Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Australian GP on tarjonnut historian saatossa lukuisia unohtumattomia hetkiä. Virallinen F1- youtube- kanava tarjoaa näistä joitakin videollaan. Laitan sen nostalgia-osioon, sillä kyseessä on historiallisista tapahtumista F1:ssä.

Buttonin moottorikko oli aika dramaattisen näköinen 😳

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Eddie Irvinen voitto Melbournessa 1999 oli täysin ansaittu, vaikka tulikin ehkä pienoisella tuurilla McLarenien keskeytysten vuoksi. Ja Schumacherilla myös omat ongelmansa auton kanssa. Irvine oli kuitenkin uurastanut Schumacherin kakkoskuskina, joten voitto oli palkinto kovasta työstä.

Lasken Irvinen Barrichellon ja Coulthardin tasolle. Rubensin kanssa Irvine oli tasainen kaksikko Jordan- kausina.

Melbournen starttikolari kaudella 2002 menee ehkä kilpailutilanteeksi, mutta näyttää siltä, että Rubens vaihtaisi linjaa, ja siksi Ralf Schumacher ajaa päälle. Tässä kisassa muuten Kimin eka podium.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1931
Sijainti
Vyborg
Eddie Irvinen voitto Melbournessa 1999 oli täysin ansaittu, vaikka tulikin ehkä pienoisella tuurilla McLarenien keskeytysten vuoksi. Ja Schumacherilla myös omat ongelmansa auton kanssa. Irvine oli kuitenkin uurastanut Schumacherin kakkoskuskina, joten voitto oli palkinto kovasta työstä.

Lasken Irvinen Barrichellon ja Coulthardin tasolle. Rubensin kanssa Irvine oli tasainen kaksikko Jordan- kausina.

Melbournen starttikolari kaudella 2002 menee ehkä kilpailutilanteeksi, mutta näyttää siltä, että Rubens vaihtaisi linjaa, ja siksi Ralf Schumacher ajaa päälle. Tässä kisassa muuten Kimin eka podium.
Ferrarin täytyi olla vuonna 99 niin hyvä että Irvine pystyi taistelemaan mestaruudesta Schumin sijasta loppukaudesta.
Irvine kieltämättä oli Barrichellon,Coulthardin tasolla ajaen Ferrarilla 97-99 säännöllisesti pisteille ja palkintosijoille, ainut asia mikä erottaa Irvinen noista kahdesta oli Irvinen pääseminen lähellä 99 tittelin makuun.
Irvine hävisi lopulta mestaruuden vain neljän pisteen erolla Mikaan nähden.
Tuosta 2002 Australian kisan alun starttikolarista sen verran että onneksi ei sattunut tossa Ralfin ilmalennossa pahemmin sillä Ralfin auto otti osumaa Rubensin auton taakse ja lähti yhtäkkiä ilmaan tullen lopulta turvallisesti maahan.
Sanoisin Ralfin ja Rubensin kolarin olleen puhdas yhteensattuma molempien kohdalla jälkeenpäin katsottuna.
Kimiltä mahtava debyytti ekassa Mclaren kilpailussaan, sijoittumalla kolmoseksi käyden kovaa taistelua Schumia ja Montoyaa vastaan Melbournen radalla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Ferrarin täytyi olla vuonna 99 niin hyvä että Irvine pystyi taistelemaan mestaruudesta Schumin sijasta loppukaudesta.
Irvine kieltämättä oli Barrichellon,Coulthardin tasolla ajaen Ferrarilla 97-99 säännöllisesti pisteille ja palkintosijoille, ainut asia mikä erottaa Irvinen noista kahdesta oli Irvinen pääseminen lähellä 99 tittelin makuun.
Irvine hävisi lopulta mestaruuden vain neljän pisteen erolla Mikaan nähden.
Tuosta 2002 Australian kisan alun starttikolarista sen verran että onneksi ei sattunut tossa Ralfin ilmalennossa pahemmin sillä Ralfin auto otti osumaa Rubensin auton taakse ja lähti yhtäkkiä ilmaan tullen lopulta turvallisesti maahan.
Sanoisin Ralfin ja Rubensin kolarin olleen puhdas yhteensattuma molempien kohdalla jälkeenpäin katsottuna.
Kimiltä mahtava debyytti ekassa Mclaren kilpailussaan, sijoittumalla kolmoseksi käyden kovaa taistelua Schumia ja Montoyaa vastaan Melbournen radalla.
MM- taistelu kaudella 1999 Ferrarin ja McLarenin, sekä Mika Häkkisen ja Eddie Irvinen välillä oli hyvin tasainen.

Ferrari vei valmistajien maailmanmestaruuden neljän pisteen erolla McLareniin, pisteet 128-124.

Häkkinen ja Irvine olivat koko kauden ajan pisteissä lähellä toisiaan. Vielä Suzukaan lähdettäessä Irvine johti neljällä pisteellä ennen Häkkistä. Irvine voitti siis Malesiassa.

Mutta Suzukassa Mika voitti ja Irvine oli kolmas. Pisteet kauden jälkeen 76-74 Mikan hyväksi.

Häkkinen otti yhden voiton enemmän kuin Irvine, voitot meni Häkkiselle 5 ja Irvinelle 4.
Ja podiumeja Mikalle 10 kun Irvinelle 9.

Tasaista siis oli tilastojen valossa.

Kaudessa 1999 aika paljon samaa, kuin kaudessa 2008. Irvine ja Massa taistelemassa mestaruudesta Ferrarilla McLaren -Mercedeksen kuljettajaa vastaan ja ratkaisu vasta vikassa GP:ssä.


formula-one-drivers-championship-winner-mika-hakkinen-r-douses-briton-eddie-irvine-with-champa...jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Täällä mielestäni mielenkiintoinen artikkeli Mika Salosta ja urastaan F1:ssä.

https://www.paivanlehti.fi/itsepainen-tallipomo-tukki-tien-mika-salo-olisi-voinut-taistella-maailmanmestaruudesta/
Mika Salo oli aivan samalla tasolla kuin Mika Häkkinen Formula 3-sarjassa Britanniassa vuonna 1990.


Mutta sittemmin miesten urat kulkivat eri tahtia. Siinä, missä Häkkinen pääsi F1:iin jo kaudeksi 1991 Lotus - tiimiin, debytoi Mika Salo F1:ssä vasta kaudella 1994 samassa Lotus- tiimissä, missä Häkkinen oli suorittanut debyyttinsä vuonna 1991.

Salo ajoi useita kausia pienissä keskikastin F1- tiimeissä, kuten juurikin edellä mainittu Lotus, jonka jälleen Salo siirtyi Tyrrellille kolmeksi vuodeksi.

Tyrrell- vuosien jälkeen Salo siirtyi Arrowsille kaudeksi 1998. Kauden 1999 alla Salo sai potkut Arrowsilta, mutta tämä osoittautui loppujen lopuksi onnenpotkuksi.

Salo nimittäin ajoi kolme kisaa BAR:illa tuuraten Brasiliassa loukkaantunutta Ricardo Zontaa. Ja kun Michael Schumacher loukkaantui Silverstonen GP:ssä myöhemmin, Salo paikkasi Schumia Ferrarilla kuuden kisan verran.

Ferrarilla Salo saavutti kaksi podiumia, ja olisi myös voittanut Hockenheimin kisan ilman tiimimääräystä. Monzassa Salo oli kolmas.

https://scuderiafans.com/watch-ferrari-team-player-mika-salo-gives-eddie-irvine-helping-hand-hockenheim-1999-german-gp/

4b029e3c297f4308895ca5ff9341942b.jpg

Kauden 1999 jälkeen Salo ajoi vielä kauden 2000 Sauberilla ja kauden 2002 Toyotalla. Kausi 2001 oli testausta Toyotalla tiimin valmistautuessa F1:iin.

Salo ajoi vielä F1- uransa jälkeen IndyCaria muutaman kilpailun kaudella 2003 saavuttaen myös podiumin Miamissa , sekä ajaen myös monen vuoden ajan Ferrarin urheiluautoa. Salo saavutti Ferrarilla myös pari luokkavoittoa LeMans 24- kisoissa.

Tällä Miamin kisalla Salo on niitä harvoja, jotka ovat saavuttaneet podiumin sekä F1:ssä että IndyCarissa.



F1:ssä Salo tuntui loistavan aina Monacossa, jossa autojen välinen tasoero tasoittui tuohon aikaan. Salo oli Monacossa viides kausina 1996, 1997 (Tyrrell), ja 2000 (Sauber). Ja peräti neljäs vuonna 1998 Arrowsilla.


Omasta mielestäni Salo oli parempi kuljettaja kuin Irvine, jonka myös lyhyt Ferrari sijaistus osoitti. Salo olisi ansainnut ainakin muutaman F1- kisan voiton uralleen.

Silti ihan kelpo ura tällä "toisella Mikalla" oli, ja auttoihan Salo Ferrarin valmistajien maailmanmestariksi vuonna 1999.
 
Viimeksi muokattu:

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1094
Omasta mielestäni Salo oli parempi kuljettaja kuin Irvine, jonka myös lyhyt Ferrari sijaistus osoitti.
Minua kiinnostaisi kuulla millä mittarilla Salo paremmuutensa mielestäsi osoitti? Pisteet noissa kuudessa kisassa meni 28-10 Irvinen hyväksi. Ero on niin suuri ettei sitä yhdellä Hockenheimillä oikein vielä kuitata. Aika-ajot 4-2 Irvinelle.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Minua kiinnostaisi kuulla millä mittarilla Salo paremmuutensa mielestäsi osoitti? Pisteet noissa kuudessa kisassa meni 28-10 Irvinen hyväksi. Ero on niin suuri ettei sitä yhdellä Hockenheimillä oikein vielä kuitata. Aika-ajot 4-2 Irvinelle.
Laskisin niin, että auto oli vieras Salolle. Toki Salo testasi Ferraria ahkerasti Fiaranossa, mutta auton kehitystyöhön Salo ei ollut päässyt vaikuttamaan. Näinollen auto ei ollut tehty Salon ajotyyliin sopivaksi.

Keikkakuskina Salo suoriutui varsin hyvin, jos vertaa vaikkapa Fisichellaan Ferrarilla 2009.

Hockenheim ja Monza menivät Salolle. Itävallassa oli se kolari heti startissa, Unkarissa auto ei toiminut millään. Spassa Salo oli ihan Irvinen vauhdissa, mutta Salon käskettiin hidastamaan Ralf Schumacheria, jotta Irvine pääsisi edelle. Nurburgringilläkin oli se varikkoruljanssi.

Paljon epäonnea Salolla Ferrarilla, mutta toisaalta Hockenheimin ja Monzan kisat osoittivat Salon olevan rattimiehiä.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
689
Ei Salo missään nimessä huono kuljettaja ollut. Keskikastin ehdotonta parhaimmistoa ja ehkä toisessa universumissa olisi ollut myös osakilpailuvoittaja. Kaukana se ei nytkään ollut. Väärä ajoitus ja huonot sopimukset, olen jäänyt käsitykseen, että Tyrrell sopparista mies ei aikanaan irti päässyt . Parempiin talleihin olisi tuolloin ollut mahdollisuus päästä. Rattimiehiä joka tapauksessa. Jossittelu on vaikeaa, mutta niin mukavaa. Itse uskon, että voittoihin olisi ainakin mies pystynyt jos olisi aikansa huipputiimeihin päässyt muulloin kuin kuuden kisan keikalle.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tuo unkarin tapaus on kyllä jokseenkin omituinen. Edellisessä kisassa on kulkenut hyvin ja sitten tulee täydellinen romahdus. On jopa puhuttu, että Ferrari halusi näpäyttää Saloa. Tämäkin on mahdollista Salon puhujan lahjat ja kukkoilevan asenteen tuntien. Jostakin yhteyksistä on jäänyt mieleen toteamus, että ei Salolle näytetty Ferrarista kuin jäävuoren huippu.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4648
Tuo unkarin tapaus on kyllä jokseenkin omituinen. Edellisessä kisassa on kulkenut hyvin ja sitten tulee täydellinen romahdus. On jopa puhuttu, että Ferrari halusi näpäyttää Saloa. Tämäkin on mahdollista Salon puhujan lahjat ja kukkoilevan asenteen tuntien. Jostakin yhteyksistä on jäänyt mieleen toteamus, että ei Salolle näytetty Ferrarista kuin jäävuoren huippu.
On siitä ollut juttua että jokin ohjelmisto rungon hallintaan ei toiminut. Auto oli ollut vaikea ajaa. Tiedä sitten.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Salon todellista potentiaalia formuloissa emme saa koskaan tietää. Mitä jos hän olisi päässyt kehittymään huipputallissa uran alkuvaiheessa kuten häkkinen? Tai jos feerisoppari 1996 olisi toteutunut?

No turha näitä on tietysti miettiä,kun asiat menivät niin kuin menivät. Kyllä silti miehessäkin oli mun mielestä vikaa. Ei niinkään ajotaidossa, vaan asenteessa. Liian kova sanomaan mielipiteensä ja liian ylpeä.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5717
Mitä suomalaiskuskeihin tulee, mä ainakin rankkaisin Salon Heikin edelle ja Valtterin taakse. Maailmanmestarit tietysti sitten top 3.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Jos Mika Salon uralta hakee kolme top 3 kisaa, niin sanoisin että ykkönen on tietysti tuo Hockenheimin kisa, jonka Salo olisi voittanut. Toisena Monzan podium.

Ja kyllä tuo Monacon kisa kaudelta 1998 kuuluu myös tähän top 3- joukkoon. Olihan se suomalaisittain hieno viikonloppu Häkkisen voittaessa ja Salon ollessa neljäs kilpailukyvyttömällä Arrows- tiimin kalustolla.

Musta Arrows oli kyllä todella tyylikäs auto. Todella harmi, ettei kilpailukyky ollut sitä, mitä tiimillä oli vielä vuonna 1997 joissain satunnaisissa kisoissa (Unkari). Olisi ollut hienoa nähdä mustat Arrowsit kärjen joukossa.

02931e4b653268d27d3c73411d458b2a.jpg4d2c23526048441fa4179161599ab0c1.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Salo todellakin oli muutenkin vauhdikas tuona viikonloppuna. :cool:
Löysin googlettamalla tällaisen pätkän youtubesta. Ennen juurikin Monacon kisaa kaudella 1998 sekä Mika Häkkisen että Mika Salon mietteitä.

Häkkisen ja Salon haastattelut linkissä alkaa mainosten jälkeen 5min kohdalta.

 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1931
Sijainti
Vyborg
Olisi ollut mielenkiintoista tietää että mitä olisi Salo saanut aikaan Mclarenilla Häkkisen tilalla vuosina 96-99 Coulthardin tallikaverina.
Itselläni on vahva tunne että Salo olisi Häkkisen tapaan vienyt molemmat mestaruudet 98-99 Mclarenilla, en tiedä olisiko ollut yhtä nopea kuin Häkkinen oli mestaruus kausinaan, eiköhän Salo olisi ollut tarpeeksi hyvä voittaa huippuautolla mestaruuksia tai kisoja.
Olihan Salo säväyttänyt vauhtiaan Hockenheimissa 99 Schumin autolla tuurauskeikalla Ferrarilla niin hyvin että tallin sisällä ei huhujen mukaan kisan jälkeen pidetty Mikan suorituksesta ollenkaan ja villimpien huhujen mukaan Salon autoa olisi jopa sabotoitu Unkarissa 99 Salon menestyksen takia. Mutta nämä ovat vain huhuja, enkä väitä että Ferrarilla olisi menetelty noin Salon kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1094
Olihan Salo säväyttänyt vauhtiaan Hockenheimissa 99 Schumin autolla tuurauskeikalla Ferrarilla niin hyvin että tallin sisällä ei huhujen mukaan kisan jälkeen pidetty Mikan suorituksesta ollenkaan ja villimpien huhujen mukaan Salon autoa olisi jopa sabotuitu Unkarissa 99 Salon menestyksen takia. Mutta nämä ovat vain huhuja, enkä väitä että Ferrarilla olisi menetelty noin Salon kohdalla.
Tuollainen tarina on sitä itseään, pelkkä ropposellinen mämmiä! ;) Eiköhän Ferrarinkin idea ollut, että Salo ajaisi mahdollisimman hyvin. Salo oli Hockenheimin kisan johdossa ja ”melkein voittaja” vain noin kahden kierroksen ajan. Häkkinen sitäkin kisaa vei miten tahtoi kunnes ensin varikkokäynti meni mönkään ja sitten vielä rengas räjähti.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1931
Sijainti
Vyborg
Ei Salo missään nimessä huono kuljettaja ollut. Keskikastin ehdotonta parhaimmistoa ja ehkä toisessa universumissa olisi ollut myös osakilpailuvoittaja. Kaukana se ei nytkään ollut. Väärä ajoitus ja huonot sopimukset, olen jäänyt käsitykseen, että Tyrrell sopparista mies ei aikanaan irti päässyt . Parempiin talleihin olisi tuolloin ollut mahdollisuus päästä. Rattimiehiä joka tapauksessa. Jossittelu on vaikeaa, mutta niin mukavaa. Itse uskon, että voittoihin olisi ainakin mies pystynyt jos olisi aikansa huipputiimeihin päässyt muulloin kuin kuuden kisan keikalle.
Totta. Salon uran pilasivat rattijuopumus Lontoossa 90-luvun alussa,Tyrrell soppari joita ilman olisi Salon ura ollut todennäköisesti menestyksekkäämpi kuin mitä oli oikeassa elämässä ja sääli sinänsä koska Salo oli ennen uraansa käynyt kovan taistelun Häkkistä vastaan F3-sarjassa Englannissa mestaruudesta vuonna 90. Salohan lähti ajamaan Japaniin 91.
Wikipedian mukaan Salo olisi halunnut ajaa F3000-luokan Euroopan sarjan, muttei saanut mielestään riittävästi rahaa kokoon. "Euroopan sarjan ajaminen olisi maksanut 200 000-500 000 puntaa (noin 1,4-3,5 miljoonaa markkaa). Minulla oli Euroopasta hankittua rahaa koossa yli 200 000 puntaa ja olisin voinut ajaa sarjan (10 osakilpailua) juuri ja juuri läpi. Mutta minusta oli turha lähteä räpiköimään Eurooppaan. Sain Japanissa läpi kaikki vaatimukseni", Salo kommentoi Helsingin Sanomille.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Olisi ollut mielenkiintoista tietää että mitä olisi Salo saanut aikaan Mclarenilla Häkkisen tilalla vuosina 96-99 Coulthardin tallikaverina.
Itselläni on vahva tunne että Salo olisi Häkkisen tapaan vienyt molemmat mestaruudet 98-99 Mclarenilla, en tiedä olisiko ollut yhtä nopea kuin Häkkinen oli mestaruus kausinaan, eiköhän Salo olisi ollut tarpeeksi hyvä voittaa huippuautolla mestaruuksia tai kisoja.
Olihan Salo säväyttänyt vauhtiaan Hockenheimissa 99 Schumin autolla tuurauskeikalla Ferrarilla niin hyvin että tallin sisällä ei huhujen mukaan kisan jälkeen pidetty Mikan suorituksesta ollenkaan ja villimpien huhujen mukaan Salon autoa olisi jopa sabotuitu Unkarissa 99 Salon menestyksen takia. Mutta nämä ovat vain huhuja, enkä väitä että Ferrarilla olisi menetelty noin Salon kohdalla.
Itsekin uskon, että kyllä tuossa tilanteessa Salo olisi mestaruudet vienyt. Vähän harmittaa se, ettei Salo koskaan päässyt Ferrari-tuurauksen lisäksi huipputiimiin.
 
Ylös