CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15049
Kauden 1992 Unkarin Grand Prix oli rengastaktisesti erittäin yksipuolinen kilpailu, mutta samalla tietyllä tapaa ikimuistettava monella tavalla. Muullakin kuin Nigel Mansellin maailmanmestaruuden varmistumisesta. Kilpailun voittaja Ayrton Senna oli kilpailun voittaja vaikka tietyllä tapaa voittajan titteli olisi voinut kuulua myös Riccardo Patreselle joka johti kilpailua varsin pitkään.
Erikoista kilpailussa oli myös turva-auton kanssa sekoilu, radanhuoltoauton lähteminen radalle kesken kisan (joskin onneksi vain erittäin lyhyen matkan verran Pierluigi Martinin keskeytyksen jälkeen) ja Mauricio Gugelminin uskomaton toisten kuljettajien estely josta lopulta muun muassa Andrea de Cesariksen suureksi raivoksi ei langetettu mitään rangaistusta.
Ei sakkoa, ei stop-gota, ei mitään. Ainakaan käytännössä. Varoitus hänelle kyllä annettiin tuomariston tahdolta jälkikäteen ja tuomaristo hylkäsi rangaistusvaatimukset jälkikäteen kilpailusta tai seuraavaan kilpailuun Belgiaan. Siitäkin huolimatta, että Gugelminin todettiin ajaneen jatkuvasti jopa 2 sekuntia hitaampia kierrosaikoja kuin hänen teoistaan eniten kärsinyt kuljettaja eli de Cesaris ja estelleen tätä lukuisia tavalla törkeästi.
Niin törkeästi, että de Cesariksen piti kaksi kertaa kilpailun aikana tehdä ohitus kokonaan radan ulkopuolelta eli hiekoilta päästäkseen miehestä ohi. Gugelminin ohella kilpailussa krooniset tientukot olivat vain Martini ja Damon Hill joka ei yksinkertaisesti voinut hitaalle vauhdilleen yhtään mitään.
Hillin tekoja radalla kyllä tutkittiin, mutta kaikki kärkikuljettajat pistivät merkille Hillin hyvän käytöksen radalla eikä hänelle tullut mitään ongelmia siitä. Ilmeisesti Gugelmin ei hirvittävästi tainnut kärkikuljettajia estellä järkyttävästä hitaudestaan huolimatta aivan samalla tavalla kuin keskikastin miehiä kilpailussa sillä Martini erehtyi muistaakseni vain kerran kisassa pahasti esimerkiksi Mansellin tielle ja siitä sitten tuli rangaistus. Andrea de Cesaris oli Sennan tapaan eräs kilpailun sankareita, mutta kiitos tv-ohjauksen sen ajan tason varsin unohdettu sellainen.
Italialainen hyötyi toki myös joukkokolareista kilpailun alussa ja kierroksella 13 myöhemminkin, mutta de Cesaris oli kuitenkin kilpailun ehdoton viihdemies sen alkuvaiheissa hänen ohitettua peräti 6 kuljettajaa kierroksen tai korkeintaan kahden kierroksen sisään. Ja ne ohitukset siis olivat juurikin ensimmäisillä kierroksilla. Gugelminin aiheuttama aikahävikki vaikutti niin paljon hänen kilpailuunsa, että vaikka de Cesaris oli vielä lopussakin selvästi nopeampi kuin Michele Alboreto tai Ivan Capelli niin hän oli silti 8:s noin 7 sekuntia Alboretoa jäljessä ja vajaat 30 sekuntia Capellia jäljessä.
Italialaisen menestys oli jossain määrin ehkä yliohjaavan auton haittaama ja kiitos osumasta Gugelminin kanssa kesken kisan hänen etusiivestään puuttui pieni palanen mikä aiheutti jonkin verran myös hidasti vauhtia aivan parhaimmasta mahdollisesta vauhtitasosta. Ilman Gugelminin lievästi sanottuna törkeää estelyä de Cesaris olisi voinut ehdottomasti olla ainakin pisteellä tai jopa kahdella.
Tosin de Cesariksenkin oli pakko alkaa säästää loppuvaiheissa renkaita, mutta aivan yhtä uskomattomalla tavalla kuin sittemmin hyvin monen kehuma Senna niin hän osasi myös säästää renkaita sillä alun ohitusnäytöksen jälkeen de Cesaris yksinkertaisesti otti sijan yksi kerrallaan renkaita säästäen ja varmasti ohittaen. Rengasasioista puhuttaessa kilpailu oli todella yksipuolinen. Kuten todettua.
Melkein kaikki kuljettajat ottivat C-seoksia, mutta Ayrton Senna teki toisin. Hän otti monien mielestä uskomattoman riskin lähtiessään D-seoksilla mukaan kilpailuun. Hungaroringin rata oli tuolloin ollut varsin vaihteleva rengaskulutukseltaan. Toisinaan rata kulutti renkaita ja toisinaan taas ei. Ainakaan mitenkään kovinkaan paljon. C-seosten tiedettiin melko hyvin kestävän kyllä maaliin asti, mutta toisin kuin esimerkiksi B tai A-seokset niin C-seokset eivät olleet missään nimessä pomminvarmoja seoksia koko kisan ajamiseen tuolloin.
D-seokset taas vuorostaan kestivät ainakin vähintään 40 kierrosta ennen varikkokäyntiä, mutta niillä saattoi joutua tekemään jopa kaksi stoppia ja melkein aina yhden pysähdyksen. Koko kisan maaliin ajaminen D-seoksilla oli siihen aikaan varsin järjetön temppu yrittää. B ja A-seoksia ei vain juurikaan alkuvuosia ollut käytetty Hungaroringin radalla koska ne olivat liian kovia ja liukkaita renkaita joista ei saanut kovinkaan paljon pitoa irti. C-seokset olivat siis kaikkien muiden paitsi Sennan valinta kilpailuun. Kilpailussa nähtiin lopulta neljä varikkokäyntiä sillä Riccardo Patrese tuli kyllä varikolle kierroksella 55, mutta vain keskeyttääkseen. Hänenkin C-seoksensa olivat kuluneet, mutta eivät mitenkään poikkeuksellisen paljon.
Sen sijaan Hungaroringin rata osoitti petollisuutensa rengaskeston osalta juurikin Gugelminille jonka sekoilut olisivat riittäneet takuuvarmaan stop-gohon tai ihan vaikka hylkäykseen mitä pidemmälle kisa eteni. Gugelmin tuli ensimmäisenä varikolle kierroksella 48 ja häntä aiemmin vain Martini oli käynyt kierroksella 21 muistaakseni suorittamassa tuolloin juurikin stop-gon. Myöskään Paul Belmondon C-seokset eivät kestäneet lähimaillekaan kilpailun loppuun asti vaan ranskalaisen renkaat pettivät yhtäkkiä ja hän oli ajaa suoraan varikon seinään kun pito oli loppua kesken. Belmondo kävi varikolla kierroksella 50. Mansell sen sijaan kävi varikolla kierroksella 61.
Varsinaisesti Mansellin renkaat eivät myöskään äärimmäisen huonossa kunnossa olleet, mutta britti itse tallin kanssa epäili rengasrikkoa ja kävi varmuuden vuoksi muutenkin vaihtamassa kuluneet renkaat. Senna vuorostaan pystyi kuin taivaan lahjana ajamaan vielä muutaman ylimääräisen kierroksen jo hyvin kuluneilla ja kaikkia rajoja uhmanneita renkaillaan Mansellin mennessä varikolle. Alun perin Senna olisi milloin tahansa ollut tullut varikolle, mutta Mansellin poistuttua varikolle Gerhard Bergeriin oli eroa paljon ja siten Senna päätti vielä pysyä radalla.
Lopulta Senna tuli varikolle kierroksella 68 vaihtamaan jo täysin hajoamispisteessä ja lopussa olevat renkaansa uusiin C-seoksiin jotka tosin eivät paljon rata-aikaa saaneet. Senna siis lopulta voitti kilpailun ja Mansell sai kauan odotetun maailmanmestaruutensa. Senna sai taas hehkutusta jälleen uskomattomasta renkaansäästökyvystään ja samalla myös äärimmäisestä kilpailukyvykkyydestään. Muutenkin Senna alkoi suhtautua tämän kilpailun myötä muun muassa juurikin Nigel Manselliin huomattavasti paremmin kuin mitä aiemmin. Muutaman seuraavan vuoden Unkarin kilpailuun verrattuna siis Unkarin Grand Prix 1992 oli rengastaktisesti varsin yksipuolinen.
Tässä kuitenkin pysähdysaikoja eri kuljettajien osalta kilpailusta:
Mauricio Gugelmin: Kierros 48 ja 13 sekuntia.
Paul Belmondo: Kierros 50 ja 15 sekuntia.
Nigel Mansell: Kierros 60 ja 8,71 sekuntia.
Ayrton Senna: Kierros 68 ja 6,33 sekuntia.
Erikoista kilpailussa oli myös turva-auton kanssa sekoilu, radanhuoltoauton lähteminen radalle kesken kisan (joskin onneksi vain erittäin lyhyen matkan verran Pierluigi Martinin keskeytyksen jälkeen) ja Mauricio Gugelminin uskomaton toisten kuljettajien estely josta lopulta muun muassa Andrea de Cesariksen suureksi raivoksi ei langetettu mitään rangaistusta.
Ei sakkoa, ei stop-gota, ei mitään. Ainakaan käytännössä. Varoitus hänelle kyllä annettiin tuomariston tahdolta jälkikäteen ja tuomaristo hylkäsi rangaistusvaatimukset jälkikäteen kilpailusta tai seuraavaan kilpailuun Belgiaan. Siitäkin huolimatta, että Gugelminin todettiin ajaneen jatkuvasti jopa 2 sekuntia hitaampia kierrosaikoja kuin hänen teoistaan eniten kärsinyt kuljettaja eli de Cesaris ja estelleen tätä lukuisia tavalla törkeästi.
Niin törkeästi, että de Cesariksen piti kaksi kertaa kilpailun aikana tehdä ohitus kokonaan radan ulkopuolelta eli hiekoilta päästäkseen miehestä ohi. Gugelminin ohella kilpailussa krooniset tientukot olivat vain Martini ja Damon Hill joka ei yksinkertaisesti voinut hitaalle vauhdilleen yhtään mitään.
Hillin tekoja radalla kyllä tutkittiin, mutta kaikki kärkikuljettajat pistivät merkille Hillin hyvän käytöksen radalla eikä hänelle tullut mitään ongelmia siitä. Ilmeisesti Gugelmin ei hirvittävästi tainnut kärkikuljettajia estellä järkyttävästä hitaudestaan huolimatta aivan samalla tavalla kuin keskikastin miehiä kilpailussa sillä Martini erehtyi muistaakseni vain kerran kisassa pahasti esimerkiksi Mansellin tielle ja siitä sitten tuli rangaistus. Andrea de Cesaris oli Sennan tapaan eräs kilpailun sankareita, mutta kiitos tv-ohjauksen sen ajan tason varsin unohdettu sellainen.
Italialainen hyötyi toki myös joukkokolareista kilpailun alussa ja kierroksella 13 myöhemminkin, mutta de Cesaris oli kuitenkin kilpailun ehdoton viihdemies sen alkuvaiheissa hänen ohitettua peräti 6 kuljettajaa kierroksen tai korkeintaan kahden kierroksen sisään. Ja ne ohitukset siis olivat juurikin ensimmäisillä kierroksilla. Gugelminin aiheuttama aikahävikki vaikutti niin paljon hänen kilpailuunsa, että vaikka de Cesaris oli vielä lopussakin selvästi nopeampi kuin Michele Alboreto tai Ivan Capelli niin hän oli silti 8:s noin 7 sekuntia Alboretoa jäljessä ja vajaat 30 sekuntia Capellia jäljessä.
Italialaisen menestys oli jossain määrin ehkä yliohjaavan auton haittaama ja kiitos osumasta Gugelminin kanssa kesken kisan hänen etusiivestään puuttui pieni palanen mikä aiheutti jonkin verran myös hidasti vauhtia aivan parhaimmasta mahdollisesta vauhtitasosta. Ilman Gugelminin lievästi sanottuna törkeää estelyä de Cesaris olisi voinut ehdottomasti olla ainakin pisteellä tai jopa kahdella.
Tosin de Cesariksenkin oli pakko alkaa säästää loppuvaiheissa renkaita, mutta aivan yhtä uskomattomalla tavalla kuin sittemmin hyvin monen kehuma Senna niin hän osasi myös säästää renkaita sillä alun ohitusnäytöksen jälkeen de Cesaris yksinkertaisesti otti sijan yksi kerrallaan renkaita säästäen ja varmasti ohittaen. Rengasasioista puhuttaessa kilpailu oli todella yksipuolinen. Kuten todettua.
Melkein kaikki kuljettajat ottivat C-seoksia, mutta Ayrton Senna teki toisin. Hän otti monien mielestä uskomattoman riskin lähtiessään D-seoksilla mukaan kilpailuun. Hungaroringin rata oli tuolloin ollut varsin vaihteleva rengaskulutukseltaan. Toisinaan rata kulutti renkaita ja toisinaan taas ei. Ainakaan mitenkään kovinkaan paljon. C-seosten tiedettiin melko hyvin kestävän kyllä maaliin asti, mutta toisin kuin esimerkiksi B tai A-seokset niin C-seokset eivät olleet missään nimessä pomminvarmoja seoksia koko kisan ajamiseen tuolloin.
D-seokset taas vuorostaan kestivät ainakin vähintään 40 kierrosta ennen varikkokäyntiä, mutta niillä saattoi joutua tekemään jopa kaksi stoppia ja melkein aina yhden pysähdyksen. Koko kisan maaliin ajaminen D-seoksilla oli siihen aikaan varsin järjetön temppu yrittää. B ja A-seoksia ei vain juurikaan alkuvuosia ollut käytetty Hungaroringin radalla koska ne olivat liian kovia ja liukkaita renkaita joista ei saanut kovinkaan paljon pitoa irti. C-seokset olivat siis kaikkien muiden paitsi Sennan valinta kilpailuun. Kilpailussa nähtiin lopulta neljä varikkokäyntiä sillä Riccardo Patrese tuli kyllä varikolle kierroksella 55, mutta vain keskeyttääkseen. Hänenkin C-seoksensa olivat kuluneet, mutta eivät mitenkään poikkeuksellisen paljon.
Sen sijaan Hungaroringin rata osoitti petollisuutensa rengaskeston osalta juurikin Gugelminille jonka sekoilut olisivat riittäneet takuuvarmaan stop-gohon tai ihan vaikka hylkäykseen mitä pidemmälle kisa eteni. Gugelmin tuli ensimmäisenä varikolle kierroksella 48 ja häntä aiemmin vain Martini oli käynyt kierroksella 21 muistaakseni suorittamassa tuolloin juurikin stop-gon. Myöskään Paul Belmondon C-seokset eivät kestäneet lähimaillekaan kilpailun loppuun asti vaan ranskalaisen renkaat pettivät yhtäkkiä ja hän oli ajaa suoraan varikon seinään kun pito oli loppua kesken. Belmondo kävi varikolla kierroksella 50. Mansell sen sijaan kävi varikolla kierroksella 61.
Varsinaisesti Mansellin renkaat eivät myöskään äärimmäisen huonossa kunnossa olleet, mutta britti itse tallin kanssa epäili rengasrikkoa ja kävi varmuuden vuoksi muutenkin vaihtamassa kuluneet renkaat. Senna vuorostaan pystyi kuin taivaan lahjana ajamaan vielä muutaman ylimääräisen kierroksen jo hyvin kuluneilla ja kaikkia rajoja uhmanneita renkaillaan Mansellin mennessä varikolle. Alun perin Senna olisi milloin tahansa ollut tullut varikolle, mutta Mansellin poistuttua varikolle Gerhard Bergeriin oli eroa paljon ja siten Senna päätti vielä pysyä radalla.
Lopulta Senna tuli varikolle kierroksella 68 vaihtamaan jo täysin hajoamispisteessä ja lopussa olevat renkaansa uusiin C-seoksiin jotka tosin eivät paljon rata-aikaa saaneet. Senna siis lopulta voitti kilpailun ja Mansell sai kauan odotetun maailmanmestaruutensa. Senna sai taas hehkutusta jälleen uskomattomasta renkaansäästökyvystään ja samalla myös äärimmäisestä kilpailukyvykkyydestään. Muutenkin Senna alkoi suhtautua tämän kilpailun myötä muun muassa juurikin Nigel Manselliin huomattavasti paremmin kuin mitä aiemmin. Muutaman seuraavan vuoden Unkarin kilpailuun verrattuna siis Unkarin Grand Prix 1992 oli rengastaktisesti varsin yksipuolinen.
Tässä kuitenkin pysähdysaikoja eri kuljettajien osalta kilpailusta:
Mauricio Gugelmin: Kierros 48 ja 13 sekuntia.
Paul Belmondo: Kierros 50 ja 15 sekuntia.
Nigel Mansell: Kierros 60 ja 8,71 sekuntia.
Ayrton Senna: Kierros 68 ja 6,33 sekuntia.