Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit ūüŹĀ

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2287
Kimi tietenkin
Ja kun Kimin mainitsit, niin tulihan myös Heikki Kovalainen mieleen. Enstonen tiimissä kaudella 2007 aloitti (Renault), ja Enstonen tiimissä myös ura päättyi 2013 (Lotus).

renault-f1-team-renault-r27-kovalainen-11460.jpgf1-united-states-gp-2013-heikki-kovalainen-lotus-f1-e21.jpg

Ja myös muuten Robert Kubica Räikkösen ja Frentzenin lailla aloitti uransa Sauberilla, ja ajoi vielä Kimin tuuraajana viime kaudella samassa tiimissä. Nimi tietysti vaihtunut Alfa Romeoksi

f1-2006-robert-kubica-bmw-sauber-10729137.jpg1000620.jpg
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1648
Sijainti
Vyborg
Ennenkuin DRS- siipi rantautui F1:iin, oli myös muitakin ideoita. Yksi näistä oli CDG-siipi. Kuka muistaa? Itselläni oli tästä vahva muistikuva, ja tarkistin asian Googlesta.

Tässä joitain artikkeli tästä.

.
.

.
Tätä myös testattiin radalla.

Näytä liitetiedosto 2570

Mikä lienee syynä siihen, että tästä alkuperäisestä ideasta luovuttiin, ja tilalle tuli DRS-siipi?
Luojan kiitos tuota CDG konseptia ei otettu käyttöön ei siinä että idea olisi voinut olla mullistava ohituksia varten. Vaan olisi näyttänyt ihan hassulle katsojille tuollainen takasiipi verrattuna normi takasiiveen johon olemme tottuneet vuosien saatossa tuijottamaan.
Minä itse en ole ollut DRS:ässän suuri fani koska mielestäni kuskit ovat pystyneet tekemään näyttäviä ohituksia ennen sen tuloa autoihin 2011. Tosin yksi hyvä puoli siinä on ollut että DRS on mahdollistanut sen että Trullijunia ei synny niin usein radalla kuskien yrittäessä ohittaa hitaampia ja autojen seuraaminen oli muodustunut niin haastavaksi että piti olla joku ratkaisu ahdinkoon. Autojen seuraaminen on ollut DRS tulon jälkeenkin hankalaa.
Olen tässä vuosien saatossa pohdiskellut mitä Senna tai jotkut legendat olisivat DRS-siivestä olleet mieltä jos olisi silloin ollut mukana autoissa ennen vanhaan. Senna olisi ollut varmaan haka DRS:äs siivellä joka olisi ohittanut lukematon määrä kuskeja 80-90 lukujen vaihteella.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2287
Ferrarin kultakautta F1:ssä olivat kaudet 1999-ja oikeastaan tuonne vuoteen 2008 asti. Tuona aikana tiimi saavutti kahdeksan valmistajien mestaruutta ja kuusi kuljettajien mestaruutta.

Kaukana nuo ajat, jolloin tiimissä osattiin valita myös oikea kilpailutaktiikka. Ja tuolloin myös taktiikkaa saatettiin vaihtaa kesken kilpailun menestyksellisesti. Kuten Imolassa 1999 ja Unkarissa 1998, joissa Schumacher voitti.

Nyt on kyllä kaukana nuo ajat. Ja täytyy muistella Ferrarin menestystä ihan historia-lasien läpi.

Suomalaisittain tuohon Ferrarin kulta-aikaan mahtuu myös kaksi suomalaiskuljettajaa, Mika Salo ja Kimi Räikkönen. Salo auttoi Ferrarin valmistajien mestariksi 1999, ja Kimi toi tiimille kuljettajien mestaruuden 2007, sekä valmistajien mestaruudet 2007 ja 2008.

lataus.jpegimages.jpeglataus (1).jpeg
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
490
Ferrarin kultakautta F1:ssä olivat kaudet 1999-ja oikeastaan tuonne vuoteen 2008 asti. Tuona aikana tiimi saavutti kahdeksan valmistajien mestaruutta ja kuusi kuljettajien mestaruutta.

Kaukana nuo ajat, jolloin tiimissä osattiin valita myös oikea kilpailutaktiikka. Ja tuolloin myös taktiikkaa saatettiin vaihtaa kesken kilpailun menestyksellisesti. Kuten Imolassa 1999 ja Unkarissa 1998, joissa Schumacher voitti.

Nyt on kyllä kaukana nuo ajat. Ja täytyy muistella Ferrarin menestystä ihan historia-lasien läpi.

Suomalaisittain tuohon Ferrarin kulta-aikaan mahtuu myös kaksi suomalaiskuljettajaa, Mika Salo ja Kimi Räikkönen. Salo auttoi Ferrarin valmistajien mestariksi 1999, ja Kimi toi tiimille kuljettajien mestaruuden 2007, sekä valmistajien mestaruudet 2007 ja 2008.

Näytä liitetiedosto 2581Näytä liitetiedosto 2582Näytä liitetiedosto 2583
Pienenä muistelona, tuota Unkarin 1998 gp:tä usein hehkutetaan Ferrarin taktisena neronleimauksena, mutta suuri osatekijä onnistumiselle oli Häkkisen McLarenin tekniikan pettäminen johtoasemassa. McLaren ei myöskään antanut toisena ajaneelle Coulthardille lupaa ohittaa nilkuttavaa Häkkistä riittävän ajoissa, joten voitto lipui väistämättä Ferrarin laariin.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2287
Pienenä muistelona, tuota Unkarin 1998 gp:tä usein hehkutetaan Ferrarin taktisena neronleimauksena, mutta suuri osatekijä onnistumiselle oli Häkkisen McLarenin tekniikan pettäminen johtoasemassa. McLaren ei myöskään antanut toisena ajaneelle Coulthardille lupaa ohittaa nilkuttavaa Häkkistä riittävän ajoissa, joten voitto lipui väistämättä Ferrarin laariin.
Ja olikos se Ranskan GP 2004, jossa Michael Schumacher voitti peräti neljän pysähdyksen taktiikalla? Schumacherin aikainen Ferrari- taktikko Ross Brawn oli nero. Toki myös Schumacherin kilpailuäly omaa luokkaansa
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2287
Kun Ferrari näyttää hukkaavan tälläkin kaudella mestaruus-saumansa, niin milloin mahtaa olla seuraava realistinen mahdollisuus. Ensi kaudella kuitenkin varmasti myös Mercedes on päässyt eroon autonsa tämän kauden heikkouksista.

Tässä vielä Ferrarin edellisen mestarin Räikkösen mestaruuden varmistaneen kisan vika kierros Kyllösen hehkuttamana.


 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2287
Nyt, kun Oviedon ihmisohjus Fernando Alonso ajaa kaudesta 2023 eteenpäin Aston Martinilla, jossa on British Racing Creen- väritys, niin palautuipa mieleni syövereistä se, että onhan Alonso ennenkin ajanut tämän värityksen omaavalla F1- autolla.

Kyseessä oli testi Jaguarilla kaudella 2002. Jotenka vahvasti nostalgiaa.


1001489.jpg
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16826

Upea tribuutti Martin Brundlelle. Ulkomaisista kommentaattoreista aina ollut lemppari jo 20 vuotta kun ekaa kertoja näin sen onboard lap selostuksia.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2287
Tämän kauden Ferrarin pisteiden menetys muistuttaa vahvasti McLarenin kauden 2005 pistemenetyksiä. Yhteisenä tekijänä MM- sarjan nopein auto kummallakin tiimillä.

Tähän tocippiin laitan pari videota McLarenin pistemenetyksistä kaudella 2005. Katsokaa, jollei satu liikaa muistelu.


 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2287
Suomalaiskuljettajat Kimi R√§ikk√∂nen ja Valtteri Bottas ovat hyvin edustettuina kaikkien aikojen tilastoissa podiumpaikkojen himme√§mpien palkintopystien sarjassaūüŹÜ Kimill√§ eniten kolmansija sijoja kautta aikain.

Screenshot_20220803-175039_Instagram-01.jpegScreenshot_20220803-175048_Instagram-01.jpeg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2287
Tuleeko kenellekään tästä Oscar Piastrin tilanteesta mieleen, että Michael Schumacherilla oli ensimmäisen Jordanilla ajamansa kisan jälkeen vähän samanlainen tilanne.

Eli Schumacherilla oli sopimukset sekä Jordan- tiimiin että Benettonille.

Somessa tämä huomio tehtiin.

Screenshot_20220804-104144_Facebook-01.jpeg

Oli kyllä käsittämätön episodi tuo silloin. Olikos se niin, että yhden kirjaimen erolla sopimuspaperissa Schumacher pääsi liukenemaan pois Jordanilta.

skysports-mick-schumacher-f1_5454466.jpg

Täältä lisää asiasta:

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2287
Gerhard Berger oli kuljettajana erittäin hyvä, joka ajoi monessa kärkitiimissä urallaan saavuttaen 10 GP- voittoa. Voitot tulivat kolmessa eri tiimissä, McLarenilla, Benettonilla ja Ferrarilla. Tämä kertoo paljon miehen taidoista myös.

Maailmanmestaria Bergeristä ei tullut, mutta luokittelisin Bergerin aivan yhtä hyväksi kuljettajaksi, kuin mitä oli monikautinen tiimikaverinsa Jean Alesi. Hyvin tasaväkisen vahva kaksikko.

Berger ajoi Benettonille sen ensimmäisen ja viimeisen GP-voiton.

Tässä kohokohtia Bergerin urasta videolla:


Tässä puolestaan Berger kertoo, mitä tapahtui ennen miehen viimeistä F1- voittoaan. Ja miksi se oli niinkin tunnepohjainen.


jjhbadwgled51.jpgBerger-Benetton-Renault-B197-Hockenheim.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2287
Toisessa topicissa oli keskustelua Fernando Alonsosta, kuinka dominoivaa hänen menonsa on ollut tiimikavereita vastaan.

Mutta kun ajatellaan Trullin ja Alonson yhteisiä Renault- kausia 2003 ja 2004, niin melko tasaväkinen oli miesten tiimikaveri-aika.

Kummallekin yksi GP- voitto tuolta ajalta (Alonso voitti Unkarissa 2003, Trulli Monacossa 2004).

Ja paalutkin meni Alonsolle vain 3-2 (Alonso paalulla Malesiassa 2003, Unkarissa 2003 ja Ranskassa 2004). Trulli paalulla Monacossa 2004 ja Spassa 2004.

Myös pisteissä hyvin tasaista, ja itseasiassa Trulli kaudella 2004 pisteissä edellä miesten yhteisissä kisoissa Renaultilla. Trullihan vaihtoi sitten Toyotalle loppukaudeksi.

Silti Alonsosta tuli kaksinkertainen maailmanmestari, Trullista vain GP- voittaja. Ja vain yhden GP:n voittaja.

F1- maailma ei ole aina oikeudenmukainen.


Trullin ainoa GP- voitto tuli Monacossa 2004.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2287
Mitä mieltä olette, kokiko Trulli epäoikeudenmukaisuutta saadessaan potkut Renaultilta? Olisi mielenkiintoista ollut nähdä Trulli kauden 2005 ja 2006 Renaultin ratissa.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
490
Mitä mieltä olette, kokiko Trulli epäoikeudenmukaisuutta saadessaan potkut Renaultilta? Olisi mielenkiintoista ollut nähdä Trulli kauden 2005 ja 2006 Renaultin ratissa.
Vaikea sanoa kun ei enää millään jaksa muistaa miksi Flavio Trulliin niin kovin hermostui. Urheilullisia perusteita on vaikea nähdä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13632
Olen lukenutkin näistä Gerhard Bergerin ja Ayrton Sennan toisillensa järjestämistä käytännön piloista. Olikos se niinkin, että Berger heitti Sennan salkun helikopterista ulos. Ja taisi salkku olla vielä täynnä rahaa, jos oikein muistan.

Melkoisia velikultia
Näin oli.

Lisäksi oli ainakin pari muutakin juttua eli kenkien valelu voilla hetkeä ennen päivällisiä ja sammakoiden päästö hotellihuoneeseen.

Berger monilta osin tuntui opettaneen Sennan nauramaan ja Senna sitten huvittuneesti puhuen opetti Bergeriä ajamaan entistä paremmin.

Välit olivat ihan alkua kuten vähän myös vuoden 1990 aikana ollutta vaihetta huomioimatta koetuksella oikeastaan vain ainoan kerran eli Suzukan 1991 Sennan nk. Tunnustuskohun yhteydessä.

Siinä kyllä kieltämättä välit vähän aikaa kuohuivat kulisseissa itse kullakin, mutta Bergerillä tietysti se oli kova isku tavallaan.

Etenkin kun miehet tosiaan hyvin selvästi ystäviä olivat niin vähän huonommalla ystävyydellä ja jopa ihan hyvälläkin välit olisivat voineet olla poikki.

Sennalla kun se tunnustuskohu muine seurauksineen olisi voinut maksaa kaiken.

Etenkin kohun jälkeen kun Sennaa oikeastaan pidettiin välillä joissain piireissä ja hetkeen lopullisesti hyvin vastenmielisenä.

Vastenmielisyys vähentyi vuosiksi 1992-1994, mutta vasta Sennan menehtyminen tiesi synninpäästöä käytännöllisesti täysin kun siihen asti suhtautuminen oli osittaista.

Ja 'Piruetti' Piquetille melkein hengenlähtöä huonoimmillaan joukkolynkkauksella kun meni teatteriksi hautajaisia nimeämään tehden itsestään hetkeksi Brasilian vihatuimman miehen!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13632
Ylläolevasta tuli mieleen, että onhan näitä samannimisiä tiimejä F1- historiassa tosiaan ollut. Esimerkiksi nykyinen Alfa Romeona tunnettu tiimi on aivan eri tiimi, kuin se Alfa Romeo - tiimi, joka kilpaili vielä 1980- luvulla.

Tilastointitavasta riippuen nykyisen Alfa Romeo tiimin saavutukset lasketaan joko Sauberille, tai Alfa Romeon nimiin.

Mutta kuka mahtoi tietää, että nykyisen Haas- tiimin lisäksi F1- historiassa on ollut myös toinen Haas- tiimi?


.

Kaudella 2011 oli kaksi Lotus- tiimiä, joilla ei mitään yhteistä ollut keskenään nimen lisäksi.


Näytä liitetiedosto 2376

Tuleeko muita vastaavia esimerkkejä mieleen? Jossa kaksi samannimistä tiimiä, joilla ei kuitenkaan mitään yhteistä ole keskenään nimen lisäksi? Muita kuin Lotus (peräti neljä tiimiä historiassa tällä nimellä), ja Haas?
Tässä tosin täytyy mainita, että jo vuosien 1983-1985 kuten 1986 ajamaton Alfa Romeon vuosien talli ei ollut enää tehdastalli vaan Euroracingin/EuroRacingin pyörittämä talli.

Vuosien 1979-1982 kuten myös tätä ennen vuosien 1977-1978 testeissä ollut, kisakaudella ajamaton Alfa Romeo olikin viimeinen täysin 'oikea' Alfa Romeo nimenomaan Autodeltana Marlboro Italian tuella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13632
Surullinen kyllä tuo Stefan Belloffin onnettomuus. Olisi ollut mukava nähdä, mihin mies olisi yltänyt. Lahjakkuutta hänellä oli vaikka mihin
Näin on.

Tuossa muuten vuoden 1985 arviota hänestä minkä julkaisin eräässä toikissa 29.12.2015 kun ne tulee osina viestipituuden johdosta ja kun mielipidettä aiemmin keväästä tiedusteltiin toisten nimimerkkien toivomuksena:

Osa 1

''Stefan Bellofin kuolema Belgian Spa-Francorchampsin radalla 1000 kilometrin kilpailussa Urheiluautojen MM-Sarjassa oli ehkäpä synkin tapahtuma niin Länsi-Saksassa kuin ehkä kaikkiaan muutenkin moottoriurheilun osalta sinänsä hienossa vuodessa 1985.:(

Vain Manfred Winkelhockin kuolema Mosportin radalla Kanadassa oli tuntunut yhtä pahalta kuin Bellofin menehtyminen myöhemmin kaudella. Bellof itsekin suri Winkelhockia ja oli kaikkiaan hieman surullisen oloinen sillä Span 1000 kilometrin kilpailussa oli pidetty ennen kilpailua Winkelhockin puolesta hiljainen hetkikin.:(

Hädin tuskin kenelläkään oli ollut Bellofista pahaa sanaa sanottavanaan, häntä kehuttiin yhdeksi kaikkien aikojen lahjakkuudeksi ja varsinkin menetetyksi lahjakkuudeksi ja hänen poismenonsa tuntui muuttaneen varikkoalueenkin surun majataloksi etenkin Monzassa.:frown:

Eläessään nuori Bellof ehti vajaat ja kaikkiaan karsiutumiset ja vuoden 1984 pakotetut poissaolot Tyrrellin vesitankkaus-skandaalin huomioiden viettää aikaa vain vajaat parikymmentä kilpailua kuninkuusluokassa. Ja mikäli mies olisi toteutuneesti saanut ajaa kaikki kilpailunsa ilman karsiutumisia niin hän olisi ehtinyt ajaa vasta 27 osakilpailua urallaan. Ja kaikkiaan vuoden 1985 loppuun mennessä 32 osakilpailua mikäli ei olisi koskaan ollut karsiutunut.

Huikean ja lukemattomia kertoja hehkutetun vuoden 1984 sijaan vuonna 1985 Bellofin kausi oli ollut vaikean ristiriitainen jo ennen poismenoakin.

Brasilian Rio de Janeirossa hän joutui taisteluun niin Willi Maurerin kuin myös jopa Ken Tyrrellin kanssa. Ken Tyrrellin kanssa riita meni niin pitkälle, että Bellof joutui Brasiliassa vilttiketjuun!

Bellof joutui pois kilpailuviikonlopulta lähinnä sellaisen syyn takia, että kieltäytyi poistamasta muun muassa sponsoriensa tunnuksia ajohaalareita jolloin herra Tyrrell repi ne itse omin käsin irti suuttuneena tilanteesta.

Muutenkin herra Tyrrell ja Bellof riitelivät paljon enemmän vuonna 1985 kuin olivat tehneet vuonna 1984. Siltikin Ken Tyrrellin ja Stefan Bellofin välit olivat kuin isän ja pojan. Välillä herra Tyrrellin välit Bellofin olivat jopa uskomattomankin paljon paremmat kuin esimerkiksi aiemmin hehkutetun Michele Alboreton ja Ken Tyrrellin välit vuosina 1981-1983.

Bellofia ahdistivat myös Porschen vaatimukset ajaa edelleen lähtökohtaisesti vain Urheiluautojen MM-Sarjaa ja koska Bellof halusi ajaa sekä niitä että F1:siä niin siitä hyvästä Bellof alennettiin Walter Brunin myöskin Porscheja ajattavaan talliin tehdaspuolen autojen sijaan.

Bellof purki myös lopullisesti yhteistyönsä Willi Maurerin kanssa kaikkiaankin ennen Estorilia ja sai myös palata ajamaan luvattuaan olla enää tottelematon Ken Tyrrellin antamia käskyjä kohtaan.''
 
Ylös