Vuoden 1991 Brasilian Grand Prix muistetaan pitkälti Ayrton Sennan kauan kaivattuna ensivoittona kotiyleisön edessä ja myöskin tietyllä tapaa Course Caria ajaneen Wilson Fittipaldin ajamisesta radalle kisan päätteeksi hakemaan Senna palkintokorokkeelle. Wilsinho teki myös melkoisen ajonäytöksen Course Carin ratin takana kun kansakunnan sankari Sennaa tuotiin palkintokorokkeelle. Järjestäjät lykkäsivät kisan päätteeksi yli 10 minuuttia palkintokorokejuhlienkin alkamista tunnelman maksimoinniksi.
Mika Häkkiselle taas Interlagos 1991 oli uran ensimmäinen maaliin ajo ja ilman varikkokäyntiä mikä oli pitkälti jälleen kerran melkoisen harkinnan tulos vaikkakin kaikki totta kai oli Mikalle uutta. Häkkinen oli muutaman kuljettajan kanssa muun muassa menossa varikolle kisan aivan lopussa koska vettä alkoi sataa radalle.
Rengastaktisesti ajateltuna varikkokäyntejä nähtiin hieman enemmän tai tunnelmaa niiden näkemiseksi oli enemmän kuin Phoenixissa. Interlagosin osalta vasta vuoden 1991 kilpailu tuntui mittarilta vuoden 1990 kilpailun epävarmuuden rinnalla rengastaktisessa mielessä. Interlagosin kilpailussa kärkitallien osalta Ferrari oli melkoinen riskitekijä kisaan.
Se kun oli ainoa kärkitalli joka selvästi aikoi tehdä vähintään kaksi varikkokäyntiä kuljettajaa kohti pakosti kisassa. Se tarkoitti sitä, että Tanssiva Hevonen oli takajaloillaan ja sen ajajat aikoivat käyttää D-seoksia tai C-seoksia. Muut kärkitallit tuntuivat ottavan selvästi C-seokset ja pysähdykset painottuivat enemmän yhteen pysähdykseen kuin kahteen. Tyrrell ja Benetton vuorostaan tuntuivat lähtevän kilpailuun Pirellin Kovilla renkailla, mutta muut Pirellin tallit olivat ennen kisaa kysymysmerkkejä sinänsä.
JJ Lehdolla oli Phoenixin tapaan lupaavan oloinen kisa keskikastissa Dallaralla suomalaisista puhuttaessa, mutta keskeytys pilasi Lehdon kisan jälleen ennen kuin ehti edes aloittaa kisaansa kunnolla pisteajon osalta. Häkkisellä vuorostaan kisa oli varovaista ajamista ja nousemista pikkuhiljaa keskeytystenkin auttamana ainakin osittain. Jordan-talli oli Phoenixin mielenkiintoisin tekijä ja tällä kertaa niin Bertrand Gachot kuin myös Andrea de Cesaris pääsivät kilpailuun.
Jo lähdön jälkeen de Cesaris ja Gachot olivat säännöllisesti sijoilla 9-10, mutta ongelmana olivat tekniset viat. Gachotin autossa oli sytytysvaurio ja de Cesariksen autossa taas moottorin lakko pilasi hänen kilpailunsa ulosajon muodossa. Yksinkertaisesti auton moottorin ohjausjärjestelmä oli sammunut ja mitään ei ollut tehtävissä kovassa vauhdissa auton käynnistämiseksi uudelleen tai jarruttamiseksikaan. Parhaimmillaan de Cesaris oli kasipaikalla kun taas Gachot oli seiskapaikalla suurimman osan kisaa tai ainakin kierroksen 21 jälkeen aina kierroksen 28 varikkokäyntiin asti. Sittemmin pysähdys pudotti hänet sijalle 11.
Sen jälkeen Gachot ajoi sijoilla 8-10 suurimman osan kilpailua vaikka kuutospaikkaan tai parempaankin oli kierrosaikojen perusteella sijaa niin kierroksen 66 varikolle keskeytyksen aikaan Gachot oli kasipaikalla. Keskeytys oli melkoisen monimutkainen hänen osaltaan. Pakoputki oli haljennut, polttoaineensyöttöputkisto pilalla, auto tärisi renkaiden liiallisen kulumisen takia ja lopuksi sytytyksen hajoaminen pitkän vaurion jälkeen lopetti hänen ajonsa. Jordanilta vietiin jälleen potentiaalinen pisteajo. Interlagos oli oikeastaan viimeinen vuoden 1991 kilpailu jossa varikkokäynnit olivat tavallaan vielä melko hitaita sittemmin toteutunutta vuoden 1991 yleiskuvaa vasten.
Tässä kuitenkin tallien varikkotaktiikoita kisasta:
McLaren: Molemmat kuljettajat lähtivät C-seoksilla kilpailuun. Ayrton Senna kävi varikolla kierroksella 26 ja Gerhard Berger kävi varikolla kierroksella 29. Sennan pysähdys kesti 6,93 sekuntia ja Bergerin pysähdys kesti 7 sekuntia. Molemmat kuljettajat ottivat B-seokset joilla ajoivat loppuun asti.
Tyrrell: Molemmat kuljettajat lähtivät Pirellin Kovilla renkailla kilpailuun ja he aikoivat ajaa maaliin asti pysähtymättä kilpailussa.
Williams: Molemmat kuljettajat lähtivät C-seoksilla kilpailuun. Nigel Mansell kävi varikolla kierroksella 25 ja myöhemmin saatuaan vahingossa C-seokset haluamiensa B-seosten sijaan joutui käymään kierroksella 50 uudelleen hakemaan haluamansa B-seokset. Mansellin pysähdykset kestivät 14,59 sekuntia ja 9,53 sekuntia mitkä olivat huonoja pysähdyksiä. Varsinkin ensimmäisen osalta ja ei toinenkaan mitenkään erityisen hyvä ollut. Riccardo Patrese kävi varikolla kierroksella 29. Hänen pysähdyksensä kesti 7,58 sekuntia. Patrese otti B-seokset joilla ajoi sittemmin maaliin asti.
Brabham: Kuljettajista Martin Brundle otti Pirellin Kovat renkaat kisaan ja ei aikonut käydä varikolla, mutta Mark Blundell otti vuorostaan Pirellin Pehmeät renkaat kilpailuun ja aikoi käydä varikolla. Blundell aikoi käydä kierroksella 35 varikolla, mutta ehti keskeyttää ennen pysähdystään.
Lotus ja Mika Häkkinen: Häkkinen mietti pitkään ottavansa C-seokset, mutta lopulta otti A-seokset ja oli käymättä varikolla kilpailussa. Lopussa toki renkaat olivat melko lopussa ja pian varikolla olisi pitänyt käydä mikäli kilpailu olisi ollut pidempi ja muutoin tietysti pelko oli lähinnä sadekelissä mihin kaikki olivat valmiita varautumaan.
Leyton House: Molemmat kuljettajat ottivat D-seokset kisaan. He aikoivat käydä varikolla kierroksilla 17 ja 18 kierroksilla järjestyksessä Mauricio Gugelmin ja Ivan Capelli, mutta molemmat keskeyttivät ennen suunniteltuja pysähdyksiään joskin Gugelmin keskeytti varikolle kierroksella 11.
AGS ja Gabriele Tarquini: Tarquini otti B-seokset kisaan ja aikoi käydä varikolla kierroksella 50, mutta ehti keskeyttää reilusti kilpailun alkuvaiheessa.
Benetton: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun Pirellin Kovilla renkailla ja aikoivat olla käymättä varikolla, mutta Nelson Piquetin ja Roberto Pupo Morenon kauhuksi heidän Kovat renkaat yhtäkkiä vain loppuivat pidoiltaan kesken kisan ja renkaan kumiriekaleiden lentäessä ei ollut aikaa empiä vaan varikolle oli mentävä. Piquet kävi varikolla kierroksella 46 ja Moreno kierroksella 51.
Piquetin pysähdys kesti 6,80 sekuntia ja Morenon pysähdys kesti 7,49 sekuntia. Molemmat saivat kuitenkin varikolta uudet Pirellin Kovat renkaat ja pito alkoi niistäkin loppumaan kisan loppua kohti. Selvisivät kuitenkin maaliin ilman uutta pysähdystä.
Dallara: Kuljettajista JJ Lehto otti Pirellin Pehmeät renkaat kilpailuun, mutta Emanuele Pirro otti Pirellin Kovat renkaat kilpailuun ja hän ei aikonut käydä varikolla. Kaikkiaan Pirellin renkaat Dallaran vuoden 1991 automallin osalta olivat kerrankin riittävän sopivasti kuluvia ilman, että kisasuorituksia olisi joutunut kompensoimaan.
JJ oli valmis käymään varikolla kierroksella 35 tai 36 riippuen hieman tilanteesta radalla. Kuitenkin ennen kierrosta 40 oli suomalainen valmiina käymään varikolla. Keskeytys ehti kuitenkin tulla suomalaiselle.
Minardi: Kuljettajista Pierluigi Martini otti kilpailuun B-seokset ja Gianni Morbidelli otti kilpailuun A-seokset. Martini aikoi käydä varikolla kierroksella 48, mutta Morbidelli ei aikonut käydä kilpailussa varikolla.
Ligier, Thierry Boutsen ja Erik Comas: Kuljettajista Boutsen otti A-seokset ja ei aikonut käydä varikolla ellei loppukierroksilla pito vain loppuisi kesken, mutta Comas otti C-seokset kisaan ja aikoi käydä varikolla kierroksella 30. Comas kävikin sillä kierroksella varikolla ja hänen varikkokäyntinsä kesti 11 sekuntia. Comas otti A-seokset joilla aikoi ajaa maaliin asti.
Ferrari: Molemmat kuljettajat ottivat D-seokset kisaan. Alain Prost kävi varikolla kierroksilla 17 ja 39 ja Jean Alesi kävi varikolla kierroksilla 20 ja 42. Prostin pysähdykset kestivät 7,98 sekuntia ja 5,93 sekuntia ja Alesin pysähdykset kestivät 7 sekuntia ja 6,46 sekuntia. Toisten pysähdyksiensä päätteeksi molemmat kuljettajat saivat B-seokset alleen joilla he aikoivat ajaa maaliin asti pysähtymättä enää kolmatta kertaa.
Lola-Larrousse: Molemmat kuljettajat ottivat C-seokset kisaan. Aguri Suzuki ei kunnolla päässyt edes lopulta kisaan lähtemään ja Eric Bernard keskeytti varikolle juuri varikkokäynnin kierrokselleen 34. Suzuki olisi käynyt varikolla kierroksella 35 mikäli olisi päässyt edes kunnolla kilpailuun mukaan.
Jordan, Andrea de Cesaris ja Bertrand Gachot: Molemmat kuljettajat ottivat C-seokset kisaan. Kuljettajista de Cesaris olisi pysähtynyt kierroksella 35 tai 36 ja viimeistään ennen kierrosta 40 ja Gachot vuorostaan kävi kierroksella 28 varikolla ja kierroksella 66 keskeytti varikolle. Kierroksen 28 pysähdys kesti 7 sekuntia. Gachot sai B-seokset joilla hänen tarkoitus oli ajaa maaliin asti.