Adelaidessa 1993 nähtiin siis kaikkien aikojen viimeinen yhteinen kisa Alain Prostin ja Ayrton Sennan kesken, mutta samalla nähtiin F1:n nopeimmat pysähdykset vuonna 1993 ja samalla ne myös nostivat vuoden 1993 kaikkien aikojen varikkokäyntien kaudeksi ja samalla lajissa oli nopeimmat keskimääräiset pysähdykset ennen nykypäivää vaikka usein ne myös olivat muistelemaani selvästi hitaampia pysähdyksiä.
Siltikin esimerkiksi vuoteen 1991 tai 1992 verrattuna pysähdykset olivat jo vuonna 1993 nopeampia ja kaikkien aikojen nopeimmat pysähdykset vuonna 1993 kelpaisivat hyvin vielä nykypäivänkin F1:siin. Goodyearin osalta renkaiden kavennus toi etenkin C-seoksilla lähteneille kuljettajille selvät pakkopysähdykset kisaan ja D-seoksilla lähteneet kuljettajat joutuivat käymään myös selvästi enemmän varikolla kilpailussa kuin mitä he ehkä olisivat halunneet muutoin tehdä.
Adelaidessa 1993 ajettiin 81 kierroksen sijaan lopulta 79 kierrosta kun kisa käynnistyi kolmannella lähdöllä vasta ja kun tuomaristo päätti kerralla sitten vähentää kaksi kierrosta esimerkiksi vain yhden kierroksen sijaan. Toki kilpailun olisi voinut ajaa samalla kierrosmäärälläkin, mutta tuomaristo päätti toisin.
Tässä kilpailussa ei tietenkään mukana ole Lola-Dallara-BMS Scuderia Italia-Ferrari-yhdistelmätallia ja Larroussen ja Minardin osuudet ovat tavallista pidempiä johtuen Toshio Suzukin ja Jean-Marc Gounonin mukana olemisesta. Myös Jordanin osuus on tavallista pidempi Eddie Irvinen mukana olemisen takia.
Joka tapauksessa tässä kuitenkin varikkotaktiikat kilpailusta ja näitä saa korjata vapaasti tarvittaessa:
Williams: Molemmat kuljettajat lähtivät D-seoksilla kilpailuun ja lähtökohtaisesti he aikoivat pysähtyä vain kerran. Damon Hill aikoi käydä varikolla kierroksella 39 ja Alain Prost kierroksella 40, mutta he joutuivat käymään varikolla jo kierroksella 22 ja 29 ja ikään kuin se ei olisi ollut vielä tarpeeksi niin Williamsin taktinen osasto jostain ihmeen syystä halusi heidän pysyvän vieläkin D-seoksilla C-seosten sijaan mikä sitten vielä toi heille toiset stopitkin kierroksille 44 ja 48.
Sittemmin he ajoivat maaliin C-seoksilla ja olivat joutua käymään vielä niilläkin varikolla kaikesta huolimattakin. Hillin pysähdykset kestivät 6,41 sekuntia ja 6,31 sekuntia ja Prostin pysähdykset kestivät 7,41 sekuntia ja 6,92 sekuntia.
Tyrrell: Molemmat kuljettajat lähtivät D-seoksilla kilpailuun ja he aikoivat pysähtyä kierroksilla 39-40 järjestyksessä Ukyo Katayama ja Andrea de Cesaris. Katayama keskeytti ennen pysähdyksiään kolaroituaan reilusti niin Rubens Barrichellon kuin Pedro Lamyn kanssa. Lisäksi Katayama oli saada toisista keskeytyneistä lähdöistään 10 sekunnin Stop-go-rangaistuksen joka hylättiin kun tuomaristo näki Katayaman saaneen rangaistuksensa jo ruudukon taakse siirtämisen osalta.
Katayama kolaroi muistaakseni vielä kerran kierroksella 11 Esses-mutkassa ennen kuin jo muutenkin vaurioituneen auton runko petti luhistuen kierrosta myöhemmin samassa mutkassa ja siirtäen Katayaman siitä sitten seinään ja keskeytykseen. Muistaakseni de Cesaris kävi kierroksilla 25 ja 40 varikolla, mutta saattoi joutua käymään toisillakin kierroksilla kuin mitä arvelen hänen käyneen. Andrean pysähdyskierrokset saa vapaasti korjata tarvittaessa.
Tosin Andrean pysähdykset ainakin Globo TV:n mukaan kestivät 7 sekuntia ja 6 sekuntia ja lisäksi kierroksella 40 de Cesarikselta hajosi ainakin yksi sylinteri autosta mikä hidasti hänen kierrosaikojaan. Andrea ajoi maaliin asti C-seoksilla ainakin Fuji TV:n tiedon mukaan.
Benetton: Molemmat kuljettajat lähtivät D-seoksilla kilpailuun, mutta huomattavasti erilaisin taktiikoin yleisesti. Michael Schumacher aikoi käydä vaihtelevasti varikolla 3 kertaa tai jopa 4 kertaa edellyttäen, että hän olisi johdossa kilpailun aikana. Schumacher aikoi käydä varikolla kierroksilla 15, 30, 45 ja 60 ja tarvittaessa vain joko kierroksella 45 tai 60 kolmen stopin osalta.
Riccardo Patrese aikoi käydä varikolla vain kerran kierroksella 39 tai 40, mutta joutui käymään kierroksilla 24 ja 51 kun D-seokset eivät vain kestäneet tarpeeksi kuritusta. Patrese otti sittemmin C-seokset joilla ajoi keskeytykseensä saakka. Schumacherin ainoa pysähdys kierroksella 15 kesti 4,81 sekuntia kun taas Patresen pysähdykset kestivät 7 sekuntia ja 5,12 sekuntia.
McLaren: Molemmat kuljettajat lähtivät D-seoksilla kilpailuun ja he aikoivat käydä varikolla kierroksilla 39-40 järjestyksessä Ayrton Senna-Mika Häkkinen, mutta varautuivat myös kahden stopin strategiaan jolloin Senna aikoi käydä kierroksilla 24 ja 55 ja Häkkinen kierroksilla 26 ja 57 varikolla.
Sennan pysähdykset kestivät 5,32 sekuntia ja 5,02 sekuntia ja Häkkisen ainoa pysähdys ennen keskeytystä varikolle kierroksella 28 vuotavan jarruputken nesteiden takia kesti kierroksella 26 5,81 sekuntia. Senna ajoi maaliin asti D-seoksilla.
Footwork: Kuljettajista Derek Warwick lähti D-seoksilla kilpailuun ja hän aikoi yrittää ajaa yhden stopin taktiikalla käyden varikolla kierroksella 39 tai 40, mutta Aguri Suzuki otti C-seokset ja hän ei aikonut käydä varikolla. Warwickin pysähdyskierroksia en satu nyt muistamaan tarkkaan, mutta muistaakseni Warwick kävi varikolla kierroksilla 25 ja 55 ja saattoi käydä näitäkin aikaisemmin varikolla tai myöhemminkin. Ehkä myös vain kerrankin. Fuji TV:n mukaan Warwickin pysähdykset kestivät 4,3 sekuntia ja 5 sekuntia. Warwick vaihtoi C-seoksiin joilla ajoi maaliin asti.
Suzuki muistaakseni kävi varikolla kierroksella 27, mutta saattoi käydä varikolla aiemminkin tai myöhemminkin. Kävi kuitenkin kerran koska C-seokset vain pettivät alta. Suzukin ainoa pysähdys kesti 3,87 sekuntia ja se oli vuoden 1993 kolmanneksi nopein pysähdys. Suzuki vaihtoi seoksensa D-seoksiin joilla sittemmin ajoi maaliin asti.
Lotus: Kuljettajista Pedro Lamy otti C-seokset kilpailuun ja Johnny Herbert D-seokset kilpailuun. Lamy aikoi yrittää ajaa pysähtymättä kilpailussa ja Herbert aikoi käydä varikolla joko kierroksella 39 tai 40. Ikävä kyllä Lamy keskeytti lähtökolariin ja Herbert keskeytti kierroksella 12 varikolle.
Jordan, Rubens Barrichello ja Eddie Irvine: Kuljettajista Rubens Barrichello otti C-seokset kilpailuun ja Eddie Irvine D-seokset kilpailuun. Barrichello aikoi yrittää ajaa maaliin pysähdyksittä ja Irvine aikoi käydä varikolla kierroksella 39 tai 40. Lopulta Irvine keskeytti varikolle kierroksella 12. Barrichello vuorostaan ainakin mielestäni kävi kaksi kertaa kilpailun aikana varikolla kierroksilla 27 ja 52, mutta mahdollisesti saattoi käydä myös vain kerran varikolla kierroksen 42 tai 43 aikoihin.
Voin hyvinkin olla väärässä ja tämänkin saa vapaasti toki korjata. Globo TV:n mukaan Barrichellon pysähdykset tosin olivat kestäneet 5 sekuntia ja 5,5 sekuntia. Barrichello ajoi tiettävästi D-seoksilla maaliin asti.
Larrousse, Toshio Suzuki ja Erik Comas: Molemmat kuljettajat lähtivät C-seoksilla kilpailuun ja heidän tarkoituksensa oli olla käymättä varikolla kilpailussa. Ikävä kyllä niin Toshio Suzuki kuin myös Comas joutuivat käymään varikolla. Suzukin Toshio muistaakseni ehkä vain kerran tai kaksi, mutta Comas kävi mielestäni kaksikin kertaa.
Tämän saa kuitenkin korjata tarvittaessa. Suzukin pysähdykset olisivat ehkä tulleet kierroksilla 30 ja 60 ja Comasin pysähdykset kierroksilla 25 ja 50. Fuji TV:n mukaan pysähdykset Toshio-sanilla kestivät 8 sekuntia ja 9 sekuntia ja Comasilla 7 sekuntia ja 8 sekuntia. Molemmat ajoivat ainakin tiettävästi C-seoksilla maaliin asti.
Minardi, Jean-Marc Gounon ja Pierluigi Martini: Kuljettajista Jean-Marc Gounon lähti kilpailuun C-seoksilla, mutta Pierluigi Martini lähti kilpailuun D-seoksilla. Gounon aikoi ajaa kilpailun läpi pysähtymättä, mutta Martini aikoi käydä varikolla kierroksella 39 tai 40. Martini kuitenkin keskeytti ja Gounon mielestäni saattoi joutua käymään varikolla.
Kuitenkin mikäli kävi varikolla niin hän kävi ennen kierroksen 34 keskeytystään. Muistaakseni hän taisi käydä varikolla kierroksella 30, mutta kuten sanoin niin en ole varma tästä pysähdyksestä...:dunno:
Ligier: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun D-seoksilla ja he aikoivat käydä varikolla kierroksilla 39-40 järjestyksessä Martin Brundle-Mark Blundell, mutta yllättäen renkaiden kulumisen johdosta Mark Blundell kävi varikolla kierroksilla 24 ja 51 ja Martin Brundle kävi varikolla kierroksilla 25 ja 50.
Mahdollisesti nuo toisten pysähdysten ja Martin Brundlen ensimmäisen pysähdyksen kierros voi olla vääräkin ja ne voi edelleen vapaasti korjata. Fuji TV:n mukaan pysähdykset Blundellilla kestivät 4 sekuntia ja 5 sekuntia ja Brundlella ne kestivät 4,2 sekuntia ja 5 sekuntia.
Ferrari: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun D-seoksilla ja he aikoivat käydä varikolla kierroksilla 39-40 järjestyksessä Jean Alesi-Gerhard Berger, mutta yllättäen renkaiden kulumisen johdosta Berger kävi kaksi kertaa varikolla kierroksilla 22 ja 52 ja Alesi kävi varikolla uskomattomasti vain kerran kierroksella 26 pitäen silti omat uudet D-seoksensakin maaliin asti ehjänä joskin ne olivat jo hajoamispisteessä. Tallimääräyksellä Bergeriä kiellettiin ohittamasta Alesia kisan lopussa.
Adelaiden kisa oli ensimmäinen ja ainoa kerta kaudella 1993 jolloin Ferrari sai molemmat autot maaliin...

Alesin ainoa pysähdys kesti 3,5 sekuntia ja se oli vuoden 1993 toiseksi nopein varikkokäynti ja Bergerin kaksi pysähdystä kestivät 5,83 sekuntia ja 6,52 sekuntia.
Sauber: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun D-seoksilla ja he aikoivat käydä varikolla kierroksilla 39-40 järjestyksessä JJ Lehto-Karl Wendlinger. Lehto kävi varikolla kierroksilla 25 ja 55 ja Wendlinger kävi muistaakseni varikolla kierroksilla 24 ja 56 tai vaihtoehtoisesti kierroksilla 26 ja 58, mutta Wendlingerin pysähdykset saa korjata tarvittaessa vapaastikin.
Wendlingerin pysähdykset kestivät Fuji TV:n mukaan 5,5 sekuntia ja 6 sekuntia, mutta JJ:n pysähdykset olivat kautta aikain nopeimmat suomalaisen tekemät pysähdykset vain 4 sekunnin ja 4,5 sekunnin turvin.