CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15012
Se olisi todella hienoa!:thumbup:Multa pitäisi löytyä tarkemmin noita puuttuvia pysähdyksiä vuodelta 1995. Kestoja ei erityisemmin, mutta kierroksia kyllä.
Minulla on jonkinlainen muistikuva siitä, että muistaakseni vuodesta 1995 eteenpäin mahdollisesti Vauhdin Maailma-lehdessä olisivat olleet nuo kaikkien mahdollisten kuljettajien varikkokäynnit tai vähintään ainakin pysähtyneiden kuljettajien varikkokäyntikierrokset joko ajan kanssa tai ilman. Aiemminkin kuin ennen vuotta 1995 noita varikkokäyntien määriä oli lehdessä silloin tällöin ja ainakin kärkikuljettajien varikkopysähdyksistä usein kerrottiin, mutta voin muistaa väärinkin.
Japanin Grand Prix 1995 oli kilpailuosallisesti puhuttaessa hyvinkin mielenkiintoinen kilpailu. Rengastaktisessa mielessä kahden-kolmen stopin kilpailusta tuli lopulta vain kahden stopin kisa ja ensimmäistä kertaa aivan todella vuonna 1995 jokainen kuljettaja lähti märälle radalle sadekelin kilpailuun sadekelin renkailla. Toki kolmansia pysähdyksiä sattui joillekin kuljettajille kuten esimerkiksi Sauberin kuljettajille, palanneelle Karl Wendlingerille ja Heinz-Harald Frentzenille.
Wendlingerin kisauran loppu ja paluu radoille Jean-Christophe Boullionin kustannuksella oli loppupelissä lähinnä vuoden 1994 JJ Lehdon uran lopun tapaan palvelus pitkään tallia edustaneelle tai jollakin tavalla joskus sitä avustaneelle kuljettajalle. Wendlinger ei ollut toipunut kunnolla oikein ajokuntoon edes JJ:n tilanteeseen nähden huomattavasti pidemmästä toipumislomastakaan huolimatta ja testeissäkin oli ollut pakkolomakaudellakin vaikeaa pitkin vuotta 1995 Monacon ja TI Circuit Aidan kisan välisellä ajalla.
Ja niin paljon kuin sinänsä Peter Sauber olisi halunnut Wendlingerin pitää tallissa vaikka välit olivat kyllä myös huonontuneet vuosien 1994-1995 välisen pitkän toipumisjakson ja sitä seuranneiden huonojen tai huonoina pidettävien tulosten takia niin realiteetit tulivat vastaan. Oikeasti Wendlingerin olisi pitänyt pitää se kuuluisa puolitoista vuotta-kaksi vuotta, ehkä äärimmillään kaksi ja puoli tai kolme vuotta toipumislomaa ja sitten palata lajiin.
Valitettavasti JJ:n vastaavaa kuntoutumislomaa pidempi vuosikaan ei riittänyt kun JJ:n toipumiseen olisi tarvittu puolitoista vuotta tai kaksi vuotta siinä missä JJ sai vain kolme kuukautta toipumislomaa kun vähintäänkin JJ:n olisi pitänyt olla toipumislomalla puoli vuotta vuonna 1994 kolarinsa jälkeen. Huonoimmillaan Wendlinger taisi ajella uransa viimeisessä täysimittaisessa f1-kisassa kolmanneksi viimeisenä ja parhaimmillaankin se kuuluisa jäännöspistevauhti oli riippuvainen melkeinpä muiden kuljettajien keskeytyksistä.
Muutoin sijat 7-12 olivat Wendlingerin paikat kilpailussa mikäli aivan kaikki jopa niillekin olisi osunut nappiin ja siihen nähden esimerkiksi Boullion vain joutui syrjään tallista vaikka tosin Boullion oli ollut tallissa lähinnä vain lainassa Williamsilta kun Norberto Fontana nähtiin liian nuorena menemään kisoihin.
Toisaalta Boullion oli välillä aika huono aika-ajaja, mutta parempi kilpailuissa ja teknisen laskelmoiva kuljettaja jonka ura jäi aukeamatta sinänsä kunnolla koskaan kun ensin oli muita tähtinimiä Williams täynnä ja lopulta kun paikka periaatteessa olisi auennut niin sitten Williamsin uusin hehkutus olikin jo itse Juan Pablo Montoya. Williams ei ollut erityisen halukas päästämään Boullionia myöhemminkään muihin talleihin ajamaan välillä kuten esimerkiksi 1997 Arrowsille.
Aguri Suzuki loukkaantui Suzukan viikonloppuna, jäi kilpailusta pois ja samalla sairaalasta käsin lopetti uransa jonka olisi tehnyt muutoin ilmeisesti heti Adelaiden 1995 jälkeen mikäli olisi siellä ajanut.
Vammat olivat riittävän pahat poisjääntiin ja vaikka eivät olisikaan olleet niin Suzukilla oli kyllä äkkiä lopahtanut motivaatio jatkaa lajissa, ilmeisesti vuosien 1992-1993 koettelevien Footwork-vuosien, vuoden 1994 jäätyä melkein kokonaan väliin ilman TI Circuit Aidan kisaa Jordanilla ja vuoden 1995 Ligier-tallin hänelle tekemän tempun takia.
Ja vuonna 1994 hänen sille vuodelle jo kahden pettymyksiä täynnä olleen vuoden jälkeinen, melko epävarman Footwork-sopimuksen viimeinen vuosi jäi käyttämättä kun Footwork-talli joutui talousvaikeuksiin budjetin puolittuessa ja sopimuksen viimeinen vuosi oli lopulta rahasta kiinni pysyvän ajamisen sijaan. Japanilaiselle Ukyo Katayamalle kilpailu kotiradalla oli myös synkkä. Katayama oli loukannut rannettaan Warm-Upissa, mutta oli itsepintaisesti kieltäytynyt Sid Watkinsin kehoituksista vetäytyä kilpailusta.
Oli virhe ajaa kisaa, se myös näkyi vauhdissa ja aivan alkukierroksia lukuun ottamatta Katayaman vauhti oli hyvin vaisua päivänä jolloin parhaimmillaan tutulla radalla TI Circuit Aidan tapaan jopa jäännöspiste oli otettavissa vaikka katkerin Katayaman keskeytys vuonna 1995 oli kyllä Spa-Francorchampsin keskeytys selvältäkin pistesijalta.
Kivut kovenivat kierros kierrokselta ja varikkokäynnin jälkeen tai jo varikkokäynnillä olisi kannattanut lopettaa ajot. Kun mies ei lopettanut niin kivut kasvoivat sietämättömäksi ja lopulta ulosajo tapahtuikin. Myöhemmin 1-3 kierrosta lisää niin Katayama ainakin myöhemmin kertomansa mukaan olisi ilmeisesti tullut varikolle ja yksi syy ajaa oli ilmeisesti kotiyleisön kannustuksen lisäksi myös se, että sadetta ennustettiin lisää vaikka tosiaan hetkellistä vesisadetta ja tosiaan Lusikka-mutkan kastumista huomioimatta sitä ei enää vuonna 1995 Japanin Grand Prixissä enempää tullut.
Kilpailuviikonloppuna jossiteltavaa riitti myös McLarenin Mark Blundellin ajamisessa kun britti joutui lähtemään ruudukon viimeisten sijojen paikkeilta kisaan. Kierrosajoissa Blundell oli äärimmäisen nopea Mika Häkkisen tapaan läpi kisan ja parhaimmillaan hän olisi hyvinkin paremmalla lähtöruudulla voinut olla jopa kolmas Suzukassa siinä missä Häkkinen oli kilpailussa toinen vaikka edelleen jopa Suzukan radan sopiessa poikkeuksellisen hyvin McLarenille Häkkisenkin palkintopaikka oli ainakin osin kiinni Williamsien keskeytyksistä.
Toisaalta keskeytys oli kuohuttava asia eikä vain Williamsille sillä Suzukan Lusikka-mutka oli hyvinkin vaikea paikka sinä vuonna. Aiemmin kilpailussa oli satanut vettä ja radan kuivuttua sade oli palannut hetkeksi koko rata-alueelle, vain taantuakseen tihkuksi hyvin nopeasti ja kastellen lopulta vain pelkän Lusikka-mutkan märäksi ja siitäkin ennen pitkää vain tietyn osan muun radan kuivuessa. Tosin liukkautta lisäsi myöhemmin ilmeisesti Ferrarien tai jonkun huonon tallin auton hajonneen tai vaurioituneen moottorin jättämät öljyt siinä kohdassa rataa.
Lusikka-mutkan liukkaus oli ajoittain niin vaikeaa, että radalle vaadittiin Safety Caria talleista ainakin Fortin ja Sauberin toimesta. Valitettavasti Safety Caria ei laitettu radalle kun Roland Bruynseraede kieltäytyi lähettämästä sitä. Sen sijaan rataa ajoittain siivottiin ja keltaista lippua näytettiin, mutta ei muuta ja rata pysyi liukkaana siitä kohtaa oikeastaan melkein loppuun asti.
Vasta kisan loputtua ja radan siivouksen päästyä kunnolla vauhtiin paikka saatiin täysin puhtaaksi. Lopulta kyseisessä mutkassa liukastuivat Pedro Diniz, (Dinizin autosta lensi mutkaan myös öljyä ja hydrauliikan nesteitä ja myöhemmin myös pieniä kappaleita jousituksesta ja ripustuksesta.) Mark Blundell, Eddie Irvine, Heinz-Harald Frentzen, David Coulthard ja Damon Hill.
Jean Alesille Suzuka 1995 oli myös uran viimeinen todellinen äärimmäinen voittotaistelun osoitus nimenomaan Ferrarilla ja jotenkin aina muutenkin mikäli ei Benetton-vuosia tai Spa-Francorchampsia 1998 laske mukaan koska sen jälkeen vauhdinosoitukset olivat lähinnä aina pisteajoja antavia jos niitäkään. Valitettavasti keskeytys tuli ranskalaiselle. Damon Hillille Suzuka 1995 oli oikeastaan eräänlainen huipputallin kuljettajan ja ehkä myös Hillin uran kokonainen lopullinen aallonpohja.
Etenkin kun moneen muuhun vuoden 1995 tilanteeseen nähden Hill ei voinut enää paeta omia virheitään eikä myöskään Hill oikeasti kilpailussa joutunut tallin virheen tai jonkun muun kuljettajan uhriksi. Ainoa jossittelun arvoinen asia oli tietysti Safety Carin lähettämättömyys ajoissa, mutta silloin taas se olisi helpottanut Hillin ja monen muun kuljettajan kisaa ja aiheuttanut myös mahdollista keinotekoisuutta kilpailuun.
Tietysti kun Lusikka-mutkan kohu kävi kulissien takaa kuumana niin aivan kärjelle eli käytännössä Michael Schumacherille mahdollinen Safety Car-tilanne olisi tuonut ylimääräistä jännitystä kisaan, mutta ei välttämättä olisi vienyt häneltä silti voittoa.