CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15049
Kanadan Grand Prix 1986 Montrealin radalla oli vanhemman kiertosuunnan ja tavallaan myös radankin viimeinen sillä seuraavana vuonna kilpailun jäätyä ajamatta varsin viime hetkellä ja ollessaan ajamaton myös siirrettynäkin sitä muokattiin paljon kaudeksi 1988 ja rataremontin yhteydessä pari mutkaakin poistui kokonaan ja yksi mutka lyhentyi aikaisempaan verrattuna.
Tuolloin myös asvaltin uusiminen muokkasi siitä käytännössä huomattavasti enemmän moottoriradan kaltaisen kuin koskaan aiemmin oli ollutkaan ja vielä sitäkin kauemmaksi perinteisemmästä katuradasta se tulisi menemään vuosi vuodelta aina nykypäivään asti. Vaikka olihan kaudella 1986 Montrealin rata jo myöskin kaukaisempi katuradasta mitä se muistutti ehkä kaikkein eniten juuri ensimmäisenä vuonnaan ja mahdollisesti myös vuosina 1979-1980 jonka jälkeen uudistuksia tehtiin asvalttiin sen verran paljon, että tuntumaa karsiutui.
Joka tapauksessa Montrealissa Marc Surerin ollessa loukkaantunut Arrows yritti saada laillista testikuljettajaansa Christian Danneria talliinsa ajamaan normaalisti Surerin paikalla. Ikävä kyllä Enzo Osella ei päästänyt häntä lähtemään kun Dannerin korvaaja Allen Berg ei löytänyt riittävästi sponsorivaroja vielä siinä vaiheessa. Yksi vaihtoehto olisi ollut päästää Danner Arrowsille etuajassa ja antaa Bergin ajaa yksi kilpailu hyvän tahdon eleenä kanadalaisen kotiyleisön edessä ilmaiseksi, mutta sellainen ei vain kerta kaikkiaan käynyt Osella-tallin johtajalle.
Siten Danner jäi vielä Montrealin ajan ajamaan Osellalla kuten oli siihen asti enimmäkseen Arrowsin kustantamana sitä tehnyt ja Thierry Boutsen sai ajaa yhden kilpailun yksinään. Berg vuorostaan tulisi ajamaan Montrealin sijaan debyyttinsä Osellalla Detroitissa. Kilpailuviikonloppuna Patrick Tambay loukkaantui juuri sunnuntain Warm-Upissa jolloin vain 24 kuljettajaa lähti kilpailuun.
Minardin osalta 20:n parhaan joukossa oli Alessandro Nannini pienenä yllätyksenä verrattuna Andrea de Cesarikseen mitä oli veikattu parivaljakosta nopeammaksi. Minardi oli ehkä surkea talli monien mielestä, mutta silti jostakin uskomattomasta syystä se vaikutti pikkuhiljaa hyvänä päivänään olevan jopa selvästi Osellaa ja jopa Zakspeedia edellä ajoittain lähtöruudukoissa ja jopa oikein hyvän tilanteen sattuessa itse kilpailussakin.
Rengastaktisesti mitään hirveän erityistä mielenkiintoa ei ollut joskin Nelson Piquetin renkaiden loppuminen kesken kilpailun oli melkoinen yllätys ja sekin vaikutti osaltaan mestaruuskamppailuun vuoden lopulla. Ja olisi vaikuttanut vielä enemmänkin ilman jopa kilpailua johtanutta Keke Rosbergin polttoaineen säästämisajoa tai Ayrton Sennan auton teknisiä vaurioita.
Piquetin renkaiden loppuminen oli yllätysarvoltaan kovaa luokkaa. Sennan renkaiden säästökyvykkyys jos olisi ollut kyseessä niin se tiedettiinkin huonoksi silloin kun kyse oli jatkuvasta näyttöhaluista sinällään toki erittäin lahjakkaankin brasilialaisen ollessa kuviossa mukana, mutta ei Piquetin.
Ja mikäli Piquetin renkaiden säästökykyä olisikin voinut sanoa huonoksi niin eniten yleisö olisi varmasti järkyttynyt mikäli Alain Prost olisi joutunut tulemaan kesken kilpailun varikolle vielä uudelleen renkaanvaihtoon. Hänelläkin olivat renkaat varsin huonossa kunnossa, mutta pidon loppuminen tuli kuitenkin riittävän myöhään toisen sijan kannalta.
Nigel Mansell otti uransa neljännen voiton ja toisen peräkkäisen kaudella 1986 mikä tuntui auttavan häntä maailmanmestaruustaistossa. Johnny Dumfries tuntui taas ajavan melkoisen hyvän kilpailun ja tällä kertaa keskeytys oli ehkä ensi kertaa todella Dumfriesin syytä sillä hän oli mukana kolarissa jonka olisi voinut välttää. Viitospaikan tai kuutospaikan vauhtiin Dumfriesilla oli kierrosaikojensa perusteella selvää asiaa ja kenties paremmatkin sijat eivät olisi olleet poissa kuvioista. Tambayn osalta hän oli lähdössä kilpailuun C-seoksilla ja olisi käynyt varikolla kierroksella 35. Laitan seuraavaksi tähän rengaskuvioita kauden 1986 Montrealin osakilpailusta.
Tässä niitä tulee:
McLaren: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun C-seoksilla. Alain Prost kävi varikolla kierroksella 32 ja Keke Rosberg kierroksella 30. Prostin pysähdys kesti 19,98 sekuntia ja Rosbergin pysähdys kesti 13,24 sekuntia. Molemmat ottivat uudet C-seokset alleen ja ne kestivät loppuun asti. Prost oli joutua kaksi kierrosta ennen maalia pidon puutteen takia käymään vielä uudelleen ja ruutulipun heiluttua pito loppui käytännössä kokonaan mikä hieman pidemmässä kilpailussa olisi tarkoittanut Nelson Piquetin ohitusta hänestä. Niin ei kuitenkaan käynyt.
Tyrrell: Kuljettajista Martin Brundle otti C-seokset kilpailuun ja kävi varikolla kierroksella 36 ja Philippe Streiff otti A-seokset ja ei käynyt lainkaan varikolla. Brundlen varikkostoppi kesti 12 sekuntia. Brundle sai uudet C-seokset joilla ajoi loppuun asti.
Williams: Molemmat kuljettajat ottivat C-seokset kilpailuun. Nigel Mansell kävi varikolla kierroksella 31 ja Nelson Piquet kierroksella 36 ja uudelleen dramaattisesti kierroksella 60. Mansellin pysähdys kesti 9 sekuntia kun taas Piquetin pysähdykset kestivät 9 sekuntia ja 7,77 sekuntia. Molemmat saivat C-seokset joista Piquetin vastaavat yksinkertaisesti menettivät kokonaan pitonsa ennen aikojaan. Loppukierroksilla ne olisivat voineetkin loppua kesken pidoltaan, mutta eivät normaalisti niin varhain. Sittemmin Piquet otti vielä D-seokset nopeaa maaliin ajamista varten.
Brabham, Riccardo Patrese ja Derek Warwick: Molemmat kuljettajat ottivat Pirellin Kovat renkaat kilpailuun. Elio de Angeliksen tilalle vihdoin tullut Warwick lähti kilpailuun ilman pysähdysaikeita kun taas Patrese ajatteli mahdollisesti pysähtyvänsä kilpailussa. Warwick keskeytti alkuvaiheessa kilpailua kun taas Patrese vuorostaan keskeytti varikolle kierroksella 48.
Lotus: Molemmat kuljettajat ottivat C-seokset kilpailuun. Johnny Dumfries kävi varikolla kierroksella 30 ja osui vain hieman varikkokäyntinsä jälkeen Stefan Johanssoniin ja keskeytti kun taas Ayrton Senna kävi varikolla kierroksella 34. Dumfriesin pysähdys kesti 12 sekuntia ja Sennan 9,44 sekuntia. Molemmat saivat uudet C-seokset alleen ja heidän piti niillä ajaa loppuun asti.
Zakspeed: Kuljettajista Jonathan Palmer otti kilpailuun C-seokset ja hän aikoi käydä varikolla kierroksella 35 kun taas Huub Rothengatter otti kilpailuun A-seokset ja hän ei käynyt varikolla kilpailussa. Palmer vuorostaan keskeytti alkuvaiheessa kilpailua.
Team Lola-Haas ja Alan Jones: Jones kävi ainoana Team Lola-Haasia edustavana kuljettajana varikolla kierroksella 7. Hän oli ottanut D-seokset. Hänen piti käydä varikolla kierroksella 20, mutta osin teknisten vikojenkin takia tuli aikaisemmin varikolle. Jonesin varikkopysähdys kesti 38 sekuntia ja sen aikana hänelle vaihdettiin A-seokset alle maaliin ajamista varten.
Arrows ja Thierry Boutsen: Boutsen otti kilpailuun B-seokset ja hänen tarkoituksensa oli käydä varikolla kierroksella 50, mutta hän keskeytti ennen pysähdystään.
Benetton: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun Pirellin Keskikovat renkaat. Mahdollisesti he olisivat käyneet varikolla kilpailun puolivälissä. Molemmat kuitenkin keskeyttivät ja Gerhard Bergerillä oli varsin paljon rengaskulumaa.
Osella: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun Pirellin Kovat renkaat. Heidän aikeensa oli ajaa kilpailu läpi ilman varikkokäyntejä. He kuitenkin keskeyttivät ennen pitkää.
Minardi: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun Pirelin Pehmeät renkaat. Kuljettajista Alessandro Nannini ei ehtinyt käydä todennäköisellä pysähdyksellään, mutta Andrea de Cesaris kävi varikolla kierroksella 12. Hänen pysähdyksensä kesti 15 sekuntia ja de Cesaris otti loppuosalle kilpailua Pirellin Kovat renkaat. Hänen oli tarkoitus ajaa niillä maaliin, mutta ennen pitkää hän keskeytti.
Ligier: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun Pirellin Kovat renkaat. Rene Arnoux selvisi ilman varikkokäyntejä, mutta Jacques Laffite kävi varikolla kierroksella 41 Kovien renkaiden pidon loputtua kesken. Laffiten pysähdys meni muutenkin pieleen ja se kesti 38 sekuntia. Laffite sai pysähdyksellään Pirellin Keskikovat renkaat maaliin ajamista varten.
Ferrari: Molemmat kuljettajat lähtivät C-seoksilla kilpailuun. Michele Alboreto kävi varikolla kierroksella 31 ja Stefan Johansson aikoi käydä varikolla kierroksella 35, mutta keskeytti kolaroituaan Johnny Dumfriesin kanssa. Alboreton pysähdys kesti 10,48 sekuntia. Alboreto sai uuden sarjan C-seoksia alleen joilla ajoi maaliin asti.
Tuolloin myös asvaltin uusiminen muokkasi siitä käytännössä huomattavasti enemmän moottoriradan kaltaisen kuin koskaan aiemmin oli ollutkaan ja vielä sitäkin kauemmaksi perinteisemmästä katuradasta se tulisi menemään vuosi vuodelta aina nykypäivään asti. Vaikka olihan kaudella 1986 Montrealin rata jo myöskin kaukaisempi katuradasta mitä se muistutti ehkä kaikkein eniten juuri ensimmäisenä vuonnaan ja mahdollisesti myös vuosina 1979-1980 jonka jälkeen uudistuksia tehtiin asvalttiin sen verran paljon, että tuntumaa karsiutui.
Joka tapauksessa Montrealissa Marc Surerin ollessa loukkaantunut Arrows yritti saada laillista testikuljettajaansa Christian Danneria talliinsa ajamaan normaalisti Surerin paikalla. Ikävä kyllä Enzo Osella ei päästänyt häntä lähtemään kun Dannerin korvaaja Allen Berg ei löytänyt riittävästi sponsorivaroja vielä siinä vaiheessa. Yksi vaihtoehto olisi ollut päästää Danner Arrowsille etuajassa ja antaa Bergin ajaa yksi kilpailu hyvän tahdon eleenä kanadalaisen kotiyleisön edessä ilmaiseksi, mutta sellainen ei vain kerta kaikkiaan käynyt Osella-tallin johtajalle.
Siten Danner jäi vielä Montrealin ajan ajamaan Osellalla kuten oli siihen asti enimmäkseen Arrowsin kustantamana sitä tehnyt ja Thierry Boutsen sai ajaa yhden kilpailun yksinään. Berg vuorostaan tulisi ajamaan Montrealin sijaan debyyttinsä Osellalla Detroitissa. Kilpailuviikonloppuna Patrick Tambay loukkaantui juuri sunnuntain Warm-Upissa jolloin vain 24 kuljettajaa lähti kilpailuun.
Minardin osalta 20:n parhaan joukossa oli Alessandro Nannini pienenä yllätyksenä verrattuna Andrea de Cesarikseen mitä oli veikattu parivaljakosta nopeammaksi. Minardi oli ehkä surkea talli monien mielestä, mutta silti jostakin uskomattomasta syystä se vaikutti pikkuhiljaa hyvänä päivänään olevan jopa selvästi Osellaa ja jopa Zakspeedia edellä ajoittain lähtöruudukoissa ja jopa oikein hyvän tilanteen sattuessa itse kilpailussakin.
Rengastaktisesti mitään hirveän erityistä mielenkiintoa ei ollut joskin Nelson Piquetin renkaiden loppuminen kesken kilpailun oli melkoinen yllätys ja sekin vaikutti osaltaan mestaruuskamppailuun vuoden lopulla. Ja olisi vaikuttanut vielä enemmänkin ilman jopa kilpailua johtanutta Keke Rosbergin polttoaineen säästämisajoa tai Ayrton Sennan auton teknisiä vaurioita.
Piquetin renkaiden loppuminen oli yllätysarvoltaan kovaa luokkaa. Sennan renkaiden säästökyvykkyys jos olisi ollut kyseessä niin se tiedettiinkin huonoksi silloin kun kyse oli jatkuvasta näyttöhaluista sinällään toki erittäin lahjakkaankin brasilialaisen ollessa kuviossa mukana, mutta ei Piquetin.
Ja mikäli Piquetin renkaiden säästökykyä olisikin voinut sanoa huonoksi niin eniten yleisö olisi varmasti järkyttynyt mikäli Alain Prost olisi joutunut tulemaan kesken kilpailun varikolle vielä uudelleen renkaanvaihtoon. Hänelläkin olivat renkaat varsin huonossa kunnossa, mutta pidon loppuminen tuli kuitenkin riittävän myöhään toisen sijan kannalta.
Nigel Mansell otti uransa neljännen voiton ja toisen peräkkäisen kaudella 1986 mikä tuntui auttavan häntä maailmanmestaruustaistossa. Johnny Dumfries tuntui taas ajavan melkoisen hyvän kilpailun ja tällä kertaa keskeytys oli ehkä ensi kertaa todella Dumfriesin syytä sillä hän oli mukana kolarissa jonka olisi voinut välttää. Viitospaikan tai kuutospaikan vauhtiin Dumfriesilla oli kierrosaikojensa perusteella selvää asiaa ja kenties paremmatkin sijat eivät olisi olleet poissa kuvioista. Tambayn osalta hän oli lähdössä kilpailuun C-seoksilla ja olisi käynyt varikolla kierroksella 35. Laitan seuraavaksi tähän rengaskuvioita kauden 1986 Montrealin osakilpailusta.
Tässä niitä tulee:
McLaren: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun C-seoksilla. Alain Prost kävi varikolla kierroksella 32 ja Keke Rosberg kierroksella 30. Prostin pysähdys kesti 19,98 sekuntia ja Rosbergin pysähdys kesti 13,24 sekuntia. Molemmat ottivat uudet C-seokset alleen ja ne kestivät loppuun asti. Prost oli joutua kaksi kierrosta ennen maalia pidon puutteen takia käymään vielä uudelleen ja ruutulipun heiluttua pito loppui käytännössä kokonaan mikä hieman pidemmässä kilpailussa olisi tarkoittanut Nelson Piquetin ohitusta hänestä. Niin ei kuitenkaan käynyt.
Tyrrell: Kuljettajista Martin Brundle otti C-seokset kilpailuun ja kävi varikolla kierroksella 36 ja Philippe Streiff otti A-seokset ja ei käynyt lainkaan varikolla. Brundlen varikkostoppi kesti 12 sekuntia. Brundle sai uudet C-seokset joilla ajoi loppuun asti.
Williams: Molemmat kuljettajat ottivat C-seokset kilpailuun. Nigel Mansell kävi varikolla kierroksella 31 ja Nelson Piquet kierroksella 36 ja uudelleen dramaattisesti kierroksella 60. Mansellin pysähdys kesti 9 sekuntia kun taas Piquetin pysähdykset kestivät 9 sekuntia ja 7,77 sekuntia. Molemmat saivat C-seokset joista Piquetin vastaavat yksinkertaisesti menettivät kokonaan pitonsa ennen aikojaan. Loppukierroksilla ne olisivat voineetkin loppua kesken pidoltaan, mutta eivät normaalisti niin varhain. Sittemmin Piquet otti vielä D-seokset nopeaa maaliin ajamista varten.
Brabham, Riccardo Patrese ja Derek Warwick: Molemmat kuljettajat ottivat Pirellin Kovat renkaat kilpailuun. Elio de Angeliksen tilalle vihdoin tullut Warwick lähti kilpailuun ilman pysähdysaikeita kun taas Patrese ajatteli mahdollisesti pysähtyvänsä kilpailussa. Warwick keskeytti alkuvaiheessa kilpailua kun taas Patrese vuorostaan keskeytti varikolle kierroksella 48.
Lotus: Molemmat kuljettajat ottivat C-seokset kilpailuun. Johnny Dumfries kävi varikolla kierroksella 30 ja osui vain hieman varikkokäyntinsä jälkeen Stefan Johanssoniin ja keskeytti kun taas Ayrton Senna kävi varikolla kierroksella 34. Dumfriesin pysähdys kesti 12 sekuntia ja Sennan 9,44 sekuntia. Molemmat saivat uudet C-seokset alleen ja heidän piti niillä ajaa loppuun asti.
Zakspeed: Kuljettajista Jonathan Palmer otti kilpailuun C-seokset ja hän aikoi käydä varikolla kierroksella 35 kun taas Huub Rothengatter otti kilpailuun A-seokset ja hän ei käynyt varikolla kilpailussa. Palmer vuorostaan keskeytti alkuvaiheessa kilpailua.
Team Lola-Haas ja Alan Jones: Jones kävi ainoana Team Lola-Haasia edustavana kuljettajana varikolla kierroksella 7. Hän oli ottanut D-seokset. Hänen piti käydä varikolla kierroksella 20, mutta osin teknisten vikojenkin takia tuli aikaisemmin varikolle. Jonesin varikkopysähdys kesti 38 sekuntia ja sen aikana hänelle vaihdettiin A-seokset alle maaliin ajamista varten.
Arrows ja Thierry Boutsen: Boutsen otti kilpailuun B-seokset ja hänen tarkoituksensa oli käydä varikolla kierroksella 50, mutta hän keskeytti ennen pysähdystään.
Benetton: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun Pirellin Keskikovat renkaat. Mahdollisesti he olisivat käyneet varikolla kilpailun puolivälissä. Molemmat kuitenkin keskeyttivät ja Gerhard Bergerillä oli varsin paljon rengaskulumaa.
Osella: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun Pirellin Kovat renkaat. Heidän aikeensa oli ajaa kilpailu läpi ilman varikkokäyntejä. He kuitenkin keskeyttivät ennen pitkää.
Minardi: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun Pirelin Pehmeät renkaat. Kuljettajista Alessandro Nannini ei ehtinyt käydä todennäköisellä pysähdyksellään, mutta Andrea de Cesaris kävi varikolla kierroksella 12. Hänen pysähdyksensä kesti 15 sekuntia ja de Cesaris otti loppuosalle kilpailua Pirellin Kovat renkaat. Hänen oli tarkoitus ajaa niillä maaliin, mutta ennen pitkää hän keskeytti.
Ligier: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun Pirellin Kovat renkaat. Rene Arnoux selvisi ilman varikkokäyntejä, mutta Jacques Laffite kävi varikolla kierroksella 41 Kovien renkaiden pidon loputtua kesken. Laffiten pysähdys meni muutenkin pieleen ja se kesti 38 sekuntia. Laffite sai pysähdyksellään Pirellin Keskikovat renkaat maaliin ajamista varten.
Ferrari: Molemmat kuljettajat lähtivät C-seoksilla kilpailuun. Michele Alboreto kävi varikolla kierroksella 31 ja Stefan Johansson aikoi käydä varikolla kierroksella 35, mutta keskeytti kolaroituaan Johnny Dumfriesin kanssa. Alboreton pysähdys kesti 10,48 sekuntia. Alboreto sai uuden sarjan C-seoksia alleen joilla ajoi maaliin asti.