Muutamia rengasaiheisia kysymyksiä.
Mitkä olivat erot C-seoksen ja D-seoksen välillä?
Entä taustat urarenkaisiin siirtymisessä?, Vuonna 1997 Williamsin testikuski Jean-Cristophe Boullion kritisoi urarenkaita hidastavan vauhdin ja vaarallisuuden vuoksi.
Mikä oli pääsyynä kauden 2005 renkaidenvaihtokieltoon?
Päällimmäiseen kysymykseen unohtui aiemmin vastata joten vastaan nyt.
Yksinkertaisesti sanottuna erot Goodyearin C ja D-seosten välillä näin esimerkiksi lyhyesti sanottuna (Ilman liian pitkäksi menevää selitystä.) olivat siinä ainakin yksinkertaistettuna, että kyseessä olivat yksinkertaisesti niiden kovuusluokat.
Vanhempaan aikaan Pirellillä vuosina 1989-1991 näin esimerkiksi oli myös tietenkin omat kirjainnimikkeensä vaikkakin itse olen mieluummin aina nimittänyt niitä vain Pirellin Koviksi, Pirellin Keskikoviksi, Pirellin Pehmeiksi tai Pirellin Hyvin Pehmeiksi tai vaihtoehtoisesti Pirellin Superpehmeiksi renkaiksi tai nimittänyt vaihtoehtoisesti niitä niiden italiankielisillä alkuperäisillä nimillä ja vanhempaan aikaan Michelinillä oli tietenkin omat ranskankieliset nimensä.
Goodyearilla, Pirellillä ja Michelinillä oli tietenkin lisäksi vanhempaan aikaan vielä ne ikiomat oikeat koodinimensä renkailleen ja koska ne olisivat olleet kaikille suurin piirtein kaikille paitsi rengasinsinööreille sama asia kuin puhuisi turkkia tai hepreaa Nivalan Kadunmiehelle kaupassa niin sen takia lajissa mieluummin ruvettiin alkuvaikeuksien ja yritysten jälkeen mieluummin puhuttelemaan esimerkiksi Goodyearin renkaita nk. Kirjainrenkaiksi.
Kirjainrenkailla oli tietenkin totta kai oma säännöllinen rengaskoodikin, mutta sen seoslaadun helpottamiseksi ja tietämiseksi aina tietty osa koodinumerosta oli aina yhteneväinen tietyn seoksen kanssa jolloin pystyi tietenkin tietämään rengaslaadun jopa tavallinenkin katsoja mikäli vain intoa ja ennen pitkää tietämystä riitti.
Tosin kaikkein varminta tietää renkaat olivat aikanaan lähinnä vain ennen kisaa toimitetuista rengastiedoista Goodyearilta tai silloin kun autot olivat aivan paikallaan ja Goodyearin merkinnät tai Kyllösen Matinkin aikanaan puhumat nk. Hintalaput olivat vielä kohdillaan.
Puhunkin näistä nk. Kirjainrenkaista nyt seuraavaksi pelkästään:
C-seos oli Goodyearin omassa luokittelussa Pehmeä rengas tai radasta riippuen jopa Hyvin Pehmeä ja D-seos taas oli jo valmiiksi Hyvin Pehmeä tai radasta riippuen korkeintaan Pehmeä rengas siinä missä esimerkiksi C-seos kovimmillaan oli lähes melkein Keskikova tasoiltaan. C-seokset olivat myös tarkoitettu nimenomaan tuottamaan nopeaa kilvanajoa jossa kuitenkin tarjottiin täsmällistä kulutustasoa ilman kilpailujen tai lajin maineen muuta vaarantamista.
D-seokset olivat C-seoksesta poiketen tarkoitettu vuorostaan tuottamaan ennen kaikkea nopeaa ja vielä huomattavasti näyttävämpää kilpa-ajoa nopealla kulutustasolla, mutta myös suurella riskillä.
Vanhempina aikoina esimerkiksi Aika-ajorenkaiden aikakaudella noin vuosina 1978-1991 D-seokset olivat käytännössä riittävän pehmeitä joskus myös aika-ajojen nopeiden kierrostenkin tekemistä varten koska ne eivät hajonneet alle samalla tavalla liian aikaisin toisin kuin Aika-ajorenkaat ja olivat siten joskus jopa parempia kuin ne tai niillä pystyivät jotkut järkevät kuljettajat jopa ajamaan paremmin nimenomaan tarvitsematta kärsiä Aika-ajorenkaiden hajoamisesta tai ylikuumentumisesta.
Vuodesta 1992 eteenpäin D-seokset olivat käytännössä juuri melkein ne lajin aika-ajorenkaat nimenomaan kun nk. Aika-ajorenkaat olivat lajissa silloin ja siitä asti ovat pysyneet kiellettyinä.
Tosin D-seoksia vuosina 1992-1998 kuitenkin sellaisia tiettyjä nopeita kierroksia varten saatettiin radikaalisti ensin kuluttaa tai muutoin pehmentää jolloin vielä käytettyinä niillä pystyi kuitenkin pitämään sen tason sitä yhtä nopeaa aika-ajoissa ajettavaa huippukierrosta varten. Tällöin joidenkin maiden medioissa sitten virheellisesti onkin välillä puhuttu, että vielä olisi ollut aika-ajorenkaita vaikka niitä ei enää ole ollutkaan vuoden 1991 jälkeen lajissa.
D-seokset kilpailivat myös erääseen aikaan C-seosten kanssa Goodyearin omassa tuotteistuksessa, fanien, katsojien, tallien ja kuljettajien oman halun kanssa lajin eräänlaisesta kaikkien käytössä olevasta ja kaikille sopivasta yleisrenkaan asemasta, mutta ne hävisivät sen aseman C-seoksille liian huonon kestävyytensä takia koska ne eivät sopineet tietenkään kunnolla Välitankkausten Kieltoajan takia kisa-ajoon yleensä.
Välitankkausten aikana 1994-1998 ne eivät vuorostaan sopineet lajiin hyödylliseksi yleisrenkaaksi koska D-seoksia aika usein kului nimenomaan aika-ajoihin ja vaikka ne olisivat sopineet niin siltikään niiden kesto ja laatu eivät olleet yhteneväisiä C-seosten kanssa.
Ja sittemmin tulikin vuosille 1997-1998 valitettavat ja lajin uskottavuutta pilanneet rengaslaatujen rajoitukset.