Ott Tänak - Öselin hurjapää

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4961
Sijainti
Parc Fermé
MM-kausi 2023-topicissa oli puhetta Tänakista ja hänen suorapuheisuudestaan. Koska kysymys sopii tänne paremmin, menköön.

Oliko jossain tiivistelmää miten Tänak uransa alkuaikoina aiheutti melkeinpä välirikon Wilsonin / M-Sportin suuntaan? Hämäriä muistikuvia tästä on, mutta vähän heikonlaisesti tuo 2010-luvun alkupää muistissa WRC:n saralta, etenkin kuuman kärjen jälkeen tulevien kuskien osalta.

Muistaakseni kuskista kertova leffa/dokkarikaan ei tätä sen koommin avannut kuin sen verran et tekstiviestit oli suht kärkkäitä tallipäällikön suunnilta kun parissa kisassa peräjälkeen romua ja typeriä erheitä tuli kuin Päijälän hakkuuaukealla kultavuosinaan.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2072
MM-kausi 2023-topicissa oli puhetta Tänakista ja hänen suorapuheisuudestaan. Koska kysymys sopii tänne paremmin, menköön.

Oliko jossain tiivistelmää miten Tänak uransa alkuaikoina aiheutti melkeinpä välirikon Wilsonin / M-Sportin suuntaan? Hämäriä muistikuvia tästä on, mutta vähän heikonlaisesti tuo 2010-luvun alkupää muistissa WRC:n saralta, etenkin kuuman kärjen jälkeen tulevien kuskien osalta.

Muistaakseni kuskista kertova leffa/dokkarikaan ei tätä sen koommin avannut kuin sen verran et tekstiviestit oli suht kärkkäitä tallipäällikön suunnilta kun parissa kisassa peräjälkeen romua ja typeriä erheitä tuli kuin Päijälän hakkuuaukealla kultavuosinaan.
Tätäkö meinaat vai jotain muuta:

”Tänakin uran alkuajoilta on Wilsonin kertoma tarina miten Tänak oli taas rikkonut Fiestan ja tallipomo oli kutsunut miehen puhutteluun. Kyseessä ei ollut Tänakin ensimmäinen kolari eikä myöskään ensimmäinen kerta kun Wilson puhutteli kuskia asiasta. Wilsonin sanoin: "Puhuimme asiasta. Mahdollista että käytin f-sanaa. Jokatapaukessa huoneeseen tuli hiirenhiljaista ja ajattelin että tämä oli tässä. Ott kuitenkin avasi suunsa ja sanoi suoraan: 'fuck off'. Yllätyin melkoisesti, mutta hän selitti että olin itse käskenyt hänen ajaa kaasu pohjassa ja minun täytyy perkele ymmärtää että silloin voi tapahtua tällaisia asioita". Wilson on kertonut tämän keskustelun jälkeen arvostavansa Tänakia hieman enemmän.”

Joo Tänak oli ehdottoman ansioitunut romuttamaan autoaan jatkuvasti. Suoranainen ihme, että sai jatkaa sarjassa. Kaipa se luontainen nopeus on ollut niin selvää aina ja toisaalta automekaanikkona miehellä on hyvä ymmärrys auton kehityksestä ja säätämisestä.
Jossain foorumilla naljailtiin puolitosissaan, että Tänak olisi päävastuussa Hyundain parantuneesta vauhdista viime kisoissa, eli rakentanut ns. itse autonsa.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2072
Tänakilla nyt 4 palkintokorokesijaa putkeen, mikä on tän kauden kovin suoritus sarjassaan.
Miehen keskimääräinen sijoitus maaliin ajetuista kisoista 4,5 mikä sekin on kova suoritus, korkeammalla vain Sordo joka on ajanut vakuuttavasti jokaisessa kisassaan kolmanneksi.
Vuosia kutkuttavan tasaisena pysynyt Tänakin ja Neuvillen pätkäpohjatilasto edelleen nipinnapin virolaisen hyväksi 319-317, seuraava päänahka heille olisi Waldegård jolla 320 erikoiskokeiden pohja-aikaa.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2072
Joillekin yksinkertaisille maailmanmestareille voi irvailla kuin jälkikäteen formuloiden nuorelle maailmanmestarille Jacques Villeneuvelle konsanaan että taisi olla tähdet vaan kohdallaan, mutta viimeistään nyt Ruotsin voiton jälkeen voi sanoa että Tänak ei tähän Villeneuve-kastiin kuulu. Ihan sama millä autolla voittaminen on hyvä mittari tälle.
Tänak otti avausvoittonsa 2017 M-Sportin Fiestalla Sardiniassa ja siitä eteenpäin voittoja on tullut joka kaudella niin Toyotalla, Hyundailla kuin nyt sitten toisessa kilpailussaan Pumallakin.
Ruotsin voitto tuli muuten vain yhdellä erikoiskoevoitolla.
 

Scaha

Member
Liittynyt
12.2.2023
Viestit
13
Erikoisesti tuntuu osa kyllä mollaavaan Ottia. Mahtava kuski, auto kuin auto kulkee lujaa.
Tjuu, kumma homma ja myös Iltasanomien tyyli kirjoittaa hänestä melkein järjestäin negatiivisesti kummastuttaa. Onko se sitten hänen, usein varsin vakavanaamainen, ulosanti joka tämän tekee vai mikä mutta kova kuski. Parasta viihdettä kun on ns. moodissa ja ajaa ihan limiteillä kuten esmes Jyskälä viime vuonna.
Ei se Tänakin hyvyys ole muiden taidoista pois.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3167
Sijainti
Lahti
Joillakin saattaa mennä vellit ja jauhot sekaisin sillai, että henk.koht mieltymykset langettavat varjonsa (tai auringonpaisteensa)myös arvioille siitä, minkämoinen ratinpyörittäjä on kyseessä. Se on vähän hoopoa.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2072
Vaikkei autokaan ihan osu lapaan, niin Tänak myöntää silti ettei ole itsekään ihan sillä tasolla kuin tahtoisi olla.

https://sport.err.ee/1608997999/tanak-ma-pole-praegu-sellisel-tasemel-nagu-peaksin-olema
"Tämä on ollut vaikea viikonloppu. Sää teki siitä vaikeaa, mutta mielestäni suoritusni ei myöskään ollut paras", Tänak sanoi M-Sportin lehdistötiedotteessa. "Minun oli vaikea löytää nopeutta. Erikoiskokeiden ajat eivät olleet sitä, mitä minun pitäisi näyttää."

"En ole sillä tasolla, jolla minun pitäisi olla tällä hetkellä. Jotain puuttuu", Tänak totesi. "Toivottavasti pystymme saamaan vauhtia ajan myötä."
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2072
Vaikka joku vääräleuka voisi veikata Tänakin tykkäävän olla M-Sportilla kun työpäivät on lyhkäsiä ja viikonloput vapaita, niin ei Malcolmin lupaukset Otille ihan näytä täyttyvän.
Vähän veikkaan että Jyskälän kuningas ajaa nyt viimeistä kauttaan.
 

hoogenband

Well-known member
Liittynyt
29.8.2014
Viestit
83
Vaikka joku vääräleuka voisi veikata Tänakin tykkäävän olla M-Sportilla kun työpäivät on lyhkäsiä ja viikonloput vapaita, niin ei Malcolmin lupaukset Otille ihan näytä täyttyvän.
Vähän veikkaan että Jyskälän kuningas ajaa nyt viimeistä kauttaan.
Ei todellakaan aja. Haastaa ens vuonna Kalle vaan paremmalla vehkeellä.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2072
https://www.is.fi/ralli/art-2000009914925.html

Melkein joka päivälle eri selitys miksi Tänak ei vain kertakaikkiaan sovi Toyotalle. Myöntäisi vaan ettei haluta liikaa painetta Kallelle.

Veikkaan että Jari-Matilla on aika paha post-traumaattinen stressi vuodesta 2018, kun Toyotan ykköstykkinä sai tallikaverikseen Tänakin. Latvalahan oli varma että Tänakilla menee oma aikansa asettuessaan talliin. Virolainenhan ajoi sitten jo Montessa Jartsalle jäljet selkään ja siitä eteenpäin Latvala koitti joka rallissa saada ykköskuskin asemaansa takaisin viis veisaamatta tiimin tuloksesta.
Sama jatkui 2019 kun Latvala ei ollut vieläkään hyväksynyt tilannetta ja Toyota menetti tallimestaruuden kakkos- ja kolmoskuskiensa kohelluksiin. Muistelisin, että Tänak ripitti Latvalaa ja Meekeä siitä etteivät veijarit keskittyneet tallimestaruuteen vaan touhusivat omiaan ja ylisuorittivat joka hetki.

Näihin seikkoihin viitaten on lähinnä hupaisaa kuulla Latvalan suusta, ettei Tänak ole tiimipelaaja. Toki pitää muistaa, että Latvala on Jouhkin miehiä ja siitä leiristä ei ole saatu mitään objektiivista kommenttia Tänakista pitkäään aikaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14541
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.is.fi/ralli/art-2000009914925.html

Melkein joka päivälle eri selitys miksi Tänak ei vain kertakaikkiaan sovi Toyotalle. Myöntäisi vaan ettei haluta liikaa painetta Kallelle.

Veikkaan että Jari-Matilla on aika paha post-traumaattinen stressi vuodesta 2018, kun Toyotan ykköstykkinä sai tallikaverikseen Tänakin. Latvalahan oli varma että Tänakilla menee oma aikansa asettuessaan talliin. Virolainenhan ajoi sitten jo Montessa Jartsalle jäljet selkään ja siitä eteenpäin Latvala koitti joka rallissa saada ykköskuskin asemaansa takaisin viis veisaamatta tiimin tuloksesta.
Latvalalla toki 2018 syöksykierre alkoi jo 2017 Australian ulosajosta, ja varmasti mieltä painoi 2017 tekniset keskeytykset hyvistä sijoituksista, kun mahdollisuus olisi ollut jopa mestaruuteen. Ja varmaan siviilielämässäkin alkoi jo synkemmät ajat?

En kyllä usko hetkeäkään että Kallella olisi mitään ongelmaa ajaa Tänakin kanssa tallikaverina. Vaikkei pärjäisikään.

Sitä emme myöskään tiedä millainen tyyppi Tänak on ihan työkaverina eli ajohommien ulkopuolella.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2072
En kyllä usko hetkeäkään että Kallella olisi mitään ongelmaa ajaa Tänakin kanssa tallikaverina. Vaikkei pärjäisikään.
En minäkään sitä usko. Päin vastoin uskon että veto- ja pelimies Kalle ajaisi mielellään (tällä hetkellä) kovinta mahdollista tallikaveria vastaan.
Mulla Roviksesta sellainen kuva että tulisi enemmän tai vähemmän toimeen kaikkien kanssa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3180
Sijainti
JKL
Tänakhan on mitä mainioin tyyppi siviilissä. Hyvää pataa kaikkien kanssa ja hyvin perhekeskeinen. Kisamoodi on sitten paria astetta kovempi. Onhan näitä juttuja kuulunut muualtakin kuin Tojotalta että Tänak ei ole ihan helpoin tyyppi kun ajetaan voitosta. Mutta harva mestari on. Samoin Ogier ja Tommi osasi olla mulkkuja kun piti pitää puoliaan.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
522
Sijainti
pk.seutu
Tänakhan on mitä mainioin tyyppi siviilissä. Hyvää pataa kaikkien kanssa ja hyvin perhekeskeinen. Kisamoodi on sitten paria astetta kovempi. Onhan näitä juttuja kuulunut muualtakin kuin Tojotalta että Tänak ei ole ihan helpoin tyyppi kun ajetaan voitosta. Mutta harva mestari on. Samoin Ogier ja Tommi osasi olla mulkkuja kun piti pitää puoliaan.
Kirjoittamaton laki taitaa olla, että noissa piireissä mister nice guyt eivät pärjää. Poikkeuksena Petter Sohlberg. Tai Sebastien Loeb, jonka ei oikeastaan koskaan tarvinnut olla vaikea tyyppi, kun hommat sujuivat luin elokuvissa vuodesta toiseen.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1001
Voisko siinä olla, että, jos Ogikin ajaa jotain kisoja niin alkaisi ollan liian monta kukkoa tunkiolla. Ja en tiedä, että onko tuo japanilainen kulttuuri muutenkin mielellään hierakinen, että haluavat selkeät ja nöyrät 1., 2. ja 3.-kuljettajat. Kuhan siis spekuloin.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1001
Tänakhan on mitä mainioin tyyppi siviilissä. Hyvää pataa kaikkien kanssa ja hyvin perhekeskeinen. Kisamoodi on sitten paria astetta kovempi. Onhan näitä juttuja kuulunut muualtakin kuin Tojotalta että Tänak ei ole ihan helpoin tyyppi kun ajetaan voitosta. Mutta harva mestari on. Samoin Ogier ja Tommi osasi olla mulkkuja kun piti pitää puoliaan.
Sinänsä, jos on voitontahtoinen niin ei tarvitse olla perseestä. Kalle ja Loeb hyviä esimerkkejä, että voi dominoida ja omata hyvät käytökset työtovereita kohtaan.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
160
Asiahan taitaa olla myös niin, että kukaan ei lähtökohtaisesti taida haluta olla samassa tallissa Rovanperän kanssa. Ei missään nimessä henkilökemioihin liittyen, vaan ihan pelkästään siksi, että vastassa on sarjan kovin kaveri, joka oletusarvoisesti vain kehittyy koko ajan lisää. Tanak teki ihan oikean valinnan. Jos aiot haastaa Rovanperän mestaruuskamppailussa, se vaan on tehtävä erillä kalustolla, millä Kalle ajaa.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2072
Voisko siinä olla, että, jos Ogikin ajaa jotain kisoja niin alkaisi ollan liian monta kukkoa tunkiolla. Ja en tiedä, että onko tuo japanilainen kulttuuri muutenkin mielellään hierakinen, että haluavat selkeät ja nöyrät 1., 2. ja 3.-kuljettajat. Kuhan siis spekuloin.
Sanoisin, että siellä pelataan toistaiseksi Puuppolan pillin mukaan. Japanin päässä käsittääkseni on aiempina vuosina toivottu kovinta mahdollista kuljettajakattausta. Isoherra Toyodahan on heikkona Tänakiin ja toivonut Ottoa takaisin Toyotalle.

Veikkaan ettei siellä Toyotalla ole tällä hetkellä niin makoisaa olla ellet ole Kalle Rovanperä tai selkeä altavastaaja a’la Katsuta. Evansin naamasta näkee mun mielestä ettei tallissa ihan tasavertaiset lähtökohdat ole kaikille kuskeille.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14541
Sijainti
Tampereen lenkki
Voisko siinä olla, että, jos Ogikin ajaa jotain kisoja niin alkaisi ollan liian monta kukkoa tunkiolla. Ja en tiedä, että onko tuo japanilainen kulttuuri muutenkin mielellään hierakinen, että haluavat selkeät ja nöyrät 1., 2. ja 3.-kuljettajat. Kuhan siis spekuloin.
Toyotallahan ei ole koskaan ollut selkeää ykköskuskia
 
Ylös