Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Jälleen F1 julkaissut 5 dramaattista hetkeä, ja tällä kertaa Hungaroringiltä.

Viime vuoden starttikolari, Barrichellon ulosajo kaudella 2003 ja Damon Hillin uroteko Arrowsilla kaudella 1997. Oli muuten todella kaunis tuo Arrowsin auto tuolloin. Mutta mikähän oli lienee ollut Arrowsin vauhdin syy? Yhtäkkiä takajoukon autolla kärjessä.

Vauhdin syy oli Brikkarin erikoisrenkaat juuri Hungaroringille, kaikki natsas 100% suunniteltuun lämpö, olosuhteet. Olisi voittanut ilman viimeisten kierroston pa-syöttöhäiriöitä. Menikö tämä vielä niin että tankkasivat pari kierrosta liian vähän tankkiin?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Vauhdin syy oli Brikkarin erikoisrenkaat juuri Hungaroringille, kaikki natsas 100% suunniteltuun lämpö, olosuhteet. Olisi voittanut ilman viimeisten kierroston pa-syöttöhäiriöitä. Menikö tämä vielä niin että tankkasivat pari kierrosta liian vähän tankkiin?
Olisipa auto kestänyt Hillin alla. Sensaatiomainen voitto olisi tullut. Suurempi sensaatio, kuin Herbertin voitto Stewartilla Nurburgringillä.

Oli kyllä Hill nopea, ohitti Schumacherin Ferrarinkin.


Löysin tällaisen artikkelin. Siinä paneudutaan, että miten Arrowsin Hungaroringin ihme oli mahdollinen.

https://the-race.com/formula-1/five-reasons-hills-hungary-arrows-fairytale-happened/
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Vaikka suomalaiskuljettajat ovat ajaneet maailmanmestaruuksia, ja GP- voittojakin paljon, vain yhdellä kaudella on kaksi eri suomalaiskuljettajaa ottanut GP- voiton.

Mikä tämä kausi on? Vastaus tulee viimeistään huomenna, jollei oikeaa vastausta tule ennen sitä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
No sieltähän se tuli. Näinhän tämä on. Kimi voitti Malesian ja Barcelonan kisat, Heikki Unkarissa.

Jopa pieni pettymys, että vain yhden kauden osalta näin on. Kuitenkin kaksi suomalaista ajanut kahdessa parhaassa tiimissä myös kausina 1999 (Häkkinen McLarenilla, Salo Ferrarilla), ja kaudet 2017-2018 (Kimi Ferrarilla, Bottas Mercedeksellä).

Useampaankin vastaavaan kahden eri suomalaiskuskin voittamaan kauteen olisi siis ollut mahdollisuus, mutta syystä tai toisesta näin ei käynyt.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Mihin laittaisitte Vettelin kaikkien aikojen kuljettajia laitettaessa järjestykseen? Neljä mestaruutta on kova saavutus, mutta onko Vettel samalla tasolla kuin toinen nelinkertainen mestari Alain Prost? Entä Sennan, Hamiltonin, Schumacherin tasolle?
Vettel menisi omissa kirjoissa ehkä sijojen 11-20 väliin.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6163
Lonkalta heittäisin Vettelin edelle seuraavat kuskit: Schumacher, Senna, Prost, Hamilton, Fangio, Alonso, Clark.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5441
Lonkalta heittäisin Vettelin edelle seuraavat kuskit: Schumacher, Senna, Prost, Hamilton, Fangio, Alonso, Clark.
Paha arvioida Fangiota ja Clarkia kun laji oli sellaista ratinpyörittelyä paskakuntoisilla miehillä siihen aikaan. Alonso no nyt ei pääse lähellekään Sebiä.
Kolmanneksi eniten voittoja Sebillä. Kertoo aika paljon tasosta. Kun siihen lyö päälle 4 mestaruutta, niin asettuu perspektiiviin suoritukset. Eikä ole mitään Berlusconin vai mikä Briatore se yks huijari oli, kusetuksia ollut apuna.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2788
Niin miten näitä nyt sitten katsoo. Kyllähän Sebillä mestaruuksia, voittoja jne löytyy isot kasat. Mutta loppujen lopuksi uran terävin huippu oli kovin lyhyt ja matkan varrelle mahtuu parit rumat tappiot tallikavereita vastaan ja pitkiä ajanjaksoja aika varjojen mailla. Saman aikakauden kuskeista menee omissa kirjoissa ainakin Hamilton ja Alonso ihan selkeästi edelle. Menneiden aikojen kuskeihin en osaa lähteä vertailemaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Tällainenkin pätkä löytyi youtubesta.

Ferrarit kisailevat keskenään Spassa 1999. Eli Kyseessähän ovat Eddie Irvine ja Mika Salo. Salohan teki Ferrarilla erittäinkin hyvää työtä lähtökohdat huomioiden.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Oli kyllä tuo Itävallan GP 1999 todellinen klassikko.

Tietysti Salon ensimmäinen GP Ferrarilla, mutta tuossa kisassahan Häkkinen osoitti, että kyllä F1- autolla pystyy ohittamaan, ja vieläpä ilman DRS- siipeä. Samoin oli myös saman kauden Ranskan GP:ssä, jossa Häkkinen ohitteli muita kuljettajia samaantapaan.

Mitä mieltä muuten olette, oliko DRS- siipi hyvä keksintö? Vai olisiko parempi ilman sitä. Muistan kuinka DRS:n tultua ohitukset näyttivät enemmän siirtymiseltä toisen eteen, eikä edessäoleva voinut juurikaan laittaa vastaan. Myös nykyään kaikki ohitukset tulevat järjestään DRS:n avulla.

Entisaikaan kuljettajat saattoivat rakentaa sopivaa mahdollisuutta ohitukselle kierroskaupalla, ennenkuin ohitus mahdollistui.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Ennenkuin DRS- siipi rantautui F1:iin, oli myös muitakin ideoita. Yksi näistä oli CDG-siipi. Kuka muistaa? Itselläni oli tästä vahva muistikuva, ja tarkistin asian Googlesta.

Tässä joitain artikkeli tästä.

https://www.f1technical.net/articles/4577.
https://www.autosport.com/f1/news/fia-unveils-radical-rear-wing-concept-5327409/5327409/.
https://www.unracedf1.com/cdg-wing-concept/
.
Tätä myös testattiin radalla.

3e10bc10.jpg

Mikä lienee syynä siihen, että tästä alkuperäisestä ideasta luovuttiin, ja tilalle tuli DRS-siipi?
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Entisaikaan lähellä perässä seuraaminen oli helpompaa kuin myöhäisaikaan. Siinä on varmaankin se syy ohituksiin. Myöhäisaikana, hetki ennen DRS:n tuloa, osattiin jo rakentaa auto niin, että seuraaminen lähellä on hankalaa tai mahdotonta. Ei kuljettajien taito tai kärsivällisyys ollut mihinkään hävinnyt, autot olivat vain muuttuneet. Vuosia puhuttiin ohittamisen vaikeudesta ja vastaus siihen oli lopulta DRS. Niin kuin sanoit, niin muitakin vaihtoehtoja kokeiltiin, mutta DRS oli lopulta se mihin päädyttiin. Parempi siirtyminen toisen eteen kuin ei ohittamista ollenkaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Entisaikaan lähellä perässä seuraaminen oli helpompaa kuin myöhäisaikaan. Siinä on varmaankin se syy ohituksiin. Myöhäisaikana, hetki ennen DRS:n tuloa, osattiin jo rakentaa auto niin, että seuraaminen lähellä on hankalaa tai mahdotonta. Ei kuljettajien taito tai kärsivällisyys ollut mihinkään hävinnyt, autot olivat vain muuttuneet. Vuosia puhuttiin ohittamisen vaikeudesta ja vastaus siihen oli lopulta DRS. Niin kuin sanoit, niin muitakin vaihtoehtoja kokeiltiin, mutta DRS oli lopulta se mihin päädyttiin. Parempi siirtyminen toisen eteen kuin ei ohittamista ollenkaan.
Hyvä pointti tämä, että ns. myöhäisaikana autojen seuraamista ja ohittamista vaikeutettiin. Terävä huomio. Nykyajan F1:ssä DRS on siis tarpeellinen
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Keitäs kuljettajia teille tulee mieleen heistä, jotka ovat debytoineet ja myös päättäneet uransa samassa tiimissä?

Itselleni tuli mieleen Heinz-Harald Frentzen, joka aloitti F1- uransa Jordanilla 1994 ja myös päätti uransa Sauberin ratissa kaudella 2003.

6a6c10926bfa8018259a8ccc19ab8737.jpg8196552242_161ef7f922_b.jpg
 
Ylös