CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15012
Kauden 1990 Monacon kilpailu oli rengastaktisesti hyvin yksipuolinen. Poikkeavan formaatin takia laitan vain erillisesti varikolla käyneet kuljettajat ja keskeyttäneet kuljettajat pian. Sitä ennen kuitenkin Monacossa 1990 ei siis renkaanvaihtoja ilman korjauskäyntejä lukuun ottamatta juuri nähty. Kaikki Goodyearin miehet kilpailussa eli myös Suomen JJ Lehto oli liikkeellä C-seoksilla ja niillä varikolla käyminen oli hyvin poikkeuksellista tai viimeisten kierrosten hommaa joten varikkokäyntejä ei siten heidän osaltaan nähty.
Toisin kuin edellisellä kaudella Monacossa jolloin Pirellin seoksia nähtiin valmistajan paluuvuoden kunniaksi laidasta laitaan niin kauden 1990 Monacon kilpailussa melkein kaikki Pirellin renkaita käyttävät tallit ja kuljettajat lähtivät Pirellin Pehmeillä renkailla kisaan. Ainoa ja merkittävä poikkeus oli vakavista rengasongelmista kärsinyt Dallara jonka kuljettajat Emanuele Pirro ja Andrea de Cesaris lähtivät Pirellin Keskikovilla renkailla kisaan. Molemmat olisivat halunneet lähteä jopa Pirellin Kovilla renkailla kisaan, mutta tajusivat pian renkaiden olevan kerta kaikkiaan liian kovia Monacon radalle sinänsä.
Siten he ottivat astetta pehmeämmän mutta silti muita Pirellin miehiä kovemman seoksen radalle. Dallara oli havainnut Monacon viikonloppuna, että Pehmeä rengas Pirellin osalta ei heidän autoissaan mitenkään kestänyt loppuun asti ja Pirron mukaan hädin tuskin edes puoleenväliin kilpailua joskin de Cesariksen mielestä rengas olisi kestänyt noin kaksi kolmasosaa kilpailusta. Muilla Pirellin renkaita käyttäneillä kuljettajilla ei ollut rengasongelmaa.
Ainoa mitä siis varsinaisesti pelättiin oli kuuluisaa F3-kisaa vaivannutta hirvittävää kaatosadetta mikä muistaakseni piti muutenkin keskeyttää sinä vuonna kun autot eivät mitenkään pysyneet omilla pienillä sadekelin renkailla radalla. Lopulta mitään sadetta ei koskaan tullutkaan kisapäivänä mikä tosin oli hieman harmillista. Seuraavat kuljettajat kävivät kisan aikana varikolla ja lähinnä vain keskeyttämässä eli varsinaisesti ei rengaspysähdyksiä siis nähty:
Martin Donnelly: Kävi varikolla kuudennella kierroksella keskeyttämässä.
Pierluigi Martini: Kävi varikolla yhdeksännellä kierroksella keskeyttämässä.
Ivan Capelli: Kävi varikolla kierroksella 16 keskeyttämässä.
David Brabham: Ensimmäinen varsinainen Brabhamin suvun mies kilpailussa sitten Jackin kävi varikolla kierroksella 16, odotti viisi kierrosta korjauksia joita oli tehty jo ensimmäisen lähdön jälkeisellä tauolla toista lähtöä varten ja lopulta keskeytti kierroksella 21 kun viiden kierroksen korjailun jälkeen auto ei startannut varikolta enää ollenkaan. Talli harkitsi kyllä Davidin lähettämistä takaisin radalle kierroksiakin jäljessä, mutta siitä ei kuitenkaan lopulta tuntunut sillä hetkellä tulevan mitään joten miehen kisa oli siinä. Jälkikäteen olisi voinut olla hyvinkin mielenkiintoinen kisa hänelle tapahtuneen historian perusteella.:dunno:
Nigel Mansell: Kävi varikolla kierroksella 22 rikottuaan etusiipensä. Samalla hän vaihtoi C-seoksensa huippunopeisiin D-seoksiin ja uhkarohkealla pelillä yritti ajaa maaliin asti niillä ilman ylimääräisiä stoppeja vaikka matkaa oli vielä tuolloin 56 kierroksen verran mikä olisi saattanut olla hieman liian paljon renkaille. Mansellin stopilla kesti kaikkiaan hieman yli minuutin verran korjailut mukaan laskettuna.
Alain Prost: Kävi varikolla kierroksella 31 keskeyttämässä.
Nelson Piquet: Tuli varikolle auton korjauskäynnille, renkaanvaihtoon D-seoksia varten ja ennen kaikkea kuulosteli tuomariston mielipidettä hänen autonsa käyntiin työntämisen perusteella kierroksella 35. Tilanne tapahtui kierroksella 34 ja pysähdys kesti 2 minuuttia. Piquet lähti uudestaan radalle mitä tuomaristo piti aggressiivisena rikkeenä ja jahkailtuaan yllättävänkin kauan musta lippu heilahti vasta kierroksen 40 paikkeilla ja Piquet oli hylätty kisasta.
Kauden 1990 auton vaarallisen paikankin työntösääntö oli hyvin tiukka ja vain ääritapauksissa auton työntäminen oli sallittua mitä ihme kyllä ei nähty edes Monacossa sallituksi siinä paikassa missä Piquet hylättiin. Sääntöjen äärimmäinen kovuus johtui hyvin pitkälti kauden 1989 Suzukan tilanteen takia jossa haluttiin tehdä selväksi Ayrton Sennan rikkeen vakavuus. Myöhemmin Derek Warwickin tilanteessa kisan lopulla oli ongelmana myös työntöasian lisäksi ajaminen kääntämistä varten väärään suuntaan jonka perusteella voitiin heiluttaa mustaa lippua välittömästi mikäli tuomaristo vain hyväkseen asian näki. Warwick mieluummin kuitenkin keskeytti tilanteessaan kun ryhtyi arpapeliin tuomariston kanssa.
Satoru Nakajima: Kävi varikolla kierroksella 39 keskeyttämässä.
Andrea de Cesaris: Tuli varikolle kierroksella 41 keskeyttäen tuolloin erittäin hienolta kuutospaikalta.
Riccardo Patrese: Tuli varikolle kierroksella 41 korjauskäynnille ja renkaanvaihdolle D-seoksia varten, vietti kaksi kierrosta varikolla ajaen yhden hitaan kierroksen ja keskeytti lopullisesti kierroksella 44 palattuaan varikolle.
Toisin kuin edellisellä kaudella Monacossa jolloin Pirellin seoksia nähtiin valmistajan paluuvuoden kunniaksi laidasta laitaan niin kauden 1990 Monacon kilpailussa melkein kaikki Pirellin renkaita käyttävät tallit ja kuljettajat lähtivät Pirellin Pehmeillä renkailla kisaan. Ainoa ja merkittävä poikkeus oli vakavista rengasongelmista kärsinyt Dallara jonka kuljettajat Emanuele Pirro ja Andrea de Cesaris lähtivät Pirellin Keskikovilla renkailla kisaan. Molemmat olisivat halunneet lähteä jopa Pirellin Kovilla renkailla kisaan, mutta tajusivat pian renkaiden olevan kerta kaikkiaan liian kovia Monacon radalle sinänsä.
Siten he ottivat astetta pehmeämmän mutta silti muita Pirellin miehiä kovemman seoksen radalle. Dallara oli havainnut Monacon viikonloppuna, että Pehmeä rengas Pirellin osalta ei heidän autoissaan mitenkään kestänyt loppuun asti ja Pirron mukaan hädin tuskin edes puoleenväliin kilpailua joskin de Cesariksen mielestä rengas olisi kestänyt noin kaksi kolmasosaa kilpailusta. Muilla Pirellin renkaita käyttäneillä kuljettajilla ei ollut rengasongelmaa.
Ainoa mitä siis varsinaisesti pelättiin oli kuuluisaa F3-kisaa vaivannutta hirvittävää kaatosadetta mikä muistaakseni piti muutenkin keskeyttää sinä vuonna kun autot eivät mitenkään pysyneet omilla pienillä sadekelin renkailla radalla. Lopulta mitään sadetta ei koskaan tullutkaan kisapäivänä mikä tosin oli hieman harmillista. Seuraavat kuljettajat kävivät kisan aikana varikolla ja lähinnä vain keskeyttämässä eli varsinaisesti ei rengaspysähdyksiä siis nähty:
Martin Donnelly: Kävi varikolla kuudennella kierroksella keskeyttämässä.
Pierluigi Martini: Kävi varikolla yhdeksännellä kierroksella keskeyttämässä.
Ivan Capelli: Kävi varikolla kierroksella 16 keskeyttämässä.
David Brabham: Ensimmäinen varsinainen Brabhamin suvun mies kilpailussa sitten Jackin kävi varikolla kierroksella 16, odotti viisi kierrosta korjauksia joita oli tehty jo ensimmäisen lähdön jälkeisellä tauolla toista lähtöä varten ja lopulta keskeytti kierroksella 21 kun viiden kierroksen korjailun jälkeen auto ei startannut varikolta enää ollenkaan. Talli harkitsi kyllä Davidin lähettämistä takaisin radalle kierroksiakin jäljessä, mutta siitä ei kuitenkaan lopulta tuntunut sillä hetkellä tulevan mitään joten miehen kisa oli siinä. Jälkikäteen olisi voinut olla hyvinkin mielenkiintoinen kisa hänelle tapahtuneen historian perusteella.:dunno:
Nigel Mansell: Kävi varikolla kierroksella 22 rikottuaan etusiipensä. Samalla hän vaihtoi C-seoksensa huippunopeisiin D-seoksiin ja uhkarohkealla pelillä yritti ajaa maaliin asti niillä ilman ylimääräisiä stoppeja vaikka matkaa oli vielä tuolloin 56 kierroksen verran mikä olisi saattanut olla hieman liian paljon renkaille. Mansellin stopilla kesti kaikkiaan hieman yli minuutin verran korjailut mukaan laskettuna.
Alain Prost: Kävi varikolla kierroksella 31 keskeyttämässä.
Nelson Piquet: Tuli varikolle auton korjauskäynnille, renkaanvaihtoon D-seoksia varten ja ennen kaikkea kuulosteli tuomariston mielipidettä hänen autonsa käyntiin työntämisen perusteella kierroksella 35. Tilanne tapahtui kierroksella 34 ja pysähdys kesti 2 minuuttia. Piquet lähti uudestaan radalle mitä tuomaristo piti aggressiivisena rikkeenä ja jahkailtuaan yllättävänkin kauan musta lippu heilahti vasta kierroksen 40 paikkeilla ja Piquet oli hylätty kisasta.
Kauden 1990 auton vaarallisen paikankin työntösääntö oli hyvin tiukka ja vain ääritapauksissa auton työntäminen oli sallittua mitä ihme kyllä ei nähty edes Monacossa sallituksi siinä paikassa missä Piquet hylättiin. Sääntöjen äärimmäinen kovuus johtui hyvin pitkälti kauden 1989 Suzukan tilanteen takia jossa haluttiin tehdä selväksi Ayrton Sennan rikkeen vakavuus. Myöhemmin Derek Warwickin tilanteessa kisan lopulla oli ongelmana myös työntöasian lisäksi ajaminen kääntämistä varten väärään suuntaan jonka perusteella voitiin heiluttaa mustaa lippua välittömästi mikäli tuomaristo vain hyväkseen asian näki. Warwick mieluummin kuitenkin keskeytti tilanteessaan kun ryhtyi arpapeliin tuomariston kanssa.
Satoru Nakajima: Kävi varikolla kierroksella 39 keskeyttämässä.
Andrea de Cesaris: Tuli varikolle kierroksella 41 keskeyttäen tuolloin erittäin hienolta kuutospaikalta.
Riccardo Patrese: Tuli varikolle kierroksella 41 korjauskäynnille ja renkaanvaihdolle D-seoksia varten, vietti kaksi kierrosta varikolla ajaen yhden hitaan kierroksen ja keskeytti lopullisesti kierroksella 44 palattuaan varikolle.