Täällä mielestäni mielenkiintoinen artikkeli Mika Salosta ja urastaan F1:ssä.
https://www.paivanlehti.fi/itsepainen-tallipomo-tukki-tien-mika-salo-olisi-voinut-taistella-maailmanmestaruudesta/
Mika Salo oli aivan samalla tasolla kuin Mika Häkkinen Formula 3-sarjassa Britanniassa vuonna 1990.
Mutta sittemmin miesten urat kulkivat eri tahtia. Siinä, missä Häkkinen pääsi F1:iin jo kaudeksi 1991 Lotus - tiimiin, debytoi Mika Salo F1:ssä vasta kaudella 1994 samassa Lotus- tiimissä, missä Häkkinen oli suorittanut debyyttinsä vuonna 1991.
Salo ajoi useita kausia pienissä keskikastin F1- tiimeissä, kuten juurikin edellä mainittu Lotus, jonka jälleen Salo siirtyi Tyrrellille kolmeksi vuodeksi.
Tyrrell- vuosien jälkeen Salo siirtyi Arrowsille kaudeksi 1998. Kauden 1999 alla Salo sai potkut Arrowsilta, mutta tämä osoittautui loppujen lopuksi onnenpotkuksi.
Salo nimittäin ajoi kolme kisaa BAR:illa tuuraten Brasiliassa loukkaantunutta Ricardo Zontaa. Ja kun Michael Schumacher loukkaantui Silverstonen GP:ssä myöhemmin, Salo paikkasi Schumia Ferrarilla kuuden kisan verran.
Ferrarilla Salo saavutti kaksi podiumia, ja olisi myös voittanut Hockenheimin kisan ilman tiimimääräystä. Monzassa Salo oli kolmas.
https://scuderiafans.com/watch-ferrari-team-player-mika-salo-gives-eddie-irvine-helping-hand-hockenheim-1999-german-gp/
Kauden 1999 jälkeen Salo ajoi vielä kauden 2000 Sauberilla ja kauden 2002 Toyotalla. Kausi 2001 oli testausta Toyotalla tiimin valmistautuessa F1:iin.
Salo ajoi vielä F1- uransa jälkeen IndyCaria muutaman kilpailun kaudella 2003 saavuttaen myös podiumin Miamissa , sekä ajaen myös monen vuoden ajan Ferrarin urheiluautoa. Salo saavutti Ferrarilla myös pari luokkavoittoa LeMans 24- kisoissa.
Tällä Miamin kisalla Salo on niitä harvoja, jotka ovat saavuttaneet podiumin sekä F1:ssä että IndyCarissa.
F1:ssä Salo tuntui loistavan aina Monacossa, jossa autojen välinen tasoero tasoittui tuohon aikaan. Salo oli Monacossa viides kausina 1996, 1997 (Tyrrell), ja 2000 (Sauber). Ja peräti neljäs vuonna 1998 Arrowsilla.
Omasta mielestäni Salo oli parempi kuljettaja kuin Irvine, jonka myös lyhyt Ferrari sijaistus osoitti. Salo olisi ansainnut ainakin muutaman F1- kisan voiton uralleen.
Silti ihan kelpo ura tällä "toisella Mikalla" oli, ja auttoihan Salo Ferrarin valmistajien maailmanmestariksi vuonna 1999.