CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15049
Japanin Grand Prix vuosimallia 1991 Suzukan radalla tuntui alustavasti erittäin jännittävältä paikalta koska Nigel Mansellin ja Ayrton Sennan välinen mestaruustaistelu tuntui huipentuvan juuri siellä vaikka toki Mansellin voittaessa pakkovoiton olisi mestaruustaistelu vielä venynyt Adelaiden kisaan ja kauden päätökseen Australiassa.
Lajin päättäjillä oli Suzukan aikaan aloitettu vihdoin ja viimein vuoden 1992 osalta tehdä päätöksiä myös Course Carin seuraajan eli Safety Carin käytöstä tai pikemmin piilossa olleen turvallisuuden valvojan virallinen esilletuomisesta lajiin näkyvästikin sääntökirjaan.
Käytettävää virallista mallia ei tiedetty ja Suzukassa testattiin lukuisia eri turva-automalleja. Vuosina 1989-1991 lajin epävirallisena Course Carina oli ollut FISA:n ja FOCA:n toimesta Honda NSX, mutta Paddy McNallyn AllSportsilla oli runsaasti valtaa Course Carien valinnoissa tuolloin.
Vuodesta 1992 eteenpäin lajiin alustavasti tuolloin oli tulossa vain yksi ja virallinen turva-auton säännöllinen toimittaja lajiin. Paikalliset järjestäjät nousivat kuitenkin ehdotusta vastaan ja siitä tuli omanlaisensa kiistakysymys lajiin.
Viikonloppuna Michael Schumacherin kipeän niskan ja selän lisäksi Gabriele Tarquini oli joutua vetäytymään kilpailusta perjantain vapaan harjoituksen kolarin johdosta. Kolarin voima Tarquinilla oli 8 G:tä ja Tarquinin polvikivut kolarin jäljiltä olivat pahimmillaan sietämättömät ja ontumista oli hänellä havaittavissa vielä lauantainakin.
Etenkin kun kipukohtaukset Tarquinilla tulivat yllättäen perjantaina ja lauantaina silloin tällöin ja kipulääkkeet eivät ainakaan vielä lauantaina helpottaneet ajamista. Mikäli Tarquini olisi vetäytynyt niin Michele Alboreto olisi päässyt mukaan kilpailuun ja mikäli vielä Schumacher olisi vetäytynyt kilpailusta niin Nicola Larinikin olisi päässyt kilpailuun. Alboreto ja Larini eivät lopulta päässeet kilpailuun.
Toisaalta Sid Watkins päästi Tarquinin kilpailuun pitkin hampain ja polvikivut Tarquinilla pahenivat kilpailun aikana, mutta Fondmetalin autolle oli pakko saada testikilometrejä myös kautta 1992 varten joten Tarquini jäi ajamaan vaikka lopulta viimeinen olikin kilpailussa. Tosin sitten oli kyllä pakko levätä jotta Adelaideen olisi polvi ehtinyt kuntoutua ajoissa.
Kilpailussa keskikastin vauhtitaso jäi kapeammaksi ja kilpailu Suzukan siihen asti ajetuista kisoista ja monista muista Suzukan kisoista poiketen kilpailu muuttui jopa varsin tylsäksi koska Andrea de Cesariksen ohitusyritys Gianni Morbidellista epäonnistui ja de Cesariksen radalle tulo aiheutti ennen pitkää joukkokolarin joka pilasi hänen oman kilpailunsa, ensikilpailuaan ajaneen Karl Wendlingerin, JJ Lehdon, Emanuele Pirron ja Mika Häkkisen kilpailun.
Häkkisellä oli ollut aiemmin kilpailussa muutaman muun vuoden 1991 kisan tapaan lievä osuma kisan alussa JJ:n kanssa, mutta pahemmat kolarit kyettiin välttämään. Häkkinen kuitenkin keskeytti vasta myöhemmin kolariin ja aiemman joukkokolarin kolarivaurioihiin.
Thierry Boutsen oli ajaa myös keskikastin joukkokolariin mukaan, mutta pysyi niukasti tiellä vaikka Ligier ei kulkenut kuivalla kelillä paljon mihinkään. Erik Comas ajoi jostakin ihmeen syystä Suzukassa 1991 Ligierin vuoden 1991 automallin kuivan kelin ongelmia vastaan jopa tyydyttävän hyvästi ja ehkä olisi voinut olla jopa oikein hyvällä onnella pisteellä kisan lopussa, mutta sähkövika virranjakajan vaurioiduttua autosta ja myöhempi keskeytys sytytyksen täydelliseen pettämiseen pilasi hänen kilpailunsa.
Nelson Piquetilla oli epämiellyttäviä teknisiä ongelmia autossa ja kisan alkupuolella hän joutui taistelemaan Lotuksen Johnny Herbertin kanssa enemmänkin kuin liikaa sijoituksista. Piquetin uran toiseksi viimeinen kilpailu oli hyvin vaikea ja toi jossain määrin mieleen lukuisat vuosien 1988-1989 Lotus-aikojen kilpailut joissa Piquet ajeli ajoittain käsittämättömän surkeasti maailmanmestaruustason kuljettajaksi joskin Piquetin ajomieliala noina vuosina oli uskomattoman alhainen ja Piquet oli kiukkuinen kuin herhiläinen oikeastaan vähän kaikesta.
Sennan ja Mansellin välistä lähtökolaria pelättiin ja Senna oli vuosien 1989-1990 Japanin kisojen takia vuonna 1991 tuomariston erityistarkkailussa vaikka Max Mosleyn tultua FISA:n johtajaksi jotkut lajin seuraajat pitivät tätä armahduksena brasilialaisen teoista sillä Jean-Marie Balestre olisi saattanut sulkea Sennan lajista pihalle mikäli vielä olisi jotakin ongelmaa tapahtunut.
Tai ollut vielä monin verroin tiukempi brasilialaista kohtaan kuin mitä Mosley oli.
Lisäksi Sennalla ja Mansellilla oli torstain lehdistötilaisuudessa oma keskinäinen henkinen taistelu menossa. Senna piikitteli Mansellia miten halusi aina siihen asti kunnes Mansell kysyi Sennalta, että muistaako hän Belgian Grand Prixin 1987?
Mansell oli tuossa kilpailussa menettänyt malttinsa, nostanut Sennan seinille ja lyönyt tätä. Mansell väitti Alain Prostin olevan liian hyväntahtoinen brasilialaista vastaan. Sama temppu häntä kohtaan aiheuttaa saman ja pahemman tilanteen kuin Spa-Francorchampsissa vuonna 1987. Sen jälkeen Senna oli harvinaisen hiljaista miestä ja vain punoituksesta näki miten Sennaa alkoi kuumottamaan tilanne.
Michael Schumacher ja Pierluigi Martini olisivat reaalisesti kierrosajoissa mitattuna ansainneet viimeiset pisteet, mutta lopulta ne ansaitsivat Martin Brundle uskomattoman upealla taktisella ajolla jossa britti toisti vuoden 1989 Suzukan kisan ajamalla maaliin Pirellin Kovilla renkailla ja käymättä varikolla kilpailussa ja Stefano Modena ajettuaan pitkästä aikaa muutenkin kaudella 1991 Hondan evoluutiomoottorilla Suzukassa ja lisäksi Tyrrellin vuoden 1991 automalliin oli viimeisenä vuoden päivityksensä tullut kokonaan uusi jousitus joka perustui vanhaan, kesän 1991 Silverstonen Suurtestissä käytettyyn jousitusratkaisuun.
Kyseinen uusi jousitus oli parhaimmillaan Tyrrellin vuoden 1991 automallissa yhtä tehokas kuin McLarenin vuoden 1991 automallissa oli, mutta ongelmana tuntuivat olevan enemmänkin Pirellin renkaat ja sittemmin sitä oli reilusti päivitetty.
Myöhemmin vuonna 1991 kauden loputtua ja Pirellin vetäydyttyä kävi selväksi tasoero vuoden 1991 Pirellin renkaiden ja Goodyearin renkaiden välillä erilaisella jousitusasetuksella. Vuoden 1991 perinteinen jousitusmalli Tyrrelillä Pirellin renkailla oli 2 sekuntia hitaampi kuin Suzukassa 1991 debytoineella jousitusmallilla. Ja vuoden 1991 automallin testeissä vuotta 1992 varten Goodyearin renkailla ero oli järkyttävä.
Vuoden 1991 perinteinen jousitusmalli Tyrrelillä vuoden 1991 perinteisellä automallilla Pirellin renkailla oli 4 sekuntia hitaampi kuin vuoden 1991 automalli uudistetulla jousitusmalleilla ja Goodyearin renkailla!
Tämä kertoi lyhyesti siitä, että varsinkin uudistetulla jousitusratkaisulla ja Goodyearin renkailla vuoden 1991 Tyrrell olisi ollut erittäin kova automalli ja tietenkin auto olisi aina ollut parempi mikäli se olisi saanut V12-moottorin kuten McLarenillakin oli. Valitettavasti Tyrrellin auto käytti V10-moottoreita Hondalta vuonna 1991 ja lisäksi ongelmana tietenkin olivat vielä Pirellin renkaat varsinkin myöhemmällä osalla kautta 1991.
Satoru Nakajima ajoi uransa viimeisen Japanin Suzukan kilpailun myöskin vuoden 1991 peruskilpailustaan poiketen mainiosti ennen keskeytystään. Harmittavasti sen sijaan Aguri Suzukin kilpailu oli huonompi ja vastoin vuoden 1990 sensaatiokisaansa Suzuki lähti kilpailuun myös pehmeämmillä renkailla mikä entisestään pilasi hänen menestysmahdollisuuksiaan vaikka toki vuoden 1990 kisan yllätyskolmospaikkaa ei sentään ennustettu tulevan sillä vuoden 1991 Lola-Larroussen automalli oli huonompi kuin vuoden 1990 vastaava automalli Lola-Larroussella oli ollut.
Tosin sijoille 4-6 Suzuki olisi ehkä saattanut yltää vuoden 1990 A-seosten ottamisen taktiikalla, mutta Suzuki ei kuitenkaan ottanut niitä toista kertaa koska hänestä tuntui olevan erikoista toistaa sama yritys kahta kertaa putkeen niin vain. Ja kun automalli ilman pehmeämpiä renkaita olisi ollut todennäköisesti myös huomattavasti hitaampi Goodyearin raskaimmat renkaat alla.
Toki niin Nakajima, mutta varsinkin Suzuki olivat Fuji TV:n mediahuomion keskipisteenä ja etenkin Suzuki tuntui olevan jopa vähän jo vaivautunut japanilaisittain valtavankin päällekäyvästä selostuskyselystä oikeastaan vähän kaikkeen mitä sinä viikonloppuna muutenkin tapahtui.
Rengastaktisista asioista puhuttaessa Lee Gaug oli iloinen siitä, että A-seokset olivat kestäneet maaliin asti vuoden 1990 kisassa ja muutenkin niillä oli ollut potentiaalia kestää maaliin asti. Siitä huolimatta Gaug uskoi siihen, että ainakin kerran tallit joutuisivat tulemaan vuoden 1991 kisassa varikolle. Eli A-seoksillakaan ei välttämättä ajettaisi maaliin asti.
Pirellin Dario Calzavaralla alkoi olla erittäin vaikeaa vastata huhuihin Pirellin vetäytymisestä lajista sillä vuoden 1991 Japanin kisan aikoihin epävirallisen tiedon mukaan Pirelli oli vetäytymässä pois F1:stä vuoden 1991 päättyessä. Calzavaran mukaan Suzukan kilpailu oli edelleen pieni kysymysmerkki kaikkien muiden renkaiden paitsi Pirellin Kovien renkaiden kohdalla sillä niillä ainakin tuntui pääsevän maaliin asti.
Maailmanmestaruuden varmistuttua Sennalle Globo TV Brasiliassa sekosi oikeastaan täysin onnesta selostuksessa ja lukuisia kertoja kisan aikana soi jo ennaltakin Thema do Vitoria-voitonlaulu. Ja puhumattakaan sitten maaliintulon jälkeen.
Mansell antoi kaikesta kisaa edeltäneestä henkisestä ongelmasta huolimatta Sennalle täyttä tunnustusta ja Mansellin uskottiin olevan maailmanmestari vuonna 1992 vihdoin ja viimein joskin Williamsin ja Mansellin taival tuntui olevan tiensä päätöksessä. Varsinkin jos hän ei voittaisi maailmanmestaruutta.
Frank Williams oli yhdessä Patrick Headin kanssa allekirjoittanut hyvin myöhään Mansellin vuoden 1992 sopimuksen varmaksi ja pysyväksi yleensäkin.
Seuraavassa viestissä laitan nuo rengastaktiset kuviot kuljettajien ja tallien osalta.
Lajin päättäjillä oli Suzukan aikaan aloitettu vihdoin ja viimein vuoden 1992 osalta tehdä päätöksiä myös Course Carin seuraajan eli Safety Carin käytöstä tai pikemmin piilossa olleen turvallisuuden valvojan virallinen esilletuomisesta lajiin näkyvästikin sääntökirjaan.
Käytettävää virallista mallia ei tiedetty ja Suzukassa testattiin lukuisia eri turva-automalleja. Vuosina 1989-1991 lajin epävirallisena Course Carina oli ollut FISA:n ja FOCA:n toimesta Honda NSX, mutta Paddy McNallyn AllSportsilla oli runsaasti valtaa Course Carien valinnoissa tuolloin.
Vuodesta 1992 eteenpäin lajiin alustavasti tuolloin oli tulossa vain yksi ja virallinen turva-auton säännöllinen toimittaja lajiin. Paikalliset järjestäjät nousivat kuitenkin ehdotusta vastaan ja siitä tuli omanlaisensa kiistakysymys lajiin.
Viikonloppuna Michael Schumacherin kipeän niskan ja selän lisäksi Gabriele Tarquini oli joutua vetäytymään kilpailusta perjantain vapaan harjoituksen kolarin johdosta. Kolarin voima Tarquinilla oli 8 G:tä ja Tarquinin polvikivut kolarin jäljiltä olivat pahimmillaan sietämättömät ja ontumista oli hänellä havaittavissa vielä lauantainakin.
Etenkin kun kipukohtaukset Tarquinilla tulivat yllättäen perjantaina ja lauantaina silloin tällöin ja kipulääkkeet eivät ainakaan vielä lauantaina helpottaneet ajamista. Mikäli Tarquini olisi vetäytynyt niin Michele Alboreto olisi päässyt mukaan kilpailuun ja mikäli vielä Schumacher olisi vetäytynyt kilpailusta niin Nicola Larinikin olisi päässyt kilpailuun. Alboreto ja Larini eivät lopulta päässeet kilpailuun.
Toisaalta Sid Watkins päästi Tarquinin kilpailuun pitkin hampain ja polvikivut Tarquinilla pahenivat kilpailun aikana, mutta Fondmetalin autolle oli pakko saada testikilometrejä myös kautta 1992 varten joten Tarquini jäi ajamaan vaikka lopulta viimeinen olikin kilpailussa. Tosin sitten oli kyllä pakko levätä jotta Adelaideen olisi polvi ehtinyt kuntoutua ajoissa.
Kilpailussa keskikastin vauhtitaso jäi kapeammaksi ja kilpailu Suzukan siihen asti ajetuista kisoista ja monista muista Suzukan kisoista poiketen kilpailu muuttui jopa varsin tylsäksi koska Andrea de Cesariksen ohitusyritys Gianni Morbidellista epäonnistui ja de Cesariksen radalle tulo aiheutti ennen pitkää joukkokolarin joka pilasi hänen oman kilpailunsa, ensikilpailuaan ajaneen Karl Wendlingerin, JJ Lehdon, Emanuele Pirron ja Mika Häkkisen kilpailun.
Häkkisellä oli ollut aiemmin kilpailussa muutaman muun vuoden 1991 kisan tapaan lievä osuma kisan alussa JJ:n kanssa, mutta pahemmat kolarit kyettiin välttämään. Häkkinen kuitenkin keskeytti vasta myöhemmin kolariin ja aiemman joukkokolarin kolarivaurioihiin.
Thierry Boutsen oli ajaa myös keskikastin joukkokolariin mukaan, mutta pysyi niukasti tiellä vaikka Ligier ei kulkenut kuivalla kelillä paljon mihinkään. Erik Comas ajoi jostakin ihmeen syystä Suzukassa 1991 Ligierin vuoden 1991 automallin kuivan kelin ongelmia vastaan jopa tyydyttävän hyvästi ja ehkä olisi voinut olla jopa oikein hyvällä onnella pisteellä kisan lopussa, mutta sähkövika virranjakajan vaurioiduttua autosta ja myöhempi keskeytys sytytyksen täydelliseen pettämiseen pilasi hänen kilpailunsa.
Nelson Piquetilla oli epämiellyttäviä teknisiä ongelmia autossa ja kisan alkupuolella hän joutui taistelemaan Lotuksen Johnny Herbertin kanssa enemmänkin kuin liikaa sijoituksista. Piquetin uran toiseksi viimeinen kilpailu oli hyvin vaikea ja toi jossain määrin mieleen lukuisat vuosien 1988-1989 Lotus-aikojen kilpailut joissa Piquet ajeli ajoittain käsittämättömän surkeasti maailmanmestaruustason kuljettajaksi joskin Piquetin ajomieliala noina vuosina oli uskomattoman alhainen ja Piquet oli kiukkuinen kuin herhiläinen oikeastaan vähän kaikesta.
Sennan ja Mansellin välistä lähtökolaria pelättiin ja Senna oli vuosien 1989-1990 Japanin kisojen takia vuonna 1991 tuomariston erityistarkkailussa vaikka Max Mosleyn tultua FISA:n johtajaksi jotkut lajin seuraajat pitivät tätä armahduksena brasilialaisen teoista sillä Jean-Marie Balestre olisi saattanut sulkea Sennan lajista pihalle mikäli vielä olisi jotakin ongelmaa tapahtunut.
Tai ollut vielä monin verroin tiukempi brasilialaista kohtaan kuin mitä Mosley oli.
Lisäksi Sennalla ja Mansellilla oli torstain lehdistötilaisuudessa oma keskinäinen henkinen taistelu menossa. Senna piikitteli Mansellia miten halusi aina siihen asti kunnes Mansell kysyi Sennalta, että muistaako hän Belgian Grand Prixin 1987?
Mansell oli tuossa kilpailussa menettänyt malttinsa, nostanut Sennan seinille ja lyönyt tätä. Mansell väitti Alain Prostin olevan liian hyväntahtoinen brasilialaista vastaan. Sama temppu häntä kohtaan aiheuttaa saman ja pahemman tilanteen kuin Spa-Francorchampsissa vuonna 1987. Sen jälkeen Senna oli harvinaisen hiljaista miestä ja vain punoituksesta näki miten Sennaa alkoi kuumottamaan tilanne.
Michael Schumacher ja Pierluigi Martini olisivat reaalisesti kierrosajoissa mitattuna ansainneet viimeiset pisteet, mutta lopulta ne ansaitsivat Martin Brundle uskomattoman upealla taktisella ajolla jossa britti toisti vuoden 1989 Suzukan kisan ajamalla maaliin Pirellin Kovilla renkailla ja käymättä varikolla kilpailussa ja Stefano Modena ajettuaan pitkästä aikaa muutenkin kaudella 1991 Hondan evoluutiomoottorilla Suzukassa ja lisäksi Tyrrellin vuoden 1991 automalliin oli viimeisenä vuoden päivityksensä tullut kokonaan uusi jousitus joka perustui vanhaan, kesän 1991 Silverstonen Suurtestissä käytettyyn jousitusratkaisuun.
Kyseinen uusi jousitus oli parhaimmillaan Tyrrellin vuoden 1991 automallissa yhtä tehokas kuin McLarenin vuoden 1991 automallissa oli, mutta ongelmana tuntuivat olevan enemmänkin Pirellin renkaat ja sittemmin sitä oli reilusti päivitetty.
Myöhemmin vuonna 1991 kauden loputtua ja Pirellin vetäydyttyä kävi selväksi tasoero vuoden 1991 Pirellin renkaiden ja Goodyearin renkaiden välillä erilaisella jousitusasetuksella. Vuoden 1991 perinteinen jousitusmalli Tyrrelillä Pirellin renkailla oli 2 sekuntia hitaampi kuin Suzukassa 1991 debytoineella jousitusmallilla. Ja vuoden 1991 automallin testeissä vuotta 1992 varten Goodyearin renkailla ero oli järkyttävä.
Vuoden 1991 perinteinen jousitusmalli Tyrrelillä vuoden 1991 perinteisellä automallilla Pirellin renkailla oli 4 sekuntia hitaampi kuin vuoden 1991 automalli uudistetulla jousitusmalleilla ja Goodyearin renkailla!
Tämä kertoi lyhyesti siitä, että varsinkin uudistetulla jousitusratkaisulla ja Goodyearin renkailla vuoden 1991 Tyrrell olisi ollut erittäin kova automalli ja tietenkin auto olisi aina ollut parempi mikäli se olisi saanut V12-moottorin kuten McLarenillakin oli. Valitettavasti Tyrrellin auto käytti V10-moottoreita Hondalta vuonna 1991 ja lisäksi ongelmana tietenkin olivat vielä Pirellin renkaat varsinkin myöhemmällä osalla kautta 1991.
Satoru Nakajima ajoi uransa viimeisen Japanin Suzukan kilpailun myöskin vuoden 1991 peruskilpailustaan poiketen mainiosti ennen keskeytystään. Harmittavasti sen sijaan Aguri Suzukin kilpailu oli huonompi ja vastoin vuoden 1990 sensaatiokisaansa Suzuki lähti kilpailuun myös pehmeämmillä renkailla mikä entisestään pilasi hänen menestysmahdollisuuksiaan vaikka toki vuoden 1990 kisan yllätyskolmospaikkaa ei sentään ennustettu tulevan sillä vuoden 1991 Lola-Larroussen automalli oli huonompi kuin vuoden 1990 vastaava automalli Lola-Larroussella oli ollut.
Tosin sijoille 4-6 Suzuki olisi ehkä saattanut yltää vuoden 1990 A-seosten ottamisen taktiikalla, mutta Suzuki ei kuitenkaan ottanut niitä toista kertaa koska hänestä tuntui olevan erikoista toistaa sama yritys kahta kertaa putkeen niin vain. Ja kun automalli ilman pehmeämpiä renkaita olisi ollut todennäköisesti myös huomattavasti hitaampi Goodyearin raskaimmat renkaat alla.
Toki niin Nakajima, mutta varsinkin Suzuki olivat Fuji TV:n mediahuomion keskipisteenä ja etenkin Suzuki tuntui olevan jopa vähän jo vaivautunut japanilaisittain valtavankin päällekäyvästä selostuskyselystä oikeastaan vähän kaikkeen mitä sinä viikonloppuna muutenkin tapahtui.
Rengastaktisista asioista puhuttaessa Lee Gaug oli iloinen siitä, että A-seokset olivat kestäneet maaliin asti vuoden 1990 kisassa ja muutenkin niillä oli ollut potentiaalia kestää maaliin asti. Siitä huolimatta Gaug uskoi siihen, että ainakin kerran tallit joutuisivat tulemaan vuoden 1991 kisassa varikolle. Eli A-seoksillakaan ei välttämättä ajettaisi maaliin asti.
Pirellin Dario Calzavaralla alkoi olla erittäin vaikeaa vastata huhuihin Pirellin vetäytymisestä lajista sillä vuoden 1991 Japanin kisan aikoihin epävirallisen tiedon mukaan Pirelli oli vetäytymässä pois F1:stä vuoden 1991 päättyessä. Calzavaran mukaan Suzukan kilpailu oli edelleen pieni kysymysmerkki kaikkien muiden renkaiden paitsi Pirellin Kovien renkaiden kohdalla sillä niillä ainakin tuntui pääsevän maaliin asti.
Maailmanmestaruuden varmistuttua Sennalle Globo TV Brasiliassa sekosi oikeastaan täysin onnesta selostuksessa ja lukuisia kertoja kisan aikana soi jo ennaltakin Thema do Vitoria-voitonlaulu. Ja puhumattakaan sitten maaliintulon jälkeen.
Mansell antoi kaikesta kisaa edeltäneestä henkisestä ongelmasta huolimatta Sennalle täyttä tunnustusta ja Mansellin uskottiin olevan maailmanmestari vuonna 1992 vihdoin ja viimein joskin Williamsin ja Mansellin taival tuntui olevan tiensä päätöksessä. Varsinkin jos hän ei voittaisi maailmanmestaruutta.
Frank Williams oli yhdessä Patrick Headin kanssa allekirjoittanut hyvin myöhään Mansellin vuoden 1992 sopimuksen varmaksi ja pysyväksi yleensäkin.
Seuraavassa viestissä laitan nuo rengastaktiset kuviot kuljettajien ja tallien osalta.