Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit ūüŹĀ

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14062
Bellofin vuoden 1985 muistelut osa 2 olkaa hyvät:

Osa 2

''Bellofilla oli vuonna 1985 loppupelissä erittäin vähän näyttöjä muista kisoista ennen poismenoaan. Brasiliassa Stefan Johansson ajoi hänen tilallaan, Imolassa hän keskeytti oltuaan Martin Brundlen edellä, Monacosta hän karsiutui harmittavalla tavalla viime hetkellä ja Montrealissa Kanadassa Bellof kapinoi Porschen tahtoa vastaan lähtemällä viime hetkellä mieluummin ajamaan F1:siä vaikka sopimuksen mukaan hänen olisi pitänyt ajaa Le Mansin 24 Tunnin ajossa.

Toisaalta mielenkiintoisena piirteenä Bellof päätti ajaa vasta kun oli kuullut maanmiehensä Winkelhockin ajavan Montrealissa. Bellofin tapaan Winkelhock olisi voinut jättää ajamatta Kanadan Montrealissa ja ajaa Le Mansin 24 Tunnin ajon. Ei kuitenkaan jättänyt eikä jättänyt Bellofkaan. Montrealissa oli hyvin vähän mitään tehtävää Bellofilta muuta kuin kisailla tallikaveria ja ystävää Martin Brundlea vastaan kilpaa ja olla lopulta hänen edellään maalissa.

Ranskan Paul Ricardin ja Englannin Silverstonen 1985 ajot olivat Bellofin oman lyhyen uran huonoimpia ehkä Zandvoortia 1984 huomioimatta hänen ajaessaan täysin lopussa olevalla Tyrrell 012-automallilla ja Cosworthin moottorilla vailla toivoakaan mistään.

Bellof ei kuitenkaan luovuttanut vaan ajoi sopimuksensa mukaisesti silti kisoissa. Bellof sai vihdoin ja viimein Tyrrell 014-automallin ja turbon k√§ytt√∂√∂ns√§ N√ľrburgringille L√§nsi-Saksaan ja √Ėsterreichringille It√§valtaan. N√§iss√§ kisoissa Bellof ajoikin vakuuttavammin joista selv√§sti paremmin It√§vallassa.

Valitettavasti auton tekninen hauraus N√ľrburgringill√§ ja √Ėsterreichringin itsep√§isyys kaasujalan kanssa aiheuttivat ongelmia. Bellof j√§i niukasti pisteitt√§ kotiyleis√∂n edess√§ kasipaikalla L√§nsi-Saksassa ja It√§vallassa bensa loppui kuutospaikalta. Hollannin Zandvoort oli j√§lleen kaikkiaan vaisumpi kisa Bellofille ja kukaan ei voinut aavistaa, ett√§ se j√§isi h√§nen uransa viimeiseksi kilpailuksi.

Ainoa hyvä asia tosin oli kisassa muutoin jälleen vain näyttävä lähtö ja kisailu alkuvaiheesta taas vain tallikaveri Brundlen kanssa.

Kun nämä kaikki kisat tulevat mieleen ennen parhaimpia kisoja Bellofin osalta niin voitiin todeta, että vaikeuksia ja ongelmia riitti näyttävyyden ohella. Ensin Cosworthin autolla ja sittemmin selvästi alitestatulla 014-automallilla turbon kanssa.

Bellof oli vasta totuttelemassa turboauton käyttöön joten on paha sanoa, että olisiko Martin Brundle aivan todella ollut murskaavampi häneen verrattuna myös turboautolla ajaessaan sillä Bellofilla toki oli luonnollisia vaikeuksia oppia ajamaan turboautoa ja Itävallan kaasujalan liikakäyttö ylisuurien turbopaineiden ohella kertoi hieman asiasta.

Siltikään Bellof ei kuitenkaan ollut enää Zandvoortin jälkeen paljonkaan enää vauhdissa Brundlea takana kilpailun ollessa ensimmäinen jolloin molemmat kuljettajat saivat aivan todella ajaa turboautoilla ja mikäli Bellof olisi vain saanut ajaa loppukauden 1985 niin Bellof olisi todennäköisesti voinut menestyä hyvinkin.

Toki Urheiluautojen MM-Sarjan sopimuskuviot olivat yhä läsnä loppuvuodesta 1985 jolloin ainakin Brands Hatchin kilpailu olisi voinut jäädä väliin, mutta Bellof aikoi silti ajaa F1:ssä jos se vain oli mahdollista. Bellofin ajokuvakin oli yleisesti ottaen hyvin hieno.

Jonkin verran tietysti kritisoitavaa oli Bellofin osalta itsepäisyydessä ja ajoittaisesta kiehuvasta luonteesta, mutta muutoin Bellof kärsi myös testivuorojensa menettämisestä vuonna 1985 Martin Brundlen eduksi pitkälti tallin ajattaessa juurikin Brundlea turboautossa keskikaudella.''
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14062
Bellofin vuoden 1985 muistelut osa 3 eli päätösosa tulee tässä:

Osa 3

''Kuten todettua ennen Bellofin poismenoa hän ajoi ehkä Monacon 1984 ajoa huomioimatta uransa parhaimmat ajot vuoden 1985 Portugalin Grand Prixissä Estorilin sateessa ja vuoden 1985 Yhdysvaltain Grand Prixissä Detroitissa.

Estorilissa Bellof pystyi ajamaan kaatosateessa jälleen uskomattoman ajon ja monien mielestä vain huono lähtöruutu esti Bellofia nousemasta Ayrton Sennan kanssa uskomattomaan ajonäytökseen voitosta puhuttaessa ja Detroitissa hän oli ollut Martin Brundlen takana suurimman osan kisaa vain noustakseen lopulta neljänneksi ja vain polttoaineen ehtyminen kytkinvaurion ja etusiiven vaurion ohella estivät häntä nousemasta Michele Alboreton Ferrarin ohi kolmanneksi ja palkinnoille.

Bellof otti usein näyttäviä lähtöjä ja vuoteen 1984 verrattuna Bellof oli onnistuneempi ajaja muutenkin vuonna 1985 siinä, että hän osasi ajaa kurinalaisemmin kuin vuonna 1984, keskittyneemmin ja nyt myös Martin Brundle pysyi selvemmin ja useammin takana toisin kuin vuonna 1984 silloin kun oli ollut keskinäisiä kilvanajoja ennen erillisiä ajattamisia toisen kuljettajan osalta turbon kanssa ja toisen kuljettajan osalta ilman turboa.

Vuonna 1984 vuorostaan Brundle oli ollut oikeastaan läpi kauden niskan päällä. Bellof olisi hyvinkin voinut olla tallikaverinsa edellä 1985 Riossa mikäli vilttiketjuun laittamista ei olisi tapahtunut ja Monacossakin mikäli vain olisi päässyt kilpailuun, mutta hyvin vaikeaa kisaan pääsy oli myös Brundlellekin ja vuodeksi 1985 ei toteutuneen kisan malliin olosuhteista olisi ollut Bellofille mitään apua. Vuoden 1984 Monacon sankariajo olisi myös jäänyt haaveeksi mikäli radalla olisi silloinkin ollut kuivaa.

Bellof onnistui vuonna 1985 vakuuttamaan kaikki asiantuntijat lajissa suurilta osin, vuonna 1986 hän aikoi lähtökohtaisesti enää ajaa vain ja ainoastaan F1:ssä ja vuodeksi 1986 hän oli jäämässä Tyrrelille, mutta myös monet muut tallit halusivat Bellofin ja Ferrarillekin paikkaa odotettiin.

Lopulta Bellof kuitenkin riistettiin Formula 1:n kaikilta ystäviltä julmasti.''

Saa nähdä, että milloin ehtisi laittaa lisää vertailuja ja muisteluja kun niitä tuntuu olevan ilmassa.

Välillä hieman ehkä väärin mennen, mutta ainahan niitä korjata voi.

Niki Laudan profetia Bellofista hengenvaarallisen villinä piti murheellisesti paikkansa.

Sama juttu päti myös toiseen hurjapäähän eli Jo Gartneriin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3594
Näin oli.

Lisäksi oli ainakin pari muutakin juttua eli kenkien valelu voilla hetkeä ennen päivällisiä ja sammakoiden päästö hotellihuoneeseen.

Berger monilta osin tuntui opettaneen Sennan nauramaan ja Senna sitten huvittuneesti puhuen opetti Bergeriä ajamaan entistä paremmin.

Välit olivat ihan alkua kuten vähän myös vuoden 1990 aikana ollutta vaihetta huomioimatta koetuksella oikeastaan vain ainoan kerran eli Suzukan 1991 Sennan nk. Tunnustuskohun yhteydessä.

Siinä kyllä kieltämättä välit vähän aikaa kuohuivat kulisseissa itse kullakin, mutta Bergerillä tietysti se oli kova isku tavallaan.

Etenkin kun miehet tosiaan hyvin selvästi ystäviä olivat niin vähän huonommalla ystävyydellä ja jopa ihan hyvälläkin välit olisivat voineet olla poikki.

Sennalla kun se tunnustuskohu muine seurauksineen olisi voinut maksaa kaiken.

Etenkin kohun jälkeen kun Sennaa oikeastaan pidettiin välillä joissain piireissä ja hetkeen lopullisesti hyvin vastenmielisenä.

Vastenmielisyys vähentyi vuosiksi 1992-1994, mutta vasta Sennan menehtyminen tiesi synninpäästöä käytännöllisesti täysin kun siihen asti suhtautuminen oli osittaista.

Ja 'Piruetti' Piquetille melkein hengenlähtöä huonoimmillaan joukkolynkkauksella kun meni teatteriksi hautajaisia nimeämään tehden itsestään hetkeksi Brasilian vihatuimman miehen!
Itselleni t√§m√§ tunnustuskohu on aivan uusi asia. Voitko kertoa hieman lis√§√§ t√§st√§. Avautuu my√∂s minulle paremmin. Kiitos t√§st√§ ūüėäūüĎć on sinulla aina kyll√§ mielenkiintoista kerrottavaa. N√§kee kyll√§, ett√§ olet panetunut asialle, eli moottoriurheilulle.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3594
Tuolloin tuo Suzukan GP oli Suomen aikaa klo. 6.00. Nykyäänhän pyritään ilmeisesti siihen, että myös Euroopassa nuo kisat ei tulisi ihan niin aikaisin .

Verrokkina esim. että tällä kaudella Suzukan GP on Suomen aikaa klo. 8.00.

Mutta oli n√§iss√§ aamuher√§tyksiss√§ sit√§ jotain. ūüĎć
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9118
Häkkisen mestaruuksien aikaiset Japanin GP:t olivat jonkun verran myöhemmin kuin mitä viime vuosina on ajettu, joten Suomessa oli jo siirretty kelloja ennen kisapäivää. Siitäkin tulee tunti kisan kellonaikaan.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
879
Mitä muistoja teillä on Gerhard Bergeristä ? Minkälaisia fiiliksiä herätti kuljettajana?
Ekana tulee mieleen et oli Sennan tallikaveri ja hyvä ystävä..

Kuljettajana kohtuu hyvä,ei ehkä ihan maailmanmestari-tasoa..
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
879
Oiskoha Bellof ollu ilman kuolemaa Saksan eka supertähti F1:ssä??
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3594
F1:ssä on paljon tarinoita kuljettajista, jotka eivät saavuttaneet lajissa sitä, mikä heille olisi kuulunut. Yksi heistä on Stefan Belloff. Miehellä olisi ollut lahjat tulla vaikka maailmanmestariksi, mutta kuolema korjasi ennen sitä.

Surullista, niin surullista.

Tässä pari artikkelia miehestä. Lukekaa ajatuksella.

https://www.google.com/amp/s/www.sportskeeda.com/amp/f1/the-story-of-stefan-bellof-whose-record-was-unbroken-for-more-than-3-decades
https://bleacherreport.com/articles/1457024-stefan-bellof-one-of-the-fastest-drivers-ever
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14062
Itselleni t√§m√§ tunnustuskohu on aivan uusi asia. Voitko kertoa hieman lis√§√§ t√§st√§. Avautuu my√∂s minulle paremmin. Kiitos t√§st√§ ūüėäūüĎć on sinulla aina kyll√§ mielenkiintoista kerrottavaa. N√§kee kyll√§, ett√§ olet panetunut asialle, eli moottoriurheilulle.
Tuo Sennan nk. Tunnustuskohu on kylläkin vuoden 1991 Suzukasta mainittu useinkin toimestani ennenkin.

Olen käsitellyt sitä myös näissä viesteissä ja toikeissa kuten myös säännöllisin väliajoin muutenkin milloin on kyselty kun tuon kohun jälkiseurauksena oli sitten Suzukassa 1992 toisin päin osat kun siinä kohussa Berger toimi McLarenin melutorvena Williamsin suuntaan.

Tässä niitä linkkiviestejä eri toikkeihin niiden ollessa vähän vanhempia kun uudemmat viittaukset ovat olleet muissa yhteyksissä tuoreemmin kovin lyhyempiä ja kiitos kehuista:

https://f1-forum.fi/threads/ayrton-senna.4115/page-13#post-2327362
https://f1-forum.fi/threads/taellae-paeivaemaeaeraellae-formuloissa-tapahtui.20207/page-5#post-1900004
https://f1-forum.fi/threads/taellae-paeivaemaeaeraellae-formuloissa-tapahtui.20207/page-5#post-1900006
https://f1-forum.fi/threads/rengaskohtaisia-muistoja-menneiltae-ajoilta.16597/page-19#post-1499825
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja ūüáļūüá¶
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4209
Oiskoha Bellof ollu ilman kuolemaa Saksan eka supertähti F1:ssä??
Ei. Wolfgang von Trips johti mm-sarjaa ennen Phil Hilliä kuollessaan 10.10.1961 Monzassa. Hill voitti mm-kultaa pisteen erolla lopulta.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16895

Kimin aika-ajo Spaassa 2002 pyörii aina vähänväliä mielessä. Kohta 4:47 kohassa aika eeppistä ajelua Pouhonissa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3594
Törmäsin tällaiseen taulukkoon internetin keskustelupalstoilla. Laskettu prosentuaalisesti Kimi Räikkösen parhaat kaudet F1:ssä.

Maailmanmestaruusvuosi ykkösenä, ja toiseksi paras kausi 2005. Kolmanneksi paras kausi 2003, mutta neljäntenä on pieni yllätys; nimittäin kausi 2018. Tosin tuolloin Kimi teki Ferrarilla kovaa tulosta saavuttaen 12 podiumia ja GP- voiton.

Screenshot_20220809-203419_YouTube-01.jpeg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3594
Muuten, mikähän mahtanee olla syynä siihen, että siinä, missä Kimin eka Ferrari- stintti oli juhlaa Kimin voittaessa mestaruuden, ja myös McLarenilla kulki erinomaisesti, puhumattakaan Lotuksesta, niin toinen Ferrari- stintti oli välillä yhtä tervanjuontia?

Toki olihan siinä silloinkin muutama hyvä kausi, kuten kausi 2018, mutta pääsääntöisesti tuntuma oli, ettei mikään onnistunut. Tuskin Kimi kuljettajana oli noina vuosina niin paljon muuttunut.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8047
Sijainti
Helsinki
Sen jo moni tietää, että kaudesta 2009 lähtien on pidetty kuukauden mittainen kesäloma Unkarin ja Belgian gp:n välissä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3594
Mika Häkkisen mietteitä Suzukan kisan 1999 jälkeen, kisan, jossa Häkkinen ratkaisi uransa toisen mestaruuden.

Voi vain kuvitella paineita ennen kisaa. Malesian GP:n jälkeen Ferrarit hylätään, mutta Ferrari valittaa, ja saa kaksoisvoiton takaisin. Irvine siis johtaa ennen Suzukaa neljällä pisteellä.

Häkkinen ei saa joutua kisassa Schumacherin taakse. Mutta mahtavalla startilla Häkkinen ottaa johdon jo heti avauskierroksella.

Jos ensimmäinen mestaruus tuli Häkkiselle kovan taistelun päätteeksi, niin samaa voi sanoa myös toisesta mestaruudesta.

Suomella on kolme maailmanmestaria F1:ssä, mutta vain yksi tuplamestari. Eli Häkkinen.

Miltäs nuo Häkkisen vuodet McLarenilla nyt reilun kahdenkymmenen vuoden jälkeen tuntuu? Mitä muistoja noihin vuosiin on jäänyt?

Häkkisen haastattelu.

Mikan startti.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
879
Mika Häkkisen mietteitä Suzukan kisan 1999 jälkeen, kisan, jossa Häkkinen ratkaisi uransa toisen mestaruuden.

Voi vain kuvitella paineita ennen kisaa. Malesian GP:n jälkeen Ferrarit hylätään, mutta Ferrari valittaa, ja saa kaksoisvoiton takaisin. Irvine siis johtaa ennen Suzukaa neljällä pisteellä.

Häkkinen ei saa joutua kisassa Schumacherin taakse. Mutta mahtavalla startilla Häkkinen ottaa johdon jo heti avauskierroksella.

Jos ensimmäinen mestaruus tuli Häkkiselle kovan taistelun päätteeksi, niin samaa voi sanoa myös toisesta mestaruudesta.

Suomella on kolme maailmanmestaria F1:ssä, mutta vain yksi tuplamestari. Eli Häkkinen.

Miltäs nuo Häkkisen vuodet McLarenilla nyt reilun kahdenkymmenen vuoden jälkeen tuntuu? Mitä muistoja noihin vuosiin on jäänyt?

Häkkisen haastattelu.

Mikan startti.
Onhan se hienoa et mestaruudet tuli..kauan kesti Häkällä saavuttaa se taso..toki McLaren oli välillä huono
 
Ylös