CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15012
Monacon Grand Prix 1996 ajettiin siis sadesäällä ja koska melkein kaikki kuljettajat Jos Verstappenia huomioimatta ottivat sadekelin renkaat tai keskeyttivät erittäin nopeasti kilpailussa niin laitan tähän vain selvästi kisassa mukana olleet ja pysähtyneet kuljettajat. Kaikki kilpailijat ottivat radan kuivuttua D-seokset loppukilpailun ajaksi kuivan kelin renkaista ja lisäksi kaikki olivat alustavasti muutenkin vain yhdellä stopilla liikenteessä sadesään takia. Toki pieniä muutoksia jotkut kuljettajat joutuivat tekemään strategiaansa.
Monacossa 1996 ei varmaankaan kuivalla kelilläkään olisi paljoa nähty dramatiikkaa koska rata oli sarjan vähäisin kulutukseltaan renkaille ja myös polttoaineelle. Ainoa jännitys polttoaineen osalta oli tietenkin V12-moottorin poistuminen jonka jälkeen V10-moottorilla oli vaikeampaa ajaa Monacossa maaliin joskin silti mahdollista koska Monaco kulutti niin uskomattoman vähän polttoainetta kaikkiaan. Välitankkaukset olivat myös jo osa Monacoa joskin eivät aina miellyttävintä osaa sellaisenaan.
Tässä kuitenkin pysähdykset kuljettajien osalta jotka olivat mukana kilpailussa kun Verstappen luisui C-seoksillaan päin seinää kisan alussa:
Olivier Panis: Kilpailun onnellinen voittaja kävi varikolla kierroksella 28. Hänen pysähdys kesti 9 sekuntia.
David Coulthard: Kilpailun toiseksi sijoittunut ja melkein sen tietämättään voittanut skotti kävi kierroksella 31. Hänen pysähdys kesti 10 sekuntia.
Johnny Herbert: Kilpailun kolmanneksi sijoittunut ja viimeinen sinänsä maaliin päässyt kuljettaja kävi kierroksella 29 varikolla. Hänen pysähdys kesti 8 sekuntia.
Heinz-Harald Frentzen: Frentzen joka olisi hyvin voinut vaikka voittaa koko kilpailun oltuaan ensimmäinen kuivan kelin renkaille yleensä pysähtynyt kuljettaja menetti pelinsä liian moneen varikkokäyntiin. Erikoisesti hän myös lopetti kilpailunsa ajamalla varikolle ja välillä hänet merkittiin keskeyttäneeksi ja välillä hän edelleen oli mukana kisassa ja ruutulipun heiluttuakin hänen autonsa oli varikolla.
Hän pysähtyi kaikkiaan kierroksilla 18, 24, 56 ja 74 ennen kisan päättymistä kierroksella 75 2 tunnin rajan tullessa täyteen. Frentzenin ensimmäinen pysähdys oli polttoainetankkaus ja etusiivenvaihto joka oli erittäinkin nopea vain 14,8 sekunnin mittaisena, toinen pysähdys kuivan kelin renkaita varten pelkästään kesti 9 sekuntia ja kierroksen 56 tankkauspysähdys mahdollisine renkaanvaihtoineen vielä varmuudenkin vuoksi kesti 10 sekuntia ja sitten hän vain lopettikin ajonsa vaikka autossa ei sinänsä mitään vikaa ollutkaan.
Toisaalta hän oli kierroksen jäljessä, ruutulippu oli ainakin hänen mukaansa jo heilunut eikä ajamisessa kisa-ajan loppuessa ollut enää mitään mieltä hänen mukaansa.
Mika Salo: Salon ainoa pysähdys päivänä kesti kierroksella 28 9 sekuntia.
Mika Häkkinen: Häkkisen ainoa pysähdys kesti kierroksella 29 9 sekuntia.
Eddie Irvine: Irvine kävi kolme kertaa varikolla koska yhdellä pysähdyksistä turvavyön lukitus ei toiminut ja turvavyöt piti kokonaan säätää uudelleen varikolla. Lisäksi polttoaine ei aivan riittänyt maaliin asti kun Ferrarin toivomaa Safety Caria ei myöskään radalle tullut jolloin Irvine joutui vielä käymään varikola. Irvine kävi varikolla kierroksilla 28, 36 ja 68. Ensimmäinen pysähdys kesti 6,7 sekuntia vaikka tv-kello näyttikin 7,9 sekuntia, toinen pysähdys kesti 1 minuutin ja 25 sekuntia kun auto sammui 25 ylimääräiseksi minuutin mittaisen pysähdyksen jälkeen ja viimeinen pysähdys kesti 7 sekuntia.
Jacques Villeneuve: Villeneuve kävi ainoan kerran varikolla kierroksella 29 ja hänen pysähdys kesti 10 sekuntia.
Jean Alesi: Alesi kävi lopulta kaikkiaan neljä kertaa varikolla päivän aikana jolloin lopulta keskeytti varikolle. Yksi stopeista oli erikoisesti vain varmuuden varalta täysin varman polttoainelastin ja renkaiden keston varmistamiseksi tehty pysähdys vaikka sillekään ei mitään erityistä tarvetta kyllä olisi ollut. Alesin stopit kierroksilla ennen kierroksen 60 lopullista keskeytystä kestivät kierroksilla 30, 54 ja 59 7 sekuntia, 8 sekuntia ja 30 sekuntia.
Luca Badoer: Badoer kävi vain kerran varikolla kierroksella 32 aivan viimeisenä sadekelin renkaat vaihtaneena kuljettajana koska toivoi vettä tulevan vielä radalle mitä ei tietenkään tullut ennen kilpailun loppua ja menetystä muutenkaan. Paitsi tihkusateena tietenkin. Ainoa pysähdys kesti 15 sekuntia.
Damon Hill: Hill kävi ainoan kerran varikolla kierroksella 28 ja hänen pysähdyksensä kesti 10,4 sekuntia.
Martin Brundle: Brundle kävi ainoan kerran varikolla kierroksella 29 ennen harmittavaa ulosajoaan liukastuttuaan yhdessä radan harvoista märistä paikoista suoraan seinään. Brundlen pysähdys kesti 10 sekuntia.
Gerhard Berger: Berger keskeytti varikolle kierroksella 9. Hän olisi todennäköisesti käynyt kerran vaihtamassa kuivan kelin renkaat ja tankkaamassa kisan aikana ennen pitkää.
Monacossa 1996 ei varmaankaan kuivalla kelilläkään olisi paljoa nähty dramatiikkaa koska rata oli sarjan vähäisin kulutukseltaan renkaille ja myös polttoaineelle. Ainoa jännitys polttoaineen osalta oli tietenkin V12-moottorin poistuminen jonka jälkeen V10-moottorilla oli vaikeampaa ajaa Monacossa maaliin joskin silti mahdollista koska Monaco kulutti niin uskomattoman vähän polttoainetta kaikkiaan. Välitankkaukset olivat myös jo osa Monacoa joskin eivät aina miellyttävintä osaa sellaisenaan.
Tässä kuitenkin pysähdykset kuljettajien osalta jotka olivat mukana kilpailussa kun Verstappen luisui C-seoksillaan päin seinää kisan alussa:
Olivier Panis: Kilpailun onnellinen voittaja kävi varikolla kierroksella 28. Hänen pysähdys kesti 9 sekuntia.
David Coulthard: Kilpailun toiseksi sijoittunut ja melkein sen tietämättään voittanut skotti kävi kierroksella 31. Hänen pysähdys kesti 10 sekuntia.
Johnny Herbert: Kilpailun kolmanneksi sijoittunut ja viimeinen sinänsä maaliin päässyt kuljettaja kävi kierroksella 29 varikolla. Hänen pysähdys kesti 8 sekuntia.
Heinz-Harald Frentzen: Frentzen joka olisi hyvin voinut vaikka voittaa koko kilpailun oltuaan ensimmäinen kuivan kelin renkaille yleensä pysähtynyt kuljettaja menetti pelinsä liian moneen varikkokäyntiin. Erikoisesti hän myös lopetti kilpailunsa ajamalla varikolle ja välillä hänet merkittiin keskeyttäneeksi ja välillä hän edelleen oli mukana kisassa ja ruutulipun heiluttuakin hänen autonsa oli varikolla.
Hän pysähtyi kaikkiaan kierroksilla 18, 24, 56 ja 74 ennen kisan päättymistä kierroksella 75 2 tunnin rajan tullessa täyteen. Frentzenin ensimmäinen pysähdys oli polttoainetankkaus ja etusiivenvaihto joka oli erittäinkin nopea vain 14,8 sekunnin mittaisena, toinen pysähdys kuivan kelin renkaita varten pelkästään kesti 9 sekuntia ja kierroksen 56 tankkauspysähdys mahdollisine renkaanvaihtoineen vielä varmuudenkin vuoksi kesti 10 sekuntia ja sitten hän vain lopettikin ajonsa vaikka autossa ei sinänsä mitään vikaa ollutkaan.
Toisaalta hän oli kierroksen jäljessä, ruutulippu oli ainakin hänen mukaansa jo heilunut eikä ajamisessa kisa-ajan loppuessa ollut enää mitään mieltä hänen mukaansa.
Mika Salo: Salon ainoa pysähdys päivänä kesti kierroksella 28 9 sekuntia.
Mika Häkkinen: Häkkisen ainoa pysähdys kesti kierroksella 29 9 sekuntia.
Eddie Irvine: Irvine kävi kolme kertaa varikolla koska yhdellä pysähdyksistä turvavyön lukitus ei toiminut ja turvavyöt piti kokonaan säätää uudelleen varikolla. Lisäksi polttoaine ei aivan riittänyt maaliin asti kun Ferrarin toivomaa Safety Caria ei myöskään radalle tullut jolloin Irvine joutui vielä käymään varikola. Irvine kävi varikolla kierroksilla 28, 36 ja 68. Ensimmäinen pysähdys kesti 6,7 sekuntia vaikka tv-kello näyttikin 7,9 sekuntia, toinen pysähdys kesti 1 minuutin ja 25 sekuntia kun auto sammui 25 ylimääräiseksi minuutin mittaisen pysähdyksen jälkeen ja viimeinen pysähdys kesti 7 sekuntia.
Jacques Villeneuve: Villeneuve kävi ainoan kerran varikolla kierroksella 29 ja hänen pysähdys kesti 10 sekuntia.
Jean Alesi: Alesi kävi lopulta kaikkiaan neljä kertaa varikolla päivän aikana jolloin lopulta keskeytti varikolle. Yksi stopeista oli erikoisesti vain varmuuden varalta täysin varman polttoainelastin ja renkaiden keston varmistamiseksi tehty pysähdys vaikka sillekään ei mitään erityistä tarvetta kyllä olisi ollut. Alesin stopit kierroksilla ennen kierroksen 60 lopullista keskeytystä kestivät kierroksilla 30, 54 ja 59 7 sekuntia, 8 sekuntia ja 30 sekuntia.
Luca Badoer: Badoer kävi vain kerran varikolla kierroksella 32 aivan viimeisenä sadekelin renkaat vaihtaneena kuljettajana koska toivoi vettä tulevan vielä radalle mitä ei tietenkään tullut ennen kilpailun loppua ja menetystä muutenkaan. Paitsi tihkusateena tietenkin. Ainoa pysähdys kesti 15 sekuntia.
Damon Hill: Hill kävi ainoan kerran varikolla kierroksella 28 ja hänen pysähdyksensä kesti 10,4 sekuntia.
Martin Brundle: Brundle kävi ainoan kerran varikolla kierroksella 29 ennen harmittavaa ulosajoaan liukastuttuaan yhdessä radan harvoista märistä paikoista suoraan seinään. Brundlen pysähdys kesti 10 sekuntia.
Gerhard Berger: Berger keskeytti varikolle kierroksella 9. Hän olisi todennäköisesti käynyt kerran vaihtamassa kuivan kelin renkaat ja tankkaamassa kisan aikana ennen pitkää.