Australian Grand Prix 1992 oli monella tapaa varsin muistettava kilpailu kaikkiaan. Nigel Mansellin ja tuolloin ehkä jopa Ayrton Sennankin viimeinen taistelu keskenään päättyi kolariin mistä molemmat enemmän tai vähemmän syyttelivät toisiaan. Sittemmin asia kyllä painettiin villaisella talviloman, Adelaiden kauden päättäjäisjuhlien ja palkintokorokkeella jälleen virallisena juhlamusiikkina soineen The Final Countdownin merkeissä.:thumbup:
Adelaiden kilpailussa ilmeisesti kylvettiin jatkosiemenet jo Keke Rosbergin ajouran aikana idulle saatettu vihalle Andrea de Cesarista kohtaan. Italialainen osui kisan aikana Mika Häkkiseen törkeästi ja siitä lähtien suomalaiset formulafanit, Keke kuin välillä jopa naurettavasti Mika itsekin alkoivat mollata de Cesarista milloin mistäkin syystä ja ajoittain aivan ilman kuljettajan omaa osuutta asiaan. Ja sitä jatkui aina de Cesariksen uran loppuun asti kun de Cesaris lähti lajista ns. Paikkoja viemästä. Häkkinen itse syyllistyi ainakin kaksi kertaa Michael Schumacherin estelyyn kisassa ja yleensäkin Mikan ratakäytös oli Barcelonan jälkeen ehkä huonointa kaudella. Joka tapauksessa de Cesaris ei päässyt nauttimaan melko varmoista takuupisteistään kauan.
Sytytystulppa irtosi ja puhkaisi polttoaineletkun moottorista ja nesteen virrattua mootorin päälle seuraukset eivät jääneet näkymättä. Kisan alussa de Cesaris oli järjestää myös melkoisen kolarin osuttuaan Martin Brundleen. Kilpailuviikonloppuna lauantaina lämpötila nousi jossain määrin sietämättömän kuumaksi ja se yhdessä radan takaosuuden uudistetun asvaltin kanssa tuhosivat erityisesti Goodyearin D-seoksia sen verran paljon, että ajatta jääneitä Marchin miehiä Emanuele Naspettia ja Jan Lammersia lukuunottamatta juuri kukaan ei pystynyt ajamaan parempia aikoja tai olemaan lähelläkään perjantain aika-ajon aikoja.
Takasuoran asvaltti oli uudistettu lähinnä edelliskauden kisan kaatosateen aiheuttamien vaurioiden takia ja lisäksi radan kuoppien tasoitusten lisäksi sillä alueella olleita viemäröintiongelmia parannettiin. Kisassa ei monikaan kuljettaja käynyt varikolla vaikkakin autojen korjaustöitä nähtiin varsin paljon alun joukkokolarien takia. Mauricio Gugelmin ja Stefano Modena olivat Adelaidessa Suzukan ohella ainoan kerran kaudella 1992 edes jotenkin uskottavassa vauhdissa. Modena toi myös kauden ainoan pisteen tallille.
Joka tapauksessa kilpailun voitti lopulta Gerhard Berger ja siitä kiitos meni oikeastaan Michael Schumacherin kisan pilanneelle Flavio Briatorelle joka aivan välttämättä halusi pitää Schumin radalla yhdessä Brundlen kanssa ja he noudattivat lopulta normaalia taktiikkaa. Schumacher olisi halunnut mennä heti tai viimeistään kierroksella 36 varikolle. Berger aloitti normaalit varikkokäynnit korjausten ja taktiikanvaihtostoppien sijaan kierroksella 34.
Tässä kuitenkin rengastaktiikoita:
McLaren: Molemmat kuljettajat olivat kilpailussa liikkeellä D-seoksilla. Ayrton Senna olisi tullut kierroksella 40 varikolle. Gerhard Berger tuli varikolla kierroksella 34 ja pysähdys kesti 5 sekuntia.
Tyrrell: Kuljettajista Olivier Grouillardilla oli C-seokset, mutta Andrea de Cesariksella oli D-seokset. Molemmat kuljettajat yrittivät olla käymättä varikolla kilpailussa, mutta Andrea de Cesaris oli valmis pysähtymään kierroksella 40 tai milloin tahansa sen jälkeen jos tarvetta oli. Olivier Grouillard ei halunnut pysähtyä kilpailussa. Taktiikka oli siten hieman muista poikkeava siten, että D-seoksillakin yritettiin ajaa maaliin asti mikä toki oli mahdollinen temppu myös D-seoksilla joskin ei varmaa toisin kuin C-seoksilla joilla joutui käymään varikolla vain aivan loppukierroksilla tai vain varmuuden varalta. D-seoksilla joutui usein pysähtymään Adelaidessa ja jopa kaksikin kertaa sillä saattoi joutua pysähtymään.
Williams: Kuljettajista Nigel Mansell oli kilpailussa liikkeellä D-seoksilla. Hän olisi pysähtynyt samalla kierroksella kuin Ayrton Senna. Riccardo Patrese oli liikkeellä C-seoksilla ja hän ei aikonut pysähtyä kilpailussa.
Footwork: Kuljettajista Michele Alboreto oli kilpailussa liikkeellä D-seoksilla ja samoin Aguri Suzuki. Suzuki kävi takasiiven menetettyään varikolla ja korjauskäynnin yhteydessä Suzuki otti C-seokset kisaan. Suzukin ei tarvinnut uudestaan käydä varikolla.
Lotus: Molemmat kuljettajat eli Mika Häkkinen ja Johnny Herbert olivat D-seoksilla liikkeellä, mutta vaihtoivat kierrosten 4 ja 1 osumiensa korjauskäyntien yhteydessä C-seoksiin joten heidän ei tarvinnut käydä varikolla muutoin kilpailussa. Normaaliin tapaan olisi pysähdytty noin kierroksen 40 jälkeen milloin tahansa. Mahdollisesti Minardin alkuperäistaktiikan ja Footworkin vastaavan tapaan kierroksilla 42 ja 44.
March: Molemmat kuljettajat eli Emanuele Naspetti ja Jan Lammers olivat liikkeellä C-seoksilla. Loppukilpailussa etenkin Lammers ajeli muistaakseni välillä jopa liiankin hiljaa radalla johtuen osin puolittaisesta etusiivestä. Naspetti ei paljoa nopeammin ajanut kisassa. He eivät kuitenkaan käyneet varikolla ongelmistaan huolimatta.
Benetton: Molemmat kuljettajat olivat liikkeellä D-seoksilla. Michael Schumacher olisi halunnut pysähtyä kierroksilla 35 tai 36 kun Berger pysähtyi. Kierros kierrokselta 34:n kierroksen jälkeen Schumacher kävi asiasta jopa kuumana tiimiradioon. Schumacher näytti myös nyrkkiä Mika Häkkiselle tämän estelyistä johtuen kisassa. Joka tapauksessa Schumin voiton pilasi myös se seikka, että Benettonin varikkoryhmä sekoili ja otti Martin Brundlen hänen kierrokselleen eli kierrokselle 41 kun Brundlen alkuperäinen pysähdyskierros olisi ollut Schumacherin sittemmin käyttämä kierros 43. Brundlen stoppi kesti 7,31 sekuntia ja Schumacherin stoppi kesti 6,51 sekuntia.
Dallara: Kuljettajista JJ Lehto oli liikkeellä C-seoksilla ja hän ei aikonut käydä varikolla ellei kisan lopulla tulisi liikaa rengasmurheita ja Pierluigi Martini oli liikkeellä D-seoksilla. Martini olisi käynyt varikolla viimeistään kierroksella 45.
Minardi: Talli hylkäsi aiemmin suunnittelemansa pysähdyskäynnin D-seoksista ja siten molemmat kuljettajat eli Christian Fittipaldi ja Gianni Morbidelli ottivat C-seokset kisaan. He eivät käyneet varikolla kilpailussa. Häkkisen ja Fittipaldin välillä sektoriajoissa oli ajoittain renkaiden kulumiseroista ja sektorien eri osuuksilla valtavia eroja keskenään. Häkkinen oli ajoittain 3 sekuntia nopeampi kuin Fittipaldi alussa, Fittipaldi oli nopeampi keskiosuudella rataa peräti 2 sekuntia ja radan loppuosuudella molemmat ajoivat keskimäärin yhtä kovia kierrosaikoja ja sitten vuorostaan Morbidelli ajoi heitä sekuntia nopeampia kierroksia. Autojen heittelevät erot johtuivat niin moottoreista, aerodynamiikasta kuin rengaskulumastakin.
Ligier: Kuljettajista Thierry Boutsen otti C-seokset ja ei käynyt varikolla kun taas Erik Comas olisi käynyt D-seoksillaan kierroksella 46 varikolla.
Ferrari: Molemmat kuljettajat ottivat C-seokset ja eivät aikoneet käydä varikolla. Nicola Larini olisi halunnut ottaa D-seokset käyttöön, mutta talli kielsi sen. Andrea de Cesariksen tavoin Larini oli tuhonnut kaksi sarjaa D-seoksia aika-ajoissa varsin turhaan ja enempää renkaita ei haluttu tuhlata jos tarvetta niille olisi vielä tullut.
Venturi-Larrousse: Kuljettajista Bertrand Gachot lähti C-seoksilla liikenteeseen, mutta Ukyo Katayama otti D-seokset kisaan. Pysähdyskierroksellaan 35 hän kuitenkin keskeytti tasauspyörästön hajoamiseen 7 sekunnin stopin jälkeen. Gachot vuorostaan ei käynyt varikolla ennen keskeytystä ja hänellä ei myöskään ollut siihen erityistä tarvetta. Toisin sanoen kaiken jälkeen Katayama vain nousi keskeytyksen jälkeen autosta ja meni jakamaan Calbeen edustajille nimikirjoituksia.
Jordan: Kuljettajista Stefano Modena oli C-seoksilla liikkeellä ja hän ei aikonut käydä varikolla, mutta Mauricio Gugelminilla oli D-seokset kisassa mukana. Hän aikoi käydä viimeistään kierroksella 50 varikolla tai sitten hän olisi ajanut loppuun asti. Gugelminille tuli autonromuista jarruvaurio alussa ja kierroksella 7 jarrut hajosivat yhtäkkiä kesken matkan ja kisa jäi ulosajon jälkeen kesken.