Magny-Coursin kilpailun rengastaktiikat olivat kieltämättä hieman yllättäviä vuonna 1991 sillä yllättävänkin moni kärkikuljettaja lähti silti kilpailuun melko pehmeillä seoksilla etenkin Goodyearin puolella.
Tässä kuitenkin varsinaisia Ranskan Grand Prixin 1991 taktiikoita isommin:
McLaren: Kuljettajista Ayrton Senna otti C-seokset, mutta Gerhard Berger lähti kilpailuun melkoisella riskillä ottamalla D-seokset huolimatta erittäin kovasta kulutuksesta. Berger tiesi, että hänen uhkapelinsä ei kestä pitkään sillä 12 kierrosta oli aivan maksimi mikä oli kyetty ottamaan niin pehmeistä renkaista irti muissa sessioissa.
Sekin määrä etenkin täydessä mitassa saattaisi tuoda silti edes jotain etua McLarenille koska Williamsia pakotettaisiin tuhlaamaan renkaita. Ja paremmalla onnella Berger pääsisi valtavaankin johtoon mistä olisi ehkä etua muita sijoja varten. Berger ehti keskeyttää eikä hänellä ollut montaa kierrosta muutenkin renkaissa pitoa jäljellä.
Senna aikoi käydä kierroksella 26 vaikka myös kierroksilla 18-25 tai sitäkin aiempi pysähdys oli mahdollinen koska rata oli uusi. C-seoksilla joutui silti käymään monta kertaa varikolla kilpailussa jos niitä halusi käyttää vaikka toki vähemmän kuin D-seoksilla.
Senna ei ollut varma edes B-seosten kestävyydestä maaliin asti ne saadessaan. 5,52 sekuntia oli Sennan pysähdys ja se oli päivän nopein. Senna hidasti myös kilpailussa vian takia jota arveltiin polttoaineen ehtymiseksi hyvin pitkään vaikka vauhtitaso olisi voinut riittää voittoon tai edes toiseen sijaan asti.
Tyrrell: Kuljettajista Satoru Nakajima otti Pirellin Hyvin Pehmeät renkaat kilpailuun mikä nähtiin myös erittäin epätoivoisena temppuna joskin huono lähtöruutu tuntui tärkeimmältä syyltä lähteä kilpailua sillä tavalla.
Nakajima tiesi, että renkaat eivät kestä pitkään sillä suurin piirtein yhtä pitkä oli Pirellin Hyvin Pehmeiden renkaiden kestävyys kuten D-seostenkin. Nakajiman keskeytys oli aivan varikkokäyntiä edeltävä kierros. Stefano Modena vuorostaan lähti kilpailuun Pirellin Kovilla renkailla.
Kuten kaikki Pirellin Kovilla renkailla ja Goodyearin A-seoksilla lähteneet kuljettajat, Modena toivoi erityisesti olevansa pysähtymättä kilpailussa vaikka tiesi toivonsa turhaksi. Modena kärsi myös lievästä kolarista Pierluigi Martinin kanssa kilpailussa. Modena joutui käymään lopulta varikolla kierroksella 48 kun renkaista loppui yksinkertaisesti pito kesken.
Modena oli yksi lukuisista kierroksien 48-50 aikana pysähtyneistä kuljettajista johtuen kaikkein kovimpien renkaiden pettämisestä. Modena kävi varikolla kierroksella 48, 59 ja 62. Ensimmäinen pysähdys kesti 7,5 sekuntia, toinen pysähdys kesti 10,31 sekuntia ja kolmas pysähdys oli keskeytys varikolle ja vain ensimmäinen pysähdys oli renkaanvaihto jolloin Modena sai toiset Pirellin Kovat renkaat. Renkaat olivat kuluneet ennen keskeytystäkin ja pelko jopa toisille stopeille kovimpienkin renkaiden osalta oli kova.
Williams: Kuljettajista Nigel Mansell valitsi B-seokset kisaan ja Riccardo Patrese valitsi C-seokset kisaan. Mansell toki odotti käyvänsä kilpailun puolivälissä tai sen jälkeen ennen kilpailua eli noin kierroksen 36 aikaan tai sen jälkeen ja Patresen osalta kierrokset 18-25 olivat ratkaisevat. Mansell joutui käymään varikolla kierroksella 32 ja Patrese kävi kierroksella 25. Mansellin pysähdys kesti 10,51 sekuntia ja Patresen pysähdys kesti 12,16 sekuntia. Mansell sai A-seokset joilla pääsisi maaliin mahdollisesti ja Patrese otti myös A-seokset joilla pääsisi maaliin mahdollisesti ja niin he myös pääsivät.
Brabham: Kuljettajista Martin Brundle valitsi Pirellin Pehmeät renkaat kilpailuun ja Mark Blundell otti Pirellin Keskikovat renkaat kilpailuun. Brundle aikoi käydä varikolla ennen kilpailua kierrosten 15-20 aikana tai sen jälkeen kumminkin ennen Blundellia ja Blundell aikoi käydä varikolla ennen kilpailua kierroksen 25 jälkeen milloin tahansa.
Footwork ja Michele Alboreto: Alboreto otti kisaan B-seokset ja aikoi käydä varikolla kilpailun puolivälissä milloin tahansa kierroksen 36 jälkeen.
Lotus ja Johnny Herbert: Herbert lähti yllättäen Mika Häkkisen karsiuduttua Lotuksen ainoana edustajana A-seoksilla. Häkkisellekin oltiin suunniteltu A-seoksia kisaan mikäli hän olisi päässyt, mutta suomalainen ei tietenkään päässyt kilpailuun. Herbert yritti tietenkin ajaa mahdottoman tehtävän eli selvitä maaliin ilman pysähdystä. Hänen renkaansa pettivät näyttävästi kierroksella 49 ja hän joutui käymään varikolla. Pysähdys kesti 10 sekuntia. Toinen sarja A-seoksia oli myös pettää alta, mutta ne sentään edes kestivät maaliin asti.
Fondmetal: Olivier Grouillard otti A-seokset kilpailuun ja keskeytti juuri tullessaan normaalille varikkokäynnilleen kierroksella 50. Vaikka toki mies yrittikin ajaa ilman pysähdystä maaliin asti ennen pysähdystä.
Leyton House: Kuljettajista Mauricio Gugelmin otti A-seokset kisaan ja aikoi olla pysähtymättä vaikka se oli mahdotonta ja Ivan Capelli otti epätoivon takia D-seokset kisaan. Capelli keskeytti renkaiden alkaessa kuoria jo muutenkin näyttävästi nopeuden ollessa katossaan. Gugelmin ajoi Leyton Housen osalta yhden tallin parhaista kisoista kaudella ja oli pistevauhdissa ainakin viimeisen pistesijan osalta.
Lopulta kävi varikolla kierroksella 50 ja otti pienellä riskillä B-seokset maaliin ajoa varten. Gugelminin varikkopysähdys kesti 9 sekuntia. Gugelmin olisi ehkä voinut saada viimeisen pisteen, mutta brasilialainen joutui kärsimään 10 sekunnin stop-gon jonka hän suoritti erittäin vastahakoisesti kierroksella 70 vain kaksi kierrosta ennen kisan loppua.
Benetton: Molemmat kuljettajat ottivat Pirellin Kovat renkaat kisaan ja vaikka he yrittivät toki ajaa maaliin asti niin se oli turhaa yritystä. Nelson Piquet kävi varikolla kierroksella 49 ja Roberto Moreno kierroksella 50. Kuljettajista etenkin Piquet oli aggressiivisesti pyytänyt kierroskaupalla aikaisempaa varikkokäyntiä renkaiden ylikulumisen johdosta, mutta pyyntöön ei suostuttu ennen kuin oli kerta kaikkiaan pakko.
Piquet sai kilpailunsa pilaamisen huipuksi vielä Pirellin Hyvin Pehmeät renkaat jotka hän joutui vaihtamaan kierroksella 62. Piquet otti siten Pirellin Pehmeät renkaat maaliin pääsyä varten. Moreno kärsi kipeitä kramppeja pitkin kisaa minkä vuoksi hänen kunto loppui kesken kisan.
Piquetin pysähdykset kestivät 8 sekuntia ja 7,56 sekuntia ja Morenon ainoa pysähdys 8,5 sekuntia.
Dallara ja JJ Lehto: JJ Lehto pudotti keskinäisessä suomalaisten taistossa Mika Häkkisen pois kisasta. Lehdon kisa oli hyvin vaikea ajettava Pirellin Keskikovilla renkailla ja Lehto olisi käynyt pian varikolla, mutta ehti keskeyttää sitä ennen.
Minardi: Kuljettajista Pierluigi Martini otti A-seokset ja joutui lopulta käymään pakotetusti haluamaansa ajoaan vasten varikolla kierroksella 49 ja Gianni Morbidelli lähti kilpailuun D-seoksilla joilla olisi pian käymään varikolla ennen keskeytystään, mutta Morbidelli kolaroi kilpailussa. Martini ja Stefano Modena kärsivät lieviä vahinkoja keskinäisestä kolaristaan. Martinin pysähdys kesti 9,5 sekuntia ja Martini sai B-seokset joilla ajoi maaliin.
Ligier: Kuljettajista Thierry Boutsen lähti kilpailuun A-seoksilla ja vastoin haluamaansa ajoa hän joutui käymään varikolla kierroksella 49, mutta Erik Comas otti B-seokset ja kävi kierroksella 31 varikolla. Boutsenin pysähdys kesti 10,5 sekuntia ja hän sai B-seokset joilla ajoi maaliin huolimatta myöhemmin tulleesta teknisestä vauriosta. Sen sijaan Comasin pysähdys kesti minuutin ja 35 sekuntia mikä pilasi hänen kilpailunsa. Comas otti A-seokset maaliin ajamista varten.
Ferrari: Kuljettajista Alain Prost lähti kilpailuun C-seoksilla ja Jean Alesi lähti kilpailuun B-seoksilla. Prost pystyi pidättämään pysähdystään kierrosten 18-25 sijaan aina kierrokselle 29 jolloin renkaat olivat aivan loppu. Alesi taas vuorostaan joutui menemään kierroksen 38 sijaan varikolle jo kierroksella 31 renkaiden kuluttua liikaa. Prostin pysähdys kesti 7 sekuntia ja Alesin 7,24 sekuntia. Prost ja Alesi saivat A-seokset joilla ajettiin maaliin asti.
Lola-Larrousse: Kuljettajista Eric Bernard otti A-seokset kilpailuun ja Aguri Suzuki otti B-seokset kilpailuun. Bernard aikoi yrittää todennäköisesti turhaa maaliin ajamisen yritystä ja Suzuki vuorostaan aikoi käydä varikolla kilpailun puolenvälin jälkeen milloin tahansa.
Jordan: Kuljettajista Bertrand Gachot heitti menestyskisansa hukkaan, mutta Andrea de Cesaris toi lohdutusta hienolla ajollaan. Gachot lähti kilpailuun D-seoksilla mikä oli riskiveto lyhyen keston vuoksi, mutta de Cesaris otti A-seokset millä ajoi aina kierrokselle 50 asti ennen pakotettua renkaidenvaihtoa. Pysähdys esti 7 sekuntia ja de Cesaris ajoi varikolta saaduilla C-seoksilla maaliin asti saaden muita pehmeämpien renkaidensa takia helpommin kiinnikin ja oli saamassa vielä Riccardo Patreseakin kiinni ennen ruutulippua.