CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15049
Brasilian Grand Prix Rio de Janeiron radalla lähes 45 asteen helteessä ja hieman yli 50 asteen radan lämpötilojen lisäksi paljon jännitystä rengaspuolella. Kärkikuljettajillakin nähtiin paljon erilaisia rengastaktiikoita ja useita pysähdyksiä kilpailussa nähtiin mikä oli tietenkin tervetullut lisä kisoihin heti välittömästi. Kilpailupuolella Brabhamia ei tietenkään näkynyt ja Alex Caffi joutui uuden Dallara-tallin kanssa hakemaan poikkeuslupaa edes päästäkseen mukaan koko viikonloppuun sillä talli käytti F3000-autoa kisakalustonaan.
Lisäksi automallin polttoaineen riittävyys edes maaliin asti oli hyvin epävarmaa. Lopulta kuitenkin kauden 1988 silloisten uusien sääntöjen mukaan Vapaissa Harjoituksissa suoritetun Esikarsinnan pohjalta Caffi ei päässyt siitä läpi. 150-155 litran polttoainerajoitus turboilla ja vapaasti hengittävien vapaa polttoainemäärä kilpailuissa tulisi tekemään paljon jännittävyyden osalta. Turbot olivat myös rajattu tehoiltaan vain 2,5 barin voimakkuudelle. Joka tapauksessa kilpailussa nähtiin aluksi Ayrton Sennan käsien heilutus minkä takia jouduttiin ottamaan toinen lähtö. Lisäksi kierroksia laskettiin 61 kierroksesta 60 kierrokseen. Senna teki kuitenkin sääntörikkeen otettuaan vara-autonsa vihreän lipun jo heilahdettua uusintalähdön lämmittelykierroksen merkiksi. Samanlaisesta rikkeestä Alain Prost oli liputettu Italian Grand Prixissa Monzassa 1986 pois radalta mustalla lipulla.
Brasilian kilpailun tuomaristo toimi kuitenkin etenkin FISA:n mielestä merkillisen hitaasti selvässä tapauksessa ja etenkin Jean-Marie Balestrelle paha asia oli nähdä Sennan olevan tottelematta mustaa lippua ja Senna tuli lopulta varikolle kierroksella 32 mustan lipun kovemman heilutuksen jälkeen. Senna tietenkin reagoi asiaan jälleen voimakkaasti, mutta pyyhki tilanteen lopulta varsin äkkiä mielestään. Sennan arveltiin huudattavan brasilialaista yleisöä ja testaamalla itsepäisyydellään FISA:n arvovaltaa jälleen kerran. Kilpailussa Nigel Mansell ajoi myös hyvin kunnes joutui keskeyttämään mikä tietenkin valitettavasti muodostui Williamsilla ennen pitkää normiksi kaudella 1988.
Rion kilpailu antoi jälleen suuntamerkit kauteen joskin pääosin haastajat ja muut ajatukset menivät väärin. Selvää oli vain McLarenin huikea etu kaudelle vain muutamia päiviä ennen kauden alkua valmiiksi tulleen MP4/4:n osalta. Rengaspuolella varikkokäyntejä tosiaan nähtiin, mutta allekirjoittaneen mielestä ja muutenkin koko kauden 1988 rengaskuvioita ajatellen Rio toimi harvinaisen hyvänä rengaskilpailuna monen tylsän kisan vastapainoksi ja voisi sanoa tuon vuoden mielenkiinnon pelastuneen osin vain ehkä vapaasti hengittävien kuljettajien ja tallien suorituskyvyn nousun, omana aikanaan ehkäpä kahden parhaimman kuljettajan välisen kaksinkamppailun ja satunnaisesti tapahtuneiden äärimmäisten sattumusten myötä.
Rengaspuolella Rion jälkeen alkoi ainakin omasta mielestäni tylsin rengaspuolen aika Goodyearin valtakaudella moneen vuoteen. Ja lisäksi McLarenin ylivoima sinällään joistakin hyvin harvinaisista lipsahduksista huolimatta veivät paljon lajin mielenkiinnosta pois ja tylsyys oli kovinta muutamaan vuoteen ja silloinkin hallitsi juuri McLaren eli kaudella 1984. Ja dominointi oli jopa sitäkin vuotta suurempaa loppupelissä.
Yllättäjänä toimi myös Andrea de Cesaris ja Rial jonka autolla italialainen oli parhaimmillaan kuudentena ennen varikkokäyntiään ja melko varmalla ysipaikalla ennen keskeytystään. Italialainen joutui käymään toisen kerran varikolla jarrupalojen muttereiden liiallisen löystymisen takia. Mikä oli melkoinen aloittelijan virhe. Ja mikä tietenkin hankaloitti jopa välitöntä pisteen tai pisteiden saantia. Samalla hän myös keskeytti oletettuun mekaaniseen vikaan joka todellisuudessa oli jälkikäteen polttoaineen loppuminen liian pienen polttoainetankin takia.
Tässä kuitenkin rengastaktiikoita Rio de Janeirosta 1988:
Lotus: Nelson Piquet lähti hallitsevana maailmanmestarina radalle D-seoksilla kisaa varten ja Satoru Nakajima otti C-seokset kisaan. Piquet kävi varikolla kierroksilla 10, 22 ja 43. Piquetin pysähdykset kestivät 10 sekuntia, 9,20 sekuntia ja 7,82 sekuntia. Piquet käytti ensin D-seoksia ja sittemmin C-seoksia toisen ja kolmannen stopin ajan. Nakajima kävi varikolla kierroksilla 25 ja 45. Nakajiman taktiikka käyttää ensin C-seoksia ja sittemmin D-seoksia palkittiin lopulta pisteellä. Nakajiman pysähdykset kestivät 12,08 sekuntia ja 10,94 sekuntia mitkä olivat molemmat ehkä hieman liian pitkiä.
Tyrrell ja Jonathan Palmer: Palmer otti C-seokset kisaan ja kävi varikolla kierroksella 28. Pysähdys kesti 9 sekuntia ja hän olisi ajanut uusilla C-seoksilla maaliin asti. Lopulta tuli varikolla kierroksella 50 uudelleen ja keskeytti.
Williams: Sairaalasta ennen pitkää kotiutunut ja kuntoutunut Nigel Mansell aikoi uuden tallikaverinsa Riccardo Patresen tapaan lähteä C-seoksilla kilpailuun. Mansell aikoi pysähtyä kierroksella 30 ja Patrese kierroksella 31. Mansell tuli kuitenkin varikolle jo kierroksella 19 keskeyttämään. Ja Patrese oli keskeyttänyt jo aiemmin.
McLaren: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun C-seoksilla. Alain Prost aikoi pysähtyä kierroksella 26 ja Ayrton Senna kierroksella 27. Senna otti vara-auton kisaan hieman liian myöhään ja tuli siitä myös hylätyksi. Prostin oma pysähdys kesti 11,92 sekuntia mikä oli kauan, mutta Sennan varikkopysähdys oli täysi katastrofi 32,01 sekunnin mittaisena. Ja tietenkin hylätyksi tuleminen kierroksella 32 lopullisesti lopetti edes pistehaaveet. Lippua tosin heilutettiin ensimmäisen kerran jo kierroksella 30. Molemmat aikoivat ajaa uusilla C-seoksilla loppuun asti ja Prostin renkaiden säästämisen taidot tietäen se ei ollut edes vaikeaakaan.
AGS ja Philippe Streiff: Streiff lähti kilpailuun C-seoksilla ja aikoi käydä varikolla kierroksella 35, mutta keskeytti sittemmin vain hieman ennen suunniteltua pysähdystään.
March: Molemmat kuljettajat eli Ivan Capelli ja uransa ensimmäistä kilpailua ajanut Mauricio Gugelmin lähtivät kisaan C-seoksilla. He aikoivat käydä varikolla kierroksilla 30 ja 31 järjestyksessä Capelli ja Gugelmin. Molemmat kuitenkin keskeyttivät kilpailun ja Capelli keskeytti varikolle kierroksella 10. Gugelmin vuorostaan jo heti alussa jolloin oli sensaatiomaisesti joutua Ayrton Sennan kolaroimaksi suoraan varikolta ja siinä mahdollisessa osumakulmassa myös Course Car olisi ottanut siipeensä pahoin.
Arrows: Kuljettajista Derek Warwick otti A-seokset ja ei aikonut käydä varikolla kilpailussa, mutta Eddie Cheever otti C-seokset ja aikoi käydä varikolla kilpailussa. Cheever kävi varikolla kierroksella 28 ja hänen pysähdyksensä kesti 9 sekuntia. Cheever otti tuolloin D-seokset ja yritti ajaa nopeaa stinttiä jokseenkin tuloksetta. Lopulta joutui käymään varikolla uudelleen kierroksella 43 ja tuolloin uusilla C-seoksilla ajoi myös loppuun asti. Pysähdys kesti 8 sekuntia.
Benetton: Kuljettajista Thierry Boutsen otti A-seokset ja ei aikonut käydä varikolla kilpailussa, mutta Alessandro Nannini olisi käynyt varikolla kierroksella 30 sillä hän oli ottanut C-seokset kisaan. Nannini harmittavasti keskeytti tosin varikolle kierroksella 10.
Rial ja Andrea de Cesaris: Andrea valitsi C-seokset kilpailuun ja aikoi käydä varikolla kierroksella 26. Pysähdys kesti 9 sekuntia ja hän oli silti lähellä pistesijaa kunnes yllättävä jarrupalojen kolina pakotti hänet varikolle jossa kierroksella 35 käydyllä levyjen kiristystauolla kului 20 sekuntia. C-seoksillaan de Cesaris olisi ajanut maaliin ilman polttoaineen loppumistaan.
Minardi: Kuljettajista Adrian Campos otti C-seokset ja aikoi käydä varikolla kierroksella 30, mutta Luis-Perez Sala otti B-seokset ja aikoi käydä varikolla kierroksella 50. Molemmat kuljettajat kuitenkin keskeyttivät ennen pysähdyksiään.
Ligier: Molemmat kuljettajat ottivat D-seokset kisaan. Stefan Johansson olisi tullut oikeasti varikolle kierroksella 20, mutta tuli jo kierroksella 3 renkaiden äkkiloppumisen ja pahaenteisen moottoriäänen takia. Ääni loppui kuitenkin pienen tauon jälkeen ja Johansson ajoi uusilla C-seoksillaan kierrokselle 25 asti jolloin autoon tuli tekninen vaurio jonka korjaamiseen kului kierros. Samassa yhteydessä vaihdettiin jälleen renkaat uusiin C-seoksiin jotka kestivät maaliin asti. Johanssonin ensimmäinen pysähdys kesti 9 sekuntia. Rene Arnoux vuorostaan kävi varikolla kierroksella 21 ja pysähdys kesti 10,49 sekuntia. Arnoux ajoi C-seoksilla kunnes keskeytti.
Ferrari: Molemmat kuljettajat ottivat D-seokset kisaan. Michele Alboreto kävi varikolla kierroksella 16 ja 37. Gerhard Berger kierroksilla 20 ja 43. Alboreton pysähdykset kestivät 9 sekuntia ja 6,5 sekuntia. Bergerin pysähdykset vuorostaan 7,57 sekuntia ja 7,46 sekuntia. Molemmat kuljettajat käyttivät stinteillään ensin D-seoksia ja sitten C-seoksia maaliin asti ajamista varten.
Lola-Larrousse: Kuljettajista Yannick Dalmas otti C-seokset kisaan, mutta Philippe Alliot otti B-seokset mukaan kisaan. Dalmas olisi käynyt varikolla kierroksella 35 ja Alliot kierroksella 45. Molemmat kuitenkin keskeyttivät.
Coloni ja Gabriele Tarquini: Tarquini otti kisaan C-seokset ja aikoi käydä varikolla kierroksella 36, mutta keskeytti kierrosta aiemmin.
EuroBrun: Molemmat kuljettajat eli Stefano Modena ja uransa ensimmäistä kilpailua ajanut Oscar Larrauri ottivat kisaan C-seokset ja aikoivat käydä varikolla kierroksilla 30 ja 31 järjestyksessä Modena ja Larrauri. Larrauri ei lopulta edes päässyt toiseen lähtöön mukaan ja Modena keskeytti ennen pysähdystään.
Lisäksi automallin polttoaineen riittävyys edes maaliin asti oli hyvin epävarmaa. Lopulta kuitenkin kauden 1988 silloisten uusien sääntöjen mukaan Vapaissa Harjoituksissa suoritetun Esikarsinnan pohjalta Caffi ei päässyt siitä läpi. 150-155 litran polttoainerajoitus turboilla ja vapaasti hengittävien vapaa polttoainemäärä kilpailuissa tulisi tekemään paljon jännittävyyden osalta. Turbot olivat myös rajattu tehoiltaan vain 2,5 barin voimakkuudelle. Joka tapauksessa kilpailussa nähtiin aluksi Ayrton Sennan käsien heilutus minkä takia jouduttiin ottamaan toinen lähtö. Lisäksi kierroksia laskettiin 61 kierroksesta 60 kierrokseen. Senna teki kuitenkin sääntörikkeen otettuaan vara-autonsa vihreän lipun jo heilahdettua uusintalähdön lämmittelykierroksen merkiksi. Samanlaisesta rikkeestä Alain Prost oli liputettu Italian Grand Prixissa Monzassa 1986 pois radalta mustalla lipulla.
Brasilian kilpailun tuomaristo toimi kuitenkin etenkin FISA:n mielestä merkillisen hitaasti selvässä tapauksessa ja etenkin Jean-Marie Balestrelle paha asia oli nähdä Sennan olevan tottelematta mustaa lippua ja Senna tuli lopulta varikolle kierroksella 32 mustan lipun kovemman heilutuksen jälkeen. Senna tietenkin reagoi asiaan jälleen voimakkaasti, mutta pyyhki tilanteen lopulta varsin äkkiä mielestään. Sennan arveltiin huudattavan brasilialaista yleisöä ja testaamalla itsepäisyydellään FISA:n arvovaltaa jälleen kerran. Kilpailussa Nigel Mansell ajoi myös hyvin kunnes joutui keskeyttämään mikä tietenkin valitettavasti muodostui Williamsilla ennen pitkää normiksi kaudella 1988.
Rion kilpailu antoi jälleen suuntamerkit kauteen joskin pääosin haastajat ja muut ajatukset menivät väärin. Selvää oli vain McLarenin huikea etu kaudelle vain muutamia päiviä ennen kauden alkua valmiiksi tulleen MP4/4:n osalta. Rengaspuolella varikkokäyntejä tosiaan nähtiin, mutta allekirjoittaneen mielestä ja muutenkin koko kauden 1988 rengaskuvioita ajatellen Rio toimi harvinaisen hyvänä rengaskilpailuna monen tylsän kisan vastapainoksi ja voisi sanoa tuon vuoden mielenkiinnon pelastuneen osin vain ehkä vapaasti hengittävien kuljettajien ja tallien suorituskyvyn nousun, omana aikanaan ehkäpä kahden parhaimman kuljettajan välisen kaksinkamppailun ja satunnaisesti tapahtuneiden äärimmäisten sattumusten myötä.
Rengaspuolella Rion jälkeen alkoi ainakin omasta mielestäni tylsin rengaspuolen aika Goodyearin valtakaudella moneen vuoteen. Ja lisäksi McLarenin ylivoima sinällään joistakin hyvin harvinaisista lipsahduksista huolimatta veivät paljon lajin mielenkiinnosta pois ja tylsyys oli kovinta muutamaan vuoteen ja silloinkin hallitsi juuri McLaren eli kaudella 1984. Ja dominointi oli jopa sitäkin vuotta suurempaa loppupelissä.
Yllättäjänä toimi myös Andrea de Cesaris ja Rial jonka autolla italialainen oli parhaimmillaan kuudentena ennen varikkokäyntiään ja melko varmalla ysipaikalla ennen keskeytystään. Italialainen joutui käymään toisen kerran varikolla jarrupalojen muttereiden liiallisen löystymisen takia. Mikä oli melkoinen aloittelijan virhe. Ja mikä tietenkin hankaloitti jopa välitöntä pisteen tai pisteiden saantia. Samalla hän myös keskeytti oletettuun mekaaniseen vikaan joka todellisuudessa oli jälkikäteen polttoaineen loppuminen liian pienen polttoainetankin takia.
Tässä kuitenkin rengastaktiikoita Rio de Janeirosta 1988:
Lotus: Nelson Piquet lähti hallitsevana maailmanmestarina radalle D-seoksilla kisaa varten ja Satoru Nakajima otti C-seokset kisaan. Piquet kävi varikolla kierroksilla 10, 22 ja 43. Piquetin pysähdykset kestivät 10 sekuntia, 9,20 sekuntia ja 7,82 sekuntia. Piquet käytti ensin D-seoksia ja sittemmin C-seoksia toisen ja kolmannen stopin ajan. Nakajima kävi varikolla kierroksilla 25 ja 45. Nakajiman taktiikka käyttää ensin C-seoksia ja sittemmin D-seoksia palkittiin lopulta pisteellä. Nakajiman pysähdykset kestivät 12,08 sekuntia ja 10,94 sekuntia mitkä olivat molemmat ehkä hieman liian pitkiä.
Tyrrell ja Jonathan Palmer: Palmer otti C-seokset kisaan ja kävi varikolla kierroksella 28. Pysähdys kesti 9 sekuntia ja hän olisi ajanut uusilla C-seoksilla maaliin asti. Lopulta tuli varikolla kierroksella 50 uudelleen ja keskeytti.
Williams: Sairaalasta ennen pitkää kotiutunut ja kuntoutunut Nigel Mansell aikoi uuden tallikaverinsa Riccardo Patresen tapaan lähteä C-seoksilla kilpailuun. Mansell aikoi pysähtyä kierroksella 30 ja Patrese kierroksella 31. Mansell tuli kuitenkin varikolle jo kierroksella 19 keskeyttämään. Ja Patrese oli keskeyttänyt jo aiemmin.
McLaren: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun C-seoksilla. Alain Prost aikoi pysähtyä kierroksella 26 ja Ayrton Senna kierroksella 27. Senna otti vara-auton kisaan hieman liian myöhään ja tuli siitä myös hylätyksi. Prostin oma pysähdys kesti 11,92 sekuntia mikä oli kauan, mutta Sennan varikkopysähdys oli täysi katastrofi 32,01 sekunnin mittaisena. Ja tietenkin hylätyksi tuleminen kierroksella 32 lopullisesti lopetti edes pistehaaveet. Lippua tosin heilutettiin ensimmäisen kerran jo kierroksella 30. Molemmat aikoivat ajaa uusilla C-seoksilla loppuun asti ja Prostin renkaiden säästämisen taidot tietäen se ei ollut edes vaikeaakaan.
AGS ja Philippe Streiff: Streiff lähti kilpailuun C-seoksilla ja aikoi käydä varikolla kierroksella 35, mutta keskeytti sittemmin vain hieman ennen suunniteltua pysähdystään.
March: Molemmat kuljettajat eli Ivan Capelli ja uransa ensimmäistä kilpailua ajanut Mauricio Gugelmin lähtivät kisaan C-seoksilla. He aikoivat käydä varikolla kierroksilla 30 ja 31 järjestyksessä Capelli ja Gugelmin. Molemmat kuitenkin keskeyttivät kilpailun ja Capelli keskeytti varikolle kierroksella 10. Gugelmin vuorostaan jo heti alussa jolloin oli sensaatiomaisesti joutua Ayrton Sennan kolaroimaksi suoraan varikolta ja siinä mahdollisessa osumakulmassa myös Course Car olisi ottanut siipeensä pahoin.
Arrows: Kuljettajista Derek Warwick otti A-seokset ja ei aikonut käydä varikolla kilpailussa, mutta Eddie Cheever otti C-seokset ja aikoi käydä varikolla kilpailussa. Cheever kävi varikolla kierroksella 28 ja hänen pysähdyksensä kesti 9 sekuntia. Cheever otti tuolloin D-seokset ja yritti ajaa nopeaa stinttiä jokseenkin tuloksetta. Lopulta joutui käymään varikolla uudelleen kierroksella 43 ja tuolloin uusilla C-seoksilla ajoi myös loppuun asti. Pysähdys kesti 8 sekuntia.
Benetton: Kuljettajista Thierry Boutsen otti A-seokset ja ei aikonut käydä varikolla kilpailussa, mutta Alessandro Nannini olisi käynyt varikolla kierroksella 30 sillä hän oli ottanut C-seokset kisaan. Nannini harmittavasti keskeytti tosin varikolle kierroksella 10.
Rial ja Andrea de Cesaris: Andrea valitsi C-seokset kilpailuun ja aikoi käydä varikolla kierroksella 26. Pysähdys kesti 9 sekuntia ja hän oli silti lähellä pistesijaa kunnes yllättävä jarrupalojen kolina pakotti hänet varikolle jossa kierroksella 35 käydyllä levyjen kiristystauolla kului 20 sekuntia. C-seoksillaan de Cesaris olisi ajanut maaliin ilman polttoaineen loppumistaan.
Minardi: Kuljettajista Adrian Campos otti C-seokset ja aikoi käydä varikolla kierroksella 30, mutta Luis-Perez Sala otti B-seokset ja aikoi käydä varikolla kierroksella 50. Molemmat kuljettajat kuitenkin keskeyttivät ennen pysähdyksiään.
Ligier: Molemmat kuljettajat ottivat D-seokset kisaan. Stefan Johansson olisi tullut oikeasti varikolle kierroksella 20, mutta tuli jo kierroksella 3 renkaiden äkkiloppumisen ja pahaenteisen moottoriäänen takia. Ääni loppui kuitenkin pienen tauon jälkeen ja Johansson ajoi uusilla C-seoksillaan kierrokselle 25 asti jolloin autoon tuli tekninen vaurio jonka korjaamiseen kului kierros. Samassa yhteydessä vaihdettiin jälleen renkaat uusiin C-seoksiin jotka kestivät maaliin asti. Johanssonin ensimmäinen pysähdys kesti 9 sekuntia. Rene Arnoux vuorostaan kävi varikolla kierroksella 21 ja pysähdys kesti 10,49 sekuntia. Arnoux ajoi C-seoksilla kunnes keskeytti.
Ferrari: Molemmat kuljettajat ottivat D-seokset kisaan. Michele Alboreto kävi varikolla kierroksella 16 ja 37. Gerhard Berger kierroksilla 20 ja 43. Alboreton pysähdykset kestivät 9 sekuntia ja 6,5 sekuntia. Bergerin pysähdykset vuorostaan 7,57 sekuntia ja 7,46 sekuntia. Molemmat kuljettajat käyttivät stinteillään ensin D-seoksia ja sitten C-seoksia maaliin asti ajamista varten.
Lola-Larrousse: Kuljettajista Yannick Dalmas otti C-seokset kisaan, mutta Philippe Alliot otti B-seokset mukaan kisaan. Dalmas olisi käynyt varikolla kierroksella 35 ja Alliot kierroksella 45. Molemmat kuitenkin keskeyttivät.
Coloni ja Gabriele Tarquini: Tarquini otti kisaan C-seokset ja aikoi käydä varikolla kierroksella 36, mutta keskeytti kierrosta aiemmin.
EuroBrun: Molemmat kuljettajat eli Stefano Modena ja uransa ensimmäistä kilpailua ajanut Oscar Larrauri ottivat kisaan C-seokset ja aikoivat käydä varikolla kierroksilla 30 ja 31 järjestyksessä Modena ja Larrauri. Larrauri ei lopulta edes päässyt toiseen lähtöön mukaan ja Modena keskeytti ennen pysähdystään.