa pätkän turvallisuus.
-Pätkä päätettiin perua koska aikatauluista olisi jääty aivan liikaa jälkeen. Peruminen oli ns. pienempi paha.
Eli tässä skenaariossa juurisyy viivästykselle oli väärissä paikoissa olleet katsojat, mutta lopullinen syy pätkän perumiselle oli lähtöpään moka kun Kalle päästettiin pätkälle liian aikaisin.