Suomen MM-ralli 2022

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
223
Siirretään rallikisat sisähalliin. Se ratkaisee kaikki ongelmat: sateen (esim. Viron rallin ekan päivän viimeinen ek), vastatuulen ja jos jonkun ajovuorolla aurinko paistaa pilvenraosta suoraan silmiin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1600
Siirretään rallikisat sisähalliin. Se ratkaisee kaikki ongelmat: sateen (esim. Viron rallin ekan päivän viimeinen ek), vastatuulen ja jos jonkun ajovuorolla aurinko paistaa pilvenraosta suoraan silmiin.
Nascar esimerkki lajista joka on pelkkää showta. Urheilullisuudella ei mitää tekemistä koko lajin kanssa. Kieltämättä on myös todella viihdyttävää. Ensin ajetaan 490 mailia kisaa ja viimeiselle 2 kierrokselle pakko keltaiset liput ja jengi kasaan ja aina saadaan jännittävä maaliintulo. Ainut huonopuoli, että tv- katsojat kattoo vain lähdön ja maaliintulon, koska kaikki muu on turhaa
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Mitä tekemistä tällä on kilpaurheilun kanssa?
Mitä tekemistä kilpaurheilun kanssa on sillä, että yksi ainoa kohdalle sattunut sadekuuro voi viedä mahdollisuuden taistella voitosta?

Ihmisten muisti on kovin lyhyt. Kalle on myös hyötynyt paikastaan. Niin se vain rallissa menee, että olosuhteet eivät ole kaikille samanlaiset. Jollekin sattuu kohdalle sadekuuro, jollekin sade loppuu sopivasti, joku osuu tielle lentäneeseen linjalla olevaan kivenmurikkaan, jollekin tulee eläintapahtumia, joku saa ajaa asfaltilla ennen kuin muut heittävät sille hiekkaa, jonkun poliisi pysäyttää laittomalla autolla ajamisesta (Lappia ei pysäyttänyt), jollekin syttyy hybridin punainen valo, johon tallikaan ei voi mitenkään vaikuttaa.

Hirvonen sanoi jossain viikonlopun lähetyksessä siihen tapaan, että rallin hienouteen kuluu mitä moninaisimpien tapahtumien ja sattumien todennäköisyys. Yleensä nämä on koettu lajista riippumatta rikkautena. Alppihiihdossa nautitaan radan kulumisen spekuloinnista (toisella kierroksella tehdään suuria nousuja, jopa 20 pykälää), pitkien matkojen hiihdoissa kirotaan muuttunutta keliä tai alkanutta lumisadetta jne.

Kun Kalle raivosi vähän aikaa sitten loistoajan viimeisellä pätkällä loppuneen sateen vuoksi, niin kovasti ylistettiin Kallen ilmiömäisiä taitoja, mutta sateen vaikutus unohdettiin kokonaan. Nämä muistetaan niin kuin muistetaan.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4368
Joo Kallen auraaminen olisi muuttunut eduksi jos sade olisi kastellut tiet to-pe välisenä yönä. Pienestä on kaikki kiinni...
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1543
Sijainti
Porvoo
Jotenkin oudosti kiepsahti Lapin auto ympäri.
Sisä kameran kuvasta ei tarkkaa pysy sanomaan mutta tuliko hieman liian kovaa ?
No kun nähdään videokuvaa ulkopuolelta niin tietää ehkä paremmin.
Saiskohan tähän Nascarien ja muun flamettamisen keskellä jotain vastattua ihan aiheeseen. 🤔

Olin kyseisessä paikassa katsomassa eikä sitä kuvannut kuin kaksi ihmistä. Ei meitä siinä muutenkaan ollut kuin kourallinen niin kaikki kyseli toisilta että kuvasiko kukaan. Yksi prätkä mies ja Ranskalainen kuvaaja, joka valitettavasti kuvasi vain omaksi iloksi, ei Youtubeen. Kummallekkin sanottiin että lähettäisi kuvamateriaaliaan WRC:lle, mutta en tiedä miten käy. Paikassa myös Breenillä oli tilannetta. Ja niin, Lapilla ei siis tökkää mihinkään vaan vauhtia oli vain aivan liikaa.

Iso miinus kuitenkin siitä, että yleisö ei aina osannut toimia niin kuin ollaan aikaisempina vuosina totuttu.
Jos nyt viittaat tähän Lankamaan episodiin niin tuossakin hienosti vika on vieritetty yleisön syyksi (ihan Tarkiaisenkin suusta), vaikka totuushan on muuta. En nyt avaa sen enempää kuin että se peruminen tapahtui kyllä ihan muista syistä, vaikka toki yleisön sijoittuminen edelsi tuota tilannetta.

Laitatetaan sitten rallipäiväkirjaan pidempi sepustus itse kisasta kun on aikaa paremmin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15965
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos nyt viittaat tähän Lankamaan episodiin niin tuossakin hienosti vika on vieritetty yleisön syyksi (ihan Tarkiaisenkin suusta), vaikka totuushan on muuta. En nyt avaa sen enempää kuin että se peruminen tapahtui kyllä ihan muista syistä, vaikka toki yleisön sijoittuminen edelsi tuota tilannetta.
Sen verran kova väite että kiinnostaisi kuulla mistä oli kyse
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
Siinäkin mielessä historiallinen kisa että ei kovin usei
Joo Kallen auraaminen olisi muuttunut eduksi jos sade olisi kastellut tiet to-pe välisenä yönä. Pienestä on kaikki kiinni...
Mites Belgian ralli ja ensimmäisenä ajo - siellä taitaa olla etua kun tie on puhtaampi ainakin mutkien osalta?
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
955
Ihmisten muisti on kovin lyhyt. Kalle on myös hyötynyt paikastaan. Niin se vain rallissa menee, että olosuhteet eivät ole kaikille samanlaiset.
Ei minua kiinnosta kuka hyötyy ja kuka ei, enkä tosiaan ole ainakaan Kallen puolella. Päinvastoin. Ja olen tästä valittanut siitä asti kun sitä Loebin ja Ogierin dominoinnin seurauksena alettiin ruuvaamaan.

Nuo kaikki muut ovat ihan lajiin kuuluvia asioita. Lähtöjärjestyssääntö on keinotekoisesti kilpailua tasoittava keino. Mitä yhteistä sillä on Lapin tuulilasin rikkoneen kiven kanssa tai sattumalta muuttuneella sääolosuhteella, joille kukaan ei voi mitään? Ne kuuluvat lajiin.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Lähtöjärjestyssääntö on keinotekoisesti kilpailua tasoittava keino.
Olisiko sinusta sitten parempi, että jo valmiiksi vähäistä kilpailua olisi vielä vähemmän siksi, että valmiiksi hitaat kärsivät enemmän lähtöpaikasta? Ei se ainakaan lajin etu olisi.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Lisään vielä, että lähtöjärjestystä voisi verrata formuloiden takasiipeen. Se ei ole sikäli reilu järjestelmä, että takana tuleva saa perusteetonta etua, mutta kuitenkin luulen, että yleisö näkee mieluummin takasiipi auki tehtäviä ohituksia kuin jonossa ajelua, joka jatkuu, vaikka takana oleva olisi selvästi nopeampi.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
595
Sijainti
Tallissa
Mitä ne muut oli? Vilpitön kymysys
Nuutinen tätäkin kommentoi ralliradiossa ja totesi yleisön olleen syynä, mutta myös sen että näitä oli useammassakin paikassa, ei vain yksittäinen paikka. Ja että aikataulu tuli vastaan, niin karulta kun se kuulostaakin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15965
Sijainti
Tampereen lenkki
Nuutinen tätäkin kommentoi ralliradiossa ja totesi yleisön olleen syynä, mutta myös sen että näitä oli useammassakin paikassa, ei vain yksittäinen paikka. Ja että aikataulu tuli vastaan, niin karulta kun se kuulostaakin.
Tosiaan, TV:n kautta seuratessa ilmoitettiin ensin, että pätkä myöhästyy, mutta pian Kalle ajoi pätkää ja sitten heti sai punaisen lipun perään. Tässä kohtaahan ei kukaan voi tehdä mitään ennen kuin Kalle on ajanut pätkän maaliin ja 20 km pätkällä olisi voinut mennä 20 minuuttiakin siihen. Sitten olisi varmaan vielä nolla-auto pitänyt laittaa tsekkaamaan pätkä läpi? Toiset 20 min? Ei olisi loppupäivän aikataulu kestänyt sellaista myöhästymistä.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
595
Sijainti
Tallissa
Tosiaan, TV:n kautta seuratessa ilmoitettiin ensin, että pätkä myöhästyy, mutta pian Kalle ajoi pätkää ja sitten heti sai punaisen lipun perään. Tässä kohtaahan ei kukaan voi tehdä mitään ennen kuin Kalle on ajanut pätkän maaliin ja 20 km pätkällä olisi voinut mennä 20 minuuttiakin siihen. Sitten olisi varmaan vielä nolla-auto pitänyt laittaa tsekkaamaan pätkä läpi? Toiset 20 min? Ei olisi loppupäivän aikataulu kestänyt sellaista myöhästymistä.
Ei punainen lippu vaadi nolla-autoa, eikä sitä varmasti olisi laitettu uudestaan menemään. Luulen enempi että tehtiin vaan pikainen päätös jotta pysyttiin aikataulussa. Seuraava pätkä kun oli Harju joka oli tarkasti aikataulutettu oheisohjelmineen, kuitenkin Vetomiehet olivat tulossa ajamaan sinne MM-letkan jälkeen.
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
98
Tosiaan, TV:n kautta seuratessa ilmoitettiin ensin, että pätkä myöhästyy, mutta pian Kalle ajoi pätkää ja sitten heti sai punaisen lipun perään. Tässä kohtaahan ei kukaan voi tehdä mitään ennen kuin Kalle on ajanut pätkän maaliin ja 20 km pätkällä olisi voinut mennä 20 minuuttiakin siihen. Sitten olisi varmaan vielä nolla-auto pitänyt laittaa tsekkaamaan pätkä läpi? Toiset 20 min? Ei olisi loppupäivän aikataulu kestänyt sellaista myöhästymistä.
Eli kävikö tässä näin:

-Katsojia oli väärissä paikoissa. Mouton ja muut järjestäjät tästä infosivat kilpailun johtoa.
-Kilpailunjohto päätti siirtää EK:n starttia 15 minuutilla, tarkoituksena saada tämän aikana katsojat oikeille paikoille.
-Tieto siirrosta ei mennyt EK:n lähtöön jostain syystä ja Rovanperä lähetettiin alkuperäisellä ajalla liikkeelle. TV-lähetyksessä luki "stage delayed" vain hetki ennen Kallen starttaamista.
-EK:n turvallisuutta ei pystytty takaamaan, joten laitettiin punaiset liput Kallelle.
-Tässä vaiheessa olisi mennyt liikaa aikaa Kallen körötellä pätkä läpi siirtymävauhtia ja sen jälkeen vielä mahdollisesti 0-auton olisi pitänyt pätkä ajaa läpi ja tarkistaa pätkän turvallisuus.
-Pätkä päätettiin perua koska aikatauluista olisi jääty aivan liikaa jälkeen. Peruminen oli ns. pienempi paha.

Eli tässä skenaariossa juurisyy viivästykselle oli väärissä paikoissa olleet katsojat, mutta lopullinen syy pätkän perumiselle oli lähtöpään moka kun Kalle päästettiin pätkälle liian aikaisin.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1543
Sijainti
Porvoo
Eli kävikö tässä näin:

-Katsojia oli väärissä paikoissa. Mouton ja muut järjestäjät tästä infosivat kilpailun johtoa.
-Kilpailunjohto päätti siirtää EK:n starttia 15 minuutilla, tarkoituksena saada tämän aikana katsojat oikeille paikoille.
-Tieto siirrosta ei mennyt EK:n lähtöön jostain syystä ja Rovanperä lähetettiin alkuperäisellä ajalla liikkeelle. TV-lähetyksessä luki "stage delayed" vain hetki ennen Kallen starttaamista.
-EK:n turvallisuutta ei pystytty takaamaan, joten laitettiin punaiset liput Kallelle.
-Tässä vaiheessa olisi mennyt liikaa aikaa Kallen körötellä pätkä läpi siirtymävauhtia ja sen jälkeen vielä mahdollisesti 0-auton olisi pitänyt pätkä ajaa läpi ja tarkistaa pätkän turvallisuus.
-Pätkä päätettiin perua koska aikatauluista olisi jääty aivan liikaa jälkeen. Peruminen oli ns. pienempi paha.

Eli tässä skenaariossa juurisyy viivästykselle oli väärissä paikoissa olleet katsojat, mutta lopullinen syy pätkän perumiselle oli lähtöpään moka kun Kalle päästettiin pätkälle liian aikaisin.
Erittäin hyvin kiteytetty. 👍
 
Ylös