Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
881
Ei varmaan vaan auto sopinut ajotyyliin. Frentzen ajoi hyvin Sauberilla ja Jordanilla. Mutta sitten Williamsilla epäonnistui.

Tähän tuo oman erikoisuutensa se, että Frentzen voitti sekä Damon Hillin että Nick Heidfeldin, joille puolestaan Williams-aikainen tiimikaveri hävisi.
Jacques Villeneuve?

Oliko mielestänne hyvä kuski vai pärjäsi vaan Williamsin huippuauton takia?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8421
Sijainti
Helsinki
Frentzenistä ja Jordanista puheenollen, kuka muistaa, että miksi Jordan vaihtoi Frentzenin kesken kauden 2001 Jean Alesiin?

Alesi ajoi näin alkukauden Prostilla, loppukauden Jordanilla, ja Frentzen puolestaan alkukauden Jordanilla ja loppukauden Prostilla.
Sopimusasiat. Eddie Jordan olisi halunnnut pitää Frentzenin tallissa, mutta vaarana oli Hondan moottorien menetys. Honda vaati Takuma Saton palkkaamista kaudelle 2002.

https://timesofmalta.com/articles/view/jordan-reveals-he-sacrificed-frentzen-for-engines.98338
"At the time I couldn't let him renew the contract because my only way of holding onto the Honda engine was by giving Sato the drive.

"I loved Frentzen. He won more grands prix for Jordan than anyone else. But I had to protect the engine situation, that was absolutely crucial.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Jacques Villeneuve?

Oliko mielestänne hyvä kuski vai pärjäsi vaan Williamsin huippuauton takia?
Villeneuve ei missään tapauksessa ollut huono kuljettaja. Ehei, huonot kuljettajat ei voita maailmanmestaruuksia.

Mutta jos vertaa Villeneuvea oman aikansa muihin maailmanmestareihin, Michael Schumacheriin ja Mika Häkkiseen, pidän kyllä Villeneuvea heihin verrattuna heikompana kuljettajana.

Kun tarkastelee myös Villeneuven uraa, niin aika moni tiimikaveri kuitenkin kykeni voittamaan hänet.

Damon Hill ajoi puolet enemmän GP- voittoja kaudella 1996 (Hill voitti 8 GP:tä, Villeneuve 4 GP:tä), Olivier Panis oli aivan tasavertainen Villeneuven kanssa miesten BAR- vuosina 2001-2002, Jenson Button voitti Villeneuven kaudella 2003, Fernando Alonso kaudella 2004, Felipe Massa kaudella 2005 ja Nick Heidfeld kaudella 2006.

Myös Mika Salo ajoi BAR- tiimin parhaan kisasuorituksen kaudella 1999 tuuratessaan Zontaa ollen seitsemäs Imolassa. Villeneuve ei siihen pystynyt koko kauden aikana.

Jos näin ajattelee, niin sanoisin Villeneuven olleen riittävän hyvä voittaakseen maailmanmestaruuden, mutta on myös paljon kuljettajia, jotka eivät voittaneet koskaan urallaan mestaruutta, ja jotka ovat myös Villeneuvea parempia kuljettajia.

Villeneuve voitti ylivoimaisella autolla mestaruuden ja tuolloin Schumacherin Ferrari oli kyllä heikompi auto.

Villeneuve ei ole F1- historian huonoin mestari, mutta ei paraskaan.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
881
Villeneuve ei missään tapauksessa ollut huono kuljettaja. Ehei, huonot kuljettajat ei voita maailmanmestaruuksia.

Mutta jos vertaa Villeneuvea oman aikansa muihin maailmanmestareihin, Michael Schumacheriin ja Mika Häkkiseen, pidän kyllä Villeneuvea heihin verrattuna heikompana kuljettajana.

Kun tarkastelee myös Villeneuven uraa, niin aika moni tiimikaveri kuitenkin kykeni voittamaan hänet.

Damon Hill ajoi puolet enemmän GP- voittoja kaudella 1996 (Hill voitti 8 GP:tä, Villeneuve 4 GP:tä), Olivier Panis oli aivan tasavertainen Villeneuven kanssa miesten BAR- vuosina 2001-2002, Jenson Button voitti Villeneuven kaudella 2003, Fernando Alonso kaudella 2004, Felipe Massa kaudella 2005 ja Nick Heidfeld kaudella 2006.

Myös Mika Salo ajoi BAR- tiimin parhaan kisasuorituksen kaudella 1999 tuuratessaan Zontaa ollen seitsemäs Imolassa. Villeneuve ei siihen pystynyt koko kauden aikana.

Jos näin ajattelee, niin sanoisin Villeneuven olleen riittävän hyvä voittaakseen maailmanmestaruuden, mutta on myös paljon kuljettajia, jotka eivät voittaneet koskaan urallaan mestaruutta, ja jotka ovat myös Villeneuvea parempia kuljettajia.

Villeneuve voitti ylivoimaisella autolla mestaruuden ja tuolloin Schumacherin Ferrari oli kyllä heikompi auto.

Villeneuve ei ole F1- historian huonoin mestari, mutta ei paraskaan.
Jacques oli aluksi oikeen väriläiskä,mut se tähteys katos aika nopeesti suoritusten laskiessa..
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Laittakaas foorumilaiset mielestänne parhaita F1- kausia kautta aikain. Ja pienine perusteluineen.

Itse laitan omassa listauksessani kokonaan syrjään kaudet, jotka olivat mielenkiintoisia vain suomalaisten menestyksen vuoksi. Eli kaudet 1998 ja 2007, jotka kummatkin olivat todella mielenkiintoisia juuri suomalais-menestyksen takia. Hienoja kausia kummatkin, mutta haen nyt kautta, jotka olivat mielenkiintoisia niiden yllätyksellisyyden takia.

Seuraavassa muutamia omasta mielestäni hyviä kausia.

1. Kausi 1997. Todella mielenkiintoinen kausi ja tasainen mestaruustaistelu. Yllätyksiäkin tuli pienempien tiimien onnistuessa saavuttamaan podiumeja.

Olivier Panis oli Prostilla toinen Barcelonassa, Barrichello Stewartilla toinen Monacossa ja Hill Arrowsilla toinen Unkarissa.

2. Kausi 2003.

Kausi oli todella tasainen kolmen kärkitiimin välillä. Ferrari, Williams ja McLaren kävivät todella tasaisen mestaruustaistelun, joka huipentui Suzukassa. Välillä näytti siltä, että peräti viisi kuljettajaa taisteli mestaruudesta, kun taistelussa oli mukana Michael Schumacherin, Montoyan ja Räikkösen lisäksi vielä Ralf Schumacher ja Barrichello.

Myös Jordanilla otettiin voitto Fisichellan toimesta Interlagosissa ja Renault voitti Alonson ajamana Unkarissa.

3. Kausi 1999.

Hieno Kausi tämäkin. Kummatkin Suomalaiset Mikat, Häkkinen ja Salo, pääsivät nauttimaan huipputason kalustosta. Mutta jos unohdetaan suomalaisnäkökulma, niin olihan hienoa nähdä Frentzenin voittavan Jordanilla Magny-Coursissa ja Monzassa, sekä Herbertin voittavan Nurburgringillä.

4. Kausi 2012.

Seitsemän eri voittajaa seitsemässä eri kisassa. Uskomatonta. Ja kahdeksan eri voittajaa koko kauden aikana. Myös Williamsilla ja Lotuksella voitettiin. Kimi Räikkönen palasi takaisin välivuosien jälkeen ja heti voittajaksi. Sekä kuljettajien pronssille.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
881
Laittakaas foorumilaiset mielestänne parhaita F1- kausia kautta aikain. Ja pienine perusteluineen.

Itse laitan omassa listauksessani kokonaan syrjään kaudet, jotka olivat mielenkiintoisia vain suomalaisten menestyksen vuoksi. Eli kaudet 1998 ja 2007, jotka kummatkin olivat todella mielenkiintoisia juuri suomalais-menestyksen takia. Hienoja kausia kummatkin, mutta haen nyt kautta, jotka olivat mielenkiintoisia niiden yllätyksellisyyden takia.

Seuraavassa muutamia omasta mielestäni hyviä kausia.

1. Kausi 1997. Todella mielenkiintoinen kausi ja tasainen mestaruustaistelu. Yllätyksiäkin tuli pienempien tiimien onnistuessa saavuttamaan podiumeja.

Olivier Panis oli Prostilla toinen Barcelonassa, Barrichello Stewartilla toinen Monacossa ja Hill Arrowsilla toinen Unkarissa.

2. Kausi 2003.

Kausi oli todella tasainen kolmen kärkitiimin välillä. Ferrari, Williams ja McLaren kävivät todella tasaisen mestaruustaistelun, joka huipentui Suzukassa. Välillä näytti siltä, että peräti viisi kuljettajaa taisteli mestaruudesta, kun taistelussa oli mukana Michael Schumacherin, Montoyan ja Räikkösen lisäksi vielä Ralf Schumacher ja Barrichello.

Myös Jordanilla otettiin voitto Fisichellan toimesta Interlagosissa ja Renault voitti Alonson ajamana Unkarissa.

3. Kausi 1999.

Hieno Kausi tämäkin. Kummatkin Suomalaiset Mikat, Häkkinen ja Salo, pääsivät nauttimaan huipputason kalustosta. Mutta jos unohdetaan suomalaisnäkökulma, niin olihan hienoa nähdä Frentzenin voittavan Jordanilla Magny-Coursissa ja Monzassa, sekä Herbertin voittavan Nurburgringillä.

4. Kausi 2012.

Seitsemän eri voittajaa seitsemässä eri kisassa. Uskomatonta. Ja kahdeksan eri voittajaa koko kauden aikana. Myös Williamsilla ja Lotuksella voitettiin. Kimi Räikkönen palasi takaisin välivuosien jälkeen ja heti voittajaksi. Sekä kuljettajien pronssille.
1997 Häkkisen ajot jännitti kauden jälkipuoliskolla..voittoja oli tulossa useampi! Mutta kone hajos aina..

Kausi 99 oli tietysti jännä kun Salokin pääs huippuauton rattiin..Frentzenin esitykset oli upeita.

Tietysti 1998&99 ykkösenä mielessä Häkän mestaruudet..
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
1997 Häkkisen ajot jännitti kauden jälkipuoliskolla..voittoja oli tulossa useampi! Mutta kone hajos aina..

Kausi 99 oli tietysti jännä kun Salokin pääs huippuauton rattiin..Frentzenin esitykset oli upeita.

Tietysti 1998&99 ykkösenä mielessä Häkän mestaruudet..
Barrichello oli myös todella piristävä kaudella 1999. Muutama podium ja paalupaikka Magny-Coursissa. Hieman ironista, että sen Stewartin ainoan GP- voiton ottikin tiimikaveri Johnny Herbert, vaikka Barrichello oli lähes koko kauden niskan päällä.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
881
Barrichello oli myös todella piristävä kaudella 1999. Muutama podium ja paalupaikka Magny-Coursissa. Hieman ironista, että sen Stewartin ainoan GP- voiton ottikin tiimikaveri Johnny Herbert, vaikka Barrichello oli lähes koko kauden niskan päällä.
Ja sitten odotettu sopimus Ferrarille ja pieleen meni! Tai siis joutu täysin Schumin aseenkantajaks..
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Ja sitten odotettu sopimus Ferrarille ja pieleen meni! Tai siis joutu täysin Schumin aseenkantajaks..
Toisaalta Ferrarilla Barrichello pääsi ajamaan sitä kaikkein parasta F1- autoa. Ja voittihan Rubens sentään Ferrarilla 9 GP:tä, ja sen jälkeen ura jatkui vielä Hondalla/Brawn GP:llä, eli toisessa voittajatiimissä.

Barrichello voitti muuten 11 GP:tä, eli saman verran kuin esim. Jacques Villeneuve.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
881
Toisaalta Ferrarilla Barrichello pääsi ajamaan sitä kaikkein parasta F1- autoa. Ja voittihan Rubens sentään Ferrarilla 9 GP:tä, ja sen jälkeen ura jatkui vielä Hondalla/Brawn GP:llä, eli toisessa voittajatiimissä.

Barrichello voitti muuten 11 GP:tä, eli saman verran kuin esim. Jacques Villeneuve.
Harmi ettei Barrichello saanu mestaruutta 2009,tallikaveri Button vei..
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
688
Bar-Honda oli ihan katastrofi luotettavuuden suhteen.
Tarkoittanet Bar tallin ensimmäistä vuonna -99? Silloin ei tokikaan ajettu Hondalla vaan Supertecin koneilla. Silloin kyllä tuli keskeytyksiä keskeytyksen perään. Mutta tuota Bar-Hondaa en nyt erityisen epäluotettavaksi osta. Ei mitään merkittävää määrää keskeytyksiä muihin verrattuna.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
688
Noista mieleenpainuvista kausista itselleeni on jäänyt mieleen kausi 2005. Kimillä kulki ja kenties paremmin kuin koskaan. Mitä nyt auto sitten porsi tien poskeen vähän väliä, millloin kisassa ja milloin aika-ajossa. Mutta oli se hienoa katsoa kisoja, kun tiesi, että Kimi on nopein kaikista. Aina sai jännittää kestääkö se Mersu maaliin saakka. Nurburgring oli kyseiseltä kaudelta karmein pettymys. En ollut uskoa tilannetta todeksi, vaikkakin se toisaalta olikin odotettavissa.

2008 ei sinänsä ollut mikään eeppinen kausi, vaikkakin virheitä ja keskeytyksiä, sekä muunlaista draamaa kaudella olikin paljon. Mutta tältä kaudelta on jäänyt mieleeni Span kisa. Märällä kelillä ajettiin. Kimillä oli alkukauden loiston jälkeen ollut hieman heikompaa jaksoa käynnissä. Tämä kisa sopi Kimille ja sen oli määrä olla Kimin paluu mestaruustaistoon ja ihan hyvältä se näyttikin, mutta olipahan loppu kisalle! Kimi ja Hamilton ohittelivat toisiaan ja spinnailivat kärjessä vuoron perään. Kunnes yhtäkkiä kuva leikkaa Kimin Ferrarin joka rämähtää seinään. Muistan kuinka pettymys valtasi mielen, tässäkö se mestaruuskamppailu nyt oli? Näin jälkeenpäin voisi todeta, että siihenhän se meni. Span teräskaiteisiin. Kyllä söi silloin miestä.
 
Ylös