CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15049
Vuoden 1993 Saksan Grand Prix Hockenheimin radalla oli hyvin, hyvin katkera ja vaikea paikka jo lukuisia mahdollisia voittoja vuonna 1993 menettäneelle Damon Hillille. Toisaalta taas kilpailu oli varsin mielenkiintoinen paikka muuten renkaille ja tärkeä näytönpaikka niiden kestävyydelle. Lopulta jossakin määrin kiitos seisoi joskin äärettömän paljon ei stoppeja nähty.
Joka tapauksessa kuitenkin kilpailussa nähtiin jopa A-seoksiakin edelleen kuluttaneita ajo-osuuksia joiden päätteeksi nähtiin ainakin tiettävästi hieman aikaisempaa selvemmin renkaanvaihtoja kilpailussa. Kilpailun jälkeen Alain Prost oli kuitenkin melko tuohtunut tuomarilinjasta Stop-go-rangaistusten osalta ja kaikkiaan tuomaristo oli melko tuttua ainakin enemmän lajia seuranneille.
Kilpailun Päätuomari ja Tuomariston Pääkoordinaattori oli tietenkin Burdette Berdie Martin joka oli hyvinkin tuttu Yhdysvaltain menneiden aikojen F1-kisoista ja jonka päätökset eivät aikanaan nuorta Luca di Montezemoloa lämmittäneet, Ruotsin Lars Österlind joka oli Hockenheimissa 1993 Varapäätuomari ja Varapääkoordinaattori ja sitten oli tietenkin paikallinen saksalainen Apulaispäätuomari ja Tuomaritoiminnan ohjaaja Steinmetz joka vuoden 1994 kilpailussa muun muassa juurikin se Johtava Päätuomari ja Tuomariston Pääkoordinaattori ja jonka päätös oli melko merkittäväkin Mika Häkkisen kilpailukiellon osalta vaikka päätös kyllä taidettiin vielä Steinmetzin omallakin pomolla eli nimenomaan koko F1:n sen ajan Virallisella Tuomarilla hyväksyttää ennen kun suomalainen sai jäädä kilpailukieltoon. Se oli sitten taas toinen tarina se.
Tämän kaiken lisäksi oli vuoden 1993 virallinen FIA:n oma Tuomari lajissa joka kiersi vuoden jokaisessa kilpailussa vuoden 1992 Peter Warrin tapaan ja joka tietenkin myös valvoi kaikkien kisojen kaikkien tuomaristojen ja niiden jäsenten toimintaa kisoissa. Tämä FIA:n Tuomari toimi myös lajin yleisenä Johtavana Tuomarina eli oli kaikkien muiden tuomareiden ja tuomaristojen esimies. Hän oli vuonna 1993 John Fitzpatrick.
Fitzpatrick tietenkin myöhemmin vuoden 1993 aikana vielä tietenkin tutki näin esimerkiksi Hockenheimin eri rangaistuksia jälkikäteen ja paljon nimenomaan Fitzpatrickin osalta olikin lupa odottaa koska hänen vastuullaan oli tietenkin toimia uskottavana tahona siitä mitä F1-kisojen tuomaritoiminnan laillisuudesta nimenomaan puhuttaessa oli kyse ja häntä itseään ylempänä olivat lähinnä vain Maailmanneuvoston Tuomarit FIA:ssa.
Fitzpatrick olisi ollut melko etevä ja erittäin hyväkin tuomari olemaan lajissa yleisestikin vielä monia vuosiakin koska mies oli vuonna 1993 vasta viidenkymmenen vuoden ikäinen ja leppoisan oloinen, mutta tarvittaessa hyvinkin terävä ja äreä toimessaan. Valitettavasti toisinaan Fitzpatrick oli toimessaan hieman liian tarkka toimiltaan ja siitä eivät kaikki FIA:n pamput pitäneet...:thumbdown
Joka tapauksessa kuitenkin kilpailussa nähtiin jopa A-seoksiakin edelleen kuluttaneita ajo-osuuksia joiden päätteeksi nähtiin ainakin tiettävästi hieman aikaisempaa selvemmin renkaanvaihtoja kilpailussa. Kilpailun jälkeen Alain Prost oli kuitenkin melko tuohtunut tuomarilinjasta Stop-go-rangaistusten osalta ja kaikkiaan tuomaristo oli melko tuttua ainakin enemmän lajia seuranneille.
Kilpailun Päätuomari ja Tuomariston Pääkoordinaattori oli tietenkin Burdette Berdie Martin joka oli hyvinkin tuttu Yhdysvaltain menneiden aikojen F1-kisoista ja jonka päätökset eivät aikanaan nuorta Luca di Montezemoloa lämmittäneet, Ruotsin Lars Österlind joka oli Hockenheimissa 1993 Varapäätuomari ja Varapääkoordinaattori ja sitten oli tietenkin paikallinen saksalainen Apulaispäätuomari ja Tuomaritoiminnan ohjaaja Steinmetz joka vuoden 1994 kilpailussa muun muassa juurikin se Johtava Päätuomari ja Tuomariston Pääkoordinaattori ja jonka päätös oli melko merkittäväkin Mika Häkkisen kilpailukiellon osalta vaikka päätös kyllä taidettiin vielä Steinmetzin omallakin pomolla eli nimenomaan koko F1:n sen ajan Virallisella Tuomarilla hyväksyttää ennen kun suomalainen sai jäädä kilpailukieltoon. Se oli sitten taas toinen tarina se.
Tämän kaiken lisäksi oli vuoden 1993 virallinen FIA:n oma Tuomari lajissa joka kiersi vuoden jokaisessa kilpailussa vuoden 1992 Peter Warrin tapaan ja joka tietenkin myös valvoi kaikkien kisojen kaikkien tuomaristojen ja niiden jäsenten toimintaa kisoissa. Tämä FIA:n Tuomari toimi myös lajin yleisenä Johtavana Tuomarina eli oli kaikkien muiden tuomareiden ja tuomaristojen esimies. Hän oli vuonna 1993 John Fitzpatrick.
Fitzpatrick tietenkin myöhemmin vuoden 1993 aikana vielä tietenkin tutki näin esimerkiksi Hockenheimin eri rangaistuksia jälkikäteen ja paljon nimenomaan Fitzpatrickin osalta olikin lupa odottaa koska hänen vastuullaan oli tietenkin toimia uskottavana tahona siitä mitä F1-kisojen tuomaritoiminnan laillisuudesta nimenomaan puhuttaessa oli kyse ja häntä itseään ylempänä olivat lähinnä vain Maailmanneuvoston Tuomarit FIA:ssa.
Fitzpatrick olisi ollut melko etevä ja erittäin hyväkin tuomari olemaan lajissa yleisestikin vielä monia vuosiakin koska mies oli vuonna 1993 vasta viidenkymmenen vuoden ikäinen ja leppoisan oloinen, mutta tarvittaessa hyvinkin terävä ja äreä toimessaan. Valitettavasti toisinaan Fitzpatrick oli toimessaan hieman liian tarkka toimiltaan ja siitä eivät kaikki FIA:n pamput pitäneet...:thumbdown