Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Nyt on pakko olla trollaus?
Ei tietenkään ole trollaus. Enhän minä koskaan...

Ja sitten asiaan! Gerber on kaksikosta mielestäni kovempi ja numerotkin siihen suuntaan viittaavat. However, Berger ajoi kolminkertaisen määrän f1 kilpailuja JJ Lehtoon nähden. Ensimmäinen voittokin tuli enemmänkin onnenkantamoisella turbokaudella. Sen jälkeen hän pääsikin huipputalleihin ajamaan Ferrarille ja myöhemmin McLarenille. Mäkillä joutui soittelemaan puhtaasti kakkosviulua, kun sooloa veteli Senna. Pointti olikin se, että JJ terveenä ei olisi muka kelvannut Briatorelle kaudeksi -96, mutta samalle hupiukolle kelpasi jo formulaelämänsä ehtoopuolella olevat kakkoset.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ei hemmetti nyt on pakko sanoa, että menee aikamoisen mauttomaksi nämä JJ:hin ja Mika Saloon kohdistuvat ”olisi ollut” muistelut :sick::sick::sick:

Samaa voisi ulkomaisista kuskeista jossitella vaikka Martin Brundlen kohdalla. Olisi moninkertainen lajilegenda jos olis ollut sitä ja tätä. Olihan hän F3-luokassa aivan Sennan tasoinen.
Jos noin mahdottomasti sylettää lukea täällä tekstiä, niin lähde ihmeessä vaikka vauva-foorumille oksentelemaan ulos pahaa oloasi. Se että jossittelemme suomalaisia suomalaisella foorumilla ei pitäisi aiheuttaa sen suurempia ihmetyksiä. Voimme keskustella jossain sopivassa välillä myös enemmänkin Brundelista, jos se sua jotenkin helpottaa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Kun kaikki Tyrrellin 1984 suoritukset mitätöitiin, mm. Brundlen kakkossija Detroitissa (ja taisi olla niin, että vilppi paljastui tuossa kilpailussa), Brundle piti pitkään hallussa F1-ennätystä suurimmasta kisamäärästä ennen palkintosijaa. Ensimmäinen palkintosija tuli lopulta 91. kisassa Ranskassa 1992. Vasta Carlos Sainz Jr. rikkoi ennätyksen Brasiliassa 2019.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1109
Jos noin mahdottomasti sylettää lukea täällä tekstiä, niin lähde ihmeessä vaikka vauva-foorumille oksentelemaan ulos pahaa oloasi. Se että jossittelemme suomalaisia suomalaisella foorumilla ei pitäisi aiheuttaa sen suurempia ihmetyksiä. Voimme keskustella jossain sopivassa välillä myös enemmänkin Brundelista, jos se sua jotenkin helpottaa.
Otahan iisisti ja vaikka toinenkin ropposellinen mämmiä. Voit laskea samalla hitaasti kymmeneen, mikä sattumoisin on sama lukema kuin JJ:n keräämät mm-pisteet koko urallaan. Tai sama lukema kuin Bergerin gp-voitot :p
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5159
Hahmo Briatore silti otti vuodeksi -96 talliin ajamaan kuitenkin jopa KAKSI b-luokan kuljettajaa eli Bergerin ja Alesin. Millä lihaksilla väität edellä mainittujen kakkoskuskien olevan suuremmilla meriiteillä varustettu kuin Jykä?
Sinä et tietenkään tunne historiaa. Alesi oli yksi sarjan suurimmista lupauksista 90-luvun alkupuolella ja Berger oli tehnyt mittavan uran tasaisena tuloksen tekijänä. Eittämättä Briatore ajatteli Alesin ajavan voitoista ja Bergerin peesaavan Benettonin valmistajien mestaruuteen.

Jos Alesi ja Berger eivät olleet Benettonin arvoisia kuljettajia, niin ketkä Briatoren olisi sitten pitänyt palkata? Tuohon aikaan F1 oli käymässä läpi sukupolvenvaihdosta ja sarjassa ajoi vain yksi maailmanmestari: Michael Schumacher. Hänen perässään seurasi tukku muita lupaavia nuoria kuljettajia: Alesi, Irvine, Häkkinen, Frentzen, Coulthard, Barrichello... Näistä suurin osa ei edes ollut saatavilla. Coulthard oli jo matkalla McLarenille, Irvine Ferrarille, ja Häkkinen ja Frentzen pysyivät uskollisina omille talleilleen. Ai niin, luettelinkin tuossa muuten käytännössä koko kauden 1995 MM-sarjan top 10:n.

Briatoreilla muuten oli mahdollisuus pitää Herbert tallissaan. Siitä huolimatta Herbert sai kenkää ja tilalle tulivat Alesi ja Berger. Voidaan siis pitää varmana, että jos JJ olisi nitkutellen saavuttanut samat meriitit kuin Herbert hänen sijassaan, niin aivan samalla tavalla hänetkin olisi laitettu vaihtoon parin vuoden jälkeen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3793
Legendaarinen Ayrton Senna liittyi kaudeksi 1994 suurin odotuksin Williams-tiimiin. Olihan Williams- tiimi dominoinut lajia viime vuodet, ja Nigel Mansell sekä Alain Prost voittaneet edelliskausien maailmanmestaruudet Williamsin ratissa.

Kauden 1994 piti olla Sennan marssi neljänteen maailmanmestaruuteen. Näin ei käynyt. Senna keskeytti kauden ekat kilpailut ja oli pakkovoiton edessä Imolassa. Nuori Michael Schumacher oli asettanut haasteen todella korkealle.

Sitten alkoi Imolan musta viikonloppu. Ensin Barrichello ajoi rajun onnettomuuden harjoituksissa, josta kuitenkin selviytyi. Aika-ajoissa sitten Simtek - tiimin Roland Ratzenberger menetti autonsa hallinnan ja kuoli.

Senna oli levoton, ja kävi neuvotteluja lääkärin ja ystävänsä Sid Watkinsin kanssa. "Ayrton, olet jo saavuttanut kaiken. Olet kolminkertainen maailmanmestari. Lopeta nämä hommat ja lähdetään yhdessä kalaan", Sid totesi Ayrtonille.
Ayrton oli vastannut, ettei hän niin voinut tehdä.

Kilpailupäivä koitti dramaattisesti, kun JJ. Lehdon auto hyytyi lähtöruudukkoon. Pedro Lamy ei nähnyt tilannetta, ja ajoi kovalla vauhdilla JJ.Lehdon auton perään. Seurauksena turva-auto radalle.

Turva-auton poistuttua ei mennyt kovinkaan kauaa, kun Senna ajautui ulos radalta dramaattisesti. Syytä ei vieläkään tiedetä. Oliko ohjauspyörä vioittunut? Näin laji menetti yhden suurista.

Koska seuraavalla viikolla ajetaan jälleen Imolassa, on mielestäni aivan oikein muistella myös kauden 1994 tapahtumia kyseisellä radalla.


.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Sinä et tietenkään tunne historiaa. Alesi oli yksi sarjan suurimmista lupauksista 90-luvun alkupuolella ja Berger oli tehnyt mittavan uran tasaisena tuloksen tekijänä. Eittämättä Briatore ajatteli Alesin ajavan voitoista ja Bergerin peesaavan Benettonin valmistajien mestaruuteen.

Jos Alesi ja Berger eivät olleet Benettonin arvoisia kuljettajia, niin ketkä Briatoren olisi sitten pitänyt palkata? Tuohon aikaan F1 oli käymässä läpi sukupolvenvaihdosta ja sarjassa ajoi vain yksi maailmanmestari: Michael Schumacher. Hänen perässään seurasi tukku muita lupaavia nuoria kuljettajia: Alesi, Irvine, Häkkinen, Frentzen, Coulthard, Barrichello... Näistä suurin osa ei edes ollut saatavilla. Coulthard oli jo matkalla McLarenille, Irvine Ferrarille, ja Häkkinen ja Frentzen pysyivät uskollisina omille talleilleen. Ai niin, luettelinkin tuossa muuten käytännössä koko kauden 1995 MM-sarjan top 10:n.

Briatoreilla muuten oli mahdollisuus pitää Herbert tallissaan. Siitä huolimatta Herbert sai kenkää ja tilalle tulivat Alesi ja Berger. Voidaan siis pitää varmana, että jos JJ olisi nitkutellen saavuttanut samat meriitit kuin Herbert hänen sijassaan, niin aivan samalla tavalla hänetkin olisi laitettu vaihtoon parin vuoden jälkeen.
Tokihan minä nyt tunnen historiaa, myös formuloista. Sinähän et todellakaan tiedä mitä Briatore ajatteli Alesin ja Bergerin palkatessaan. Ihan yhtä hyvin Hahmo-Briatore on voinut ajatella palkkaavansa alesin, että voisi kiksauttaa sen muijaa sillä aikaa kun Alesi itse on rataa kiertämässä. Alesin eukkohan oli yleisen mielipiteen mukaan varikon kaunein. Vai tunnetko historiaa sen vertaa?

Alesi oli ehkä joku lupaus, mutta -95/-96 vuonna vajonnut lähinnä Fisico/Hulkki tasolle ikuisena lupauksena, joka ei niitä tulisi koskaan täyttämään.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kilpailupäivä koitti dramaattisesti, kun JJ. Lehdon auto hyytyi lähtöruudukkoon. Pedro Lamy ei nähnyt tilannetta, ja ajoi kovalla vauhdilla JJ.Lehdon auton perään. Seurauksena turva-auto radalle.

Turva-auton poistuttua ei mennyt kovinkaan kauaa, kun Senna ajautui ulos radalta dramaattisesti. Syytä ei vieläkään tiedetä. Oliko ohjauspyörä vioittunut? Näin laji menetti yhden suurista.
Ohjauspyörä ei ollut vioittunut, mutta ohjausakselin katkeamisesta puhuttiin. Toinen epäily oli auton pohjaaminen liian alhaisten rengaslämpöjen ja sitä kautta paineiden seurauksena. Turva-auto oli joku onneton Opel Vectra. Jos Aston Martin monta sataa heppaisena ei kykene ylläpitämään riittävää nopeutta, niin miten sitten pari sataa heppainen siviili-Vekkuli. Fakta on myös se, että Senna oli vaatinut muutoksia ohjauksen osiin syytä ja toisesta. Se että katkesiko ohjausakseli ennen vai jälkeen kolarin taitaa olla edelleen epävarmaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3793
Kimi Räikkösen toisen Ferrari- ajanjakson kausien vertailua Sebastian Vetteliin. Vettel oli etevämpi, mutta eipä se Kimilläkään aivan huonosti mennyt. Muun muassa aika-ajoissa kaudella 2016 voitti Vettelin.

Screenshot_20220416-112900_Instagram-01.jpegScreenshot_20220416-112423_Instagram-01.jpegScreenshot_20220416-112434_Instagram-01.jpeg
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Ohjauspyörä ei ollut vioittunut, mutta ohjausakselin katkeamisesta puhuttiin. Toinen epäily oli auton pohjaaminen liian alhaisten rengaslämpöjen ja sitä kautta paineiden seurauksena. Turva-auto oli joku onneton Opel Vectra. Jos Aston Martin monta sataa heppaisena ei kykene ylläpitämään riittävää nopeutta, niin miten sitten pari sataa heppainen siviili-Vekkuli. Fakta on myös se, että Senna oli vaatinut muutoksia ohjauksen osiin syytä ja toisesta. Se että katkesiko ohjausakseli ennen vai jälkeen kolarin taitaa olla edelleen epävarmaa.
Tähän on kylläkin kerrottava näin pikaisesti, että turva-auto oli Opel Vectra Turbo GT 4x4 eli ei ihan nyt kuitenkaan perusmalli.

PS. Muuten on aika hyvää muistelua monelta, mutta välillä ollaan hakoteillä tai nähtävästi muistellaan jotain pelkkien tilastojen perusteella.

Kun vähän levottomalta on näyttänyt joidenkin kuskien muistelut tai näyttävät vaarallisesti menevän väärään suuntaan.

Korjailla pitäisi kunhan ehtisi.

Ikävä kyllä kaikkeen ei ehdi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Ei tietenkään ole trollaus. Enhän minä koskaan...

Ja sitten asiaan! Gerber on kaksikosta mielestäni kovempi ja numerotkin siihen suuntaan viittaavat. However, Berger ajoi kolminkertaisen määrän f1 kilpailuja JJ Lehtoon nähden. Ensimmäinen voittokin tuli enemmänkin onnenkantamoisella turbokaudella. Sen jälkeen hän pääsikin huipputalleihin ajamaan Ferrarille ja myöhemmin McLarenille. Mäkillä joutui soittelemaan puhtaasti kakkosviulua, kun sooloa veteli Senna. Pointti olikin se, että JJ terveenä ei olisi muka kelvannut Briatorelle kaudeksi -96, mutta samalle hupiukolle kelpasi jo formulaelämänsä ehtoopuolella olevat kakkoset.
Ei ihan kyllä onnen avulla tullut ensimmäinen voitto 'Gerberille'.

Hyvällä taktisella pelikyvyllä kuten myös erittäin rohkealla riskinotolla se enemmänkin tuli siinä missä muut kuljettajat eivät melkein uskaltaneet niin tehdä sinä päivänä.

Eikä Berger ainut nimi tuona päivänä ollut kun Philippe Alliot oli enemmän kuin lähellä jättipottia tai selvää palkintoa kakkostilalla ennen kuin oli pakko käydä varikolla.

Alain Prost oli myös elintärkeästi riittävillä pisteillä, mutta vain siksi kun tuurilla ei tarvinnut tehdä sitä kolmatta pysähdystä ja kun oli tietysti lajin paras renkaiden säästäjä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Eikös Järvilehto käynyt neuvotteluja vuoden 94 lopulla Minardin ja jonkun muun tallin kanssa ajo paikkaa kaudeksi 95 varten?
Jos Lehdolle ei olisi sattunut sitä uraa pilannutta vakavaa onnettomuutta Silverstonen testeissä 94 niin hänestä olisi tullut automaattisesti, Briatoren toimesta Benettonin kakkoskuski Schumin mestaruustaistoa varten 94-95 ja olisi luultavasti voittanut ehkä 2-4 voittoa hyvällä onnella.
Mutta Schumi olisi pääosa aikaa ikävä kyllä vienyt Lehtoa litran mittaan ja Jykää muisteltaisiin nyt kuskina joka otti pataan Schumilta Benettonilla huolella 94-95.
Luulempa että Järvilehto olisi 95 jälkeen Herbertin tavoin päätynyt johonkin keskikasti talliin tai sitten lopettanut uransa siihen paikkaan.
Minardi taisi olla mahdollisuus vain mikäli yleensä talliin olisi tullut isompi ulkopuolinen sponsori mitä ei ollut nähtävissä.

Kun se oli maksutalli ja italialaisille kuskeille se oli menossa sopimuksineen joten ei sinne ollut juuri menemistä.

Hyvin vähissä oli haluajat JJ:lle vuodeksi 1995 sen jälkeen kun Peter Sauber halusi katoa Karl Wendlingerin toipumisen loppuun asti eikä sitten tietenkään vuodeksi 1996 ollut mieli sen enempää muuttunut kun myös Wendlingerin ura oli ohi vuotta myöhemmin kuin JJ:n.

Lähinnä vuodelle 1995 Simtek ja Pacific halusivat JJ:n ja siihenkin rahaa olisi tarvittu.

Pacificilla etenkin JJ oli ajanut alemmissa luokissa ja JJ muuten hurjimmillaan olisi saattanut ajaa muuten Mika Salon tallikaverina!

Etenkin kun kyseinen talli eräässä vaiheessa halusi suomalaisen tai kaksikin ajamaan vuodeksi 1995 tietenkin myös suomalaisin sponsorein mikäli mahdollista.

Sittemmin tietysti JJ jäi rannalle, Indycarin silloinen World Series pelasti Alessandro Alex Zanardin ja Salon pelasti tietenkin Pacificilta Tyrrell-sopimus.

Muista suomalaisista puhuen Harri Toivonen oli myös Pacificin F1-paikassa kiinni vuodeksi 1995.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tähän on kylläkin kerrottava näin pikaisesti, että turva-auto oli Opel Vectra Turbo GT 4x4 eli ei ihan nyt kuitenkaan perusmalli.
Niin, parisataa heppainen siiviili-Vectra. Nimi kuulostaa ehkä kovalta, mutta ei sillä kuuhun menty silloin eikä nytkään. Perusmallissa oli hätinä puolet tuon heppamäärästä.

Kuten varmaan itsekin tiedät, niin mm. tämän tapauksen jälkipuinnin seurauksena saatiin kunnon turva-auto, se urheilu-Mersu siis. Sitä oli jopa prepattu rata-ajoon paremmin sopivaksi. Muutenkin Vectran käyttäminen Italian maaperällä oli jokseenkin ihmeellistä, kun oman maan tuotteissakin olisi ollut tehtäväään paljon paremmin soveltuvia tuotteita. Italialaisten järjenkäyttö ja välinpitämättömyys on ärsyttänyt monet kerrat aiemminkin ja ärsyttää varmasti jatkossakin.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ei ihan kyllä onnen avulla tullut ensimmäinen voitto 'Gerberille'.

Hyvällä taktisella pelikyvyllä kuten myös erittäin rohkealla riskinotolla se enemmänkin tuli siinä missä muut kuljettajat eivät melkein uskaltaneet niin tehdä sinä päivänä.

Eikä Berger ainut nimi tuona päivänä ollut kun Philippe Alliot oli enemmän kuin lähellä jättipottia tai selvää palkintoa kakkostilalla ennen kuin oli pakko käydä varikolla.

Alain Prost oli myös elintärkeästi riittävillä pisteillä, mutta vain siksi kun tuurilla ei tarvinnut tehdä sitä kolmatta pysähdystä ja kun oli tietysti lajin paras renkaiden säästäjä.
Riskinotto sisältää sen onnen. Joskus se riskipeli kannattaa ja joskus ei. Ei siihen kauheasti voi itse vaikuttaa eikä varsinkaan siihen mitä muut tekevät. Kyseessä oli myös turboaikakauden kisa, joka sinänsä oli jo lähes tuuripeliä kestikö vehkeet maaliin saakka vai ei.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Niin, parisataa heppainen siiviili-Vectra. Nimi kuulostaa ehkä kovalta, mutta ei sillä kuuhun menty silloin eikä nytkään. Perusmallissa oli hätinä puolet tuon heppamäärästä.

Kuten varmaan itsekin tiedät, niin mm. tämän tapauksen jälkipuinnin seurauksena saatiin kunnon turva-auto, se urheilu-Mersu siis. Sitä oli jopa prepattu rata-ajoon paremmin sopivaksi. Muutenkin Vectran käyttäminen Italian maaperällä oli jokseenkin ihmeellistä, kun oman maan tuotteissakin olisi ollut tehtäväään paljon paremmin soveltuvia tuotteita. Italialaisten järjenkäyttö ja välinpitämättömyys on ärsyttänyt monet kerrat aiemminkin ja ärsyttää varmasti jatkossakin.
Ihan heti ei kyllä Mersuakaan tullut vaan tuohon aikaan oli kylläkin Renault ollut virallinen turva-auton toimittaja ja oli vielä pari vuotta senkin jälkeen ennen kuin Mersu tuli kesken kauden 1996 mukaan jakaen hommat Renaultin kanssa ennen yksinoikeusaikaa vuodesta 1997 eteenpäin.

Ei se nyt sellaisenaan ollut ihan siviilimallikaan kun siinä oli muokattu ja tehty paljon kaikkea itse ylipäätäänkin auton edes saamiseksi mukaan olemaan turva-auto.

Esimerkiksi jarruja oli muokattu tehtävään ja paljon muutakin, mutta murheellisesti nehän eivät kestäneet paljonkaan mitään.

Tosin ei tuo Vectra 4x4 Turbo GT ollut kuitenkaan niin hirvittävästi huonompi kuin mitä esimerkiksi perusviritysmallinen, paljon F1:n turva-ajoissa käytetty Ford Escort RS Cosworth olisi ollut.

Tosin niissäkin oli erikoistehokkaat mallit käytössä vuosien 1992-1993 aikaisten turva-autojen toiminnan aikana kun tuolloin Ford oli virallinen turva-auton toimittaja lajiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
29.7.2012 nimimerkki ata keskustelikin mainiten hienosti taustoja tuolle Opel Vectra Turbo GT 4x4:lle tässä viestissä alkujaan turva-autotoikin puolelle vievässä viestissä ja oma lyhyempi taustoitukseni tulee heti sen perään.

Hyvä kun löysin nuo viestit kun olin melkein äsken vielä kirjoittaa hyvinkin pitkiä selvityksiä asiasta kenties hieman toisin ja siten ehkä kenties joitakin ärsyttävästikin.

Tässä ne tulevat eli ensin atan ja sitten omani sen perään kun ne olisi sopineet tähän juttuun:

https://f1-forum.fi/threads/turva-autot-f1-ssae.16538/page-11#post-1492396
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Ei tietenkään ole trollaus. Enhän minä koskaan...

Ja sitten asiaan! Gerber on kaksikosta mielestäni kovempi ja numerotkin siihen suuntaan viittaavat. However, Berger ajoi kolminkertaisen määrän f1 kilpailuja JJ Lehtoon nähden. Ensimmäinen voittokin tuli enemmänkin onnenkantamoisella turbokaudella. Sen jälkeen hän pääsikin huipputalleihin ajamaan Ferrarille ja myöhemmin McLarenille. Mäkillä joutui soittelemaan puhtaasti kakkosviulua, kun sooloa veteli Senna. Pointti olikin se, että JJ terveenä ei olisi muka kelvannut Briatorelle kaudeksi -96, mutta samalle hupiukolle kelpasi jo formulaelämänsä ehtoopuolella olevat kakkoset.
Bergeristä voisi joskus puhua paljonkin lisää, mutta aiemmin olen muistellut myös hänen uransa vaikeampaa alkuakin tässä viestissä 14.11 viime vuonna:

https://f1-forum.fi/threads/nostalgiset-hetket-muistelut-ja-unohtumattomat-historiikit.24115/page-13#post-2325966
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Formula 1 on laji, jossa ajavat maailman kovimmat kilpa-ajajat, ja lajin historia on täynnä legendoja. Mainitaanpa lajin legendoista vain muutamia, kuten Juan Manuel Fangio, Jackie Stewart, Ayrton Senna, Michael Schumacher, Alain Prost ja Lewis Hamilton.

Mutta on F1:ssä nähty kuljettajia, joiden ei missään nimessä olisi pitänyt lajissa olla kykyjensä perusteella.

Tälläisistä surkuhupaisista F1- kuljettajista itselleni tulee mieleen ainakin seuraavat nimet: Yudi Ide, Alex Yoong, Ricardo Rosset, sekä Taki Inoue.

Yudi Ide oli niin surkea kuljettaja, että menetti superlisenssinsä neljän ajetun GP:n jälkeen. Sen verran vaaraksi mies oli radalla itselleen, että kanssakilpailjoille. Ide tuli F1:iin kauden 2006 aluksi uuteen japanilaiseen Super Aguri- tiimiin. Honda halusi perustaa toisen tiimin tehdastiiminsä rinnalle, jossa ajaisi japanilainen kuljettajakaksikko. Takuma Sato oli varma valinta, joka oli ajanut jo podiumillekin F1:ssä. Tarvittiin toinen japanilainen kuljettaja Saton rinnalle, ja tässä Ide tuli mukaan kuvioon. Harmi vain, ettei miehen ajotaidot olleet lainkaan riittävät.


Alex Yoong ajoi Minardilla kausien 2001 ja 2002 välisenä aikana. Hän oli Fernando Alonson ja Mark Webberin tiimikaverina. Yoong ei missään nimessä ollut kädetön kuski, mutta ei hänen paikkansa F1:ssä ollut. Sikti nykyaisella pistesysteemillä pisteitä hänelle olisi kertynyt. Yoong oli nimittäin seitsemäs Melbournessa kaudella 2002 Minardilla. Samassa kisassa tiimikaverina ollut Webber oli viides.

Monacossa kaudella 2002 Yoong oli useampaan kertaan kaiteissa, ja tästä Mika Salo naurahtikin.


Ricardo Rossetista on jäänyt lähinnä mieleen hänen sähläyksensä Monacossa kaudella 1998, josta hallitseva maailmanmestari Jacques Villeneuve totesi; "hänellä ei ole oikeutta olla mukana kuninkuusluokassa".

.

Täältä Ricardo Rossetin urasta lisää:

Ricardo Rossetin F1-sähläyksille naureskellaan yhä – maksukuskin skootteriin ilmestyi ruma viesti: ”Se oli suurta juonittelua” https://www.is.fi/formula1/art-2000007902058.html

Taki Inouen F1- ura oli myös surkuhupaisa. Lähinnä miehen urasta tulee mieleen se, että mies joutui peräti kaksi kertaa safetycarin yliajamaksi. Monacossa ja toisen kerran Unkarissa kaudella 1995.



Tuleeko muita tälläisiä "kädettömiä" F1-kuljettajia foorumilaisille mieleen? Kuljettajia, joiden paikka ei missään tapauksessa olisi kuulunut olla F1:ssä.🏁
Tähän täytyy vähän kylläkin korjata, että tuo Hungaroringin 'safety car' eli Tatra osuen Inoueen ei ollut sen vuoden turva-auto vaan radanhuoltoauto enemmänkin.

1980-luvulla kuten esimerkiksi vuodeksi 1988 se olikin kisan Course Car.

Vuodeksi 1995 Safety Car Hungaroringille 1995 oikeana sellaisena olisi ollut väritykseltään musta-kulta Porsche 928.

Nyt vasta viimein huomasin tuon pitkän ajan jälkeen, että olit noin merkinnyt asian.

Aikaisemmin tuo jäi huomaamatta tapahtuma-aikaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Otetaanpa sitten kysymys kuljettajista, jotka kuolivat/loukkaantuivat vakavasti kesken kaiken saavuttamatta mestaruuksia. Kuka oli kovin ja miksi? Kenellä olisi jäänyt mestaruus saavuttamatta, vaikkei olisikaan menehtynyt kesken uran?

Nämä nimet nyt ainakin mielessä käänteisessä kronologisessa järjestyksessä.

1) Jules Bianchi
2) Alessandro Nannini
3) Stefan Bellof
4) Didier Pironi
5) Gilles Villeneuve

Muitakin nimiä saa heittää keskusteluun.

Joka haluaa kaivella vanhempia aikoja, niin saa toki kommentoida myös Ronnie Petersonin, Tom Prycen, Francois Cevertin jne.

Näistä 70-luvulla kuolleista ainakin Super Swede Peterson oli Lotuksella mestaripotentiaalia.

Tom Pryce oli näyttänyt Shadowilla vauhtiaan ja ottanut epäluotettavalla autolla pari podiumia kahden kauden aikana ja häneltä odotettiin kovia tuloksia jatkossa. Olisi varmasti kilpailukykyisellä autolla pystynyt ainakin yksittäisiin voittoihin.

Cevert ehti yhden voiton ottaakin. 1974 hänestä piti tulla Tyrrellin ykköskuski, mutta toisin kävi.
Pitänee joskus yrittää verrata kaikkia noita nimiä kun ehtii, mutta Bellofista voisi heittää pari hyvinkin pitkää arviota muista toikeista tähän viestiin.

Toinen niistä eli vuoden 1984 arvio oli niistä pienempi ja 1985 oli pidempi menehtymisen takia puhuen.

Taidan niistä puhuen heittää lainausmerkeissä toisen eli vuoden 1984 nyt tähän kättelyssä ja myöhemmin mikäli vain käy niin laitan pidemmän eli voden 1985 vastaan kokonaan tai osissa pituuden takia siitä puhuen.

Tässä vuoden 1984 arviota hänestä minkä julkaisin eräässä toikissa 17.12.2014:

''Vain Keke Rosberg oli viihdyttävämpi mies radalla kaudella 1984 kuin tämä nuori saksalainen mies nimeltä Stefan Bellof. Bellofin ajotaidot ovat herättäneet ihailua aina hänen ajettua ensimmäisen suuren luokan autokilpailunsa 23-vuotiaana kolme vuotta aiemmin ja sen jälkeen Stefan Bellofin tarina on ollut huikea. Urheiluautojen MM-Sarjassa Bellof on niittänyt uskomatonta menestystä ja hänen vaaranpaikkansa mennä ATS:lle tuli onneksi vältettyä.

Toisaalta taas Rothmansin veto-oikeus tuhosi hänen unelmatallipaikkansa niin McLarenilla kuin Lotuksella eikä isot tallit olleet vielä kauden alussa halukkaita hänestä puhumaan. Nyt kauden päätyttyä ovat rajallisesti, mutta Rothmans ja Porsche ovat aloittamassa Willi Maurerin kanssa oikeustaistelun hänestä. Bellofin ajot kaudella olivat todella hurjia.

Hän käsitteli Tyrrellin 012-automallia kuin Formula Fordia, otti hurjia lähtöjä lukemattomia kertoja kaudella ja aloituskierrosten huippuajot käytännössä mitätöivät hänen keskinkertaiset ja toisinaan jopa surkeat Virallisen Harjoituksen lähtöruudut. Hänen oman tallikaverinsa Martin Brundlen kanssa tultiin loistavasti juttuun ja kisatkin sujuivat hyvin häntä vastaan radalla.

Toki ajoittain Bellof oli liiankin ylihehkutettu suhteessa häneen. Hän ei aina itsepäisyyttään muistanut myöskään kunnioittaa omaa tallipäällikköään tai hänen toivomuksiaan toisenlaisista kisoista ja kaikkein noloimmat keskeytykset nähtiin Dijonissa, Detroitissa ja Dallasissa. Näistä etenkin kahden jälkimmäisen kilpailun uskomattomat seinään ajot vain yliyrittämisen johdosta olivat päänpuistelua aiheuttavia seikkoja kautta arvioitaessa.

Ensimmäinen todella näyttävä ajo oli menestysajoista puhuttaessa Zolderissa vaikka Riossa ja Kyalamissa olivat olleet hänenkin hetkensä. Monacossa Bellof teki itsestään myös nimen monelle lajin seuraajalle ja Länsi-Saksassa hänestä tuli sensaatiomainen sankarihahmo televisiolähetyksissä. Eräs nuori poikakin piti hänestä pikkuveljensä tapaan hyvin paljon...

Bellof oli tietyllä tapaa ehkä näyttävin kaikista tulokkaista kaudella 1984 nopeuden osalta, mutta toisaalta taas hänen itsepäisyytensä, kolarinsa, ajoittainen jääminen jopa keskikastiin huonona päivänä ja Zandvoortin kisassa yleinen vaisuus päätti kaiken ennenaikaisesti ja samalla olivat tietyllä tapaa arvosanaa laskevia tekijöitä.

Brands Hatchin kilpailussa surullista ja yllättävää oli myös Stefan Johanssonin oleminen jopa hänen edellään ennen kolaria tai muutenkin. Lisäksi kilpailun erillisissä lähdöissä Bellof ei ollut kovinkaan vakuuttava muutenkaan. Joka tapauksessa Bellof Brundlen tapaan ei ansainnut maineensa tahriutumista vesitankkauskohun jälkitunnelmissa ja Bellofin urakin on tietyllä tapaa jopa vaakalaudalla kaiken jälkeen. Toivottavasti Bellof pääsee kuitenkin viime kädessä jatkamaan lajissa vaikka sitten toisessa tallissa jos ei Tyrrelillä. ''
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3793
Pitänee joskus yrittää verrata kaikkia noita nimiä kun ehtii, mutta Bellofista voisi heittää pari hyvinkin pitkää arviota muista toikeista tähän viestiin.

Toinen niistä eli vuoden 1984 arvio oli niistä pienempi ja 1985 oli pidempi menehtymisen takia puhuen.

Taidan niistä puhuen heittää lainausmerkeissä toisen eli vuoden 1984 nyt tähän kättelyssä ja myöhemmin mikäli vain käy niin laitan pidemmän eli voden 1985 vastaan kokonaan tai osissa pituuden takia siitä puhuen.

Tässä vuoden 1984 arviota hänestä minkä julkaisin eräässä toikissa 17.12.2014:

''Vain Keke Rosberg oli viihdyttävämpi mies radalla kaudella 1984 kuin tämä nuori saksalainen mies nimeltä Stefan Bellof. Bellofin ajotaidot ovat herättäneet ihailua aina hänen ajettua ensimmäisen suuren luokan autokilpailunsa 23-vuotiaana kolme vuotta aiemmin ja sen jälkeen Stefan Bellofin tarina on ollut huikea. Urheiluautojen MM-Sarjassa Bellof on niittänyt uskomatonta menestystä ja hänen vaaranpaikkansa mennä ATS:lle tuli onneksi vältettyä.

Toisaalta taas Rothmansin veto-oikeus tuhosi hänen unelmatallipaikkansa niin McLarenilla kuin Lotuksella eikä isot tallit olleet vielä kauden alussa halukkaita hänestä puhumaan. Nyt kauden päätyttyä ovat rajallisesti, mutta Rothmans ja Porsche ovat aloittamassa Willi Maurerin kanssa oikeustaistelun hänestä. Bellofin ajot kaudella olivat todella hurjia.

Hän käsitteli Tyrrellin 012-automallia kuin Formula Fordia, otti hurjia lähtöjä lukemattomia kertoja kaudella ja aloituskierrosten huippuajot käytännössä mitätöivät hänen keskinkertaiset ja toisinaan jopa surkeat Virallisen Harjoituksen lähtöruudut. Hänen oman tallikaverinsa Martin Brundlen kanssa tultiin loistavasti juttuun ja kisatkin sujuivat hyvin häntä vastaan radalla.

Toki ajoittain Bellof oli liiankin ylihehkutettu suhteessa häneen. Hän ei aina itsepäisyyttään muistanut myöskään kunnioittaa omaa tallipäällikköään tai hänen toivomuksiaan toisenlaisista kisoista ja kaikkein noloimmat keskeytykset nähtiin Dijonissa, Detroitissa ja Dallasissa. Näistä etenkin kahden jälkimmäisen kilpailun uskomattomat seinään ajot vain yliyrittämisen johdosta olivat päänpuistelua aiheuttavia seikkoja kautta arvioitaessa.

Ensimmäinen todella näyttävä ajo oli menestysajoista puhuttaessa Zolderissa vaikka Riossa ja Kyalamissa olivat olleet hänenkin hetkensä. Monacossa Bellof teki itsestään myös nimen monelle lajin seuraajalle ja Länsi-Saksassa hänestä tuli sensaatiomainen sankarihahmo televisiolähetyksissä. Eräs nuori poikakin piti hänestä pikkuveljensä tapaan hyvin paljon...

Bellof oli tietyllä tapaa ehkä näyttävin kaikista tulokkaista kaudella 1984 nopeuden osalta, mutta toisaalta taas hänen itsepäisyytensä, kolarinsa, ajoittainen jääminen jopa keskikastiin huonona päivänä ja Zandvoortin kisassa yleinen vaisuus päätti kaiken ennenaikaisesti ja samalla olivat tietyllä tapaa arvosanaa laskevia tekijöitä.

Brands Hatchin kilpailussa surullista ja yllättävää oli myös Stefan Johanssonin oleminen jopa hänen edellään ennen kolaria tai muutenkin. Lisäksi kilpailun erillisissä lähdöissä Bellof ei ollut kovinkaan vakuuttava muutenkaan. Joka tapauksessa Bellof Brundlen tapaan ei ansainnut maineensa tahriutumista vesitankkauskohun jälkitunnelmissa ja Bellofin urakin on tietyllä tapaa jopa vaakalaudalla kaiken jälkeen. Toivottavasti Bellof pääsee kuitenkin viime kädessä jatkamaan lajissa vaikka sitten toisessa tallissa jos ei Tyrrelillä. ''
Surullinen kyllä tuo Stefan Belloffin onnettomuus. Olisi ollut mukava nähdä, mihin mies olisi yltänyt. Lahjakkuutta hänellä oli vaikka mihin
 
Ylös