CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15012
Kauden 1989 Ranskan Grand Prix Paul Ricardin radalla oli kaudella 1989 melkoisen erikoinen kilpailu kaikkiaan. Aikanaan taisi olla tällä foorumilla kyseinen kilpailua koskeva ikioma toikkikin kun katsoin tuossa joitakin viikkoja sitten vanhempia toikkeja menneiltä vuosilta. Paul Ricardin kilpailuviikonloppuna sattui ja tapahtui kuljettajarintamallakin. Benettonin Johnny Herbert joutui luovuttamaan ajopaikkansa osin painostuksen alaisena. Tallipäällikkö Peter Collinsin ja Flavio Briatoren välillä oli ollut kaudesta 1989 lähtien enemmän tai vähemmän valtataistelua joka oli kärjistynyt jo Montrealissa.
Flavio Briatore käytti härskistikin valtasuhteitaan Benettoniin ja Benettonin omistajat sittemmin tekivät monin tavoin Collinsin työn vaikeaksi. Merkittävimpiä seikkoja oli muun muassa Johnny Dumfriesin ja Gary Brabhamin päästämättömyys ajamaan Benettonin autoa Ranskaan pitkälti valtataistelun seurauksena.
Lopulta enemmän tai vähemmän erikoisena kompromissina Michele Alboreton oltua tavoittamattomissa Tyrrelliltä poislähtemisen seurauksena Benettonin paikka meni McLarenin kakkostestaajaksi alennetulle Emanuele Pirrolle. Pirro oli ollut aikaisemmin McLarenin ykköstestaaja, mutta hänet oli alennettu kakkostestaajaksi varsinaisen päätestaajan paikalta ja silti kaikesta huolimatta Tyrrelliä kisoissa ajavan Jonathan Palmerin ottaessa haltuun päätestaajan paikan.
Pirrolla ei ollut käytännössä paljonkaan ykköstestaajana edellisellä kaudella siltikään ollut töitä. Suurimman osan vuotta 1988 hän oli ajanut Hondan testejä Japanissa Suzukan radalla ja kaudella 1989 hänen ainoa merkittävän sitova rooli kakkostestaajana oli ollut ajaa Suzukassa. Kauden ensimmäiset muut testinsä ja kisa-autolla ajamiset olivat ironisesti hoituneet yhden McLarenin testipäivän jälkeen Benettonilla. Toisaalta Pirron oma tekninen palaute oli tärkeää Benettonin uuden automallin kehittämisessä. Kun Pirrolle ylipäänsä selvisi hänen ajamisensa Ranskassa hänellä olivat lennot myöhässä ja aikaeroväsymys painoi päälle.
Ron Dennis ei missään nimessä kieltäytynyt ja syy sille oli tavallaan vielä helpompi kaudella 1989 kuin vuonna 1988 olisi ollut. Pirro oli McLarenin kakkostestaajana käytännössä hyödyllinen työrukkanen minkä pystyi käytännössä heittämään aina menemään kun ei tarvinnut. Sama homma toisaalta oli myös Palmerinkin kanssa sinällään. Dennisin testikuljettajien sinällään oleva huono kohtelu ei tulisi jäämään lajissaan viimeiseksi.
Yannick Dalmas vuorostaan sai potkut Lola-Larrousselta koska hän ei ollut toisaalta toipunut kunnolla Legioonalaistaudista ja lisäksi vielä oli muutenkin enemmän tai vähemmän haaskannut tallin aikaa menemällä liian aikaisin takaisin rattiin. Kunnollisella kuntoutumisella Dalmas olisi voinut hyvinkin palata talliin paremminkin, mutta valitettavasti sinällään normaali ja hyvä idea palata kilpailemaan kostautui pahoin.
Sittemmin Dalmas joutui maksamaan paikastaan AGS:lle jonka kanssa neuvottelut alkoivat lähes välittömästi hänen poistuttuaan Lola-Larrousselta. Hänen korvaajaksi tuli pientä rahasummaa mukanaan tuonut Eric Bernard. Bernardin maksurahat riittivät alustavasti kahteen kisaan ja tarvittaessa ajoja olisi kaikkiin muihin kilpailuihin paitsi Estoriliin ja Suzukaan sillä Bernard ajoi F3000-sarjaa. Tyrrellin rattiin vuorostaan Alboreton tilalle tuli nuori ranskalainen Jean Alesi joka tuntui vakuuttavan kaikki kaikessa mitä hän teki autourheilussa ja siitä myös Ken Tyrrell piti paljon viikonloppuna. Hänen sopimuksensa oli varsin samanlainen ja alustavasti Estoril ja Suzuka olivat ajamattomissa F3000-sarjan takia.
Muutoin ajot kävivät milloin tahansa. Viimeinen uusi kuljettaja oli Martin Donnelly jonka ajot Suzukassa ja Adelaidessa 1988 Lotuksella olivat jääneet toteutumatta. Kaudella 1989 hän edelleen vietti turhauttavasti vain testaten ja enin osin vain Suzukan radalla Japanissa. Donnelly sai tiedon kisapaikasta Ranskaan vasta kuultuaan Derek Warwickin loukkaantuneen mikroautoilukilpailussa selkäänsä ja olkapäätään.
Ja vähän ironisesti hän ei ehkä olisi saanut sitäkään sillä Jackie Oliver oli aluksi kysynyt Jean Alesia ajamaan Arrowsilla, mutta hänet oli jo varattu Tyrrelille joka oli toki ollut rajallisesti kiinnostunut myös Donnellysta. Donnellyn ajon Paul Ricardissa Peter Warr hyväksyi ja siten hän sai ajaa ja kun vielä Derek Warwick itsekin kehui Donnellyn ajotaitoja niin Dublinin mies sai ajaa uransa ensimmäisen kilpailun ironisesti Arrowsilla Lotuksen sijaan.
Rengastaktisesti arvioiden ja sanottuna Pirellille Paul Ricardin rata oli edelliseen Pirellin rengaspolveen ja formulavisiittiin verrattuna täysi painajainen ajettavaksi. Martin Brundle Brabhamilla esikarsiutui mikä oli jo itsessään suuri järkytys ja Andrea de Cesaris edelliskilpailun kolmospaikalta karsiutui. Perjantaina aika-ajossa de Cesaris oli hajottanut autonsa kanttarin ylittämisestä johtuneesta rajusta kolarista, lauantaina vapaissa harjoituksissa moottori oli hajonnut ja lauantaina jo hänen tallikaverinsa Alex Caffin Purkkarenkaiksi haukkumat Pirellin aika-ajorenkaat olivat hajonneet alle naurettavan nopeasti Dallaran auton alta. Lisäksi toivottomuutta pahensi moottorivaurio. Caffikin selvisi vain hädin tuskin mukaan kilpailuun. Vähän yli kymmenys erotti tallikaverit toisistaan karsiutumisen ja selviytymisen välillä.
Luis-Perez Sala, Christian Danner ja Roberto Moreno karsiutuivat myös kilpailusta. Sala ja Danner olivat vielä vakuuttavia, mutta Morenon viikonloppu oli pielessä jatkuvalla vanhalla autolla ajamisen takia lauantain aika-ajon viimeisiä minuutteja lukuun ottamatta. Silloin Moreno sai uuden auton alle ja teki edes paremman ajan vaikka jatkoon ei tietenkään se riittänyt. Vielä sekunti olisi pitänyt parantaa ja Moreno paransi perjantain ajastaan 3,5 sekuntia uudella autolla.
Kilpailun omanlainen yllättäjä oli alustavasti Onyx-talli jonka molemmat kuljettajat eli Stefan Johansson ja ensimmäistä kertaa lähinnä karsinnoissa aikaansa viettänyt Bertrand Gachot pääsivät kilpailuun. Dramaattinen ensimmäinen lähtö oli tuottaa pahankin näköisen onnettomuuden Mauricio Gugelminille, mutta siitä selvittiin. Vara-auton murheet tosin pilasivat Gugelminin päivän.
Nigel Mansell ajoi myös oikean rengastaktiikan ja huippuajon myötä varikkosuoralta toiseksi saakka. Riccardo Patrese oli myös onnellinen mies kolmospaikallaan. Alkuperäisellä ensimmäisellä lähdöllä Patrese olisi keskeyttänyt jo heti kisan alussa ennen lähtöäkin. Ayrton Sennalla ei ollut Patresen onnea toisessa lähdössä. Sennan auto toimi normaalisti 10 metriä ennen voimansiirron tuhoutumista jonka jälkeen Sennan autosta tuli hyvin hidas ja hän keskeytti kilpailunsa siihen paikkaan.
Senna toivoi punaista lippua ja vielä uutta lähtöä, mutta mitään onnettomuuksia ei tapahtunut. Kilpailun erikoisuuksiin kuului myös Pierluigi Martinin keskeytyksen aikaan radalle lähtenyt radanhuoltoauto tilanteessa jossa olisi voinut taas käydä hyvinkin huonosti. Gugelmin sai nopeimman kierroksen kilpailusta vaikka häntä ei lopulta laskettu lopputuloksiin.
Reaalisesti vauhti olisi riittänyt sijoille 5-7 ilman teknistä vikaa autossa. Jean Alesi oli myös kilpailun tähti ja autourheilulehdet Ranskassa ja ympäri maailmaa pitivät häntä superlahjakkuutena hänen ajettua heti neljänneksi. Tosin aika-ajoa lukuun ottamatta Alesi oli Paul Ricardin 1989 viikonloppuna häikäisevä kuljettajana.
Stefan Johansson toi kilpailusta Onyxille myös sen ensimmäiset kaksi pistettä ja Ligierin pisteputkea edes jotenkin paransi erittäin hyvän kilpailun ajanut Olivier Grouillard jolta kaivattiinkin näyttöjä koska menettelevän hyvistä aika-ajoista huolimatta Grouillard ei yleensä ollut menestynyt erityisen hyvin kilpailuissa siihen asti kaudella 1989. Eric Bernard oli 11:sta, Emanuele Pirro 9:s ja Martin Donnelly 13:sta. Pirellin rengasmiehistä puhuttaessa Paul Ricardin radalla heidän kilpailunsa oli painajainen. Caffi ajeli lähes koko ajan viimeisten joukossa Dallaran autonkin painajaismaisen rengaskulutuksen takia ja Pierluigi Martinin ja Stefano Modenan kilpailu oli myös viimeisten joukossa tai korkeintaan alemmassa keskikastissa ajamista. Laitan seuraavaan viestiin rengastiedot Paul Ricardista 1989.
Flavio Briatore käytti härskistikin valtasuhteitaan Benettoniin ja Benettonin omistajat sittemmin tekivät monin tavoin Collinsin työn vaikeaksi. Merkittävimpiä seikkoja oli muun muassa Johnny Dumfriesin ja Gary Brabhamin päästämättömyys ajamaan Benettonin autoa Ranskaan pitkälti valtataistelun seurauksena.
Lopulta enemmän tai vähemmän erikoisena kompromissina Michele Alboreton oltua tavoittamattomissa Tyrrelliltä poislähtemisen seurauksena Benettonin paikka meni McLarenin kakkostestaajaksi alennetulle Emanuele Pirrolle. Pirro oli ollut aikaisemmin McLarenin ykköstestaaja, mutta hänet oli alennettu kakkostestaajaksi varsinaisen päätestaajan paikalta ja silti kaikesta huolimatta Tyrrelliä kisoissa ajavan Jonathan Palmerin ottaessa haltuun päätestaajan paikan.
Pirrolla ei ollut käytännössä paljonkaan ykköstestaajana edellisellä kaudella siltikään ollut töitä. Suurimman osan vuotta 1988 hän oli ajanut Hondan testejä Japanissa Suzukan radalla ja kaudella 1989 hänen ainoa merkittävän sitova rooli kakkostestaajana oli ollut ajaa Suzukassa. Kauden ensimmäiset muut testinsä ja kisa-autolla ajamiset olivat ironisesti hoituneet yhden McLarenin testipäivän jälkeen Benettonilla. Toisaalta Pirron oma tekninen palaute oli tärkeää Benettonin uuden automallin kehittämisessä. Kun Pirrolle ylipäänsä selvisi hänen ajamisensa Ranskassa hänellä olivat lennot myöhässä ja aikaeroväsymys painoi päälle.
Ron Dennis ei missään nimessä kieltäytynyt ja syy sille oli tavallaan vielä helpompi kaudella 1989 kuin vuonna 1988 olisi ollut. Pirro oli McLarenin kakkostestaajana käytännössä hyödyllinen työrukkanen minkä pystyi käytännössä heittämään aina menemään kun ei tarvinnut. Sama homma toisaalta oli myös Palmerinkin kanssa sinällään. Dennisin testikuljettajien sinällään oleva huono kohtelu ei tulisi jäämään lajissaan viimeiseksi.
Yannick Dalmas vuorostaan sai potkut Lola-Larrousselta koska hän ei ollut toisaalta toipunut kunnolla Legioonalaistaudista ja lisäksi vielä oli muutenkin enemmän tai vähemmän haaskannut tallin aikaa menemällä liian aikaisin takaisin rattiin. Kunnollisella kuntoutumisella Dalmas olisi voinut hyvinkin palata talliin paremminkin, mutta valitettavasti sinällään normaali ja hyvä idea palata kilpailemaan kostautui pahoin.
Sittemmin Dalmas joutui maksamaan paikastaan AGS:lle jonka kanssa neuvottelut alkoivat lähes välittömästi hänen poistuttuaan Lola-Larrousselta. Hänen korvaajaksi tuli pientä rahasummaa mukanaan tuonut Eric Bernard. Bernardin maksurahat riittivät alustavasti kahteen kisaan ja tarvittaessa ajoja olisi kaikkiin muihin kilpailuihin paitsi Estoriliin ja Suzukaan sillä Bernard ajoi F3000-sarjaa. Tyrrellin rattiin vuorostaan Alboreton tilalle tuli nuori ranskalainen Jean Alesi joka tuntui vakuuttavan kaikki kaikessa mitä hän teki autourheilussa ja siitä myös Ken Tyrrell piti paljon viikonloppuna. Hänen sopimuksensa oli varsin samanlainen ja alustavasti Estoril ja Suzuka olivat ajamattomissa F3000-sarjan takia.
Muutoin ajot kävivät milloin tahansa. Viimeinen uusi kuljettaja oli Martin Donnelly jonka ajot Suzukassa ja Adelaidessa 1988 Lotuksella olivat jääneet toteutumatta. Kaudella 1989 hän edelleen vietti turhauttavasti vain testaten ja enin osin vain Suzukan radalla Japanissa. Donnelly sai tiedon kisapaikasta Ranskaan vasta kuultuaan Derek Warwickin loukkaantuneen mikroautoilukilpailussa selkäänsä ja olkapäätään.
Ja vähän ironisesti hän ei ehkä olisi saanut sitäkään sillä Jackie Oliver oli aluksi kysynyt Jean Alesia ajamaan Arrowsilla, mutta hänet oli jo varattu Tyrrelille joka oli toki ollut rajallisesti kiinnostunut myös Donnellysta. Donnellyn ajon Paul Ricardissa Peter Warr hyväksyi ja siten hän sai ajaa ja kun vielä Derek Warwick itsekin kehui Donnellyn ajotaitoja niin Dublinin mies sai ajaa uransa ensimmäisen kilpailun ironisesti Arrowsilla Lotuksen sijaan.
Rengastaktisesti arvioiden ja sanottuna Pirellille Paul Ricardin rata oli edelliseen Pirellin rengaspolveen ja formulavisiittiin verrattuna täysi painajainen ajettavaksi. Martin Brundle Brabhamilla esikarsiutui mikä oli jo itsessään suuri järkytys ja Andrea de Cesaris edelliskilpailun kolmospaikalta karsiutui. Perjantaina aika-ajossa de Cesaris oli hajottanut autonsa kanttarin ylittämisestä johtuneesta rajusta kolarista, lauantaina vapaissa harjoituksissa moottori oli hajonnut ja lauantaina jo hänen tallikaverinsa Alex Caffin Purkkarenkaiksi haukkumat Pirellin aika-ajorenkaat olivat hajonneet alle naurettavan nopeasti Dallaran auton alta. Lisäksi toivottomuutta pahensi moottorivaurio. Caffikin selvisi vain hädin tuskin mukaan kilpailuun. Vähän yli kymmenys erotti tallikaverit toisistaan karsiutumisen ja selviytymisen välillä.
Luis-Perez Sala, Christian Danner ja Roberto Moreno karsiutuivat myös kilpailusta. Sala ja Danner olivat vielä vakuuttavia, mutta Morenon viikonloppu oli pielessä jatkuvalla vanhalla autolla ajamisen takia lauantain aika-ajon viimeisiä minuutteja lukuun ottamatta. Silloin Moreno sai uuden auton alle ja teki edes paremman ajan vaikka jatkoon ei tietenkään se riittänyt. Vielä sekunti olisi pitänyt parantaa ja Moreno paransi perjantain ajastaan 3,5 sekuntia uudella autolla.
Kilpailun omanlainen yllättäjä oli alustavasti Onyx-talli jonka molemmat kuljettajat eli Stefan Johansson ja ensimmäistä kertaa lähinnä karsinnoissa aikaansa viettänyt Bertrand Gachot pääsivät kilpailuun. Dramaattinen ensimmäinen lähtö oli tuottaa pahankin näköisen onnettomuuden Mauricio Gugelminille, mutta siitä selvittiin. Vara-auton murheet tosin pilasivat Gugelminin päivän.
Nigel Mansell ajoi myös oikean rengastaktiikan ja huippuajon myötä varikkosuoralta toiseksi saakka. Riccardo Patrese oli myös onnellinen mies kolmospaikallaan. Alkuperäisellä ensimmäisellä lähdöllä Patrese olisi keskeyttänyt jo heti kisan alussa ennen lähtöäkin. Ayrton Sennalla ei ollut Patresen onnea toisessa lähdössä. Sennan auto toimi normaalisti 10 metriä ennen voimansiirron tuhoutumista jonka jälkeen Sennan autosta tuli hyvin hidas ja hän keskeytti kilpailunsa siihen paikkaan.
Senna toivoi punaista lippua ja vielä uutta lähtöä, mutta mitään onnettomuuksia ei tapahtunut. Kilpailun erikoisuuksiin kuului myös Pierluigi Martinin keskeytyksen aikaan radalle lähtenyt radanhuoltoauto tilanteessa jossa olisi voinut taas käydä hyvinkin huonosti. Gugelmin sai nopeimman kierroksen kilpailusta vaikka häntä ei lopulta laskettu lopputuloksiin.
Reaalisesti vauhti olisi riittänyt sijoille 5-7 ilman teknistä vikaa autossa. Jean Alesi oli myös kilpailun tähti ja autourheilulehdet Ranskassa ja ympäri maailmaa pitivät häntä superlahjakkuutena hänen ajettua heti neljänneksi. Tosin aika-ajoa lukuun ottamatta Alesi oli Paul Ricardin 1989 viikonloppuna häikäisevä kuljettajana.
Stefan Johansson toi kilpailusta Onyxille myös sen ensimmäiset kaksi pistettä ja Ligierin pisteputkea edes jotenkin paransi erittäin hyvän kilpailun ajanut Olivier Grouillard jolta kaivattiinkin näyttöjä koska menettelevän hyvistä aika-ajoista huolimatta Grouillard ei yleensä ollut menestynyt erityisen hyvin kilpailuissa siihen asti kaudella 1989. Eric Bernard oli 11:sta, Emanuele Pirro 9:s ja Martin Donnelly 13:sta. Pirellin rengasmiehistä puhuttaessa Paul Ricardin radalla heidän kilpailunsa oli painajainen. Caffi ajeli lähes koko ajan viimeisten joukossa Dallaran autonkin painajaismaisen rengaskulutuksen takia ja Pierluigi Martinin ja Stefano Modenan kilpailu oli myös viimeisten joukossa tai korkeintaan alemmassa keskikastissa ajamista. Laitan seuraavaan viestiin rengastiedot Paul Ricardista 1989.